Tomboy

jef

PH-SAM
De afgelopen weken heb ik ook maar eens een Tomboy gebouwd , het is wel niet helemaal vrije vlucht , eerder rc assist (richtingsroer en motorregeling) , de bedoeling is wel om zo weinig mogelijk de besturing te gebruiken , in het begin om hem te trimmen en daarna enkel in noodgeval als hij dreigt het veld te verlaten

010.JPG

011.JPG


012.JPG

018.JPG

019.JPG

020.JPG

023.JPG

Groeten Jef
 
Dat is een leuk ding geworden, Jef! Kun je iets vertellen over de aandrijving die je hebt gebruikt? Motor, batterij, prop, ...?
En ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe het vliegt!
 
Dat is een leuk ding geworden, Jef! Kun je iets vertellen over de aandrijving die je hebt gebruikt? Motor, batterij, prop, ...?
En ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe het vliegt!
Ten eerste proficiat Wout met je prestatie in Engeland :koud::banana:

Motor ; http://www.multiplex-rc.de/produkte...roduct&cHash=b9dc8221c5c0ba4c1590094e05934fbf
Regelaar ; http://shop.pichler.de/Brushless-Regler-XQ-6-LT
Schroef ; APC 8 x 4,7
LiPo 2 cell 1300 mah

Vliegen heeft de Tomboy nog niet gedaan :( , ik heb geprobeerd enkele zweef/glijvluchten te doen om al een idee te hebben of het zwaartepunt in de buurt zat
maar de wind was te sterk , één van de komende dagen ga ik het er nog eens op wagen , er wordt hier mooi lenteweer voorspeld met niet al te veel wind :)
Ik hou je op de hoogte .

Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Vandaag gaan vliegen met de Tomboy , nog met de "gewone" zender :rolleyes:
Deze morgen tegen 7 uur naar "mijn" vliegweide , ze lag er wel nat bij maar het gras stond ongeveer 30 cm hoog en niks wind , ideaal voor de eerste vluchten :)
De ligging van het zwaartepunt had ik bepaald aan de hand wat ik op verschillende forum's gelezen en gevraagd had , ongeveer op de hoofdligger ,
er moest flink wat lood :( in het kort neusje , ik had de indruk dat bij de eerste proef zweefvluchten de glijhoek nogal stijl was , eerst zo maar eens proberen .
Bij de eerste start met motor trok de Tomboy redelijk fors naar links , motor staat 2° naar rechts , te weinig waarschijnlijk of motor te sterk ?
Dan heb je het gemak/geluk dus van nog een "gewone" zender te hebben en het gras hoog staat , gas dicht tegensturen en met een duikje het gras in .
Bij de tweede start was ik dus voorbereid en was de trim aangepast , deze keer goede keer , de Tomboy ging rechtdoor redelijk stijl omhoog .
Op een 20 meter naar halve gas , trim neutraal en de Tomboy begon linksom rondjes te draaien van +- 50 m diameter
en bleef ongeveer op gelijke hoogte , dan kan je de zender eigenlijk wegleggen en een fotoke maken :D
Dan maar eens proberen te landen , gas bijna helemaal dicht , vloog mooi rechtdoor maar redelijk stijle glijvlucht , teveel lood ?
Nog enkele malen geprobeerd , op den duur alle lood eruit , 2,5 mm onder de voorkant van de vleugel en toen was de glijvlucht al veel beter ,
ondertussen was ik al een uurtje bezig , lipo leeg en kwam de wind opzetten , toch een geslaagde eerste vlucht .
Gelukkig heb ik de drukknop zender nog niet gebruikt , was niet goed gekomen denk , zo zie je maar hoe "verwend" we tegenwoordig zijn met de "moderne" techniek
en heb je des te meer respect en bewondering voor de pioniers van de modelbouw :worship:

DSCN4285.JPG


Groeten Jef
 
Mooi resultaat en leuk verslag, Jef! En de foto is dus echt van een vrije vlucht model ;)

Je heb al het lood eruit en de instelhoek vergroot, klimt het model nu ook sneller? Of was dat niet meer te zien met de leeg rakende LiPo? Wat is de locatie van het zwaartepunt nu?
 
Merci Wout , of de tomboy nu sneller klimt weet ik niet , ben altijd gestart met motor op volle toeren en toen won hij snel hoogte , stijghoek zeker 30°

Zwaartepunt ligt nu in het midden :confused: van de vleugel .

DSCN4284.JPG


Groeten Jef
 
Merci Wout , of de tomboy nu sneller klimt weet ik niet , ben altijd gestart met motor op volle toeren en toen won hij snel hoogte , stijghoek zeker 30°

Zwaartepunt ligt nu in het midden :confused: van de vleugel .

Jef, erg leuk kistje en mooi gebouwd.
Vreemd dat het zwp niet op de tekening staat. Komt wel vaker voor bij tekeningen van Aeromodeller zag ik. (de Nordic Tern)
Heb nog een tekening van de "Mini-Playboy", een soortgelijk modelletje. Daar staat het zwp wel aangegeven en wel op pakweg 50 %, net zoals jij hebt gevonden.
Veel plezier !!
Groeten JH
 
Hier een paar foto's van een paar jaar geleden, van mijn Tomboy. Vrije Vlucht, natuurlijk, met een PAW 80 dieseltje. Aan mijn gezichtsuitdrukking te zien, wou de PAW niet meteen starten...
full

Zwaartepunt ligt op de hoofdligger, wat bijna altijd het geval is met ontwerpen van Vic Smeed. Het motortje wordt met opzet langzaam afgesteld, zodat het model niet te fel klimt. Prop is een 8x4 nylon, omgekeerd gemonteerd om niet te veel stuwkracht te geven! Motor staat vrijwel rechtuit, misschien 1 graad naar rechts. Het tankje is een afgesneden stukje injectiespuit met een rond plaatje 1mm triplex er tegenaan gelijmd met epoxy.
full

Er zit een 3mm balsa plaatje onder de achterlijst van het stabilo. Vliegbeeld is leuk rustig. Het trimvlakje van het kielvlak staat ongeveer 5 mm naar rechts. Op de foto is het model zojuist gelanceerd, en het duikt nog naar de grond met de bedoeling dat het net niet de hei raakt.
full

Op de volgende foto is het model aan zijn 2e of 3e rondje bezig met klimmen, in een linkerbocht. Veel hoger hoeft van mij niet...
full

En het altijd weer fijn, ook al zit er een KSB timer in, dat je hem na de landing weer op kunt halen!
full
 
Laatst bewerkt:
Knap Henk :koud: , volledig vrije vlucht ga ik op mijn veld(je) toch niet avonturen , spijtig genoeg geen mooie heide hier in de buurt :( om de Tomboy zijn gang te laten gaan .

Groeten Jef
 
Ook een Tomboy gebouwd paar jaar terug met een MpJet 0,6 cc diesel
Wel met rudder en elevator, twee weken geleden nog gevlogen
Heerlijk vliegt het
Veel plezier ermee
Gr
Kees
 
  • Like
Reactions: jef
Back
Top