Die Qantum six van Remcon is zeker geen zelfbouw, die heb ik kant en klaar gekocht in ca. 1969. Helaas een jaar of 5 geleden weggegooid omdat de plastic delen zo ongeveer "verkruimelden" en hij dus toch nooit meer te gebruiken was. Nu vind ik dat achteraf toch wel jammer. Ik vind het dan ook erg leuk deze foto ervan te zien ....het bewijs dat hij echt bestaan heeft, niemand kent dat merk. De ontvanger zag er overigens iets anders uit, niet dat tekstplaatje er op. Grtz, Jan
Sorry dat had ik niet vermeld, je kon ook kant en klare apparatuur kopen. Op bestelling werd door die apparatuur voor je in elkaar gezet en afgeregeld. Dat kostte wel meer natuurlijk. Alles werd "op bestelling" geleverd want er was zelden een voorraad. Als je dus iets wilde hebben moest je rekening houden met een levertijd van minstens twee weken. Ik heb zelfs ruim drie weken moeten wachten op het "bouwpakket" van mijn ontvanger omdat hij eerst nog een aantal hoogfrequente printjes moest maken en afstellen. Meestal maakte hij dan bijvoorbeeld 10 van die printjes en begon hij er pas mee als hij minstens 5 bestellingen had.
Dat zou zeker kunnen kloppen, dat was een Nederlands bedrijfje (of persoon) die deze complete sets leverde, althans, waar ik ze bestelde, ik werkte toen in een modelbouwzaak (H. Groesz Rotterdam) en wij deden niets in dat soort bouwpakketten. Grtz, Jan
Nee Jan, Remcon was een Engels bedrijfje. Ik heb die man persoonlijk gekend toen ik in de 80tiger en 90tiger jaren van de vorige eeuw veel in Engeland kwam en daar aan heel wat modelvliegshows heb meegedaan. (Sjips, ben ik al zo oud?)
Een dependance van de firma Remcon zat vroeger aan de 3e Helmerstraat in Amsterdam. Ik heb deze afdeling meermalen bezocht. Ikzelf en een vriend van mij hebben jarenlang succesvol met Remcon ontvangers gevlogen, de eerste uitvoering met BRY39 decoders. De kanaalscheiding was geen enkel probleem, ze ware selectief genoeg om tijdens alle regionale wedstrijden te gebruiken evenals tijdens finalewedstrijden op Terlet. Aan de derde Helmerstraat werden de Remcon zenders en ontvangers voor Nederland gebouwd.
Bij éne zender staat er links bovenaan een adres , A.v.d.Krogt Pieter Aertszstraat 119 Amsterdam , misschien de vorige eigenaar of een winkel ? Groeten Jef
De man in kwestie heette Cor Wilkes. Hij is daar voor zichzelf begonnen na eerst bij Elektronica 2000 (voorheen De Vries Elektronica) op het Gentiaanplein in A'dam N. te hebben gewerkt. Voor dat Remcon in de picture kwam verkocht men daar alle materialen en prints van de Amerikaanse 'Classic' set, een ontwerp voor zelfbouwers. Dat was ook mijn eerste goedwerkende RC set. Ook die decoder werkte met BRY 39's. Ik was daar minder gelukkig mee, want die sneuvelden nog wel eens door statische lading. Ik heb vervolgens de nieuwere Remcondecoder nagemaakt op een zelfgemaakt printje en die werkt tot op de dag van vandaag. Omdat ik HF toen nog helemaal niet begreep heeft Wilkes toen het HF deel van mijn zender afgeregeld.
3e Helmerstraat in Amsterdam .....dit adres komt me inderdaad weer bekend voor als adres waar ik ze bestelde. Ik geloof graag dat het oorspronkelijk Engels fabricaat was, maar ik bestelde de complete sets in Nederland. Grtz, Jan
Wij hebben nooit problemen gehad met de BRY39 decoders, wel was het heel belangrijk voorzorgsmaatregelen te nemen bij montage, bij voorkeur de 4 aansluitingen kortgesloten houden tijdens montage door het omwikkelen van de aansluitingen net onder de behuizing met een dunne kerndraad afkomstig uit een multikern (soepele) draad. Na montage waren er geen risico's heb ik zelf ervaren.
Ik ken hem alleen als Quantum 3 en Quantum 6, (3 en 6 kanalen) en om een of andere reden is het bij ons geen succes geworden..... naamsonbekendheid? Prijs was ongeveer vergelijkbaar met Robbe Futaba en veel lager dan Graupner, wel verschrikkelijk duur naar huidige begrippen. Als ik me goed herinner betaalde ik er destijds met 3 servo`s iets van 700 gulden voor, en dat was met een bepaalde korting. Dat was in eind jaren 60 heel veel geld. Grtz, Jan
De rode servos van Remcon waren ongeschikt om wat grotere modellen te besturen. De rondgaande versterking was laag, 2,4 VDC motorsturing werd erin gebruikt met dus een aftakking op de accu evenals een lage omzetverhouding van de tandwiel overbrenging. Dit resulteerde in hysteresis en lage verstelkracht. De stuurknuppels van de zenders waren ook niet van al te beste kwaliteit hetgeen resulteerde in een minder nauwkeurige besturing. Al met al heb ik meerdere ontvangers zo´n 10 jaar met succes gebruikt, gecombineerd met Simprop D502 mechanieken waarvan we de Dunkler motoren uitwisselden met Mitsumy´s 5 anker motoren. De versterkers kopieerden we weer van andere systemen omdat de BRY39 decoders een vrij hoge uitgangsweerstand hadden en dus de servo´s een hogere ingangsweerstand dienden te hebben.
Klopt helemaal. Achteraf denk ik dat de trigger aansluitingen bij het solderen beschadigd raakten (ik heb wel geprobeerd om dat te voorkomen, maar duidelijk niet goed genoeg) en daarna bij het minste of geringste helemaal doorsloegen. Die PNPN structuur en ik zijn nooit op echt goede voet geraakt... Met de dubbele schmitt trigger en drie dubbele JK flipflops uit de 74LS serie heb ik daarna een decodertje geprutst (REMCON print met de hand nagetekend op een plaatje van 3x4 cm) dat het als het goed is nu nog zou moeten doen. Ik had de licentie Kraft sticks, die waren prima. Die Bonners met trims die de stick uit het midden zetten leken me meteen al helemaal niks. Ook begonnen met twee REMCON servo's, daarna hebben we met een vriendenclubje D502's in serie gebouwd. Mijn laatste zelfgebouwde waren de Futaba FP-S2 mechanieken met versterkertjes met dat ronde NE ic. Ik kan nu niet even kijken welke precies, want ik zit nog in Australië. (Zie vooral Lijnbesturingsforum, Project Perth, vanaf halverwege pag.3) Maar wat ik al zei, ik kon goed nabouwen en ik begreep al driekwart van waar ik mee bezig was, dus die set heeft jarenlang goed gewerkt. Een keer sluiting gehad in de 100nF condensator, die het HF deel van de ontvanger moest ontkoppelen. Na het loskomen bleef mijn laagdekkertje met ST G21-35 flauw klimmen en tergend langzaam rechtsom rollen. Gas dicht werkte ook niet meer. Het verhaal eindigde, na een bocht van 180 graden en dito rol waarbij zeker 30 m hoogte werd behaald, uiteindelijk onder de grasmat van het ESTEC terrein...
Niet onwaarschijnlijk. Ik heb een keer in het toenmalige RC-2 programma meegedaan en ik moest steeds rennen van de ene flightline naar de andere, want ik deed toen ook mee met F2B, Lijnbesturing Kunstvlucht. Later heb ik dat RC-2 een keer gejureerd en tussen de ronden het programma een keer voorgevlogen, want er waren toen nogal wat nieuwelingen. Tussen de 2e en de 3e ronde ging het toen dus mis.
interessante link; http://www.rchalloffame.org/Exhibits/Exhibit15/index.html (Met dank aan RMVC Alouette)
Ik heb heden ten dage nog regelmatig contact met Zel Ritchie, in het verleden de grote man achter Space Control. één van de eerste proportionele sets die verkrijgbaar was in Amerika Space Control is te vinden met de volgende link; http://www.rchalloffame.org/Exhibits/Exhibit03/index.html Zel Ritchie was ook RC1 pattern deelnemer en nam onder meer deel aan de wereldkampioenschappen in Zweden in 1965.
Beste, Ik heb nog zo'n zender, indien ik de batterijen vernieuw zou deze nog werken? Lag jaren op zolder. Mvg Carl