NOG een Charter

Hmmm.
Net eens een weegschaal gepakt.
1925 gr
Model moet nog gedeeltelijk beplankt worden en bespannen.
Het oude Robbe uitgangspunt van 1900 gr zit er dus niet in.
Misschien toch al uitkijken naar een .40 tweetaktje...die Irvine .25 is misschien toch iets aan de lichte kant als ik over t gewicht schiet.
Gewicht laat zich niet compenseren door motorvermogen.
Vleugelbelasting bepaalt hoe langzaam je kunt vliegen.
En dat is wat een trainer goed maakt.
Als het iets sneller mag, dan is een Flea Fli +10 veel leuker voor die motor. (vind ik dan weer....:beer:)
 

Bijlagen

Van die vleugelbeladting begrijp ik Bruno, maar als t ktitisch is, is een cc-tje extra wel pretttig.
Maargoed misschien toch gewoon zo afmaken. Er hebben er vroeger genoeg zo gevlogen, en t mag ook best vlìegen ipv prophangen.
 
Van die vleugelbelasting begrijp ik Bruno, maar als 't krtitisch is, is een cc-tje extra wel pretttig.
O, van een beetje reserve is nog niemand slechter geworden...
Maar goed misschien toch gewoon zo afmaken. Er hebben er vroeger genoeg zo gevlogen, en 't mag ook best vlìegen i.p.v. prophangen.
Dat is niet wat ik suggereerde. Het is niet dat je geen klimvermogen hebt, je houdt gewoon veel snelheid over bij het binnenkomen. Vandaar dat ik me zo voorstel dat dan een nog beter te sturen model wellicht nog leuker is. Maar inderdaad, gewoon afmaken en het zal best wel meevallen.
Dàs een leuk ding! Die Flea fli
Laat je niet afleiden....:worship:
 
Laatst bewerkt:
Maak je geen zorgen om dat gewicht... ik heb nog nooit een charter gezien die vliegklaar minder dan 2200 gram woog, en ze vlogen allemaal prima, ook diegenen die uitgerust waren met een .25 motorretje.

De mijne woog op het laatst 2500 gram, en wilde nog prima langzaam binnenkomen. Niet zo langzaam als toen hij nog 2200 gram woog, maar absoluut niet kritisch....
 
een moderne 4cc heeft meer vermogen dan zo eentje van vroeger.
ik vloog de mijne 8 jar geleden met een hagelnieuwe 4cc OS max, aan vermogen geen gebrek, zelfs in hoog gras komt die nog los.
 
zo das ff geleden. Veel gebeurd, ook prive, maargoed tijd voor een update.

ROMP
Ergens op MBF gelezen dat je ipv de vleugel achter te verhogen ook het stabilo kon verhogen
Dat had ik dus zo gemaaktm stabilo mooi zuigend pas in de romp, maar na enig overleg hier en daar toch besloten voor de normale manier te gaan omdat anders de kist met zn neus naar beneden wil vliegen.
Dus; driehoekje uit de romp men er onder weer bijgelegd.
Stabilo ligt nu parallel met de neutrale lijn

View media item 228454
View media item 228455
Daarna vleugel dus opgehoogd achter.
Had ik dat van te voren geweten dan had ik de rompdelen anders gezaagd maar het is niet anders.
Achterkant maar even verwijderd en uitgevuld zodat de romp straks weer mooi aansluit op de achterlijst.
View media item 228459View media item 228457View media item 228458View media item 228461View media item 228462
 
Laatst bewerkt:
Glassen middenstuk, dit was even een dingetje;

Ergens gelezen dat het met epoxy lekker werkt als je t flink verwarmd in bijna kokend water.
Van Ramses gehoord dat je er huishoudfolie overheen moet trekken om het geheel mooi rimpelloos te maken.

mijn tip nu: combineer die 2 niet!
het was allemaal best strak, tot ik met de folie de mat er gewoon weer aftrok. Waarschijnlijk omdat door die hoge temperatuur de epoxy veel minder weerstand bood dan Ramses gewend was.
View media item 228480View media item 228481

Nog geprobeerd de rimpels er uit te rollen waarbij ik door de indekking heen ging...
View media item 228482View media item 228483
Maar ja dat plamuren we wel weer weg
View media item 228484
 
Al die plamuurlaagjes gaan natuurlijk doorschijnen bij het bespannen, dus ik dacht eerst de vleugel wat witter te spuiten met een busje van 2 euro van de Action

om te kijken wat dat doet even een proefje gespoten op een stuk begonnen project van iemand anders dat ik pas bij een andere 2e hands kist had gekregen.
View media item 228494
dat ging prima, dus de vleugel wat witter gemaakt.
View media item 228495
Inmiddels de onderzijde van de vleugel bespannen.
Ik wilde de vleugel eerst bespannen om de vleugelpin daarna in te lijmen. Als ik eerst de pin maak zit ik zo met de folie te rommelen om die constructie heen.
View media item 228496View media item 228497

Nou zo ver staat t nu
binnenkort meer.
 
.
Wie legt er nou huishoudfolie over z`n epoxywerk?? o_O
.
.
.
.
.
.

Zonder gekheid, mooie progressie Femmo! :thumbsup:
Gaat lekker en snel, de laatste loodjes nou, succes!

Groeten, Ramses
.
 
De tank die ik voor het kistje had bleek lek.
Ander tankje gevonden helaas iets groter.

Hihi... ga maar alvast boterhammetjes smeren, want je kunt heeeeel lang boven blijven: mijn eerste charter vloog met een HB25 en een 250 ml tankje (kleiner zo te zien als jij nu hebt) moeiteloos 25 minuten....
 
Back
Top