Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En zo ziet dat er dan uit gemonteerd.

    IMG_2698.JPG

    Nog niet mee gevlogen, maar stationair achter huis voel ik een krachtiger luchtstroom onder de motor, en de temperatuur stabiliseert ruwweg een graad of tien lager (na eerst de motor op temperatuur gebracht te hebben bleef hij voorheen rond de 100 graden hangen, nu zag ik 88).

    Het waait hier behoorlijk en het weerbericht is regenachtig, ik hoop vanmiddag nog even een test-hoover te kunnen doen....
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... teleurstelling nummer zoveel.... nul komma nul meetbaar effect..... Op het gehoor lijkt hij een tikkeltje koeler (regelmatiger) te lopen, maar volgens de telemetrie word hij precies even heet....
    Hij lijkt wel een tikkeltje sneller af te koelen als ik hem neerzet, dat wel, maar dat is het dan ook....

    :(
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2016
  3. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Had mij van tevoren maar even gebeld; dan had je niet op Eerste Paasdag achter de draaibank hoeven te staan ;) .

    Groet, Jan.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och.... look at the bright side: als ongeacht wat ik ook doe qua koeling geen effect heeft, dan mag ik er van uitgaan, dat koeling het probleem niet is....
     
  5. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    en wanneer is de acceptatie DAT ie niet koeler word???? maar blijf het wel een leuk onderwerp vinden zeker met wat je er allemaal aan gedaan heb,en dat dat ding gewoon blijft lopen(voor die prijs waar het allemaal om ging)
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Twijfel je nooit eens, of die zuiger wel klemloopt in de cylinder ?
    Ik heb ooit eens een nieuwe Rossi gehad die ook steeds vastliep zonder dat er ook maar iets van schade waarneembaar was. Die liep op de een of ander manier klem op de krukas. Cees verplanke heeft dat toen voor mij opgelost maar weet niet wat hij er precies aan gedaan heeft.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Jeroen: het is meer een kwestie van "proberen wat ik voor elkaar kan krijgen", want op zich loopt de motor allang tevredenstellend. Het enige waar ik iets van merk, is dat als ik een lange klim inzet, terwijl de motor even heeft staan afkoelen, dan loopt hij wat strakker door, vergeleken met wanneer hij volledig doorgewarmd is. Dat lijkt te wijzen op dat hij nét nog iets beter zou moeten kunnen lopen. Het is geen hot topic, want ook heet blijft hij tot nog toe door lopen.

    Het zal een beroepsafwijking zijn, denk ik, dat ik gewoon alles er uit wil halen wat er in zit....

    @ Rene
    Tsja.... de krukas toont geen sporen, de zuiger wél. Die toont hele lichte sporen van metaalcontact. Geen groeven of krassen, meer een soort van gepolijste plekken her en der. Niks schokkends.
    Ik heb een temperatuursensor op het Lagerhuis zitten, en de temperatuur daar, volgt keurig (en omgekeerd) het gas: als ik hoover draait het daar zo rond de 55 graden, als ik een klim in zet, daalt die temperatuur vanwege dat ""de brandstofkraan open gaat" en als ik een steile daling inzet, loopt de temperatuur daar op tot tegen de 70 graden, want de governor trekt het gas dan dicht.
    Ik heb geen enkele reden dus om dat aan te nemen.

    Ik kwam een paar dagen geleden een link naar de GAUI T10 (fabriekswebsite) tegen die nog verwarrender was: in de "folder" spreken ze over 10:1 brandstofmengsel, maar in de aangehangen download praten ze door elkaar over 10:1 en 3:1. Nog vetter dus dan GO Engines voorschrijft.

    Blijkbaar zijn de geleerden er dus ook nog niet over uit....

    Het frappante is en blijft, dat de motor al dit gedoe zonder morren en klagen (lees slijtage of zichtbare schade, zonder achteruitgang of verandering van het loopgedrag) blijft verdragen....

    Wat nog vreemder is: de ontstekingssensor heeft een stelbereik van ongeveer 10 graden (geschat, niet gemeten, kan ook 15 graden zijn), en ik kan helemaal nergens iets vinden over hoe dat ding moet staan....
    Zowel GO als Gaui geven zelfs niet info zoals "in het midden" of "uiterst links/rechts" of zelfs maar een indicatie van "Als hij dit doet moet je de ontsteking die kant uit verstellen" o.i.d.

    Stationair lopend merk ik absoluut verschil als ik de ontsteking verstel. Vorig jaar heb ik er wel mee gespeeld, maar merkte ik eigenlijk geen verschil. Dat kan echter veroorzaakt worden doordat ik destijds met een vuile bougie vloog (schoonmaken had opeens 15~20 graden lagere temperatuur tot gevolg) maar omdat ik daar aanvankelijk niks van merkte, heb ik daar heel lang niet mee gespeeld.

    Ik merk absoluut meer lucht stroom onder de motor, nu die ruimte wat groter is, en hij lijkt een tikkeltje sneller af te koelen als ik hem na het vliegen stationair laat draaien, maar dat is het dan ook.
    Mischien zakt de wind vanavond nog af, kan ik even met de timing spelen....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Het zal idd een beroeps afwijking zijn Whahahah
    in de T10 Manual kom ik alleen maar 3:1 tegen en is behoorlijk vet ipv van wat jij smeert.
    overigens het is geen kritiek hoor wat ik plaatste, en snap dat je alles uit de kast wil halen en wilt weten hoe dit alles zich gedraagt, maar uit je aller 1e bericht blijkt dat je geen wonderen mag verwachten, terwijl je toch een perfectie wil hebben.
    hoop voor je dat de wind gaat zakken en dat je verder kan met de perfecte afstelling van je low budget project.
    ik blijf het volgen
    (thanks voor de tip over de RS olie.......komt ook 10Ltr deze kant op)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, ik verwacht aan de ene kant geen wonderen, en aan de andere kant blijft me in het achterhoofd hangen dat er iets fout moet zitten, want in mijn optiek KAN het niet: een motor die niet vreet, niet slijt, niet vervuilt, en TOCH "vreemd doet"....

    Qua download:
    Als je goed kijkt, staat er bij "break in" 300 ml op 100 ml, en bij de Notices, punt 5, staat door elkaar heen 3:1 en "10 parts fuel on 1 part oil".
    Ook de Gaui website pagina waar die download vandaan komt, http://api.viglink.com/api/click?format=go&jsonp=vglnk_145917393789510&key=8a24c98a696b4e5723db293f62190b87&libId=imc2hfqr010004o4000DAj5j7h37s&loc=http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2558226&page=8&v=1&out=http://www.gaui.com.tw/product/fuel-equipment/t-10-engine-set-10cc/&ref=http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2558226&page=9&title=15cc Gas engine, which one? - Page 8 - RC Groups&txt=http://www.gaui.com.tw/product/fuel-...gine-set-10cc/ spreekt uitsluitend over 10:1
    Naar aanleiding hiervan (10:1 loopt niet goed maar smeert voldoende, 5:1 loopt beter maar klemt nog steeds) ga ik gewoon met een halve liter per keer een haartje vetter smeren, kijken wat het oplevert. Er is ongeveer 2 liter 5:1 doorheen, nu draai ik 4,75:1 en merk weinig verschil.
    Er leek overigens nu wel een soort van lakachtige afzetting op de bougie te komen (heel hard, glad, en het zag er niet uit als kool), maar zuiger en cylinderkop zijn werkelijk brand en brandschoon.
    De heli was gisteren na ongeveer 12 minuten vliegen nog nagenoeg brandschoon op de staart en uitlaat. Ook dat is erg opvallend...

    Afhankelijk van wanneer je besteld hebt: ik had het inderdaad met twee werkdagen in huis, en het is gewoon de zelfde RS als uit de winkel.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ook de timing, hoewel het absoluut merkbaar is in het loopgedrag (de motor loopt wat "zachter" met een latere timing, en ook duidelijk mooier en vooral langzamer stationair, en lijkt ook iets makkelijker koud te starten) verandert er net als eerder, niets, maar dan ook niets aan de temperatuur....
    Met de ontsteking helemaal in de late hoek, LIJKT het alsof hij wat vermogen verliest, dus heb ik hem nu ergens er tussenin staan.

    Blijven alleen de suggesties van Jeroen (accepteren) en van Rene (klemt hij mischien ergens anders?) over, en ik denk dat de suggestie van Jeroen het makkelijkst is....

    OF... ik maak een geheel nieuwe cylinderkop, meer geënt op het ontwerp van de MK II.... :D
     
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Als je dan toch de keus heb...........maak je een gepatenteerd Cylinderkopje met stikstof koeling Whahaha heb je er nog een uitdaging bij :confused:
     
  12. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Ik zeg: watergekoelde kop (verdamping systeem, of thermosyphon systeem met een radiateur horizontaal vlak op de heckrotorbuis onder de hoofdrotor). Jij kunt dat.

    Groet, Jan.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    da's waar....
     
  14. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Bert, ik schrok van jou laatste foto. DIT had ik van jou niet verwacht.
    De koelkop, natuurlijk, is brandschoon maar de rest is bagger vet!
    Jij heb een lekkage tussen uitlaat en motorflens en zo te zien gebruik je een pakking.
    Ik denk dat als je een recht stuk metaal op de uitlaat flens legt en je houd het in het licht, dan zie je een lichtspleet.
    Vroeger toen ik deze KL... dingen ook gebruikte had ik altijd afstel problemen en altijd een natte motor.
    Ben toen tussen uitlaat en motor rtv silicone gaan gebruiken maar dit was het ook niet.
    Ik lijm uitlaat en motor aan elkaar met 30 minute epoxie of uhu endfest 300, nooit nooit nooit nooit meer lekkage .
    Dit is jou eeuwige probleem. De druk in de tank loopt niet voldoende mee met de steeds hogere toeren, waardoor ie arm gaat lopen en heter.
    Frees de uitlaat flens recht en LIJM hem op de motor.

    Frans.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet zo goed hoe ik hier op reageren moet.... Of het serieus bedoeld is of niet

    Ik zal het dus voorzichtig proberen...

    De motor is NIET baggervet, dat beeld vertekent heel erg: De bruine kleur van de motor is de coating af fabrikant (zwart van origine), binnen 2 uur verkleurd naar een bruinachtige kleur, dat is geen olie. Al is hij ook niet gortdroog.
    De uitlaat is enigszins aangebakken, omdat die ooit een paar keer losgelopen is en toen ondergespetterd is....

    -Motorflens is niet gefreesd maar wel gevlakt (zoetvijl), uitlaatspruitstuk ook, en er zit een zacht-aluminium pakking tussen Als die al lekt, dan is het een druppel per uur, maar ik veeg die druppel niet altijd weg...
    -Het is een benzinemotor, de uitlaatgassen zijn dus zo ongeveer 350 graden, er is geen enkele epoxy die daar tegen kan
    -Zelfs met een kromme flens en geen pakking, zal de lekkage hooguit 1~2% van de totale gasflow bedragen. Invloed van lekkage op de uitlaatdruk is onmeetbaar. Heb ik in 35 jaar helivliegen nog nooit wat van gemerkt, MAAR:
    -Het is een benzinemotor. Fabrikant (GO Engines) gaf destijds aan, géén uitlaatdruk te gebruiken omdat de drukvariaties bij meer of minder gas het mengsel verstoren. Doe ik dus ook niet. Dus dat KAN geen oorzaak van de problemen zijn die jij stelt...
    -Overgrote deel van de olie, is zoals bij heel veel brandstofmotoren, afkomstig uit de carburateur, die bij stationair draaien altijd wat terugsputtert, en die vervolgens door de koelfan overal heen geblazen word. Kop is op de foto schoon vanwege bewerken, maar normaliter zit dáár de meeste olie op. En dan praat je over 1 a 2 druppels na een kwartiertje vliegen.....
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2016
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  16. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Ik heb altijd de intentie om iemand serieus te helpen. Maar dat kan ook met positieve kritiek.
    De GO motor is mat zwart van kleur, en jou motor glimt, ik heb dit geïnterpreteerd als zijnde olie.
    In mijn optiek hoort olie aan de binnenkant en niet erbuiten. En als olie erbuiten zit is dit meestal een indicatie dat er iets niet goed is.
    Het terug sputteren gebeurt alleen als de motor (te) rijk staat.
    De epoxy wordt wel zwart en verkoold maar hij gaat niet lekken.
    Geen uitlaat druk gebruiken druist tegen de logica in, waarschijnlijk gebruik men de nitro carb, en die heeft een grotere brandstof flow. Met druk zal dus de motor verzuipen.

    Het lijkt er veel op dat GO Engines gewoon een nitro motor heeft genomen, daar een bougie in heb gezet en er een ontsteking aan gekoppeld. Klaar is Kees.
    Maar zo eenvoudig werkt het niet.
    a. Het koelend oppervlak, aan koelribben is veel te klein. Vandaar dat jou motor te heet wordt.
    b. De uitzettings coefficient van de zuiger met bus is afgestemd op nitro. Vandaar jou klem lopers.
    c. De carb heeft een grotere fuel flow. Vandaar dat de motor zo'n wispelturig gedrag heeft.

    Het lijkt erop (ik moet mijn woorden goed kiezen) dat al jou aanpassingen op symptoom bestrijding lijkt ipv het probleem oplossen.
    Ik weet niet of je het al gezien heb, maar GO Engines heeft het al voor je opgelost.
    pdt_big_20154223135029.jpg
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  17. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Zie ik hier een MCF aankomen? ;) .
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Allereerst, mijn antwoord was niet negatief bedoeld. Ik begreep totaal niet waar je heen wilde, en met name de opmerking over tankdruk en lekkage is dermate onzinnig (sorry), dat ik serieus meende dat je me in het ootje nam.
    Ik ben blij met iedere hulp, maar sommige hulp is bruikbaarder dan andere, als je begrijpt wat ik bedoel

    De aannames die je deed, waren nogal voorbarig: sinds die laatste foto (waar je op commentarieerde), heb ik de motor NIET schoongemaakt, en ik heb zojuist 20 minuten gevlogen, waarna deze foto is gemaakt:

    IMG_2700.JPG
    Zoals je kunt zien, hangt er NIETS aan olie onder de uitlaatpakking of flens. Er ligt wat stof op de bodemplaat, domweg omdat dat een rotplek is om schoon te maken, en ik nu eenmaal niet iedere keer de spuitbus remmenreiniger er bij pak.

    Een motor spettert ALTIJD uit de luchtinlaat bij stationair, rijk of niet. Dat heeft te maken met de timing van de krukas-poort, die geoptimaliseerd is voor hogere toerentallen, en daardoor stationair te laat sluit: de zuiger gaat dan alweer een tijdje naar beneden, en de luchtstroom keert om. Uitsluitend membraangestuurde motoren hebben hier weinig tot geen last van, en zuigergestuurde motoren zoals de Zenoah's hooguit "minder".
    De koelfan zuigt onder omstandigheden ALLES aan, ook nevel en uitlaatgassen, en verspreid het keurig overal... Een helimotor die na 40 uur vliegen nog kurkdroog is, bestaat niet.... Ook de jouwe is vettig.

    Qua epoxy: nu ben ik machinist van beroep, en weet ik een en ander van noodreparaties en dergelijke met Epoxy, en ik weet ook een en ander van uitlaatgassentemperaturen van de diverse motoren.
    Je hoeft me niet te geloven, maar Epoxy zal gerust bruikbaar zijn in een gloeiplugger (uitlaat temperatuur ongeveer 180~200 graden) maar brand volledig weg bij de temperaturen die een benzinemotor genereert: de boel wordt in dit ding namelijk zo heet, dat bijvoorbeeld de schroefdraad in de aluminium flens van de uitlaatdemper spontaan stript, en ook het siliconen slangetje voor de tankdruk (ik heb er namelijk wel degelijk mee geëxpirimenteerd) bleef maar een vlucht of 10 goed, daarna moest ik het vervangen.

    Qua tankdruk: De tankdruk loopt altijd achter het motorvermogen aan. Het duurt 1 a 2 seconden (afhankelijk van hoe vol de tank is m.a.w. het volume boven de brandstof) voordat de tankdruk op peil is als je gas geeft, en als je gas terug neemt na een stevige klim, duurt het bijna 3 seconden voor de druk weer gedaald is. Bij een gloeiplugger merk je daar vrij weinig van, dergelijke motoren zijn om meerdere redenen (zowel chemisch als technisch van aard) minder gevoelig voor kleine veranderingen in het mengsel. Benzinemotoren zijn dat niet, die reageren op de kleinste verandering.
    Hierdoor was er met tankdruk absoluut geen consistent loopgedrag te krijgen: zette ik de hoofdnaald zodanig dat hij op vol vermogen goed door wilde lopen, dan liep hij de eerste seconden (tot de tankdruk opkwam) griezelig schraal tot op het inhouden en afslaan af, zette ik hem voldoende rijk om fatsoenlijk op te pakken, dan begon hij na 2 seconden te hoesten en proesten.
    Idem voor de middennaald: Die was best goed te krijgen om mee te hooveren, maar na een klim het gas af sluiten en de motor verzoop bijna gedurende 2 a 3 seconden (wat best eng is, als je naar 80 meter klimt, daar gas mindert en maar af moet wachten of de motor door blijft lopen), en ook bij een forse daling, als de tankdruk minimaal is, was goed oppakken van de motor uiterst twijfelachtig tot de tank wat druk opbouwde. De tankdruk varieert overigens tijdens het vliegen van ongeveer 5 cm tot 20 cm vloeistofkolom, voor het geval het je interesseert, al kan ik dat niet 100% zuiver meten.
    Daar ben ik dus van afgestapt, ik vlieg nu met een zeer eenvoudige vorm van drukregeling die de brandstof(onder)druk zéér constant houd, en de motor reageert nu in dat opzicht gewoon uitermate consistent en betrouwbaar op het gas.

    Qua motor MK II: ik heb nu eenmaal niet het budget om als het ene tegenvalt gelijk maar het andere te gaan kopen, daarnaast was MK II nog niet beschikbaar toen ik aan dit project begon. Ik weet wel, dat uitsluitend het carter gietstuk en de kop anders zijn, de voering, zuiger, krukas, etc etc, zijn allemaal identiek, zowel qua materiaal als maatvoering, compressieverhouding, verbrandingskamervorm etc etc, dus waar je heen wilt met die toleranties is me een beetje een raadsel. Ook de opmerking over fuel flow begrijp ik niet: buiten dat de carb van MK II identiek is aan die van MK I (en het daar dus niet aan KAN liggen), de fuel flow word bepaald door de naalden, en die zijn van nul tot 100% instelbaar. M.a.w: die fuel flow, die is exact zo groot als de gebruiker hem instelt....
    Juist door dit soort opmerkingen, en die over de invloed van een lekke uitlaatpakking op de tankdruk (en via dat op de carburateurafstelling) ga ik serieus twijfelen aan je begrip van dingen...

    Of ik aan symptoombestrijding doe, vind ik nog al een gewaagde opmerking: Ik heb het hele gamma bestreken van mengsel en mengselbeïnvloeding (carburatie), ontsteking (zowel bougiesoort als timing), compressieverhouding, tankdruk (wel/niet), verbrandingskamer vorm, problemen met eventuele zuigerveer afdichting danwel passing, compressieverhouding, EN koeling bekeken om te pogen die temperatuur naar beneden te krijgen. Waarbij het behoorlijk vreemd genoemd mag worden dat de enige factoren die ik heb vast kunnen stellen een daadwerkelijk (groot) effect te hebben, de bougiesoort en evt. vervuiling daarvan, en het mengsel (carb afstelling zowel als oliepercentage) bleken te zijn. Maar die invloeden zijn heel inconsistent: vanaf "schraal" (=motor véél te heet) levert het opendraaien van de naalden in eerste instantie een temp. daling op, voorbij een bepaald punt gaat de motor weer heter lopen. Evenzo het oliepercentage: vanaf 10:1 gaat bij meer olie de motor aanvankelijk alleen maar heter lopen tot een bepaald punt, waarbij hij plotseling enigszins koeler blijft en schralere naaldafstellingen accepteert.

    Vreemder is, dat verhogen van de luchtstroom (andere fan, beter slakkehuis), veranderde luchtgeleiding langs de kop, vergroting van het koelend oppervlak, allemaal GEEN effect heeft.... Zou toch moeten he? als koeling het probleem is zoals jij beweert, moet ik minstens verschil zien, het zij beter, het zij slechter, maar minimaal verandering.... En die zie ik niet...

    Maar het gepuzzel over uitlaten en pakkingen brengt me wel terug bij iets wat me heel vroeger in een rompheli parten gespeeld heeft, en ik nog niet geprobeerd heb: warmte transport van uitlaat terug naar motorblok. Maar het gaat een hele klus worden een goede isolator te maken
     
  19. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Héél eventjes off-topic: ik heb aan boord eens een koeler geopend, en daarna bij het schoonmaken een luchttol-borstel op de bronzen pijp-plaat gezet. Tenminste, ik dácht dat het brons was, maar het bleek kunststof te zijn. Wat wás ik toen blij met de aanwezige duizend-en-een-epoxy-reparatie-kist.

    Groet, Jan.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Ik heb ook niet voor niets een 1000 grams verpakking Balzona meegenomen toen ik bij mijn vorige baas uit dienst ging....

    Dat spul is zo ongeveer het sterkste wat ik ken qua Epoxy (behoorlijk vergelijkbaar met wat ze in de USA "JB-weld" noemen), en haalt ongeveer 250 graden. Maar ook dat brand weg (heb er ooit eens geprobeerd de uitlaat van mijn Cobra (Zenoah 23 cc) mee te fixen). Heb er wel radiators van auto's mee gefixt, zelfs inlaatspruitstukken van een auto met turbo, maar uitlaten zijn teveel gevraagd....

    Maar Frans heeft me wel aan het denken gezet, en warmte terugkoppeling vanuit de uitlaat is wel een probleem wat ik eerder aan de hand gehad heb.

    Destijds heb ik dat opgelost met een "pakking" die ik uit een soort van asbest plaat gemaakt had (geen echte asbest maar het leek er veel op).

    Vanavond even rondgesnuffeld maar ik heb niks liggen wat daar op lijkt. Dus heb ik wat geïmproviseerd. Ik heb nog een stuk of 10 van die aluminium pakkinkjes liggen, en ovenpapier is tamelijk hittebestendig. Vermoedelijk niet voldoende, maar daar komen we vanzelf achter, en het gaat vooraleerst om te kijken OF dit een mogelijke oplossing kan zijn.

    Dus heb ik vier pakkinkjes op elkaar gestapeld, met tussen iedere alu-pakking een laagje ovenpapier.

    IMG_2703.JPG

    Wie weet werkt het, wie weet ook niet. We gaan het morgen gewoon proberen....
     
    Jonkje en AHoogendijk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina