Hulp gevraagd voor externe discharge bank icharger

Hulp gevraagd voor het maken van een discharge bank voor een icharger 206 kloon (turnigy reaktor 300 watt 20a) voor het ontladen van 6s lipo's.
wie kan mij daarmee helpen of evt voor mij maken voor een schappelijke prijs?
Basis elektronica is geen probleem maar dit is iets waar ik liever een kenner op dit gebied om hulp vraag voordat ik de flat in de brand steek vanwege fouten
Graag hoor ik van jullie

Mvg

Michel
 
Waarom een LiPo gaan ontladen? Dat is totaal overbodig en compleet nutteloos. Het verkort bovendien de levensduur van je accu.
 
Als je met alleen de lader zware volgeladen accupacks naar storage niveau wilt brengen moet je wel geduld hebben. Je kunt de ontlaadcapaciteit sterk vergroten met behulp van een externe weerstand. Misschien dat Michel daar naar op zoek is...

Dirk
 
Misschien dat Michel daar naar op zoek is...
Ja... dat issie...

Afgelopen weekend ging het vliegen niet door, en de boel via de lader weer naar storage brengen zou hem 6 x 8 = 48 uur continue ontladen kosten....

Kan me voorstellen dat je dan een wat vluggere methode wilt....
 
Misschien kan je een paar halogeen lampen parallel schakelen en daarmee ontladen tot je in de buurt van de 3,8 zit. Dan kan je de rest met je lader doen.

Zo iets als dit
 
Oké dat kan een redelijke reden zijn maar het kan heel eenvoudig. Doe de accu in je model en laat de motor een poosje lopen. Als je weet hoeveel stroom uit de accu wordt getrokken kan je ongeveer berekenen hoe lang je de motor moet laten draaien om tussen de 3,6V en 3,9V uit te komen. Mik op 3,8V dat is een mooie bewaarspanning.
 
Oké dat kan een redelijke reden zijn maar het kan heel eenvoudig. Doe de accu in je model en laat de motor een poosje lopen. Als je weet hoeveel stroom uit de accu wordt getrokken kan je ongeveer berekenen hoe lang je de motor moet laten draaien om tussen de 3,6V en 3,9V uit te komen. Mik op 3,8V dat is een mooie bewaarspanning.

Ernst, ik snap niets van deze reactie. Je gaat toch niet een avond lang je helikopter in je schuurtje of je achtertuin laten brullen (vastgebonden) om je zes accupacks op storage niveau te krijgen? Zeker niet als je lader de mogelijkheid biedt om dit met behulp van een extern weerstandsbankje gecontroleerd en gebalanceerd te doen?

Dirk
 
Zeker niet als je lader de mogelijkheid biedt om dit met behulp van een extern weerstandsbankje gecontroleerd en gebalanceerd te doen?

Dirk
Het wachten is nu op iemand die dit in praktijk heeft gebracht en er tips over kan geven.
De manual zou daar duidelijkheid over moeten geven maar die brengt mij althans ook niet verder.:confused:
Citaat.
 Unique Lithium battery expanding discharge program. When you connect the external capacity resistance, you can use it as the maximum discharge power capacity—600W (@30V/20A).
 
Laatst bewerkt:
Op pagina 18 staat aangegeven hoe je de weerstand kunt berekenen en hoe je hem moet aansluiten. En ook via Google is er wel wat over te vinden, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat je e.e.a. graag wilt horen van iemand met praktijkervaring....
 
Op zich is dit vrij eenvoudig te doen, en hoef je niet bang zijn voor brandgevaar.
Als je de weerstandsbank verkeerd berekend hebt, zal de icharger-kloon gewoon niet met hoge stroom gaan ontladen, maar zich beperken tot een lage ontlaadstroom.

Ik gebruik halogeenlampen, die je vrij goedkoop bij de Action kunt halen. 12V 50W lampen gaan prima.

Hoe bereken je dit? De handleiding is een goed begin, je wilt het ontlaadvermogen in de lader beperken tot max 20W, de rest moet je ontlaadbank verstoken.
Een 6s pack heeft volgeladen ~25V. Door een 50W halogeenlamp gaat bij 12V ongeveer (50W/12V=)4.2A.
Twee van deze halogeen lampen in serie geeft 24V. Als de lipo helemaal vol is, kun je dan ontladen met diezelfde 4.2A. Zodra de lipo iets terugvalt in spanning, loopt die max ontlaadstroom iets terug. Ik zou de lader instellen op ~3.7A.
De halogeenlampen soldeer je in serie. Die sluit je vervolgens aan in serie met de plusdraad van de lipo naar de lader.
Wil je met meer vermogen ontladen, zou je 2sets in serie geschakelde lampen kunnen gebruiken.

Draden aan de halogeenlampen zetten kan lastig zijn, de pootje laten zich maar matig solderen. Dit kun je oplossen op 3 manieren:
Bijbehorende fittingen aanschaffen
Kroonsteentjes
Pootjes goed ruw maken (dremel), draad strak om het pootje wikkelen en alsnog solderen (zo heb ik het gedaan).

Succes en groet,
Gerben
 
Een Halogeen lamp solderen is geen goed idee. Het gaat ten eerste lastig zoals al is gememoreerd maar de kans is ook vrij groot dat de soldering smelt omdat die lampen behoorlijk heet worden. Vraag me niet hoe ik dat weet. ;):cool:
 
Werkt bij mij al een tijdje prima, als je het met een beetje zorg en aandacht doet. De truuk is de draad goed strak om het pootje van de lamp te wikkelen/twisten.
 
Maar het glas van halogeenlampen mag je toch niet aanraken? Of wordt die soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend?

Twee van deze 50watters?
421421_BB_00_FB.EPS_150.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het lampje zelf niet. Maar bij de Action lampen zit er een glas voorop de reflector, wat het halogeenbuisje afschermt. 50W weerstanden kunnen ook, maar je hebt wel een flink koelblok nodig om ze op te monteren, en die zijn niet echt goedkoop..
 
Voor 15 Euro heb je de discharger uit post #8.

Ontladen gaat over maximaal 3 stuks 50W halogeenlampjes ( in voetjes ;)) tot een vrij te kiezen celspanning.

Dan hoef ik mijn "dure" lader niet te verslijten met ontladen.
 
Ja en nee. Als ze de behuizing van de weerstand (lees het oppervlakte) zo groot zouden maken als noodzakelijk voor een Rth die klein genoeg is, past ie bijna nergens meer in. Nog afgezien van de prijs. Nu kun je de relatief compacte weerstand vaak op bv de behuizing van een apparaat schroeven. "Gratis" koelplaat.
 
Back
Top