HugoWs Tamiya Cup avontuur

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 23 mrt 2014.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, en dan nu het echte verslag. Helaas wat summier, ik dacht dat de MRM de resultaten naar MyRMC uploadde, maar kennelijk niet. Hier dus wat ik nog weet.

    Om kwart voor acht bij de baan, de parkeerplaats is al afgeladen en er is nog maar weinig plek in de pits! 105 inschrijvingen, zo meldt Michael bij de opening. Helaas heeft niemand het programmeerkastje voor mijn ESC bij zich, ik blijf dus met erg weinig rem en geen sleeprem rijden. Ook de 'punch' zou ik willen verminderen, maar dat lukt dus ook niet. Ik probeer dat wel te bewerkstelligen door de 'speed' instelling op mijn Sanwa zender aan te passen, maar dat lijkt weinig effect te hebben. Misschien moet ik toch de handleiding er eens op naslaan!

    De eerste heat gaat redelijk, ik laat er maar eentje achter me, en in de tweede groep F1 rijders rijdt iemand wel sneller dan ik qua beste tijd, maar hij maakt nog meer fouten dan ik. Ik ben van de totale groep van 18 dan dus 16e.

    Voor de tweede heat gaat het helaas regenen. Als ik moet rijden regent het niet meer en de plassen zijn van de baan geveegd, maar de baan is nog wel vochtig en spekglad. Ik zie het als een goede oefening in voorzichtig gasgeven. Dat lukt maar gedeeltelijk, ik spin vaak in de rondte. Als ik even van de baan geweest ben op de blauwe en erg natte delen, slip ik expres een paar rondjes op de echte baan om de achterbanden weer droog te krijgen. Dat werkt wel, maar handig is het niet.

    Bij de derde heat is de baan al weer wat droger, maar het houdt niet over. In ieder geval slechter dan de eerste heat, de enige echt droge heat. Ik let ondertussen wel goed op de andere rijders, ik ben immers baaninzetter bij de tweede groep F1 rijders. Twee dingen die me opvallen; de goede rijders doseren veel beter met hun gas, en ze sturen veel harder in dan mij lukt. Dat eerste is oefening en talent (beide bij mij schaars) maar dat tweede moet bij mij beter kunnen. Voor de korte finale krijg ik veel tips over dit probleem, en met zachtere veren en een iets stijvere achterkant stuurt de auto inderdaad beter in. Fijn! Aanremmen / sleeprem zal ook nog meehelpen, en een rondje kijken naar de concurrentie in de pits leer dat ik ook een heel vlakke voorvleugel heb in tegenstelling tot de toprijders. Veel zal het niet schelen, maar alle beetjes helpen. Ook werken veel goede rijders met bandenwarmers, die komen op de verlanglijst.

    De finale gaat redelijk, niet qua prestatie maar ik boek wel vooruitgang. Ik ga steeds meer bochten goed nemen, al weet ik toch weer een keer aan het einde van het rechte eind zo ze curbstones te raken dat ik de rest van de bocht niet eens meer raak en zo het hek in vlieg. Dit kost me mijn achtervleugel, die is door midden. Dat zie ik pas na afloop, maar het verklaart wel de verandering in rijgedrag in de laatste paar rondjes.

    Al met al ben ik denk ik 17e geworden van de 18, er was iemand die NOG SLECHTER (sorry…) reed dan ik. Maar voor hem waren het ook pas de eerste meters met z'n auto. Die komt misschien volgende race me wel voorbij, maar dat deert me niet. Ik heb weer een hele fijne dag gehad met veel bekende gezellige mensen, dank voor de goede organisatie!

    Rest mij nog te melden dat de koek en zopie nog open is, en ze daar friet hebben, en koek. En er komt een 500 ronden race voor de mini's en een 1000 ronden race voor de TT's. Je kan je nog inschrijven! En voor de insiders: 10 9 8 7 6 5 4 0.

    Ik heb direct wat nieuwe spoilers besteld, en ik heb een leuke tutorial gevonden voor het zelf maken van bandenwarmers. Als jullie het leuk vinden schrijf ik wel een stukje over mijn vorderingen, en anders: tot volgende race!

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2016
    SamP en Schots en Scheef vinden dit leuk.
  2. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ik vind de stukjes altijd leuk en interessant om te lezen. Dus ik zou het wel leuk vinden als je er een leuk stukje over schrijft.
     
  3. Erwinreede

    Erwinreede

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Amerongen
    Was er iemand nog slechter dan jou? die zouden ze moeten verbieden om te gaan rijden.
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ach, hij is best aardig, dat is ook belangrijk... En hij betaalt goed en snel als hij een tandwiel van je overneemt, heb ik gemerkt.

    Hugo
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Aardig is het belangrijkste, dat snel rijden komt vast wel!
    Ik ben ook wel benieuwd naar de bandenwarmers!
     
  6. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    GT-power zijn goedkoop, werken prima en hebben van die klittenband warmers dus zijn voor ieder type band geschikt.
    Of het nu mini, TC, F1 of Pro10 banden zijn.

    Mvg Roy
     
  7. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik merkte het in de GT ook, de eerste heat deden mijn bandenwarmers het niet met als gevolg weinig tot geen grip. In heat 3 (2e heb ik niet gereden) deden mijn bandenwarmers het weer en dan merk je dat je gelijk een bak meer grip hebt. Eigenlijk dus een must om ze te hebben/gebruiken.

    Verder weer een leuk verslag Hugo en goed je weer op de baan te zien en weer ff hebben bijgepraat! ;)
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Helaas, ik zal niet zelf bandenwarmers gaan maken; gisteren via dit fijne forum een ongebruikt setje op de kop getikt voor € 15,-. Daar hobby ik niet tegenaan!

    Ik heb wel een vacuumpomp bemachtigd, dat wil zeggen een oude compressor waarvan ik de aanzuigzijde ga gebruiken. Ik hoop binnenkort de nieuwe vacuumtafel af te hebben, dan kan ik weer kappen trekken. De MDF mal ga ik aanpassen zodat die wat downforce gaat leveren. Veel zal het niet zijn, maar alle beetjes helpen.

    De nieuwe voor- en achtervleugel zijn binnen en gemonteerd, dat zou verbetering moeten zijn, en ik ga stoeien met de accelleratiecontrole en de ABS functies op de zender. Ik heb niet veel grip op de skatebaan in de buurt, dus daar kan ik die zaken testen.

    Last but not least; ik vind het erg leuk dat er veel mensen op de racedag lieten merken dat ze meelezen. Bedankt daarvoor!

    Hugo
     
  9. SuperMario

    SuperMario

    Lid geworden:
    14 sep 2010
    Berichten:
    63
    Last but not least; ik vind het erg leuk dat er veel mensen op de racedag lieten merken dat ze meelezen. Bedankt daarvoor!

    En de groep die stilzwijgend leest...


    Keep it up Hugo.
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nog wat aangepast...

    [​IMG]

    Ik ben ook weer aan de MDF mal van vorige pagina aan het werken.

    Hugo
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Spoiler rand achterop toegevoeg:

    [​IMG]

    De neus gaat ook grotendeels er weer af, en anders worden. Hij wordt veel meer vlak en recht, zoals de neuzen van de moderne F1 auto's. Dat schijnt weer ietsje meer downforce te leveren.

    Hugo
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gisteren heb ik een F104 Pro chasis gekocht, tweedehands met wat onderdelen van de achterwielophanging stuk. Da's geen probleem, ik zet in één keer de hele voor- en achterkant van mijn huidige auto over. De MDF mal moet ik nu ook gaan verlengen. Misschien begin ik wel even opnieuw met een MDF mal, het 104 chassis geeft meer ontwerpvrijheid. Eerst maar het chassis ontvangen en rijklaar maken, er zit een (erg lelijke) body bij.

    Hugo
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gisteren de bandenwarmers ontvangen, dat was geen slimme zet. Ik denk dat je ze binnenkort in de te koop sectie zal kunnen vinden. Het waren er maar twee en geen vier, en zonder netvoeding. Als ik goed gelezen had, had ik dat kunnen weten, mijn fout...

    Vanmorgen, met het gezin in de regen op een kleedje op de vrijmarkt (ieder zijn hobby...) ben ik weer verder gegaan met het zelfbouwplan. Lang leve ebay, banggood, aliexpress, etc. Ik heb nichrome draad besteld voor de verwarmers, twee digitale programeerbare thermostaten, en een netvoeding. Voor de rest wil ik PVC doppen gaan gebruiken, wat schuimrubber voor de isolatie en duct tape en aluminium tape. Vooral veel tape, dan komt alles goed!

    De gekochte F104 Pro is inmiddels onderweg, ik hoop dat die voor het weekend binnen is. De spullen voor de bandenwarmer zullen wel langer op zich laten wachten.

    Hugo
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Eh, nou, ik dus wel. Kloten is deel van de hobby voor mij... Anders had ik ook al lang die Bittydesign body gekocht, in plaats van verder te kloten met mijn eigen mallen en dieptrekinstallatie. Man, was is dat een gave kap...

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2016
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Bedankt!

    De afgelopen dagen vloog het me allemaal een beetje aan. Ik moet de nieuwe verwarmer nog iets aanpassen, de nieuwe vacuümpomp is nog niet klaar, ik heb woeste plannen voor een nieuwe mal / kap vorm, en ik ben met de zelfbouw bandenwarmers bezig. Ook moet ik de huidige auto met de F104 Pro kruisen als die binnen komt. En dat alles voor de 13e, want dan wil ik op Eindhoven afstellen en oefenen. En, hoe gek het ook klinkt, dat vind ik allemaal een beetje veel, te veel. Daarom heb ik besloten de hele vacuumdieptreksaga even on hold te zetten, en heb ik (zie vorige post) een kapje gekocht:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het spuitwerk is uiteraard niet perfect, dat lukt mij om een of andere reden nooit, maar het zit erop (erin) en de kap is inmiddels ook uitgeknipt. Ik hoop de dat de 104 Pro snel komt, dan kan ik aan de ombouw beginnen. Dat zal niet lang nemen, ik denk in een avondje dat het wel gepiept is.

    Als de auto af is komen hopelijk de onderdelen voor de bandenwarmers binnen, en dat is dan het volgende project. Ik zal zeker ook wel weer met de vacuummachine aan de gang gaan, maar ik wilde even mijn rust kopen met een kap.

    Hugo
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    [​IMG]

    [​IMG]

    2016 vs 2009. Ik zie veel overeenkomsten! De F104 Pro is nog steeds niet binnen. Vind ik wel jammer, misschien morgen nog, donderdag t/m zondag zal er wel niks bezorgd worden. Maandagbestelling is ook al afgeschaft hier, niet officieel, maar we hebben NOOIT post of pakketjes op maandag... Voor de rest liggen de onderdelen klaar voor de ombouw, of om terug gebouwd te worden op de F103 backbone. Want ik zal racen bij ERCE!

    Hugo
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, vandaag de eerste stappen gezet op weg naar de bandenwarmers. Ik heb weerstandsdraad, 0,5mm NiChroom, en een stukje van ongeveer 80cm levert een weerstand op van iets meer dan 6 Ohm. In combinatie met de 12V gaat er van 2A lopen, 24W warmte.

    Ik heb eerst een strip alu tape en duct tape op elkaar geplakt, plakkende zijdes tegen elkaar. Ik wil niet dat die alu tape los komt. In de duct tape zit een sparing, daar heb ik de sensor in geplakt. Vervolgens de weerstandsdraad gebogen en geplaatst.

    [​IMG]

    Andere zijde is dus alu tape:

    [​IMG]

    Dan wat meer lagen duct tape erop, en het aansluitsnoer plaatsen:

    [​IMG]

    En dan maak ik er dus vier, twee met sensoren en twee zonder:

    [​IMG]

    De sensoren maken deel uit van een setje van US$ 2,50 van ebay, een complete programmeerbare digitale thermostaat. Leuk dingetje, komt in het volgende deel van het verslag. Net bij de Hema nog zelfklevend klittenband gekocht, om de boel om de band te kunnen vastzetten.

    Hugo
     
  19. rsterren

    rsterren

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Boxtel
    ha Hugo, ik zie bij ons de instellingen van de bandenwarmers wel een de 70 graden naderen en zo.
    Gaat de lijm van de ducttape en de alutape dan niet gewoon los...
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    In principe zou de lijm bij die temperaturen wel moeten houden, volgens de specs. Maar voor de zekerheid ben ik van het zelfklevend-klittenband als sluiting idee afgestapt; ik neem vier zweetbandjes (voor om je polsen) om om de warmers heen te doen en ze om de banden heen te houden. Op die manier wordt de boel tijdens het verwarmen ook goed aangedrukt. Als de lijm dan iets zou verzwakken is het niet erg, alleen voorzichtig verwijderen van de band.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina