Snelheidsregelaar stuk?

Hallo allemaal.
Ik zie zo snel geen voorsteltopic dus bij deze:
Ik ben Remco, 44 jaar, uit Noord Limburg en al vanaf mijn kindertijd gek op modelbouw.

De laatste jaren vooral druk geweest met 1:1 auto's :thumbsup:

Ik heb hier al veel gelezen, vooral de stoomtechniek vind ik schitterend.

Nu heb ik op Marktplaats een leuk bootje gekocht voor mijn neefje die bijna jarig is.
Met Carlson lader en 6 cels batterijen, 7,2V 1300mA.

Een Ripmax Interceptor 650 met een 7,2V Groupner motor, volgens de boekjes een 540?
Ik heb er een Robbe Futaba T2ER zender bij.
Ontvanger: Futaba FP R122JE AM 2 channel.
Snelheidsregelaar: Protech Pro35 BEC 5V 3-4 servos 6-10 NC.

Nu heb ik een probleem: Ik doe:
1Batterij aansluiten
2Zender aan
3Ontvanger aan

En de schroef begint direct te draaien..Bij gasgeven gaat toerental omhoog.
Als ik de hendel achteruit duw stopt het pas. Het schuifje naast de handel omlaag doen werkt niet.

Zal de snelheidsregelaar stuk zijn? Die is dus 5V op een systeem van 7,2V..
Help! Neefje is volgende week al jarig en zo kan ik dit niet kado doen :(
 
De 5 volt slaat op de BEC spanning die de regelaar afgeeft om de ontvanger en servo('s) van spanning te voorzien. Je gebruikt een accu met zes cellen (7,2 volt). Dat past binnen de specificaties van de regelaar.

Op het Internet kan ik niet veel vinden over de regelaar Alleen een paar plaatjes. Als het deze http://www.teknisk-hobby.no/shopelement.asp?aid=22497&pid=22872 is, dan lijkt het er op dat het een regelaar voor een vliegtuig is. Op zich is dat geen probleem, maar regelaars voor vliegtuigen hebben om begrijpelijke redenen geen achteruit. Regelaars voor snelle boten zijn vaak voorzien van een waterkoeling voor de afvoer van warmte.

Of de regelaar defect is, is moeilijk op afstand te zien.

Bij de koop niet gecontroleerd of alles werkte???
 
Volgens mij is er niets mis mee.
De accu is 7,2 volt(de regelaar kan tussen de 7,2 en 12 volt werken)
De Bec die uit de regelaar komt is 5 volt...daar werkt de ontvanger en de stuur-servo (roer) op.
De regelaar is ingesteld op alleen voor-uit varen.

Als je ook achter-uit wilt varen, moet je de handleiding zoeken van de regelaar.
Kijken of de regelaar ook achter-uit kan en de regelaar opnieuw instellen.(staat ook in de handleiding)

Dat schuifje werkt alleen in de middenstand van de gashendel(heb je bij deze set-up niets aan)

De fabrikant protech bestaat al geruime tijd niet meer

Mvg. Richard
 
Laatst bewerkt:
Er zit op de regelaar een klein stelschroefje zag ik op de foto in de link hierboven. Als je daar eens aan draait?
 
Begin iets te begrijpen...

De stick waarmee je gas geeft komt vanzelf terug in de middenstand en dan draait de motor half gas. Duw je de stick in één richting, dan gaat de motor harder lopen en duw je de stick in de andere richting dan stopt de motor?

Dan is er met de regelaar niets mis, maar de stick is zoals dat wordt genoemd "centraliserend". Dat is voor een gasstick ongebruikelijk. Die moet in elke positie blijven staan. Zoals Richardcj opmerkte moet je dat veranderen in de zender. Een mechanisch klusje. Vaak kan dan een ratel worden geactiveerd zodat je voelt wanneer je de gasstick beweegt.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie snelle reacties :worship:

Ik heb op goed vertrouwen het geheel laten versturen.
De zender ombouwen is alleen voor boten die niet achteruit kunnen?
Volgens het boekje zou het bootje wel achteruit moeten kunnen.
Het is wel de regelaar van de foto, ik heb zelf ook wat foto's.
Interceptor.JPG

Interceptor ontvanger.JPG

Interceptor snelheidsregelaar.JPG

Schroefje aan regelaar draaien? Kan dat geen kwaad?
En als ik een andere regelaar nodig heb; voldoet een luchtgekoelde dan niet?
Want waar haal en laat ik het water voor de koeling anders? Ik kan beter geen gaatjes boren lijkt me..
 
Heb een handleiding gevonden op het internet. Zoek even met Google op " protech pro 35 manual" dan vindt je een PDF met een meertalige handleiding.

De Pro 35 heeft geen optie om te motor om te polen. Achteruit varen kan dus niet.

Kijk ook even naar de ontvangerantenne. Die ligt opgerold bij de ontvanger. Dat beperkt de reikwijdte.

Op de foto's is niet te zien of de motor is ontstoord. Op het achterdeksel van de motor horen drie condensatoren te zitten. Die zorgen er voor dat het "borstelvuur" wordt beperk. Dat zorgt voor radiostoring.

Hou bij je proefvaarten de temperatuur van de regelaar in de gaten. Dit type regelaar heeft het het moeilijkst als er niet volgas wordt gevaren. Vol gas varen is voor de regelaar het makkelijkst.
 
Misschien wat domme vragen:
Draai ik dat schroefje met draaiende motor totdat hij stilstaat?
En heb ik dan weer achteruit?
Juist correct.

Alles aan, trims op 0 en aan het schroefje draaien tot de motor stopt, dan doordraaien tot de motor weer begint. En dan een stukje terug zodat je tussen het eind en begin punt zit.

Dan kijken wat de boot doet bij voor en achteruit.

Zou eerst ff testen in ondiep water zodat je de boot zo kan pakken als die niet meewerkt
 
Dank maar weer voor de snelle reacties :thumbsup:I

Ik zal eens kijken naar die condensatoren op de motor.

Ik kan om een of andere reden dat PDF bestand niet openen.. stond bovenaan in Google?
Maar deze is dus niet om te polen. Toch wil ik dat ie achteruit kan. En dan zo dat de spiegel niet onder water trekt..

Wat raden jullie me aan als goed alternatief voor deze Pro35? Niet te duur.
Die kan dan ook beter naar achteren verhuizen lijkt me, zo staat het wel op de foto van de manual.
Op de plek van de ontvanger. Kan ik ook eens de antenne beter aanleggen..
Of leg ik dat af in de badkuip voor de ballast verdeling?
 
Schots en Scheef, we waren gelijk met antwoorden.
Dus jij denkt dat ompolen wel kan.. ik kan het altijd eens proberen..
Motor loopt gewoon op het droge, dus ik kan het op de standaard doen.
 
Nu kon ik de PDF wel openen..
Het ding is beveiligd tegen oververhitting gelukkig.
Ik lees:

Shunt.
De snelheidsregelaar is met een rem uitgerust, die door het plaatsen van de verbindingsbrug uitgeschakeld kan worden.


Is die rem hetzelfde als langzaam achteruit?
Kan er ooit die verbindingsbrug geplaatst zijn? Hoe ziet dat eruit?
 
Een rem wordt gebruikt bij vliegtuigen om de propeller af te remmen en te stoppen.

De verbindingsbrug kan een kortsluitstekkertje zijn dat over twee dunne contactpinnen wordt geplaatst. Deze pinnen bevinden zich gebruikelijk op de printplaat en zijn dan zichtbaar vanaf een van de korte zijkanten van de regelaar. Voor een boot is dit een functie die niet nuttig is.

Met die ingebouwde beveiliging tegen oververhitting kan je beter voorzichtig zijn. De electronika in een regelaar gaat sneller defect dan een beveiliging kan ingrijpen. Vele verbandde regelaars zijn daar het afschrikwekkende voorbeeld van.
 
Net pas tijd voor gehad :)
Schroefje terug gedraaid, totdat motor weer draait. Welke kant op kan ik niet zien.
Toen weer terug, en 1 ding heb ik nu goed: Als hendel in ruststand dan draait de motor niet.
Maar achteruit doet ie niet.

Hebben jullie tips voor een regelaar die beter zal voldoen?
 
Back
Top