Tamiyacup Nederland 2016

in de Topstock zal ook de Hobbywing 1060 gebruikt gaan worden omdat deze ook waterdicht is tov de meeste andere regelaars van met name tamiya
 
Chassis

Alle F103 / F104 / TRF101 / TRF102 versies zijn toegestaan.
Let op!: Bij de F103 of W versies kan het zijn dat je een smalle ophanging van de F104 moet monteren om aan de breedte te voldoen.

Zegt het reglement. Ik maak daaruit op dan andere dan de genoemde chassis niet mogen. Nou denk ik niet dat je direct uitgesloten wordt, en ik denk ook dat met de F104 voor- en achterwielophanging je het verschil tussen de 101/102/103 toch niet meer echt ziet, maar conform de regels denk ik dat het dus niet mag.

Hugo
 
In principe zou de specificatie van een TRF versie, gelijk moeten zijn aan het model met hetzelfde basis typenr, de TRF versie is dus slechts enkel de hoogste of een hogere upgrade van een bepaald model...!!


Soms is er in een bepaalde Tamiya klasse geen TRF versie toegestaan, vandaar dat men het er uitdrukkelijk bij vermeld, wanneer een TRF versie van dit type "wel" is toegestaan!!! Misschien had men dan beter kunnen neerschrijven; F101, F102 (TRF versies toegestaan) oid, nu suggereert het dat het anders in elkaar steekt, tenzij de basis F101, F102 enkel op bv foam kan rijden, en daarmee de maximale breedte overschrijdt, dit in tegenstelling tot bv de TRF versie, die misschien ook op rubber kan, en daardoor binnen de maximale maatvoering blijft…!!!

Met andere woorden, het is onwaarschijnlijk dat een bep basis model niet mag, maar de TRF versie wel, uiteraard indien beide aan dezelfde specificaties voldoen, die ook nog eens binnen het technisch reglement blijven...!!
 
Eh, leuk verhaal, maar nee.

De TRF 101 en 102 zijn niet op basis van de F101 en 102:

F101:
DSCF1010.jpg


TRF101, gebaseerd op het F104 Ver.II chassis:
1.jpg


F102:
P1100270.jpg


TRF 102, geheel nieuwe ontwikkeling (nou ja, nieuwe basisplaat met een mix van eigen, F104 en TRF 101 onderdelen):
42289.jpg


Beide TRF's zijn afgeleide van de F104, zowel qua spoorbreedte als qua wielbasis. Beide zijn wel naar -W (F103 spoorbreedte) om te bouwen met F103 voorwielophanging en wielen.

Ik denk dat ik ook weet waarom de F101 en F102 niet meer 'mogen'; bij die chassis ligt de servo plat, en dus past de F104 (-achtige, smalle) voorwielophanging er niet op. En dus kan je niet aan de maximale spoorbreedte regel voldoen met die chassis.

Hugo

(google!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
 
Laatst bewerkt:
Chassis

Gekopieerd uit het regelement.
Alle F103 / F104 / TRF101 / TRF102 versies zijn toegestaan.
Let op!: Bij de F103 of W versies kan het zijn dat je een smalle ophanging van de F104 moet monteren om aan de breedte te
voldoen.
Voor de TRF 101W is een smalle carbon voorkant te koop, en de TRF 102 is al smal.
Dus beide mogen meedoen, servo liggend of staand maakt niets uit.
Groet, Joop.
 
Wel het antwoord: F101 en F102 worden niet genoemd. Is ook logisch, kun je niet ombouwen naar smal zonder te modificeren. En dat laatste mag niet....
 
Soms ontdek je nog eens iets: Zit je lekker je auto voor te bereiden voor de volgende wedstrijd als je ontdekt dat je achterwieldraagarm compleet door is.

P2160088.JPG


P2160091.JPG


Afgebroken asje nergens meer te bekennen. Hoe lang heeft dit zo gezeten?
Bij de vorige wedstrijd vond ik al dat de ene kant makkelijker inveerde dan de andere kant.

Goed opletten dus voortaan :rolleyes:
 
Dat heb ik dus ook al gehad de laatste keer dat ik in Vianen reed alleen reed de auto echt niet meer en lag de steekas ook op de baan.
wat ik wel opvallend vind is dat het or op lijk dat deze als gedeeltelijk is ingesneden als je naar het breukvlak kijk
een tip: kijk eens in je chassis voor het ontbrekende stukje.......

helaas mogen we er geen Alu draagarmen op gezet worden....... dus moeten we heel goed naar de draagarmen kijken op de kwaliteit
 
Dat lijkt gewoon op slecht spuitgietwerk.

Maar proberen recht door te boren en een alu of stalen as er doorheen geen optie?
Bij een verse draagarm zou je ook op het hart met 2mm kunnen doorboren en een 2mm stuk verenstaal erin persen voor een versteviging.
 
Even uitklokken op de draaibank en op lage snelheid een 2mm gat doorboren.
 
Volgens het reglement mag je de onderdelen niet modificeren. Daarom reed ik met de TT-01 met -R onderdelen, die zijn op dat punt verbeterd.

Hugo
 
Als je de draagarm gaat verstevigen of van aluminium gaat uitrusten, dan is de vraag wat er dan kapot gaat als je iets raakt. In het ergste geval moet je de hele chassisbak vervangen. Ik zou voor lief nemen om regelmatig de draagarmen te controleren en deze relatief goedkope draagarmen te vervangen.
 
Voor mij ook een standaard puntje wat ik altijd controleer bij races met de TT. Het is nu eenmaal niet de kwaliteit van een TRF chassis en daardoor moet je wat meer controleren, dat nemen we maar voor lief. Ik rij met zo weinig mogelijk aluminium, er breekt altijd wel wat anders af door het aluminium onderdeel.
 
Ik denk ook dat het goed is dat dit onderdeel kapot gegaan is. Ik geloof niet in slecht en Tamiya, de auto is minimaal 3x vol ge-T-boned op die zijde en ik rij vanaf Deventer 2015 met de auto en dit is het eerste onderdeel dat kapot gegaan is voor zover ik me herinner.
 
Ik heb een vraag over de TW klasse. Welk chassis wordt hier veel voor gebruikt? En wat zijn de snelheden met een brushless 16t motor?

Thnx
 
denk dat de meesten met een ta05/ta06 rijden...misschien tb04...snelheden? niet interessant, zijn geen prijzen mee te halen
 
Back
Top