Ha JaFa,
Ik volg jouw verslag al een tijdje in stilte. Ik reageer weinig op verslagen, maar doe vooral veel kennis op. Zo ook bij jouw verslag. Het begon bij je werkende kraan en nu weer die lift, echt heel gaaf gedaan. Vooral die jleine dingen zoals de hydrauliek leidingen, de veiligheidsstickers, de verlichting dat maakt het helemaal compleet. Bijzonder mooi.
Wat ik mij wel afvraag als de klep dicht zit, is dat het blauw bij de gele band niet gelijk loopt met de bovenkant van de klep. Hoort dat zo? Ik ken het orgineel niet om te weten of dit ook in het echt zo is. Zie het niet als kritiek maar gewoon als een vraag. Ik ga weer in stilte verder geniet van je vervolg, succes.
Groeten, Roelof
Hey Roelof, ja de schildering is inderdaad zo, bij de echte ook, eerlijk gezegd denk ik niet dat de Engelse hier veel aandacht aan besteden ze smeren er gewoon de verf op die ze hebben liggen vrees ik.
Elke keer dat de boot onderhoud krijgt is er ergens wel een kleur verandering telkens zijn het kleuren die je nergens op de boot terug vind. Eind 2015 voer hij rond met de "Gry Maritha letters in een heel licht geel totaal anders dan de rest, maar ja ik kan dit niet blijven aanpassen he. Voorbeeldje van de hatch:
The Gry in Action:
Aan de rest van de spectators, bedankt voor jullie lovende commentaren. Dit geeft toch altijd een extra boost.
Ondertussen ben ik aan de anker winches begonnen allereerst wilde ik een vrije val winch maken, dit met wat veren een worm wiel en een scharnier dat door een servo werd opengeduwd. Maar eigenlijk veel makkelijker is gewoon een servo winch te nemen en die met een servo vertrager snel te laten zakken en rustig te laten ophalen.
Dit systeem ga ik dan ook toepassen omdat het vrije valsysteem ten eerste veel meer werk is en eigenlijk weinig meerwaarde bied, misschien enkel dat het nog sneller "valt"
Het systeem waarvoor ik heb gekozen is echt heel simpel, eigenlijk geld dit voor alles wat ik bouw, hoe simpel hoe zekerder ik ben dat het werkt en blijft werken in de toekomst.
Alles begint met de ankerketting, dit was een kopper ketting van de welbekende modelbouwshop Nederland,
ik ben niet zeker dat ik deze blijf gebruiken maar het was het enige dat thuis nog lag.
De schakel is 3x2 en misschien is dit toch wat klein ik had liever een 4x3 met tussenverbinding gehad maar die vind je nergens de kleinste is 6x4.
Ik wil zoals iedereen dat de ketting "zwart" is dus chemie proces opgeroepen, eerst een ei hard gekookt, en de dooier dan geplet en gemixt met een klein beetje water, het zwavel in deze dooier gaat werken op het koper een geeft een mooi zwart patina aan de ketting dit na een nachtje weken. hier en daar komt het oranje/bruine messing er nog door en dat geeft een mooi roest effect. De foto is niet "fantastisch" maar je krijgt het idee...
Dan een frame om de winches te monteren, ik wil niet dat de ankers "los" bengelen als ze zijn opgetrokken dus iets moet ze onder spanning zetten als ze in zijn, hoe ga ik dit doen:
Ik laat de winch iets te ver opdraaien circa 1 a 1,5 cm en laat haar scharnieren met een veer die het geheel dan onder spanning zet en zo de ankers mooi in valbuizen houd. (Heren, ik heb geen idee van de scheeps termen dus verbeter me maar ik kan er alleen maar van leren).
Het Frame:
Losse montage van de winches met de trekveren, de kaders scharnieren licht rond de as onderaan.
Montage:
Het is het best dat er winch"kappen" rond zitten zo kan de ketting er niet af lopen. Ik heb ook de schroeven onderaan vervangen door messing assen en as blockers, deze zijn veel makkelijk voor demontage naderhand in geval van onderhoud want dwarse schroeven, dan is er maar heel weinig plaats over voor een schroevendraaier.
Uiteindelijk is de winch af, tijdens het testen kwam ik erachter dat er toch een fout zit in 1 van de Multiprop encoders in de zender, ik zal deze moeten vervangen, waarschijnlijk heb ik hem zelf omzeep geholpen met wat te veel te solderen... Anyway hier wat beelden van de winch die klaar is nu enkel nog de montage waarschijnlijk vanavond.
De achterkant, montage is gewoon doormiddel van 2 schroeven.
Al met al een zeer simpele winch vind ik, op de vorige foto's kon je ook de servo vertragers zien, voor mij zouden ze nog trager mogen maar ja...
Een test video zegt waarschijnlijk veel meer, als het geheel gemonteerd is zal ik de veer functie ook filmen.
Voilà een wat meer in de diepte uitgelegde functie hopelijk kunnen jullie er wat mee in je eigen model.