Bouw depron stuka

voor het idee.
ik heb een houten brandstofkist met een span van 1,50 meter.
ding weegt 2,2 kilo.

maar, die vleugel is wat dikker, koorde is wat langer. is erop gebouwd.

zoek ook eens op vleugelbelasting.. dan vind je veel info over wst wel en wat niet kan..
 
Mooi zo!

Of je kist gaat vliegen kan je redelijk vantevoren inschatten.
Verschillende zaken moeten kloppen, zoals het:

CG, het zwaarte punt van je kist, dit kan je berekenen of o.a.[/URL]http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm[/URL]

De Vleugelbelasting, dit zal bij jouw kist denk ik niet meer zijn dan 50 gr/dm2. maar misschien zijn er anderen die hier een idee over hebben.

ik heb een boek van j.j. Melchior voor beginnende modelvliegers, te koop bij o.a. bol.com,het is beslist een aanrader!
Er staat veel leerzame informatie in over aërodynamica en de keuze van de motor e.d.

Succes verder en hou ons op de hoogte!

Vragen kost niks!


Heb al weer verder gebouwt en gekeken naar de maten vleugel en lengte kist is zo te zien wel goed kan helaas geen foto,s meer laten zien mijn laptop herkent mijn telefoon niet meer en snap niet hoe dit kan jammer


grt richard

Groeten, Arnold
 
voor het idee.
ik heb een houten brandstofkist met een span van 1,50 meter.
ding weegt 2,2 kilo.

maar, die vleugel is wat dikker, koorde is wat langer. is erop gebouwd.

zoek ook eens op vleugelbelasting.. dan vind je veel info over wst wel en wat niet kan..
Maar ik vind het jammer zonde om het zo maar te zeggen als ik niet alles laat werken de flaps en alirons snap je hoort bij het vliegtuig toch.
niet geschoten is altijd mis toch om het zomaar te zeggen

mvg richard
 
Een weegschaal is wel erg handig, ergens in een keukenkastje misschien? Of de buren effe lief aankijken?
Als je namelijk het gewicht niet weet, weet je eigelijk niet veel.

De setup hangt in vele gevallen van het gewicht af, nu is het een schot in het duister.

Meten is weten!

Groeten, Arnold
d0a34dc227c3abc40a35c15341f2450e.jpg

c5f1c73272c6b7fc8f307cd8a43de47e.jpg
 
Maar ik vind het jammer zonde om het zo maar te zeggen als ik niet alles laat werken de flaps en alirons snap je hoort bij het vliegtuig toch.
niet geschoten is altijd mis toch om het zomaar te zeggen

mvg richard

heeft niets met schieten of mis schieten te maken.
ALLES wat je toevoegd, is meer gewicht.
en als je jouw toestel op de weegschaal hebt gelegd, zul je merken dat er echt niet veel bij mag om binnen je gewicht te blijven.

maak nu eerst eens een toestel wat vliegt.
zware kleintjes (jouw toestel valt onder de kleintjes) hebben de neiging vrij vlot te vliegen. dan zie je al die details niet eens.
dan vallen ook al die verschillende stuurvlakken niet op.

daarnaast. kun je ze zowieso wel besturen?
1 kanaal voor gas
2 voor aileron (vleugel)
1 voor roer
1 voor hoogte

zijn er al 5. en dan moet je nog minimaal 2 servo's toevoegen voor de flaps.
dus 7 kanaals ontvanger minimaal, en een zender die al die functies kan besturen en mixen.
heb je dat?

nogmaals.
maak eerst gewoon eens iets wat vliegt.
als dat vliegt, kun je altijd nog dingen toevoegen.
doorgaans leert een kind ook eerst kruipen, lopen, en dan pas rennen..
sla je een stap over, gaat het zeer doen..
 
Richard, nog even een handvat:
Ik zie dat je in Steenwijk woont, je weet dat er in Steenwijk ook een modelvliegclub is? (RMV de Pelikaan)
Kortom, er wonen bij jou in de buurt een aantal mensen die je heel goed op weg kunnen helpen met tips over het bouwen en het laten vliegen van een vliegtuig. Op deze manier kun je een hoop teleurstellingen voorkomen (gecrashed vliegtuig) en zo goed mogelijk genieten van de hobby die modelvliegen heet.

Groet, Marco
(ja, ook lid van "de Pelikaan")
de lucht in met dat spul komt vanzelf weer naar beneden
 
als je er inderdaad zo over denkt, leef je uit..

persoonlijk vind ik het ontzettend zonde van mijn tijd..
soms ben je weken aan het bouwen. en dan vliegt het 1,5 seconde, waarna het een grote witte schuimwolk is geworden
dat soort dingen zijn nogal jammer :D
 
Het is wel zaak om verantwoord bezig te zijn.
Je eigen uitleven lijkt leuk, maar als je model een soort ongeleid projectiel wordt zijn de gevolgen ook moeilijk in de hand te houden! Je model wordt dan een soort cirkelzaag met een stuk depron eraan!
Het zou de eerste keer niet zij dat er gewonden vallen!
Het is geen kinderspeelgoed!

Kortom, zoveel mogelijk zekerheid vantevoren dat het goed gaat vliegen, maiden check door een ervaren clublid, daarna pas de lucht in!


Groeten, Arnold
 
als je er inderdaad zo over denkt, leef je uit..

persoonlijk vind ik het ontzettend zonde van mijn tijd..
soms ben je weken aan het bouwen. en dan vliegt het 1,5 seconde, waarna het een grote witte schuimwolk is geworden
dat soort dingen zijn nogal jammer :D



dat is een spreek hoor die ik gelezen heb en ja natuurlijk is dat zonde daar doen we het tenslotte niet voor toch.

grt richard
 
Het is wel zaak om verantwoord bezig te zijn.
Je eigen uitleven lijkt leuk, maar als je model een soort ongeleid projectiel wordt zijn de gevolgen ook moeilijk in de hand te houden! Je model wordt dan een soort cirkelzaag met een stuk depron eraan!
Het zou de eerste keer niet zij dat er gewonden vallen!
Het is geen kinderspeelgoed!

Kortom, zoveel mogelijk zekerheid vantevoren dat het goed gaat vliegen, maiden check door een ervaren clublid, daarna pas de lucht in!


Groeten, Arnold
Ja je heb helemaal gelijk het is geen kinderspeelgoed dat snap ik best doe ook zogoed mogelijk mijn best en houd mij aan de regels.
En ik laat hem ook eerst testen door een ervaren iemand dat komt helemaal goed.


Mvg Richard
 
wielen pushrops en kap hebik nu jammer kan geen foto,s plaatsen word aan gewerkt heb de flaps maar laten zitten op advies maar ik vind dat hij erg goed lukt heb mij aan alle afmetingen gehouden dus hopen dat hij vliegt
 
Zo en dan nu verder......ik hoop dat je het achter je kan laten.

Nog 1 ding wil ik erover kwijt:

Een van de moeilijkste dingen qua kritiek geven is als iemand denk dat ie het mooi heeft gemaakt en je ziet dat er van alles aan mankeert.( effe in het algemeen dan hè.)

Stel, jij bent vakman timmerman geworden, er komt een jongen van school jouw helpen, bv een deur afhangen.
Hij heeft het klaar, staat er heel trots bij te kijken en vraagt wat je er van vindt.
Zelf zie je dat de deur klemt, de sluitnaden scheef zijn en het slot er scheef in zit.

Opdracht: vertel aan de jongen, zonder hem "pijn" te doen hoe je het vindt.

Geloof me, ik kan het niet, jij misschien?

Begrijp me niet verkeerd, ik had het zelf niet beter gekund dan Thieu, de meesten niet, daarom duurde de reactie effe voordat je em kreeg.

Verder hoop ik dat je stuka gaat vliegen dat je er nog veel plezier van hebt, aan je inspanning kan het iig niet liggen!



Groeten, Arnold
 
Laatst bewerkt:
Zo en dan nu verder......ik hoop dat je het achter je kan laten.

Nog 1 ding wil ik erover kwijt:

Een van de moeilijkste dingen qua kritiek geven is als iemand denk dat ie het mooi heeft gemaakt en je ziet dat er van alles aan mankeert.( effe in het algemeen dan hè.)

Stel, jij bent vakman timmerman geworden, er komt een jongen van school jouw helpen, bv een deur afhangen.
Hij heeft het klaar, staat er heel trots bij te kijken en vraagt wat je er van vindt.
Zelf zie je dat de deur klemt, de sluitnaden scheef zijn en het slot er scheef in zit.

Opdracht: vertel aan de jongen, zonder hem "pijn" te doen hoe je het vindt.

Geloof me, ik kan het niet, jij misschien?

Begrijp me niet verkeerd, ik had het zelf niet beter gekund dan Thieu, de meesten niet, daarom duurde de reactie effe voordat je em kreeg.

Verder hoop ik dat je stuka gaat vliegen dat je er nog veel plezier van hebt, aan je inspanning kan het iig niet liggen!



Groeten, Arnold



Dat snap ik allemaal Arnold ik doe er wat mee


Mvg Richard
 
spanwijdte van de vleugels zijn 110 en de lengte is romp is 82,5 centimeter dus dat lijkt goed.
gewicht weet ik niet helaas heb geen weegschaal.
komt een grote prop op met langzame spoet
Als je wilt dat dit dan voor een beginner goed te vliegen is, mag het maximaal 1 kilo worden.
Zwaarder kan best wel, maar dan wordt het een stuk sneller en geloof me, daar word jij niet blij van....
 
Back
Top