welke van de 2

Oh, ja, maar ook die Zenoah's hebben véél liever een goede volsyntheet....

Er bestaat niet zoiets als "scooter-olie", dat is meestal gewoon een goedkope halfsyntheet (of slechter) in een flesje met flitsende opdruk. Vaak zijn deze olieën goed voor watergekoelde motoren, maar niet super voor luchtgekoeld.

Er zijn er nog véél meer, dan alleen de merken die ik opnoemde.
Goede motorzaken, met name waar ze cross-motoren verkopen, hebben meestal een top-2-takt olie in het aanbod.

Waar je op moet letten, is volsynthetisch, en geschikt voor hoogbelaste luchtgekoelde motoren.


okidoki

thx
 
en ja hoor
vanmiddag weer even gereden
1 tankje alles ok
2e tankje na ongeveer 5 minuten een klap en de auto stond stil
waarschijnlijk de zuigerstang afgebroken
zuiger gaat nl niet meer heen en weer als ik aan het vliegwiel draai
draait ongeveer 3 kwart
bougie er uit om te zien
maar de zuiger bweegt dus niet meer
 
idd krukas afgebroken
achter het plaatje waar normaal een trekstarter zit
nu zien of ik iemand vind die dat eventueel voor me kan fixen
 
Als het nieuw is gewoon garantie claimen. Maar een gebroken krukas is niet te fixen dan alleen vervangen
 
Jammer dat hij al kapot is! :confused: Hoe heb je 'm in laten lopen?

Ik heb een nieuwe in doos staan. Met welke olie wordt er gereden? Castrol RS 2T of de "speciale" van Losi?

@Roelof: is er een "standaard" oorzaak voor afgebroken krukassen?
 
Er is geen standaard maar veel voorkomend is verkeerd gehard staal. Er moet een flex in de krukas zitten om de wil van doorbuigen aan te kunnen, is de krukas te hard is er geen doorbuiging mogelijk waardoor de krachten niet gedempt worden.

Misschien klinkt het raar maar een mooi voorbeeld is een frontale botsing van 2 auto's met een nuchtere en een dronken bestuurder. De dronken bestuurder stapt uit en loopt door omdat hij niet verstijfde en daardoor de klap heeft gedempt, de nuchtere bestuurder verstijft en breekt zijn armen en benen.
 
Jammer dat hij al kapot is! :confused: Hoe heb je 'm in laten lopen?

Ik heb een nieuwe in doos staan. Met welke olie wordt er gereden? Castrol RS 2T of de "speciale" van Losi?

@Roelof: is er een "standaard" oorzaak voor afgebroken krukassen?

heb hem in laten lopen met de losi olie
later 2takt olie
maar die beviel niet en toen weer een liter of 4 losi olie
alleen de krukas is geknapt aan de onderkant
wachten op de garantie afhandeling
anders moet ik iemand zoeken die er een andere in kan zetten
de rest lijkt niet beschadigd te zijn
 
Met dit soort hoogtoerige motoren is het verstandig om ook een hoogwaardige 2-takt olie te gebruiken, dus het soort bedoeld voor de racerij. Ik denk niet dat het gebruik van een gewone 2-takt olie een dergelijke schade kan aanbrengen.

En hoezo een ander vinden die er een motor kan inzetten? Dit moet je zelf kunnen en de manual zal hier duidelijk genoeg in zijn.
 
de motor er in zetten lukt ook wel
bedoel de krukas er in zetten
op 1 van de foto's lijkt de krukas zwart , maar dat is dus niet zo
krukas zelf dus niet stuk
maar de stang
 

Bijlagen

  • IMG-20151204-WA0052.jpeg
    IMG-20151204-WA0052.jpeg
    114,3 KB · Weergaven: 191
  • IMG-20151204-WA0054.jpeg
    IMG-20151204-WA0054.jpeg
    62,5 KB · Weergaven: 180
  • IMG-20151205-WA0010.jpeg
    IMG-20151205-WA0010.jpeg
    86,1 KB · Weergaven: 180
Laatst bewerkt:
Dat is geen krukas maar een drijfstang en zo te zien is die uit het oog geslagen of gedraaid, dat kan door een gebrek aan smering komen....
 
laatste bijna 4 liter benzine was gewoon 1:14 met de olie van losi
282ml op 3,8 ltr
hoe zit het oog van de drijfstang eigenlijk vast?
 
Het oog van brons zit in de drijfstang geperst. Als het busje even vast slaat op de krukpen dan kan die zich uit de drijfstang draaien.
 
De drijfstang is prima zelf te vervangen want het busje zit daar al in geperst. Op de krukpen op de foto zit nog dat bronzen busje, die kan je er wel af trekken?

Maar het is simpel, aan 1 kant van de zuiger zit een klein clipje, die eruit halen en kan de zuigerpen eruit. Dan zal de drijfstang loskomen en kan je een nieuwe plaatsen, let wel op de richting van het smeergaatje.
De zuigerpen er weer doorheen, een vers clipje erin en monteren maar.
 
De drijfstang is prima zelf te vervangen want het busje zit daar al in geperst. Op de krukpen op de foto zit nog dat bronzen busje, die kan je er wel af trekken?

Maar het is simpel, aan 1 kant van de zuiger zit een klein clipje, die eruit halen en kan de zuigerpen eruit. Dan zal de drijfstang loskomen en kan je een nieuwe plaatsen, let wel op de richting van het smeergaatje.
De zuigerpen er weer doorheen, een vers clipje erin en monteren maar.


klopt die zit los
mooi zal eens zien waar ze te bestellen zijn
voor de zekerheid ook maar een sleeve , alhoewel hij onbeschadigd lijkt
 
Back
Top