Bouw depron stuka

Je hebt goed je best gedaan, dat kan je zo zien!

Tuurlijk zijn er punten die beter kunnen, dat heb ik uiteraard ook en nog een heleboel anderen met mij.

Met hulp van de club kijken of het vliegt, zo ja, gefeliciteerd!
Zo niet: pech gehad! bouw je, met een ervaring rijker, toch een nieuwe!

Zo zijn we allemaal begonnen, ik moet mn eerste zelfgebouwde kist ook nog laten vliegen, wat dat betreft sta je niet alleen [emoji23]

Ik zou em wel effe bij een ervaren bouwer laten nameten/kijken, vooral zaken zoals instelhoeken, zwaartepunt e.d. dit vergroot de kans behoorlijk dat je in 1 keer beet hebt.
Nu kun je nog makkelijk wat veranderen, als ie in een schoenendoosje past, word het wat lastiger[emoji23]

Ik weet niet wat je vliegervaring is, maar dan zou ik em ook de eerste keer door een ervaren clublid laten vliegen.
Als ie dan rare dingen doet hebben zij ervaring genoeg om daar beter mee om te gaan.

Groeten, Arnold
 
Laatst bewerkt:
de vleugel is ongeveer 1 meter?

tip voor bouwen met depron:
- scharnieren hoeven niet perse met scharnieren gemaakt te worden. je kan ook tape gebruiken.
zeker in deze maat kan dat makkelijk. van de brede verpakkingstape, of vezeltape bij de modelbouwzaak.

- keep it simple.
per vleugeldeel 3 apart aan te sturen stuurvlakken is vrij ingewikkeld.
of je moet het onderling bewegend aan elkaar koppelen, of er moeten 3 servo's in per vleugelhelft, dus 6 totaal..
is erg veel, en wordt erg zwaar voor dat maatje toestel

handigste is 1 stuurvlak kiezen, en die aansturen. handigste is dan om de buitenste te doen, voor ailerons reageert dat beter.


kijk voor de grap ook eens op rcpowers (ff door google halen), die gasten verkopen tekeningen (niet zo belangrijk), maar op hun forum zijn erg veel bouwtechnieken met depron beschreven.
kun je vast in jouw bouw toepassen..

zo ook flitetest. hun tekeningen zijn gratis.
en ze hebben complete how to filmpjes erbij over hoe te bouwen.
ze verkopen de tekeningen en onderdelen wel. maar aangezie de tekening gratis is, kun je zelf bepalen of je het helemaal zelf maakt of hun set koopt
 
met voldoende vermogen, vliegt alles.
of het goed vliegt, dat is het ontwerp en de bouwwijze...

belangrijkste is inderdaad zwaartepunt, vaak zit dit op ongeveer 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel.
daar zit meestal ook de hoofdligger van de vleugel zelf.

verder is de stand van de hoofdvleugel en stabilo (achterste kleine vleugel) erg belangrijk.
deze twee moeten recht staan.
als je het toestel vanaf de zijkant bekijkt, kun je een lijn trekken vanaf de voorkant naar de achterkant, de hartlijn van het toestel
om te beginnen moet hoofdvleugel en stabilo op 0 graden staan tov deze hartlijn.
vaak zie je dat men de hoofdvleugel al een paar graden mee geeft, dus dat de voorkant van de vleugel al een haartje omhoog wijst.
ligt een beetje aan het ontwerp, wat je er mee wilt.

jouw toestel zal best gaan vliegen. beetje afhankelijk wat voor motor/prop/accu je wilt gebruiken.
en om te blijven vliegen, is het handig of de hoofdvleugel heel blijft.
wat voor maat is het toestel (span hoofdvleugel) en wat is het gewicht?

Dat vind ik een hele goeie van jouw is dat bij de stuka ook zo dan dan gaat het denk ik om de uiteinden van de vleugels of niet.
Want bij de stuka zit er een knik in he.

Mvg Richard
 
ik heb geen stuka...
maar bouw wel regelmatig met schuim.
ook met hout, maar als je daarmee experimenteert ben je veel meer bouwtijd kwijt, dus dat gebeurt iets minder :D

maar vliegtuigen zijn vliegtuigen. en de regels gelden voor alle vliegtuigen ;-)
knik of geen knik.
eigenlijk maakt die knik zaken met name lastig om te bouwen...

kijk voor de grap eens bij de corsair. ook een vliegtuig met knik in de vleugel.

de corsair heeft ook flaps in de vleugels, en ailerons.
voor jouw idee, flaps zijn stuurvlakken die omlaag gaan, om het vliegtuig langzamer te laten vliegen.
een aileron is ook een stuurvlak in de vleugel, alleen wordt dit stuurvlak alleen gebruikt om te rollen.

flaps werken het best aan de binnenkant, tegen de romp aan. ailerons werken het best aan de buitenzijde van de vleugel.
bij alle toestellen zo.
 
ik heb geen stuka...
maar bouw wel regelmatig met schuim.
ook met hout, maar als je daarmee experimenteert ben je veel meer bouwtijd kwijt, dus dat gebeurt iets minder :D

maar vliegtuigen zijn vliegtuigen. en de regels gelden voor alle vliegtuigen ;-)
knik of geen knik.
eigenlijk maakt die knik zaken met name lastig om te bouwen...

kijk voor de grap eens bij de corsair. ook een vliegtuig met knik in de vleugel.

de corsair heeft ook flaps in de vleugels, en ailerons.
voor jouw idee, flaps zijn stuurvlakken die omlaag gaan, om het vliegtuig langzamer te laten vliegen.
een aileron is ook een stuurvlak in de vleugel, alleen wordt dit stuurvlak alleen gebruikt om te rollen.

flaps werken het best aan de binnenkant, de romp aan. ailerons werken het best aan de buitenzijde van de vleugel.
bij alle toestellen zo.
ja oke dat weet ik dat de cosair ook een knik heeft maar het gaat mij dan om de stand van de voor en achter vleugel snap je wat moet ik dan aanhouden de achtervleugel zit al waterpas om het zo maar te zeggen.


mvg richard
 
nou.. in de lengterichting moet je hoofdvleugel dan ook gewoon waterpas staan.
wel gemeten vanaf de hartlijn van de hoofdvleugel.. aangezien deze meestal profiel heeft
en als je een waterpas op de bovenkant van het profiel legt, krijg je iets heel anders dan wanneer je het midden van het profiel pakt.

dat midden van het profiel, dus een lijn vanaf de voorkant, midden neuslijst tot het midden van de achterlijst, dat heet de koorde van een profiel.

en die koorde lijn moet waterpas in het toestel.

is je vleugel een plank, dus geen ronde voorkant, even dikke achterkant, dan kan het waterpas er simpel op.


maar, zoek ff op de site van flite test.
veel filmpjes over het bouwen van toestellen.
veel manieren van bouwen. die technieken kun jij makkelijk voor jouw toestel gebruiken.

laat je niet van de wijs brengen door die knikken.
een vleugel is een vleugel. een rechte vleugel moet er net zo goed netjes in als een geknikte vleugel.
daar zit geen verschil in qua bouwen.

bouw anders voor de grap eens een toestel van flite test. dit kan letterlijk in 1 dag compleet gebouwd worden...
 
nou.. in de lengterichting moet je hoofdvleugel dan ook gewoon waterpas staan.
wel gemeten vanaf de hartlijn van de hoofdvleugel.. aangezien deze meestal profiel heeft
en als je een waterpas op de bovenkant van het profiel legt, krijg je iets heel anders dan wanneer je het midden van het profiel pakt.

dat midden van het profiel, dus een lijn vanaf de voorkant, midden neuslijst tot het midden van de achterlijst, dat heet de koorde van een profiel.

en die koorde lijn moet waterpas in het toestel.

is je vleugel een plank, dus geen ronde voorkant, even dikke achterkant, dan kan het waterpas er simpel op.


maar, zoek ff op de site van flite test.
veel filmpjes over het bouwen van toestellen.
veel manieren van bouwen. die technieken kun jij makkelijk voor jouw toestel gebruiken.

laat je niet van de wijs brengen door die knikken.
een vleugel is een vleugel. een rechte vleugel moet er net zo goed netjes in als een geknikte vleugel.
daar zit geen verschil in qua bouwen.

bouw anders voor de grap eens een toestel van flite test. dit kan letterlijk in 1 dag compleet gebouwd worden...


oke ik denk dat ik je snap en volgens mij heb ik dat ook zal wel een foto maken moet je maar even kijken.

maar dat word vanavond pas.

Mvg richard
 
Richard, nog even een handvat:
Ik zie dat je in Steenwijk woont, je weet dat er in Steenwijk ook een modelvliegclub is? (RMV de Pelikaan)
Kortom, er wonen bij jou in de buurt een aantal mensen die je heel goed op weg kunnen helpen met tips over het bouwen en het laten vliegen van een vliegtuig. Op deze manier kun je een hoop teleurstellingen voorkomen (gecrashed vliegtuig) en zo goed mogelijk genieten van de hobby die modelvliegen heet.

Groet, Marco
(ja, ook lid van "de Pelikaan")
Hoi marco waar woon je dan en dan hebben we mekaar vast al eens gezien kom wel eens met pieter en marcel

Mvg Richard
 
Richard, nog even een handvat:
Ik zie dat je in Steenwijk woont, je weet dat er in Steenwijk ook een modelvliegclub is? (RMV de Pelikaan)
Kortom, er wonen bij jou in de buurt een aantal mensen die je heel goed op weg kunnen helpen met tips over het bouwen en het laten vliegen van een vliegtuig. Op deze manier kun je een hoop teleurstellingen voorkomen (gecrashed vliegtuig) en zo goed mogelijk genieten van de hobby die modelvliegen heet.

Groet, Marco
(ja, ook lid van "de Pelikaan")
ach nou zie ik het onna nou kan ik je het vliegtuig niet laten zien dan


mvg richard
 
de vleugel is ongeveer 1 meter?

tip voor bouwen met depron:
- scharnieren hoeven niet perse met scharnieren gemaakt te worden. je kan ook tape gebruiken.
zeker in deze maat kan dat makkelijk. van de brede verpakkingstape, of vezeltape bij de modelbouwzaak.

- keep it simple.
per vleugeldeel 3 apart aan te sturen stuurvlakken is vrij ingewikkeld.
of je moet het onderling bewegend aan elkaar koppelen, of er moeten 3 servo's in per vleugelhelft, dus 6 totaal..
is erg veel, en wordt erg zwaar voor dat maatje toestel

handigste is 1 stuurvlak kiezen, en die aansturen. handigste is dan om de buitenste te doen, voor ailerons reageert dat beter.


kijk voor de grap ook eens op rcpowers (ff door google halen), die gasten verkopen tekeningen (niet zo belangrijk), maar op hun forum zijn erg veel bouwtechnieken met depron beschreven.
kun je vast in jouw bouw toepassen..

zo ook flitetest. hun tekeningen zijn gratis.
en ze hebben complete how to filmpjes erbij over hoe te bouwen.
ze verkopen de tekeningen en onderdelen wel. maar aangezie de tekening gratis is, kun je zelf bepalen of je het helemaal zelf maakt of hun set koopt


Dus het lijkt jouw het beste om alleen de de buitekanten van servo, te voorzien ik had zelf wel in gedachten om ze alle zes te doen
En weet jij misschien ook wat voor motor ik er dan in moet doen hoeveel kv heb er 1 van 2200 kv en 1 van 1450 kv.
wil hem namelijk zo echt mogelijk maken.


Mvg richard
 
Dus het lijkt jouw het beste om alleen de de buitekanten van servo, te voorzien ik had zelf wel in gedachten om ze alle zes te doen
En weet jij misschien ook wat voor motor ik er dan in moet doen hoeveel kv heb er 1 van 2200 kv en 1 van 1450 kv.
wil hem namelijk zo echt mogelijk maken.


Mvg richard
Hij hoeft van mij ook niet erg hard te vliegen als hij maar vliegt snap je
 
Dus het lijkt jouw het beste om alleen de de buitekanten van servo, te voorzien ik had zelf wel in gedachten om ze alle zes te doen
En weet jij misschien ook wat voor motor ik er dan in moet doen hoeveel kv heb er 1 van 2200 kv en 1 van 1450 kv.
wil hem namelijk zo echt mogelijk maken.


Mvg richard
Dus het lijkt jouw het beste om alleen de de buitekanten van servo, te voorzien ik had zelf wel in gedachten om ze alle zes te doen
En weet jij misschien ook wat voor motor ik er dan in moet doen hoeveel kv heb er 1 van 2200 kv en 1 van 1450 kv.
wil hem namelijk zo echt mogelijk maken.


Mvg richard
Hij hoeft van mij ook niet erg hard te vliegen als hij maar vliegt snap je
 
Je hebt goed je best gedaan, dat kan je zo zien!

Tuurlijk zijn er punten die beter kunnen, dat heb ik uiteraard ook en nog een heleboel anderen met mij.

Met hulp van de club kijken of het vliegt, zo ja, gefeliciteerd!
Zo niet: pech gehad! bouw je, met een ervaring rijker, toch een nieuwe!

Zo zijn we allemaal begonnen, ik moet mn eerste zelfgebouwde kist ook nog laten vliegen, wat dat betreft sta je niet alleen [emoji23]

Ik zou em wel effe bij een ervaren bouwer laten nameten/kijken, vooral zaken zoals instelhoeken, zwaartepunt e.d. dit vergroot de kans behoorlijk dat je in 1 keer beet hebt.
Nu kun je nog makkelijk wat veranderen, als ie in een schoenendoosje past, word het wat lastiger[emoji23]

Ik weet niet wat je vliegervaring is, maar dan zou ik em ook de eerste keer door een ervaren clublid laten vliegen.
Als ie dan rare dingen doet hebben zij ervaring genoeg om daar beter mee om te gaan.

Groeten, Arnold
En op je vraag met betrekking tot ervaring laat ik het zo zeggen ik kan vliegen maar doe dit nu ongeveer iets langer dan een half jaar.
na het zien vond ik het gelijk een leuke hobby en wou er gelijk 1 zelf bouwen de eerste heeft wel gevlogen maar was te klein en een te zware motor hij draaide met vol gas om zijn as heen hahahahaha maar mijn vliegmaat pieter zei ook het model is vliegbaar. daar zat die 1450 kv motor in op advied van hangar in kampen.
Maar die is nu helemaal naar de kloten maar was ook leuk om te bouwen.
Maar er kwam ook een keer iemand kijken en had er foto,s van gemaakt vond hem leuk gebouwd en vroeg hoelang ik dit al deed toen nog maar 3 maanden en dat geloofde hij niet hahahahahaha hij had al heelveel vliegtuigen gechrast.
Hij vond dat ik goed vloog met mijn vliegtuig alleen landen vind ik lastig
 

Bijlagen

  • IMG_20150806_170337[1].jpg
    IMG_20150806_170337[1].jpg
    145,5 KB · Weergaven: 238
  • IMG_20150806_170354[1].jpg
    IMG_20150806_170354[1].jpg
    114,7 KB · Weergaven: 242
Misschien moet je op die club s vragen of je eens met de moeder der trainers, de brandstof Charter, mag lessen.
Ik denk dat je daarvan meer vliegen leert dan een overpowered stuk schuim laten dwarrelen.

Eenmaal onder de knie 100x meer voldoening...
 
Misschien moet je op die club s vragen of je eens met de moeder der trainers, de brandstof Charter, mag lessen.
Ik denk dat je daarvan meer vliegen leert dan een overpowered stuk schuim laten dwarrelen.

Eenmaal onder de knie 100x meer voldoening...
ja dat geloof ik direct

mvg richard
 
eerste toestellen zijn om te oefenen..
oefenen met bouwen vooral.
en vliegen.

schaalvliegtuigen zijn vanwege al die schaaldetails doorgaans verschrikkelijk zwaar voor hun vleugeloppervlak, en als gevolg een kunst om goed mee te vliegen.
niet vergeten.. jouw toestel zou ongeveer 1 kilo mogen wegen gok ik om een beetje leuk te vliegen..
1 servo, met stangetjes lijm etc gaat al vlot richting 20 a 30 gram per servo.
6 servo's tegenover 2 in de vleugel, is 80 a 120 gram extra. dat is al 10% extra gewicht!

zo weegt het heel erg snel door.. krijg je heel snel een toestel wat gewoon slecht vliegt, alleen omdat hij te zwaar is.

tijdens de bouw zul je onder de 800 gram moeten proberen te blijven..
accu is al vlot 200 gram..

ik heb al aardig wat schuimtoestellen gebouwd.. en blijf het echt lastig vinden om dat gewicht binnen de perken te houden..
maar ik probeer het wel, en het scheelt echt heel erg in vlieggedrag
 
eerste toestellen zijn om te oefenen..
oefenen met bouwen vooral.
en vliegen.

schaalvliegtuigen zijn vanwege al die schaaldetails doorgaans verschrikkelijk zwaar voor hun vleugeloppervlak, en als gevolg een kunst om goed mee te vliegen.
niet vergeten.. jouw toestel zou ongeveer 1 kilo mogen wegen gok ik om een beetje leuk te vliegen..
1 servo, met stangetjes lijm etc gaat al vlot richting 20 a 30 gram per servo.
6 servo's tegenover 2 in de vleugel, is 80 a 120 gram extra. dat is al 10% extra gewicht!

zo weegt het heel erg snel door.. krijg je heel snel een toestel wat gewoon slecht vliegt, alleen omdat hij te zwaar is.

tijdens de bouw zul je onder de 800 gram moeten proberen te blijven..
accu is al vlot 200 gram..

ik heb al aardig wat schuimtoestellen gebouwd.. en blijf het echt lastig vinden om dat gewicht binnen de perken te houden..
maar ik probeer het wel, en het scheelt echt heel erg in vlieggedrag


Oke ja dat snap ik allemaal maar als je er een zwaardere motor inzet dan ik doe er nu een 2200 kv in of is dat te licht denk je.
Heb ook gewoon veel plezier om dit te bouwen en vind hem toch wel aardig goed lukken.
Als ik het advies krijg van een vliegmaat om hem niet te laten vliegen dan doe ik het ook niet maar een kilo dat is wel erg weinig ofniet.


Mvg Richard
 
voor een toestel van 1 meter span, is 1 kilo niet zo raar...
wordt hij 2 kilo, wordt het een kreng om van de grond te krijgen.. en vliegen wordt ook een spannend verhaal.
wanneer de grens van jouw specifieke toestel wordt bereikt, weet ik natuurlijk niet..
kan zijn dat hij op 1,5 kilo nog redelijk te vliegen is.
maar, dat weet niemand zeker. rond 1 kilo zal hij redelijk zeker normaal de lucht in willen.
iig, dan is gewicht niet de oorzaak als hij niet wil ;-)


en waarom denk je dat ik je al een paar sites heb gegeven, vol met bouwtechnieken...
bouwen an sich is niet moeilijk.
sterk bouwen is niet moeilijk.
maar, je moet sterk bouwen bij zo min mogelijk gewicht.. dat is wel een kunst.
niet moeilijk. maar je moet het wel even weten
 
voor een toestel van 1 meter span, is 1 kilo niet zo raar...
wordt hij 2 kilo, wordt het een kreng om van de grond te krijgen.. en vliegen wordt ook een spannend verhaal.
wanneer de grens van jouw specifieke toestel wordt bereikt, weet ik natuurlijk niet..
kan zijn dat hij op 1,5 kilo nog redelijk te vliegen is.
maar, dat weet niemand zeker. rond 1 kilo zal hij redelijk zeker normaal de lucht in willen.
iig, dan is gewicht niet de oorzaak als hij niet wil ;-)


en waarom denk je dat ik je al een paar sites heb gegeven, vol met bouwtechnieken...
bouwen an sich is niet moeilijk.
sterk bouwen is niet moeilijk.
maar, je moet sterk bouwen bij zo min mogelijk gewicht.. dat is wel een kunst.
niet moeilijk. maar je moet het wel even weten



Ja snap ik erg bedankt voor die linken ga we ook vast wat mee doen.
 
Back
Top