Bouwverslag Dornier Do24K , schaal 1/10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 26 okt 2015.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    VERHAAL R.J. Idzerda 03-03-1942 (Een bevlogen avontuur, 2002)


    De bemanningen stapten over op Domier 24's en Catalina's. Ik gaf mijn motorfiets met pijn in het hart weg aan een
    achterblijven, die ik liet beloven mijn ouders te bellen zodra wij gestart waren, om ze in te lichten dat ik naar het
    buitenland was vertrokken. Mijn Dornier had motorstoring en kon niet met de anderen vertrekken. Na een haastige
    reparatie konden we pas 's nachts opstijgen, een niet geringe prestatie van de vliegers in het pikkedonker op die vrij
    smalle, bochtige rivier. Ik kon toen niet vermoeden dat ik mijn vaderland pas na ruim 3 1/2 jaar zou terugzien.
    Ons doel was Broome, een klein parelvissersdorp aan een baai aan de westkust van Australië. De afstand was bijna
    2000 km, wat voor de Dornier Do 24 alleen te halen was dankzij een grote hoeveelheid meegenomen bezineblikken, die
    wij van binnen uit, gedurende de vlucht, in de buitenboord-Lanks, de zogenaamde 'stummels' tevens drijflichamen,
    moesten gieten. De constante benzinelucht die in het vliegtuig hing, maakte de vlucht verre van aangenaam, om van de
    vrees voor Japanse jagers maar niet te spreken. Overigens had ik andere zorgen aan mijn hoofd: ik was immers
    verantwoordelijk voor de navigatie, die ik moest doen met behulp van een kleine kaart gescheurd uit een Bos-atlas, met
    in de linker bovenboek Java en rechts onderin Australië. Ik trok een rechte streep en moest er zien te komen. Enfin,
    Australië kon ik moeilijk missen, maar toen wij na meer dan 10 uur vliegen eindelijk de kust aanliepen, vroeg de
    vlieger: "Moeten we bakboord of stuurboord uit?" Een redelijke vraag, maar ik had geen flauw idee bij het ontbreken
    van enig herkenningspunt. Dus ik gokte met 50% kans: "Stuurboord, meneer." Fout dus. Hoewel deze fout
    waarschijnlijk onze bemanning het leven heeft gered, zoals later zal blijken. We volgden de kust dus in zuid-westelijke
    richting en kwamen met de laatste druppels benzine aan bij een plaatsje dat ik wist te identificeren als Port Hedland. We
    landden op zee en taxieden het haventje binnen in de hoop benzine te kunnen krijgen, want inmiddels hadden we wel
    door dat we voor Broome de tegenovergestelde kant op moesten. Maar het dorp leek uitgestorven. Ik werd met de
    telegrafist in de rubber boot naar de wal gestuurd om op onderzoek uit te gaan. Plotseling zagen we een verweerde kop
    onder een breedgerande hoed om de hoek van een muur verschijnen, gevolgd door de rest van de Aussie toen hij in de
    gaten kreeg dat we geen Japanners waren. Men had onze Dornier, getooid in die dagen met driekleurige cirkels op romp
    en vleugels, aangezien voor een Japans vliegtuig met rode 'zonnen'.
    Na getankt te hebben stegen we op om met het laatste licht nog net Broome te bereiken, waar we in de grote baai
    landden en voor anker gingen. De volgende ochtend werden de telegrafist en ik weer naar de wal gestuurd om
    poolshoogte te nemen. Imniddels hadden we al gezien dat de baai vol met onze vliegboten lag, negen Dorniers en
    Catalina's - alles wat er nog over was van de MLD, behalve de paar die naar Colombo waren uitgeweken. We waren
    nog maar net aan de wal, of we hoorden het gebrom van meerdere vliegtuigen, hoog in de lucht. We zagen een keurige
    formatie van negen jagers, die eerst overgingen in 'line astem' en vervolgens één voor één naar beneden doken. Ik wilde
    net tegen mijn maat opmerken wat een fraaie vliegtuigen die Australiërs toch hadden, toen ik ze plotseling herkende: de
    gevrees de Zero's!
    En toen brak de hel los: eerst een riedel met hun 7.6's om goed in te schieten, gevolgd door het doffe 'pompompom' van
    hun 20 mm. Schieten konden ze, die 'kippige' Jappen, de één na de ander van onze vliegboten vloog in brand. Het viel
    ons op hoe de Catalina's veel feller brandden dan de Domiers: volgens zeggen bevatte het Amerikaanse aluminiumalliage
    meer magnesium... Onze eigen Domier, die als laatkomer wat apart lag, leek aanvankelijk de dans te ontspringen
    omdat hij gedeeltelijk schuil ging onder de zwarte rook. Achteraf bleek dit de redding van onze bemanning te zijn
    geweest, want ze hadden de tijd om overboord te springen. Dat was helaas niet het geval bij de overige
    vlicgbootbemanningen, waarvan bovendien enkelen nog de wanhopige moed hadden opgebracht om met de
    boordmitrailleurs terug te schieten. Pas jaren later, na de oorlog, las ik in een verslag van Japanse zijde dat één van de
    Zero's was getroffen en een 'ditch' in de Timorzee heeft moeten maken.
    In tegenstelling tot ons vliegtuig waren de anderen afgeladen met vrouwen en kinderen van marinepersoneel, en de
    gevolgen waren verschrikkelijk: 48 mensen, onder wie 32 vrouwen en kinderen, hebben de dood gevonden en 32
    werden gewond in de paar minuten dat de aanval duurde. Overigens waren wij aan de wal ons van niets bewust, we
    namen eigenlijk min of meer aan dat die fitte bemanningen zich zwemmend wel zou weten te redden.
    Plotseling zag ik dat van één van de jagers zich een voorwerp losmaakte dat vervolgens precies op ons af kwam. Op dat
    moment dacht ik dat mijn tijd echt gekomen was - een bom op korte afstand overleef je niet. Zoals ons was geleerd
    wierp ik mij plat op de grond, klemde de klep van mijn pet tussen mijn tanden en stopte mijn vingers in mijn oren als
    bescherming tegen de luchtdruk. Maar de knal bleef uit, ik deed mijn ogen voorzichtig open, en zag de 'bom' met een
    forse deuk vlak voor mij liggen: een afgeworpen 'droptank'! Wij hadden toen nog nooit gehoord van een dergelijke tank
    voor het meevoeren van extra benzine, maar ik begreep wel dat een bom nooit een deuk kon hebben na de val.
    Enigszins van de schrik bekomen zijn wij toen in ons bootje gestapt om te kijken of we onze maten konden helpen. Ik
    zag op een gegeven moment een rond, kaal en zwart hoofd van iemand die kennelijk in moeilijkheden verkeerde (ik
    dacht even dat het een Indonesiër was) en ik sprong in het water om hem in ons bootje te tillen, toen ik tot mijn
    verbijstering zag dat het een Europese vrouw was. Haar gezicht was vreselijk verbrand en zwart geblakerd. Ze had ook
    nog een dode baby onder één arm en vertelde huilend dat ze nog een kind bij zich had gehad. Dat kind hebben we niet
    meer gezien. Later bleek dat het mevrouw Amsterdam was, de echtgenote van luitenant-ter-zee der eerste klasse
    Amsterdam: zij hadden alle drie hun kinderen verloren en zelf ernstige brandwonden opgelopen.
    De aanval was spoedig voorbij, maar de ontreddering en chaos bleven. Iedereen verwachtte een Japanse landing of
    volgende aanvallen op korte terrnijn. Bovendien ontbrak alle leiding: de oudste overlevende, een overste van de MLD,
    bleek volledig gedemoraliseerd en niet tegen zijn taak opgewassen. Iedereen, ook de Australische inwoners van Broome
    - de vrouwen en kinderen waren al geëvacueerd - was van mening dat het zaak was om zo spoedig mogelijk te
    vertrekken naar het veiliger zuiden van Australië.
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Tijd om even wat stof van het draadje te blazen. De afgelopen weken met van alles behalve bouwen druk geweest. Ik hoop komende tijd weer wat meer aan de Do24 te kunnen werken.

    Hier enkele foto's van wat ik nog wel heb gedaan. Een begin gemaakt met het systeem voor de flap , een tijdrovend karwei.

    Mvg,

    Bart

    Flap servo

    [​IMG]


    Torque rod voor de flap , deze loopt in kleine kogel lagers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2016
    AER vindt dit leuk.
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    fieuw dat zijn smalle spantjes!! mooi gemaakt! hoeveel offset gebruik jij zo? en is dit gewone triplex?
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  4. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ziet er weer keurig netjes uit, zoals altijd. En wat een triest verhaal.

    Freek
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @eclipse86 : 4 , 5 en soms 6mm is gewoon triplex. . .

    @freekt : Bedankt ! Het is idd een heftige en trieste gebeurtenis geweest daar in Broome 1942. Een vergeten stuk geschiedenis.

    Voortgang bouw :

    Vandaag weer wat verder gewerkt aan de Do24. De flap bediening getest en het laatste stukje beplanking aan de onderzijde bevestigd. Nu zal de flap en flap-uitsparing volledig moeten worden afgewerkt zodat deze middels de pen scharnieren permanent gemonteerd kan worden.
    Onderstaand een filmpje en enkele foto's.

    Mvg,

    Bart




    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2016
    AER en MikeMohawk vinden dit leuk.
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Geweldig mooi Bart, complimenten:koud:!!!
    Groeten,
    Eddy
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Wat voor lijm gebruik je?

    Ik gok: witte houtlijm.


    jan.
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Mallen voor de Do24 zijn gereed , ik kan niet wachten om ze in het echt te zien. @jef SUPER BEDANKT !

    Mvg,

    Bart
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2016
    jef vindt dit leuk.
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Deze week niet veel voortgang te melden. Voordat ik weer wat door kan bouwen moet de flap geinstalleerd zijn.
    En voor dat dit kan gebeuren moet deze voorzien zijn van afwerking ,dit is waar ik nu mee bezig ben, Laagje aanbrengen, schuren , laagje aanbrengen schuren enz enz.
    Verder wel kleine werkzaamheden aan de vleugel gedaan welke gereed moeten zijn voordat de resterende beplanking word aangebracht.
    Ik verwacht deze week de flap te installeren.

    Mvg,

    Bart

    1e laag lak.

    [​IMG]


    Vleugel buizen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Balsa blokje onder de tabjes voor de vleugelbouten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Sleufjes maken voor de alu strut bevestigingspunten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2016
    AER en E.hof vinden dit leuk.
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Vandaag dan eindelijk de flap geïnstalleerd . . . nu kan de vleugel verder beplankt worden.
    Het afwerken van de flap heeft veel tijd in beslag genomen. Met betrekking tot een goed laksysteem voor de afwerking ben ik nog een beetje zoekende. Dit is een gebied waar ik nog veel van moet leren.
    Het resultaat van de flap afwerking is voor nu goed genoeg. . . .

    Mvg,

    Bart





    Flap voorzien van afwerking:

    [​IMG]



    Zelfde voor de flap uitsparing in de middenvleugel:

    [​IMG]



    Bediening armen gemonteerd ,klaar om te worden geïnstalleerd:

    [​IMG]



    Positioneren van de flap :

    [​IMG]



    Scharnieren voor de flap:

    [​IMG]



    Om te voorkomen dat er dadelijk epoxy tussen de scharnieren komt doe ik een laag vaseline in het scharnier.
    Op een lepel verhit ik wat vaseline tot het vloeibaar word en hier doop ik het scharnier in.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Positioneren van de scharnieren:

    [​IMG]



    Met 30m epoxy worden de scharnieren verlijmd met de steunen:

    [​IMG]



    En zo zit de flap dan op z'n plaats:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Verbinding met het mechaniek:

    [​IMG]




    Nu het leukste gedeelte , het testen ( filmpje onderaan deze post) :

    [​IMG]




    Micro-schakelaar voor de landingslichten :

    [​IMG]

    [IMGhttp://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/7/0/2/8/4/a8846880-112-Midwing%20%28128%29.jpg] [/IMG]



     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2016
    AER, Arnold 85 en Turbilence=NL= vinden dit leuk.
  12. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Bart....GEWELDIG dit:koud:.
    Groeten, Eddy
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  13. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Is er iets veranderd met de beschikbaarheid van de foto's? Ik kan ze niet meer zien in je verslag Bart, zowel op deze win10 PC als op m'n XP machine en de android tablet.
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Geen idee ,de foto's staan op de server van RcGroups. Bij mij zijn ze gewoon zichtbaar.

    Mvg,

    Bart
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik ben ze ook kwijt op W10 met Mtalk
    Zal op Apple nog even kijken
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Op de apple ook niet meer, beetje raar


    Groeten,
    Arie
     
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    ....ik zie (helaas) ook geen foto's meer.

    Prachtig bouwverslag trouwens!!!! !:worship:
     
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Beide links doen nu bij mij wel, en de foto ook,
    Maar de plaatjes verderop niet

    Groeten, Arie
     
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @Henri Kaper : bedankt ! ik zie al wat ik fout heb gedaan. Ik heb de post even aangepast. Zijn de foto's wel zichtbaar ?

    @TheNorb : Bedankt !

    @ Arie : Heb de linkjes aangepast. Foto's moeten nu weer zichtbaar zijn.
    Mvg

    Bart
     

Deel Deze Pagina