Wat is de beste manier om een reso pijp te tunen? Os max motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door helmond, 12 sep 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... sterker nog, afhankelijk van pijp en motor, kun je de boel flink beschadigen als je het verkeerd doet (al zal dat voor de meeste huis,-tuin, en keuken motoren wel meevallen)

    Een viertakt reageert niet op een resopijp (je kunt met het juiste uitlaatsysteem wel vermogen winnen, maar het werkt niet op dezelfde manier als een resopijp op een tweetakt)
    Je profielfoto is te klein voor mij om daar iets zinnigs over te zeggen.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tussen 4T en demper hoort dan minimaal iets van 20cm flexpijp te zitten om de reonantiewerking teniet te doen... zeg ik dat goed?... dan gaat de pijp uitsluitend functioneren als demper. Doe je dat niet, verbrand gewoon je uitlaatklepje.
    Wil je meer power... dan zet je er gewoon elektrieken blower op... of een Volumex compressor... op schaal nagebouwd, dat wel... zal vast werken...

    Ik heb demperverhaal dat reeds getest met een 10 cc Hatori achter de Saito Fa-100. Edoch... ouder type Graupner-prop... en geen kelk op de inlaat... vond ik het nog niet 100%. om mijn oren unplugged te vertoeven. Met een APC wordt het al weer een stukje beter... nog niet geheel uitgekristaliseerd...

    Er over gelezen op de site van Hobby-In... de beste demper voor de Saito-FA-100 was al niet meer leverbaar... helaas... Maar het verhaal van Dennis Extra is blijven hangen. Meen een #675 dempertje (had ik niet moeten verklappen, nu gaan de prijzen omhoog)

    Ergens in 2010 nog geprobeerd een Herzog 3 kamerdemper te laten bouwen. De Sultan 5 RC1 had ik toen nog niet zo lang. Echter de heer Herzog was gestopt en had de onderdelen er niet meer voor. Sprak de man ook nog eens ultraplat Duits... Duits gaat prima... maar dát Duits... hielp zelfs plat Gronings (met een borrel op) niet tegen. Ook plat Haags (veel pils) lukte niet, email leek meer op communicatie via klei-tabletten, ging ook niet... heb het opgegeven.

    Met geduld en wachten... kwam er een voorbij op een forum, op een dag... snel koop gesloten, want ik wist wat het me waard was... deze demper moet nog getest worden... jaja.. gespannen verwachtingen. :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  3. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Tja, dat daar zoveel bij kwam kijken wist ik niet.
    Dan is het duidelijk, ik laat mijn 4T heel.
    Ik verkoop hem wel, misschien wel een liefhebber er voor.
    Dempen hoeft niet meer als nu.

    Gr Ed
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... pijp verlengen... met tussenstuk, en bij Hobby-In de onderdeeltjes weghalen... en nog stiller rondjes gaan vliegen.
    Merker...bestaat niet meer... helaas had ook zeer stille enfijne meerkamer dempers... zat ook een wat langer stuk buis voor... net als bij een auto... zit er ook eerst een stuk loodgieterswerk...

    Kan ook zonder... is maar wat je wil...

    Ik streef naar zo een goed mogelijke demping... eigen belang... kwetsbare oren... en ik heb al een permanente piep... Je kan het gewoon proberen?
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    De 11X8 G sonic propeller is ongeschikt, de pijp is goed.
    De OS Max SF is beter geschikt voor een resonantiepijp dan de FX of AX komt door zijn poort timing en goede carburateur.
    Er moet een 10X7 APC sport prop, max een 11X6 is mogelijk anders kom je nooit in het goede toerengebied uit en dit ligt op 17K op de grond, in de lucht ligt dit hoger.
    Meet vanuit het midden van de cilinder recht op de plug de lengte op naar de begin waar de pijp conisch wordt, dus de werkelijke bochtlengte opmeten.
    Deze afstand ligt tussen 12 en 15 cm vanuit het midden van de plug positie, op 12 cm loopt de motor het heetst en vergt veel van de plug.
    Op 15 cm loopt de motor een stuk koeler maar maakt ook minder toeren echter heeft hij dan iets meer koppel.
    Gebruik een koude plug, geen medium of heet want die fikken eruit, OS 8 b.v. of Rossi 5.
    Laat de motor op de hogere toerental eerst rijk lopen, want eigenlijk ben je de motor verder aan het laten inlopen, ga na pas een liter of 2 de motor pas naar zijn hoge toerental brengen.
    Met een reso pijp niet lager dan 20% olie gebruiken, dit heeft de motor hard nodig bij deze hogere toerentallen, nitro is niet zo heel belangrijk maar leuk om mee te experimenteren natuurlijk.
    B.V. mijn oude 1 meter span Kyosho F86 impellerjetje met een .15 OSje liep bet best met een nitro % van 30% precies wat de beschrijving voorschijft.
    Helaas mag je op de meeste vliegveldjes niet met een jankbak vliegen, daardoor is er ook een hoop knowhow weg.

    Niks mooier dan een ouwe Puma met een 10cc Webra Speed, Dynamix carb en een lange reso pijp erachter, ach nostalgie
     
  6. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Het blijkt bij het draaien van de motor ( fs90-4T van 25 jaar oud ) lastiger starten dan met de normale demper die er op zat.
    Bij gas geven wilde die niet opkomen, beetje bij gesteld, kreeg meer toeren.
    Maar voor mijn kist was het vermogen al ruim voldoende om te vliegen met normale demper, tja, was iets stiller.

    Gr Ed
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ed... dat kan maar zo... afhankelijk van de gasdoorlaat.
    Een demper dempt mede door de koeling van het gas.
    De demper niet te dicht op de motor. Zelf moet ik dat alles nog uittesten, zoals ik schreef.
    Verder wil ik de 4T elektronisch vonken... Brutus en Student al ruimschoots van gedachten gewisseld :)

    En Ed... dan maar standaard dempertje... als het maar lekker tuft, niet?

    Ik ga een 46 SF naast een FX leggen... vergelijken...
    Aan de zuigerdiameters zal het niet liggen...

    Webra? Nostalgie? Zit nog diep bij velen hoor :)
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ja, bij mij ook hoor, jammer dat ook dit mooie merk ter ziele is gegaan.....
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even bij Ger aansluitend... daar ik 3 motoren open heb liggen. SF, FX en AX (4e is weer 'toe' en moet nog naar Tante Graupner). Wat een schroot allemaal...
    Effe SF-ring en FX-ABN naast elkaar. De AX is overigens weer totaal anders.
    De SF heeft ruimere poorten in de hus dan de FX. Krukas lijkt ongeveer gelijk te zijn in graden, voor de inlaat. Maar dat is op het oog. Er zijnnog meer verschillen. Uitwisselen is er eigenlijk niet bij. De drijfstangen zijn alle gelijk... zuigerdiameters en hoogtes... stand zuigerpenen.

    Op de SF zit idd een heule mooie carb.

    Maar het resoverhaal van Ger, dat weet ik gewoon weg niet. Ik denk dat hij vreselijk gelijk kan hebben. Ervaring leert...

    SF links, FX rechts... beide 46...

    DSC_2256-LR.jpg

    DSC_2257-LR.jpg

    Eigenlijk moet je ze van onder gelijk zetten...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
  10. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Hoi Ger.
    Je hebt het over een apc sport prop 10x7.
    Maar is dit wel genoeg om mijn toestel van bijna 3kg in de lucht te krijgen?
    Heb er een 11x6 opgehad maar dit ging niet van harte.
    Heb er nu een 11X7 opgezet en merk dat de toeren al omhoog gaan.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Welke motor heb je dan/ SF, FX of AX?
    FX draai ik met 11 x 7... AX lierde daar eveneens op...
    Sleurde 3 kg Calmato baksteen als een bezetene...
    11 x 6 is met standaard demper, hoewel 11 x 7 ook keurig gaat...

    Nu draai ik dat met een standaard Hatori set-up... zonder inkortingen.. is mij het meer om
    de demping, dan om ultieme power te doen...
     
  12. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Het is een sf motor.
    Ik wil er meer power uithalen omdat een 10cc te zwaar wordt.
    Dan moet ik bijna 200gr gewicht toevoegen in de staart.
    Dit met het verschil van gewicht van de motor vindt ik best veel.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dit is hoe de manual op jouw vraag reageert :) OS-wiki!

    Nee... Heb het net bijdehand... al die open gesloopte OS-torretjes hier op mijn werkblad... en 1 nette SF-ring binnen handbereik. Heb je een ABC of een ring-ring?

    DSC_2259-LR.jpg

    De waarschuwing zegt iets over de kwaliteit van de props van toen... Dat was nog het APC loze tijdperk...

    GrBas
     
  14. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Het is een ring sf. Motor.
    Loopt verder perfect ik mis alleen de power
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb je een RC1 kist? Wat is het voor moois?
     
  16. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Nee het is een me163b.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat voor een resopijp? Of heb je die nog niet?
    Overweeg er een van JustEngines. Hatori replica... zo lijkt het.
    Is dat die ME vlieger van HobbyKing? Hadden die hem niet in het gamma zitten (beperkte oplage meestal)

    Receptuur is aangegeven... hoe de reso af te stellen.
    Gewicht zegt niet zo veel... ding heeft wel power nodig.
    200 gram in de staart? Hoort nu eenmaal een vlotte bak te zijn?
    Niet af te vangen met de RC-componenten? Iets grotere voedings accu etc. Alles achterin?
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
  18. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Reso pijp had ik nog liggen weet zo het merk niet.
    De me komt van hobbyking.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Pijp: Plaatjes... afmetingen etc... beetje informeren... heb hier ook diverse pijpjes.
    Heb je er een bocht bij?

    ME? Haha! Goed geraden... vlieggedrag van het model is vast te vinden via Google.
    Ook op RC-Groups weten ze raad met deze modellen...

    Volgens mij is dat ding al weer lang en breed van de buis...
     
  20. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Heb de originele bocht van os erbij.
    Me vliegt goed en strak als op een rails ook bij veel wint.
    Je zit alleen een beetje met het zwaarte van die toestelen.
     

Deel Deze Pagina