De bedoeling was van tegen het LB weekend in Herentals een "nostalgisch" model te bouwen van 1944 , plannen te vinden op Outerzone , door omstandigheden heb ik dit helaas niet klaar gekregen Ondertussen rustig verder gebouwd en nu ben ik toch al zover dat de verf erop kan De motor wordt ook een (nog nieuwe) oldtimer , een Forster .31 , blijkbaar meer dan 60 jaar oud . Hier enkele foto's en een filmpke van de eerste klappen van de Forster . Groeten Jef
Bedankt Robert-Jan Ondertussen staat het blauw erop , wat nu ongespoten is wordt nog orange Groeten Jef
Nog enkele plakkers erop en een vernislaagje en het spuitwerk is klaar . Toch niet 100% tevreden , het blauw valt veel donkerder uit dan op de spuitbus Groeten Jef
Bedankt JW Het is een polyester bekleding (VLIES) 24 gr/m2 dat je opbrengt met behulp van balsaloc , ik denk dat het zoiets is als polyspan Vandaag de cijfers laten laseren uit zelfklevende folie , ik wist niet dat zoiets kon , de laser snijd enkel door de folie en niet door het papier waar de folie op kleeft , bedankt Jo http://www.home-flyer.com/ En in het daglicht met de cijfers erop ziet de TT er al wat beter uit Groeten Jef
Nou, je wilt in principe dat het verlengde van je lijnen door het verticale zwaartepunt gaat. Doe je dat niet, dan zal het model zover rollen tot dit wel het geval is. Bij een uitgesproken laagdekker vliegt het model dan met de buitentip te laag. Vlieg je dan een loop achterover, dan krijg je er een klap extra lijntrek bij. Voorover daarentegen zou het model wel eens naar binnen kunnen komen. V stelling kan dat heel behoorlijk compenseren. Zoek maar eens op het web onder P-51 Mustang van Al Rabe. Hij was de pionier voor heel goed lijkende semi schaal modellen die konden concurreren met 'normale' F2B ontwerpen. Hij werd op een paar punten 2e op het eerste en enige WK waaraan hij meedeed. Het was ook mijn eerste, alleen werd ik toen 56ste of zoiets.....
Dat begrijp ik, maar dat kun je toch ook bereiken zoals hier gedaan is, door de bellcrank in het verticale zwaartepunt te zetten en op de binnenste vleugeltip een geleidertje te plaatsen? Het oogt wel mooier, dat zeer zeker....
Dat was inderdaad de ouderwetse methode. Dus hier is het zeker 'period correct'. Maar bij F2B modellen die toch vaak een afwerking krijgen die bij (semi) schaal modellen niet zou misstaan, los je dat wat eleganter op. Dus of de 'methode Rabe' of -bij specifieke F2B ontwerpen zo goochelen met de plaats van je accu, dat het model, indien opgehangen aan de leadouts, met de vleugel precies verticaal hangt. Dan ben je ook het grootste deel van de rare schuivers kwijt die je anders bij het wisselen van voor- en achterover draaien gratis om de oren krijgt....
Bedankt Bruno en Bert Vroeg me ook al af waarom er V-stelling was , dank zij Bruno weten we het nu , ik ging er gewoon vanuit omdat het zo een oud modelletje was in het begin van de lijnbesturing , dat dit de norm was en men nog niet beter wist maar ik zat er kompleet naast en er was wel degelijk over nagedacht Nu heb ik de V-stelling wel terug gebracht naar 10° i.p.v. de 18° die op het plan stond , omdat ik dus dacht dat V-stelling niet nodig was maar toch het vintage look wilde behouden , hopelijk ben ik nu niet teveel afgeweken van het principe ?? Groeten Jef
Niet te snel oordelen, want je had wel degelijk gelijk. In de begintijd 'deed men maar wat', al zie je dat er steeds meer logische verbeteringen werden doorgevoerd. Het weglaten van V-stelling en het plaatsen van de vleugel in het verticale zwaartepunt is er zo een. Jouw model is nog van voor die tijd en heel 'period correct' Ik zou hem graag eens zien vliegen.
Nou, Al was wel captain bij Braniff Airways en hij heeft ook nog gewerkt voor Cavalier waar hij tot particuliere kisten omgebouwde warbirds (o.m. P-51) invloog. Dus als iemand wist waarmee hij bezig was, dan hij wel. Hij heeft ook F2B (eigenlijk CLPA, ze hebben daar een eigen set regels) Cavalier Mustangs gemaakt. Moet je even voor zoeken op het www.