Trainer DIY

Bij brandstofmotoren wil het wel eens helpen de aanbevelingen in de handleiding te volgen :)

OS vermeld een prima range aan bruikbare propellors, en zoals Ernst al aangaf gebruik je voor een trainer bij voorkeur de props met een iets grotere diameter en wat lagere spoed.
Klopt. Maar ik moet kunnen berekenen welke propellor het best is en dit aantonen via proef en dynamometer waarover ik beschik
 
De ene propellor is niet beter dan de andere, ze hebben verschillende eigenschappen. En een brandstofmotor met propellor kun je niet aan een dynamometer koppelen....

Je moet het zo zien; je motortje levert een bepaald topvermogen maar alleen bij een bepaald toerental. Daarmee moet je trekkracht en snelheid opwekken.
Stel je motortje levert 10 vermogen, dat moet je verdelen over snelheid en trekkracht.
Een 12x7 laat het motortje precies op het optimale toerental draaien en geeft dan (bijvoorbeeld) 4 trekkracht en 6 snelheid (is samen 10);
Met een 13x6 kom je ook op het juiste toerental en zal dan 5 trekkracht (ietsje meer) maar slechts 5 (ietsje minder) snelheid opleveren. Samen is het nog steeds 10.

Neem je een te grote prop dan maakt de motor te weinig toeren en levert de motor nog maar 8 vermogen; hetzelfde bij een te kleine prop, dan draai je teveel toeren en heb je ook niet het maximale vermogen.

De vraag wat de beste prop is, is hetzelfde als vragen welke versnelling van een auto beter is: de 1e of de 5e. Dat ligt er maar net aan wat je wilt doen. Snelheid maken of iets zwaars wegtrekken.
 
Dankjewel voor deze informatie. Heb een speciale constructie opgebouwd (met een rail) voor mijn motor aan een dynamometer te hangen ik zal foto's en resultaten hier plaatsen eens ik de proef heb gedaan
 
nu gaan er bij mij stiekem wel een heel stel waarschuwingslampjes branden hoor...

geen ervaring met rc.. maar wel meteen bijzondere dingen met een brandstofmotor gaan doen?
Je moet een goed ingelopen motor hebben, anders kun je er geen topvermogen uithalen.
je dynometer MOET de motor belasten. Brandstofmotoren zonder belasting lopen heel erg snel kapot.
2 takt minder snel dan 4 takt. bij 4 takt is overtoeren heel snel dodelijk voor de motor

Om topvermogen te kunnen meten, moet je ervaren zijn in het afstellen van zo'n motor.
meeste vermogen krijg je door hem arm te stellen, maar te arm betekend meestal kapotte zuiger of meer.
plug kan ook nog schelen.. koeling..

Daarnaast moet je dan eigenlijk ALLE testen op 1 dag, op 1 moment doen.
Methanolmotoren zijn qua prestatie nogal afhankelijk van luchtvochtigheid etc. ook de omgevingstemperatuur scheelt best stevig.
Kan zijn dat de motor de ene dag maximaal 1 pk produceert (zeg maar ff een voorbeeld), en de volgende dag met gemak 1,2 pk haalt.


Dan heb je nog de prop zelf.
sommige props zijn gewoon recht, en stijf.
andere zijn helemaal gewelfd.
andere zijn slap.
andere weer knalhard.
de ene motor loopt beter op de ene prop, en de ander motor op de andere.

toestel zelf scheelt ook nogal.
veel weerstand? weinig?
boven in de lucht gaat de motor ongeveer 10% harder lopen, omdat het toestel nu eenmaal wel van zijn plek komt.
is de prop te licht, krijg je vlot motorschade.


Kortweg. het gegeven "vermogen" is bij een methanol motor een nogal apart begrip.
los van de invloeden van de omgeving, is ook het toestel en gebruikte prop een hele gote factor of de motor ook werkelijk tot zijn recht komt.
immers. een ferrari heeft 500 pk.. maar een vrachtwagen kan ook 500 pk hebben.
toch zie ik de farrari nog geen 40 ton de berg op slepen.
kwestie koppel, en de juiste spullen op de juiste plaats.

ga iig uit van de opgegeven propwaardes.
handleiding zit er meestal niet zo ver naast, maar sommige props belasten de motor gigantisch, en andere niet. terwijl beiden bv een 10x6 zijn..
 
nu gaan er bij mij stiekem wel een heel stel waarschuwingslampjes branden hoor...

geen ervaring met rc.. maar wel meteen bijzondere dingen met een brandstofmotor gaan doen?
Je moet een goed ingelopen motor hebben, anders kun je er geen topvermogen uithalen.
je dynometer MOET de motor belasten. Brandstofmotoren zonder belasting lopen heel erg snel kapot.
2 takt minder snel dan 4 takt. bij 4 takt is overtoeren heel snel dodelijk voor de motor

Om topvermogen te kunnen meten, moet je ervaren zijn in het afstellen van zo'n motor.
meeste vermogen krijg je door hem arm te stellen, maar te arm betekend meestal kapotte zuiger of meer.
plug kan ook nog schelen.. koeling..

Daarnaast moet je dan eigenlijk ALLE testen op 1 dag, op 1 moment doen.
Methanolmotoren zijn qua prestatie nogal afhankelijk van luchtvochtigheid etc. ook de omgevingstemperatuur scheelt best stevig.
Kan zijn dat de motor de ene dag maximaal 1 pk produceert (zeg maar ff een voorbeeld), en de volgende dag met gemak 1,2 pk haalt.


Dan heb je nog de prop zelf.
sommige props zijn gewoon recht, en stijf.
andere zijn helemaal gewelfd.
andere zijn slap.
andere weer knalhard.
de ene motor loopt beter op de ene prop, en de ander motor op de andere.

toestel zelf scheelt ook nogal.
veel weerstand? weinig?
boven in de lucht gaat de motor ongeveer 10% harder lopen, omdat het toestel nu eenmaal wel van zijn plek komt.
is de prop te licht, krijg je vlot motorschade.


Kortweg. het gegeven "vermogen" is bij een methanol motor een nogal apart begrip.
los van de invloeden van de omgeving, is ook het toestel en gebruikte prop een hele gote factor of de motor ook werkelijk tot zijn recht komt.
immers. een ferrari heeft 500 pk.. maar een vrachtwagen kan ook 500 pk hebben.
toch zie ik de farrari nog geen 40 ton de berg op slepen.
kwestie koppel, en de juiste spullen op de juiste plaats.

ga iig uit van de opgegeven propwaardes.
handleiding zit er meestal niet zo ver naast, maar sommige props belasten de motor gigantisch, en andere niet. terwijl beiden bv een 10x6 zijn..
Ik ben van plan mijn experimenten te doen met mijn vader. Vroeger heeft hij veel met RC gevlogen en kent hier dus veel van.
 
Heb vandaag vergadering gehad met mijn mentor. Weet er iemand hoe ik de invloed van de plaats van de stabilo op de stabiliteit (kracht op stabilo) kan bepalen? DRINGEND
 
doe s nadenken...

wat gebeurt er als je het stabilo naar voren zet op een toestel?
wat heeft dit voor invloed op gewicht, evenwicht?
en als hij daar zit, wat gebeurt er dan wanneer je gaat sturen? grote correctie nodig, of juist kleiner om dezelfde reactie van het toestel te verwachten?
en wordt een toestel dan beter, of juist slechter te besturen..

is en blijft jouw opdracht he;-)
zou een beetje flauw zijn als we hier meteen de antwoorden neergooien..
 
Heb vandaag vergadering gehad met mijn mentor. Weet er iemand hoe ik de invloed van de plaats van de stabilo op de stabiliteit (kracht op stabilo) kan bepalen? DRINGEND
Laat me raden.... die mentor is geen ervaren modelvlieger.
Anders had hij je echt niet laten beginnen met een door een verbrandingsmotor aangedreven RC trainer.
Bovendien laat hij je DE no.1 regel negeren: "Bouw eerst een bewezen goed ontwerp en ga pas, als je dat goed vliegend hebt, verder met eigen modificaties om uit te zoeken of het nog beter kan".
 
doe s nadenken...

wat gebeurt er als je het stabilo naar voren zet op een toestel?
wat heeft dit voor invloed op gewicht, evenwicht?
en als hij daar zit, wat gebeurt er dan wanneer je gaat sturen? grote correctie nodig, of juist kleiner om dezelfde reactie van het toestel te verwachten?
en wordt een toestel dan beter, of juist slechter te besturen..

is en blijft jouw opdracht he;-)
zou een beetje flauw zijn als we hier meteen de antwoorden neergooien..
Klopt inderdaad ik heb hier dus wel al over nagedacht maar ben niet zeker of dit wel helemaal klopt. Ik zal even schrijven wat ik denk...
Als we de stabilo meer naar voor gaan zetten dan verkorten we de momentarm en in onze formule dan zien we dat als de momentarm verkleint dan verkleint ook de Volume coefficient. Dus hoe korter de stabilo hoe kleinere Vh. Bij een kleinere Vh bedoel ik dus dat het vliegtuig minder stabiel zal zijn (dit is geschikt voor aerobaticsvliegtuigen). Het zal dus makkelijk uit evenwicht gaan.
Klopt dit al?
 
met alles wil je altijd juist controle.
een toestel wat heel schichtig omhoog of omlaag wil schieten, boort zichzelf vlot de grond in.

als we een toestel maken wat "enthousiast" moet reageren, maken we hem eerst stabiel.
en daarna vergroten we de bewegende vlakken, of vergroten we de uitslagen.
dat is nl ook nog een factor in de totale vergelijking...


je KAN wel een toestel maken wat extreem snel reageert door hem instabiel te bouwen.
alleen hebben wij modelvliegers 1 heel groot manko. we zitten er niet in.
vanaf de grond kun je het ding niet aanvoelen, en op zicht ben je vaak net te laat bij die instabiele dingen.

daarom, eerst stabiliteit. en beweging regel je anders.
 
o ja.
wat ze bij een 1:1 gevechtvliegtuig doen, werk omdat zo'n apparaat compleet door de computer in de lucht wordt gehouden.
gyro's etc merken een afwijking op, en corrigeren dit ver voordat de piloot dit ook maar kan voelen

gyro's in de modelbouw zijn met name voor heli gebruik, zodoende practisch onbruikbaar voor een vliegtuig.
lukt het toch, geeft de gyro het vliegtuig een zeer vervelend vlieggedrag. vind ik..
en je kunt hem niet uit zetten als het misgaat.
 
Heb nog een vraag. Weet iemand waar ik de wiskundige afleiding van de liftkracht kan vinden zodat ik kan aantonen vanwaar deze formule komt? Heb al liggen zoeken en heb niks gevonden. Ben ook benieuwd naar waar de formule van verticale/horizontale volume coëfficiënt komen?
 
Alexandre,
ik bewonder je enthousiasme voor deze opdracht.

Heb zelf een dergelijke opleiding gehad in m'n jongere jaren, maar dit zagen we toch niet hoor...

Anyway: ik wil even een paar kritische puntjes zetten

Je vleugelbouw is netjes en verzorgd maar wat me opvalt:
-ribben uit 3mm vol balsa
-beplanking uit 2,5 mm balsa
-webbing (de stroken tussen je liggers) zijn verkeerd qua orientatie. De houtnerf hoort in feite haaks te staan op de ligger (balsa kan slechts in 1 richting trekkrachten aan). Die webbing dient om het doorbuigen en openscheuren van je vleugel te voorkomen.

Het zal nu allemaal wel meevallen met die vleugel maar je bouwwijze is 'zwaar'. Stevig dat wel.

Hou je romp licht. Verstevig enkel waar nodig (motorsteun, zone waar de vleugels op rusten, plaats rond landinggestel).
Pas lichte bouwtechnieken toe. Haaks zetten van balsa op elkaar kan een heel stijve lichte constructie geven.
Hou vooral het achterste deel van de romp licht. Alles van de vleugel tot de staart is in feite een lege doos. Let erop dat je de nerf van de rug en buikbekleding haaks zet op de nerfrichting van de zijwanden. Hier en daar een strategisch geplaatst spantje met driehoekslatje en de boel is enorm torsiestijf.
Hou de staartvlakken licht. Pas een lattenwerk toe voor het stabilo en kielvlak (kijk bvb eens in mijn bouwverslag van m'n Fly-Boy: http://www.modelbouwforum.nl/threads/vintage-svenson-fly-boy.221167/ )

Deze is 150 cm span en weegt net geen 2,2 kg. Dus ik durf gerust te beweren dat je die 1,5 kg niet haalt.
Aan jouw bouwwijze te zien en datgene wat je al beschreven hebt denk ik dat je rond de 2,4-2,6 kg zal uitkomen (wat overigens perfect vliegbaar is)
Vermijd aub het toevoegen van neusgewicht, hou je staart licht!

Go for it, ik lees met plezier verder!
 
Bij deze nog een update over mijn ontwerp. Laat maar weten wat jullie er van vinden. Omdat mijn stabilo niet stevig genoeg was heb ik er een plaat boven en onder gelijmd
 

Bijlagen

  • IMG_20151214_172136.jpg
    IMG_20151214_172136.jpg
    112 KB · Weergaven: 248
  • IMG_20151214_172051.jpg
    IMG_20151214_172051.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 226
  • IMG_20151214_172102.jpg
    IMG_20151214_172102.jpg
    116,7 KB · Weergaven: 219
  • IMG_20151207_213606.jpg
    IMG_20151207_213606.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 234
  • IMG_20151122_122450.jpg
    IMG_20151122_122450.jpg
    140,3 KB · Weergaven: 236
  • IMG_20151125_141258.jpg
    IMG_20151125_141258.jpg
    156 KB · Weergaven: 248
Omdat mijn stabilo niet stevig genoeg was heb ik er een plaat boven en onder gelijmd
.

En dat is nu net niet nodig. De sterkte komt door de bespanning. Eens dat het bespannen is krijg je een enorme versterkingsfactor en wordt zo'n fragiel lattenwerkje zeer stijf.
Tijdens de bouwfase moet je vooral zorgen dat het recht is.
En door dat grote gat in het midden heb je hem net heel erg verzwakt. De grootste krachten werken in op het centrale deel, niet op de tippen.
Hoe ga je het stabilo inbouwen in de romp?

Hoe dik zijn de latjes waaruit je je stabilo gebouwd hebt? 8mm? Zoja maak er eens eentje in 6 mm latjes. Voor de voorlijst en achterlijst gebruik je 6x6. Voor de stekers (tussen de voor- en achterlijst) gebruik je 6x4.
Op de plaatsen waar de scharnieren komen op de achterlijst kleef je nog een extra stukje van 6x6 om het scharnier volledig in het hout te laten zitten.

Weeg beide stabilo's. Je zal zeker 50 gram lichter zijn. 50 gram teveel achteraan betekent dat je 200 gram MEER vooraan moet steken om je balans goed te krijgen. 50 + 200 = een kwart kilo dat je kan winnen door een eenvoudig stabilo.
Als je dan toch perse wil beplanken (maar voor een trainer is dit helemaal niet nodig) gebruik dan licht balsa van 1 tot 1,5mm dik. Ga je erover dan wordt je stabilo weer te dik.

Je hoeft me niet te geloven hoor, maar ik schrijf dit oprecht om je te helpen inzien dat in de modelbouw- en vliegsport het niet allemaal op formules aankomt maar op soms heel simpele regeltjes. Zeker wat een trainermodel betreft.
 
.

En dat is nu net niet nodig. De sterkte komt door de bespanning. Eens dat het bespannen is krijg je een enorme versterkingsfactor en wordt zo'n fragiel lattenwerkje zeer stijf.
Tijdens de bouwfase moet je vooral zorgen dat het recht is.
En door dat grote gat in het midden heb je hem net heel erg verzwakt. De grootste krachten werken in op het centrale deel, niet op de tippen.
Hoe ga je het stabilo inbouwen in de romp?

Hoe dik zijn de latjes waaruit je je stabilo gebouwd hebt? 8mm? Zoja maak er eens eentje in 6 mm latjes. Voor de voorlijst en achterlijst gebruik je 6x6. Voor de stekers (tussen de voor- en achterlijst) gebruik je 6x4.
Op de plaatsen waar de scharnieren komen op de achterlijst kleef je nog een extra stukje van 6x6 om het scharnier volledig in het hout te laten zitten.

Weeg beide stabilo's. Je zal zeker 50 gram lichter zijn. 50 gram teveel achteraan betekent dat je 200 gram MEER vooraan moet steken om je balans goed te krijgen. 50 + 200 = een kwart kilo dat je kan winnen door een eenvoudig stabilo.
Als je dan toch perse wil beplanken (maar voor een trainer is dit helemaal niet nodig) gebruik dan licht balsa van 1 tot 1,5mm dik. Ga je erover dan wordt je stabilo weer te dik.

Je hoeft me niet te geloven hoor, maar ik schrijf dit oprecht om je te helpen inzien dat in de modelbouw- en vliegsport het niet allemaal op formules aankomt maar op soms heel simpele regeltjes. Zeker wat een trainermodel betreft.

In dat gat komt toch het kielvlak? Zal een 2de stabilo maken en het verschil eens testen! Bedankt voor je reactie, heel erg interessant!
 
Neen. Bekijk eens het verslag van mijn fly boy. Daar zie je hoe dit opgebouwd wordt met kleine stukjes. Succes!
Voor de voor- en achterlijst mag je ook iets breder gaan. Hoogte 6mm op 10mm bvb
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk is het een goed gebouwd en stevig ontwerp want het is de eerste keer dat ik aan modelbouw doe.
Ik begin me zolangzamerhand ernstige zorgen te maken of dit ooit succesvol gaat vliegen...:(
Door je gebrek aan ervaring maak je de ene na de andere constructiefout.
Het is niet voor niets dat je -in het gewone leven- leert bouwen van andere, ervaren vliegers bij een club, voor het geval je tenminste meteen een gemotoriseerde RC trainer zou willen bouwen.

Want, als je helemaal alleen aan de slag gaat, dan begin je met veel simpeler modellen.
Vrije vlucht zweef werpmodellen, gewoon van -in profiel geschaafd- massief balsa met een vuren lat als romp.
Daar ontwikkel je je gevoel voor het materiaal mee en leert je alles over zwaartepuntsligging en instelhoeken.
Als dat lukt, kun je eens een beklede ribbenvleugel proberen.
Zo word je vanzelf steeds handiger en blijf je 'on top of your game'.:yes:
Daarna een op dezelfde manier uit massief balsa gebouwd LB trainertje, om je omgang met motoren in de vingers te krijgen. En te ontdekken :eek: welk enorm effect een hoogteroer op een model heeft.
Geloof me, het 20x plakken van een LB trainer, totdat je hem boven de grond kunt houden, is een simpeler klusje dan 1x uit een vuilniszak vol met snippers weer de RC trainer maken die het ooit was.

Nog een instapoptie is het uit schuimplaat (depron) iets leuks in elkaar knutselen.
Kost vrijwel niets en kan, mits goed gedaan, heel leuk vliegende modellen opleveren.

Maar zoals je nu bezig bent houd ik mijn hart vast...:(
Vooral het idee dat, als je het theoretisch maar begrijpt, de rest vanzelf goed gaat, is erg naief.
Vergeet niet dat ik ze heb zien komen en gaan, de beginners die 'wel even zouden vliegen'.
Ik heb ondervonden dat je als instructeur wel steeds beter wordt in het 'slecht nieuws gesprek' als er weer eens iemand aankomt met zijn, al dan niet zelfgebouwde, eerste model wat werkelijk zo slecht in elkaar zit dat corrigeren een enorme klus gaat worden en complete nieuwbouw eigenlijk een betere optie is.
Maar ieder keer is er een teveel...

Je schreef dat je nog een Westerly had liggen. Waarom dat ontwerp niet verbeterd?
Constructief zitten daar nog wel een aantal zwakke punten in.
Kun je me bijvoorbeeld uitleggen, waarom een kielvlak door een stabilo zou moeten?
 
Ik begin me zolangzamerhand ernstige zorgen te maken of dit ooit succesvol gaat vliegen...:(
Door je gebrek aan ervaring maak je de ene na de andere constructiefout.
Het is niet voor niets dat je -in het gewone leven- leert bouwen van andere, ervaren vliegers bij een club, voor het geval je tenminste meteen een gemotoriseerde RC trainer zou willen bouwen.

Want, als je helemaal alleen aan de slag gaat, dan begin je met veel simpeler modellen.
Vrije vlucht zweef werpmodellen, gewoon van -in profiel geschaafd- massief balsa met een vuren lat als romp.
Daar ontwikkel je je gevoel voor het materiaal mee en leert je alles over zwaartepuntsligging en instelhoeken.
Als dat lukt, kun je eens een beklede ribbenvleugel proberen.
Zo word je vanzelf steeds handiger en blijf je 'on top of your game'.:yes:
Daarna een op dezelfde manier uit massief balsa gebouwd LB trainertje, om je omgang met motoren in de vingers te krijgen. En te ontdekken :eek: welk enorm effect een hoogteroer op een model heeft.
Geloof me, het 20x plakken van een LB trainer, totdat je hem boven de grond kunt houden, is een simpeler klusje dan 1x uit een vuilniszak vol met snippers weer de RC trainer maken die het ooit was.

Nog een instapoptie is het uit schuimplaat (depron) iets leuks in elkaar knutselen.
Kost vrijwel niets en kan, mits goed gedaan, heel leuk vliegende modellen opleveren.

Maar zoals je nu bezig bent houd ik mijn hart vast...:(
Vooral het idee dat, als je het theoretisch maar begrijpt, de rest vanzelf goed gaat, is erg naief.
Vergeet niet dat ik ze heb zien komen en gaan, de beginners die 'wel even zouden vliegen'.
Ik heb ondervonden dat je als instructeur wel steeds beter wordt in het 'slecht nieuws gesprek' als er weer eens iemand aankomt met zijn, al dan niet zelfgebouwde, eerste model wat werkelijk zo slecht in elkaar zit dat corrigeren een enorme klus gaat worden en complete nieuwbouw eigenlijk een betere optie is.
Maar ieder keer is er een teveel...

Je schreef dat je nog een Westerly had liggen. Waarom dat ontwerp niet verbeterd?
Constructief zitten daar nog wel een aantal zwakke punten in.
Kun je me bijvoorbeeld uitleggen, waarom een kielvlak door een stabilo zou moeten?
Ik ben zelf een ontwerp aan het bouwen dit komt omdat ik hiervoor gekozen heb. Mijn eindwerk is een modelbouwvliegtuig bouwen en hier de theorie toelichten. Heb dit weekend mijn vleugel laten zien aan een RC kampioen (Geloof het of niet) en die vond het een zeer goed gebouwde vleugel hij heeft mij nog enkele tips gegeven... Natuurlijk zal ik dit vliegtuig niet zelf laten vliegen maar zal ik dit laten doen door iemand met veel ervaring. Een eerste ontwerp kan nooit 100% correct zijn maar ik leer hier wel enorm veel uit. Na dit ontwerp kan ik bijvoorbeeld een nieuw project beginnen en de "fouten" die ik heb gemaakt corrigeren. Tot nu toe heb ik nog geen commentaren gehad van de persoon die mij helpt. Het kielvlak zal door de stabilo gaan en hier rond zullen versterkingen gebruikt worden. Dit is wat ze bij de Westerly hebben gedaan.
 
Back
Top