Aan allen,
Arjan en Dries weten het goed te verwoorden, het zou allemaal niet zo'n punt moeten zijn.
Maar mijn ervaringen met club- en organisatiehaters zijn inderdaad erg slecht:
Kleuter c.q. puberachtig gedrag. Mokken als ze niet alles maar kunnen doen wat hen in het hoofd opkomt. Gewoon hun gang blijven gaan, ook als ze is uitgelegd dat ze daar de belangen van de modelvliegers als groep mee kunnen schaden.
Of je dus wilt of niet, dat kleurt je beeld van iemand die zich ook in die richting uitlaat.
In real life, maar in het bijzonder op internetfora.
Ik weet niet of jullie weten wat er op dit moment aan de andere kant van de Grote Haringvijver gaande is op gebied van regelgeving voor modelvliegen, maar dat ziet er slecht uit.
De AMA heeft ooit besloten alle multirotorvliegtuigen te omarmen en ze met alle gebruiksvormen (FPV, racen) daarvan een plekje in de organisatie te geven. Dat gaf een flinke stijging van het ledental te zien.
Maar omdat de AMA door de FAA (de 'eigenaar' van het luchtruim) nu als belangenbehartiger van de hele groep -niet bemande, niet professionele luchtvaartuigen- wordt gezien, worden alle restricties -die reacties zijn op misdragingen van multirotoreigenaars- nu automatisch ook van kracht voor de andere groepen onder de AMA paraplu. Dat dit een enorme impact op het, zeg maar, 'klassieke' modelvliegen heeft mag duidelijk zijn. Een enorme misrekening van de AMA. De -terechte- woede onder de 'klassieke' modelvliegers is groot.
Wat dat betreft lijkt het er op dat men in Nederland gelukkig slimmer te werk gaat, al moet ik nog zien hoe dat afloopt. Van onze huidige overheid, die alles wat geen economische waarde heeft zo snel mogelijk uit zijn lijden probeert te verlossen, hoef je als groep van 15.000 wedstrijd- en vrijetijdssporters niet op enige compassie te rekenen. Wat hoop ik toch dat ik dat mis heb....
En ja, ik kende video's van parcoursraces ook, wist alleen niet dat dit (in Nederland) ook in een bos gebeurde. Vandaar mijn -ik geef het toe- flauwe poging tot humor ('bosje hupsafladders').
Heel spannend allemaal, al heb ik pas echt bewondering voor de eerste, die zonder videobril tussen de bomen door slalomt.
Maar laten we wel wezen, als je het aantal filmpjes telt met video's, geschoten vanaf multirotors die overduidelijk op plekken zijn geweest waar ik als modelvlieger ook niet hoor te komen, dan mag je er vanuit gaan dat met bosracen ook niet gedoeld wordt op wat we in die video zagen: een goed georganiseerd evenement waar geen regels worden overtreden zodat het later niet tegen ons allemaal gebruikt kan worden.
Ik ben tot nog toe pas 3 multirotorvliegers tegengekomen die zich wel heel verantwoordelijk opstelden en die hebben ook mijn respect. Nogmaals, ik vind het geweldig interessante stukjes techniek.
Maar de praktijkervaring dat de gemiddelde multirotorvlieger het een zorg zal zijn of de klassieke modelvliegerij last zal hebben van zijn gevlieg, maakt mij uiterst wantrouwig. Ik zie dus bij zo'n bosrace al een soort flash mob die zich lekker uitleeft, totdat er onraad (een controlerende overheid) dreigt en men snel ergens anders verder gaat (vergelijk motorcrossers, mountainbikers, stropers en drugsafvaldumpers in natuurgebieden).
Nogmaals, ik hoop dat ik ongelijk heb, maar als dat niet zo is (ik geloof overigens nooit dat dat soort figuren er eerlijk voor uit durft te komen dat hun lol boven het algemeen belang van modelvliegend Nederland gaat) zou ik graag horen hoe de bosracers het allemaal wel aangenaam en legaal houden.
En dat de concensus is dat het geen !@#$% uitmaakt welke stickmode er gevlogen wordt.
@dries: Ondanks het hierboven geschrevene ben ik blij (7,5 op een schaal van 1-10), dank voor het hart onder de riem
