Oude Loodaccu's op gang krijgen?

12V en 6V loodaccus die niet meer reageren als je er een normale lader op aansluit. Is er een truc om ze 'wakker' te schudden of valt er niets meer aan te doen om ze nog in gebruik te kunnen nemen (anders dan als gewichten bij het lijmen)
 
Loodaccu's waar geen leven meer inzit, krijg je niet meer op gang. Er is één ding waar loodaccu's niet tegen kunnen en dat is ontladen tot nul en dat zal gebeurt zijn door de zelf ontlading van deze accu's. Er zullen wel reacties komen met adviezen van; gewoon even 30V op z'n mieter geven dan lukt het wel, maar vergeet het maar ( helaas ).

Gewoon een kwestie van één minuut stilte en dan de ( chemische ) kliko in.;)

Hans
 
Helaas zoals Hans al schreef die accu's kan je afschrijven. Op de platen is een laag sulfaatkristallen ontstaan en die raak je niet meer kwijt.
Ja er bestaan desulfateringsapparaatjes maar die kunnen een loodaccu die niets meer doen absoluut niet meer werkend krijgen. Alleen als je een accu hebt die op zich nog goed werkt heb je wat aan zo'n apparaat. Er ontstaan namelijk altijd sulfaat kristallen op de platen van een loodaccu. Als je zo'n desulfateringsapparaatje tijdens het laden gebruikt verwijder je de meeste kristallen en/of voorkom je het ontstaan van een echt dikke laag die je platen "afsluit" waardoor de accu niets meer doet.
 
Dank voor je uitgebreide reactie,

Daar was ik al bang voor danwel, daar had ik al mee gerekend. Nieuwe heb ik ook, van de oude zijn er een paar die nog wel wat doen maar die niet lang hun lading meer behouden.

De oude waren - vermoed ik - alleen bij het varen opgeladen en verder niet. Ik laat mijn accu's aan de druppellader en de oudste is nog steeds fris (jaar of vier, vijf oud, toen schreef ik dat er nog niet op)

Nu ik toch andere vaarregelaars moet hebben voor een boot (ik herstel er een paar) zal ik het BEC verhaal eens uitzoeken, nu heb ik nog wel wat 6V accus ook maar als het niet hoeft, dan hoeft het niet he ;)
 
Ik werk dagelijks met accu's.
Mocht je 7Ah 12V nodig hebben dan staan er nog wel een stuk of 1000 in het magazijn, stuur maar een PBtje.

Gert-Jan
 
Ja, zijn normale atmetingen, die de modelbouwboer verkoopt.
Ik kan er natuurljk geen 1000 meenemen maar een paar is geen probleem.
En ik zit komende weken in de buurt van Lith, Macharen, Vierlingsbeek.
Testen en onderhoud aan de noodstroom van Brabant Water.
Dat is in de buurt volgens mij.

Volgens mij deze afmetingen.

Gaan in UPS systemen en noodverlichting

Capacity 7Ah

Chemistry Lead Acid

Dimensions 100 x 151 x 65mm

Lead Acid Type AGM

Nominal Voltage 12V

Operating Temperature Range -20 → +60°C

Weight 2.15kg
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag het hier, misschien is het al besproken ergens waar ik het niet kan vinden:

Kan ik 2 niet nieuwe 6V accu's in serie verbinden en met een 12V lader opladen? Dat kan, weet ik, maar kun je ze ook aan een druppellader hangen of gaat dat mis danwel gaat het mis als de accu's van verschillende kwaliteit zijn?

Maar ik wil er eigenlijk 6V van 'aftappen' voor de motoren en voor de verlichting e.d. Zet ik dat per accu, dan is dat relatief eenvoudig want elke accu levert 6V maar... dan zijn ze (behoorlijk) verschillend ontladen na een poosje varen, kan ik ze dan nog wel laden met een 12V lader? Lijkt me dat de volle de lege gaat vullen en dat dat grote stroomsterkten kan opleveren wat vast niet gezond is?

Dus eigenlijk wil ik serieel laden en parallel leegtrekken..... Klets ik nou iets onmogelijks of is dit misschien eigenlijk allang oud gebruik met een bepaalde schakeling?
 
Ja, dat kan.
Alleen zal de oude accu de nieuwe accu negatief beinvloeden.
In mijn werk zetten we wel eens een nieuwe accu in een oudere string.
Stel de "oude" accu's zijn 5 jaar oud en hebben een geschatte levensduur van 10 jaar dan zal de nieuwe accu ook nog maar 5 jaar meegaan
Ik heb ook nog wel 6 Volt accu's staan denk ik.
Zal wel even kijken en dan zie ik je van de week.

GJ
 
Ja, dat kan. .....
Dat vind ik toch een beetje gevaarlijke uitspraak!
De accu die het snelste vol is zal nogal overladen worden zolang de tweede nog niet vol is. Daarbij ontstaat er in de accu waterstof en zuurstof gas. Dit wordt normaal gesproken in de accu gerecombineerd tot water. Dit gebeurt onder normale omstandigheden door verbranden. In de accu kan dat natuurlijk niet dus gaat het daar op een meer gecontroleerde en veel langzamere manier. Toch komt hier warmte bij vrij waardoor de accu flink kan opwarmen als dat overladen lang duurt. Daarnaast kan in en extreme gevallen dat recombineren niet snel genoeg gebeuren waardoor de druk in de accu hoog kan oplopen, te hoog en de accu barst open .
Al met al lijkt het mij toch niet echt aan te raden dit soort dingen te doen. Het is minder "gevaarlijk" dan met LiPo's maar toch kan er genoeg fout gaan.
 
Met zuurstof en waterstof moet je echt uitkijken.
Ik ging een keer wat slijpen terwijl onder de werkbank een 24 v vrachtwagenaccu aan het laden was.
Dat wil je niet meemaken. Ik dacht dat ik beschoten werd. Super knallen van dat gas.
 
Sorry Ernst,

En weer moet ik je tegenspreken..
Ik werk dagelijks met accu's, we hebben specialisten in huis die gespecialiseerd zijn in accu en laadtechniek.
Ik heb het een paar keer aan de hand gehad dat enkele blokken defect waren in een string,
Je hebt het dan niet over 7Ah accuutjes maar echt serieuze jongens van 180Ah tot 2400Ah.
Elke specialist en ook diverse fabrikanten zeggen, geen probleem, kan er gewoon tussen.
Alleen moet ik dan bepalen of het de moeite waard is om er 1 nieuwe tussen te zetten of alles te vervangen.
Alleen heb je het dan soms wel over sets van 32 stuks in serie, dus dat gaat aardig in de papieren lopen.

En sterker nog, je kan 2 sets van verschillende capaciteit parallel zetten.
Dat doen we zelden maar binnenkort moet ik dat wel doen omdat een bepaald type niet meer leverbaar is.
Ook overladen is een beetje onzin, elke accu kan afblazen en met een druppelladertje zal je niet zo snel enorme laadstromen halen.
Als het echt gevaarlijk was dan zouden we het niet doen, als het fout gaat dan hebben we een claim van enkele miljoenen of staat er een boorplatform of raffinaderij in de fik

GJ
 
Affakkelen is een beetje groot woord.
Het zijn gel accu's dus geen echt natte cellen.
De gasproduktie is minimaal en ik heb maar 1 maal in 8 jaar een opengebarsten blok gezien.
Dat was bij de Roertunnel, dat is toch een zorgenkindje, alles wat stuk kan gaan gaat daar stuk.

GJ
 
ik moet dus min of meer even goed of slechte bijelkaar plaatsen en kan dan op 12V laden.

een lager voltage gebruiken in de boot zal dus via een transformator moeten, dat kost vast wat capaciteit maar met 2 accu's moet ik dat toch al wel genoeg hebben denk ik. Dan trek ik beide accu's tegelijk leeg en is er niks te plofgassen aan boord van de brandblusboot.....

Nu nog iets vinden dat dat kan en niet alleen naar 5V zoals de meeste (want dat is USB tarief en dat eten veel gadgets) maar meer 6 of 7V vanwege de motoren.
 
Je kan niet zomaar zien welke accu beter of slechter is, daar moet je een impedantiemeting en/of ontlaadtest voor doen.
Je ziet dan de interne weerstand en de uitgenomen capaciteit.
Een lager voltage in de boot gaat niet met een trafo, je hebt namelijk gelijkspanning en een trafo werkt met wisselspanning.
van 12 naar 6 volt is vrij simpel, je kan omvormertjes kopen of zelf even solderen.
Ik weet niet hoeveel Ampere je trekt maar tot 3A kan je goedkope spanningregelaars kopen.
Daarboven moet je met losse transistortjes gaan werken.
Ook niet heel moeilijk maar je moet wat solderen.

GJ
 
Hm, daar kan je hem niet zelf voor maken.
Als je ze kan vinden zou ik ze ietsje zwaarder nemen, 5 of 10A.

GJ
 
Back
Top