Lipo's

Nog ff een leuke over het voorverwarmen van je lipo's :cool:
Gisteren was het hier redelijk frisjes (3-4 Celsius) maar er was nauwelijks wind en het zonnetje prikte net door de bewolking. :D Gauw de lipo's laden dus en naar het veld. Hieronder trouwens een plaatje van wat ik zie wanneer ik het dorp uitrij. De perfecte wind-richtingaanwijzer :)

720.jpg

(sorry voor de kwaliteit; handy en een vieze voorruit van de auto; die dingen staan dus wel 7 km verderop)
Nu weer terug naar de verwarmde lipo's. Bij de eerste start lagen de lipo's dus nauwelijks een half uurtje in mijn verwarmingskoffer en met mijn basic setting kwam ik in 30 sekonden op 135 meter. De volgende start 13-14 minuten later met de volgende lipo kwam ik op 145,8 meter, weer eenzelfde tijd later tot op 154,7 en de laatste lipo bracht mij tot 157,4....
Betekent dus dat de lipo's echt door en door verwarmd moeten zijn en dat duurt dus minimaal één uur !
 
Laatst bewerkt:
Het effect van een lipo opwarmen is wel dat hij behoorlijk bol komt te staan. Tenminste, bij mij wel. Of dat nog nadelige gevolgen heeft is mij niet bekend.
 
Het effect van een lipo opwarmen is wel dat hij behoorlijk bol komt te staan. Tenminste, bij mij wel. Of dat nog nadelige gevolgen heeft is mij niet bekend.
Daar heb ik eigenlijk nooit wat van gemerkt/gezien. Maar eerlijk gezegd heb ik daar ook nooit op gelet :eek:
De thermostaat in mijn verwarmingstasje staat overigens op 40 gr. C
Ik zal eens opmeten hoe dik ze zijn, koud en zodra ik weer gaan vliegen nog eens de schuifmaat erop zetten.
Koud zijn de SLS800 packs gemiddeld 23,3 mm dik in elk geval.
 
Laatst bewerkt:
Gaan ze tijdens het verwarmen bol staan Adrie, of al tijdens het laden?

Dat ze tijdens verwarmen boller worden heb ik niet meegemaakt, wel dat (slechte) lipo's na de vlucht bol stonden. Dat waren packs die gewoon niet geschikt waren voor hoge belasting, of ouder (veel misbruikt), of (dan specifiek voor F5B) twee keer op 1 dag gebruikt waren (met name Hyperion EX 45C die daar blijkbaar niet tegenkonden). Het spannendste waren Gens Ace 25C cellen, die zover opzwelden dat de verpakking onder druk stond en niet eens meer in te drukken was. Die zijn per direct met pensioen gestuurd :)

Arno: Het type verwarming kan veel uitmaken. Ruim een uur is de normale referentie voor volledige doorwarming. Maar zeker als er geen actieve luchtstroom is om de packs, kan dat langer duren.
In mijn box liggen de lipo's op een verwarmde aluminium plaat, en de luchtcirculatie wordt over/langs de packs gestuurd. Bij 45minuten verwarmen lijken de lipo's in deze box goed genoeg doorgewarmd te zijn om een constante prestatie te leveren.
Kijk je bijvoorbeeld naar de Robbe -Heaterbox, is die wat ongelukkig ingericht wat de luchtstroom betreft. Tussen packs die links in de box (dicht bij verwarmingslement/fan) en rechts liggen, kan zomaar 5-10C verschil zitten. Een schotje door het midden van de box zou al helpen de luchtgeleiding te optimaliseren.

Gerben
 
Ze bollen alleen op als ik ze opwarm. Nu moet ik zeggen dat de TP850 en de SLS 1000 accu's versleten zijn. Ze worden ook volgende maand vervangen na de snertcup.
 
@A3 mijn SLS 1000 die ik nog nieuwwaardig vind ( :) ) zijn tussen de 19.00 en 19.4 mm dik. Koud en in storage mode.
Wil jij eens kijken welke maat die van jou hebben?
 
Over voorverwarmen.
Wat zijn de temp criteria? Alleen verwarmen als het buiten kouder is dan 20 graden?

En dat verwarmen hoe hoe je dat? Ik las over een verwarmde alu plaat maar zoek dan iets praktisch wat je mee kan nemen naar het veld.
Denk aan een koffer met een ventilator en verwarmingsement wat je netjes kwijt kan in je kofferbak? Benieuwd hoe jullie fit oplossen of is er iets te koop hiervoor.
 
Ziet er goed uit. Heb nog een graupner ultramat 12 lader zou ws nog wel voldoen? Binnekort keer de firmware updaten. Heb er standaard balancer connectors bij zitten. Vraag me af of dat past op de sls accus. Iemand daar ervaring mee?
 
Daar heb ik eigenlijk nooit wat van gemerkt/gezien. Maar eerlijk gezegd heb ik daar ook nooit op gelet :eek:
De thermostaat in mijn verwarmingstasje staat overigens op 40 gr. C
Ik zal eens opmeten hoe dik ze zijn, koud en zodra ik weer gaan vliegen nog eens de schuifmaat erop zetten.
Koud zijn de SLS800 packs gemiddeld 23,3 mm dik in elk geval.

Geladen worden ze ca. 0,3mm dikker en verwarmd tot 40 gr.C komt er nog eens 0,3 mm bij. Ik heb dit nooit eerder gemeten dus of dit normaal is ???? Geen idee :confused:
 
Kun je dat wel goed laden met je lader. Ik lees dat ze tot 4,35 V/cel geladen kunnen (moeten?) worden.
Als jouw lader tot 4,2 V/cel gaat (gewone lipo) dan is hij niet vol.
Als je een gewone lipo laadt tot 4,05 V (vergelijkbaar met 4,20 V t.o.v. 4,35 V) zit er hooguit 90% in ...

Dat klopt helemaal. Ik schreef daar al over in post 202. Maar er zijn laders waarbij je het voltage hoger kunt stellen. Dat kan bij mijn Junsi I-Charger ook, maar niet verder dan tot 4,30 V. Ik heb in de lipo-begintijd lipoladers zelf gebouwd naar een Amerikaans ontwerp (kostten ca 4 Euro per stuk; voltage instelbaar tot ca 4,4V) en deze gebruik ik nu weer om dit soort cellen te laden. Nadeel is dat deze ladertjes niet balanceren, ik laad ze daarom eerst met een normale balancer-lader en geef ze vervolgens de "push" tot 4,35 V per cel. (aanschakelen van bv een Graupner balancer zou natuurlijk ook kunnen).
Maar zoals hier ook al aan de orde kwam: in wedstrijdstress voltages in de lader heen en weer wijzigen gaat een keer fout (normale cellen met HV-instelling laden:hammer:) en is daarom af te raden.
 
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Nou, daar gaat ie dan.
Deze pakketten zijn super.
Ik heb eerst een referentievlucht gemaakt met een SLS 850 (model, motor etc. als eerder in dit draadje beschreven). Ik kwam daarmee tot 238 meter in 30 seconden, en dat is nagenoeg gelijk aan de resultaten in november.
Toen het Bolt-pakketje geplaatst (uiteraard geladen tot 4,35 Volt per cel, en net als de SLS verwarmd), en ziedaar, geklommen tot 252 meter ! En de stijgvlucht was helemaal niet optimaal omdat ik het model door niet al te beste zichtomstandigheden niet steeds goed kon zien.
Ik had niet de tijd om het pakket opnieuw te laden en een derde vlucht te maken; dat ben ik in de komende weken nog wel een keer van plan. Na de vlucht was het pakket niet zeer warm en ook niet bol.

De bevindingen van Giese (over Bolt-pakketten met grotere capaciteit) zijn kortweg dat de pakketten in werkelijkheid 45c continu zijn, dat het hogere voltage zich over het gehele ontladingsbereik voordoet, en dat ze gevoelig zijn voor te diepe ontlading (dat gaat sterk ten koste van de levensduur). Zijn aanbeveling daarom on de pakketten niet verder dan tot 50% te ontladen. Dat is niet zo´n bezwaar omdat het effect van dit pakket juist in de eerste ontlading zit. Ik zal het pakket dus niet voor een tweede vlucht gebruiken. En ook zal ik het pakket alleen gebruiken als ik de extra stijgcapaciteit (dwz hoog en ver) echt nodig heb.

Dan nog even een na-bericht over de eerder geteste Hyperion HV. Niet alleen de resultaten waren teleurstellend, ook is het zo dat het pakket na twee vluchten met exact 30C belasting zeer bol staat (pakket is direct na gebruik in storage gezet, daaraan kan het dus niet liggen).
 
Die 1300 mah lijkt mij ook erg interesant. Past perfect in mijn wat zwaardere perfection.
Mijn Hitec H4 lader moet ik wel eerst updaten om HV lipo's te kunnen laden. Jammer dat ik daar dan een programmer van rond de 30 Euro voor moet aanschaffen.;)
 
Die 1300 mah lijkt mij ook erg interesant. Past perfect in mijn wat zwaardere perfection.

Heb jij zoveel gewicht in de zware PP nodig? Ik vraag dat omdat ik over twee weken een X-tail romp krijg en ik met de V-tail wel uitkwam op zwp met 85 gram motor/ME en 850 pakketten. Ik ga wel een zwaardere motor in de X-tail zetten (Viper 1030+ME) maar hoop eigenlijk 850 pakketten te kunnen blijven gebruiken.
Er is trouwens ook nog een 1000 mAh Bolt versie.

Ik heb het 850 pakket nog even gewogen en het gewicht is exact gelijk aan dat van de SLS 850 (78 gram).
Interessant is ook dat het voltage van het HV-pakket na de vlucht ligt op 4,07V per cel, tegenover 3,97V per cel bij de SLS. Theoretisch logisch, maar ook in werkelijkheid dus het geval.
 
Back
Top