Hoi allemaal, ben al een poosje bezig met een grotere motor, gaat echter allemaal niet zo erg snel. Toch maar eens tijd om hier wat progressie te plaatsen.
Omdat deze motor eigenlijk niets meer met de KJ66 achtige te maken heeft toch maar een nieuw draadje gestart. De motor is gebaseerd op het 74mm turbine wiel van Dieter Albisser http://www.jetmax.ch/en/products.htm , de rest is eigenlijk scratch built. De motor zou een compressor van maar liefts 82mm aan kunnen drijven, ik heb besloten om het iets conservatiever te houden bij 80mm wat ik ook al heel wat vind voor een 74mm turbine wiel. Een 80mm compressor houd gelijk in dat de behuizing van de KJ66-igen en ook mijn GR180 eigenlijk te klein is, de diffuser heeft té weinig ruimte om zijn werk te doen. Het zou misschien kunnen met zeer ingewikkelde 3D doortochten zoals sommige fabrikanten zoals AMT en Alfred Frank al mee werken maar ik heb geen 5-assige CNC bank en hou het lekker simpel zodat ik het nog zelf kan maken. Daarmee kom ik op een behuizing van 120mm terecht, nog steeds vrij klein gezien ik een motor bouw die bijvoorbeeld in de AMT Olympus klasse zit en die heeft een behuizing van 130mm. Alles wat groter wordt krijgt automatisch meer massa en dus wordt de motor zwaar, vandaar dat ik altijd de kleinst mogelijke behuizing probeer. De Olympus weegt bijna 3kg bij een stuwdruk van 23,5kg, ik probeer het gewicht te halveren naar 1,5kg en streef naar een stuwdruk van 25kg of meer......
Heb een zelfde type compressor wiel gevonden als in mijn GR180 die zich daar goed bewezen heeft. Een erg tolerant wieltje met veel axiaal schoep segment. Hier de wielen zoals ik ze heb:
Na een hoop tekenwerk in AutoCad tijd om te gaan bouwen, in een vogelvlucht hieronder wat ik inmiddels heb gemaakt:
As tunnel met stalen inserts voor de lager passingen;
Compressorkast radius;
Compressor kast;
Mal voor het achterste deel van de behuizing;
RVS achterring voor de behuizing gefelst met de mal van hierboven. Zo zijn ook de verbrandskamer ringen gefelst;
Behuizing zilversolderen en mooi afslijpen;
Giet NGV afdraaien;
Diffuser kern draaien;
Autocad tekening gebruiken als freesmal;
Met mesje markering overnemen van tekening;
....en frezen maar;
Meeste onderdelen, nu verder met de verbrandingskamer;
Vergelijk met mijn GR180, 107mm KJ66-achtige behuizing. Rechts de nieuwe "GR220" zoals ik hem genoemd heb!
NGV vast gebout aan behuizing, misschien besluit ik nog later om dit deel hetzelfde als de GR180 te maken zonder deze ringen. Scheelt weer gewicht!
Verbrandingskamer in wording;
Groetjes,
Gerald
Omdat deze motor eigenlijk niets meer met de KJ66 achtige te maken heeft toch maar een nieuw draadje gestart. De motor is gebaseerd op het 74mm turbine wiel van Dieter Albisser http://www.jetmax.ch/en/products.htm , de rest is eigenlijk scratch built. De motor zou een compressor van maar liefts 82mm aan kunnen drijven, ik heb besloten om het iets conservatiever te houden bij 80mm wat ik ook al heel wat vind voor een 74mm turbine wiel. Een 80mm compressor houd gelijk in dat de behuizing van de KJ66-igen en ook mijn GR180 eigenlijk te klein is, de diffuser heeft té weinig ruimte om zijn werk te doen. Het zou misschien kunnen met zeer ingewikkelde 3D doortochten zoals sommige fabrikanten zoals AMT en Alfred Frank al mee werken maar ik heb geen 5-assige CNC bank en hou het lekker simpel zodat ik het nog zelf kan maken. Daarmee kom ik op een behuizing van 120mm terecht, nog steeds vrij klein gezien ik een motor bouw die bijvoorbeeld in de AMT Olympus klasse zit en die heeft een behuizing van 130mm. Alles wat groter wordt krijgt automatisch meer massa en dus wordt de motor zwaar, vandaar dat ik altijd de kleinst mogelijke behuizing probeer. De Olympus weegt bijna 3kg bij een stuwdruk van 23,5kg, ik probeer het gewicht te halveren naar 1,5kg en streef naar een stuwdruk van 25kg of meer......

Heb een zelfde type compressor wiel gevonden als in mijn GR180 die zich daar goed bewezen heeft. Een erg tolerant wieltje met veel axiaal schoep segment. Hier de wielen zoals ik ze heb:

Na een hoop tekenwerk in AutoCad tijd om te gaan bouwen, in een vogelvlucht hieronder wat ik inmiddels heb gemaakt:
As tunnel met stalen inserts voor de lager passingen;

Compressorkast radius;


Compressor kast;

Mal voor het achterste deel van de behuizing;

RVS achterring voor de behuizing gefelst met de mal van hierboven. Zo zijn ook de verbrandskamer ringen gefelst;

Behuizing zilversolderen en mooi afslijpen;

Giet NGV afdraaien;

Diffuser kern draaien;

Autocad tekening gebruiken als freesmal;

Met mesje markering overnemen van tekening;


....en frezen maar;



Meeste onderdelen, nu verder met de verbrandingskamer;

Vergelijk met mijn GR180, 107mm KJ66-achtige behuizing. Rechts de nieuwe "GR220" zoals ik hem genoemd heb!


NGV vast gebout aan behuizing, misschien besluit ik nog later om dit deel hetzelfde als de GR180 te maken zonder deze ringen. Scheelt weer gewicht!

Verbrandingskamer in wording;



Groetjes,
Gerald