PH_AJH
Forum veteraan
Ik weet niet waarom je niet op mijn eerdere reactie reageert, ik herhaal het nog even.
Lift is de verticale component in het krachtenspel wat een vliegtuig omhoog houdt of beweegt. Bij horizontale vlucht levert de vleugel alle lift, bij verticale vlucht levert de prop alle lift. De mate waarin die verdeling vanaf horizontale vlucht verloopt naar verticale vlucht heeft een tangens vorm (waarbij de snelheid van het vliegtuig constant is, namelijk de snelheid waarbij de vleugel de beste L/D heeft)
Je stelling werkt alleen als je een prop gebruikt die efficiënter is in het opwekken van lift dan een vleugel.
Dat zal niet zo makkelijk zijn. Een vleugel is efficiënter naarmate hij langer is, minder vleugelbelasting heeft en op zijn ideale snelheid beweegt.
Een prop is veel kleiner dan een vleugel men heeft op ieder punt van het blad een andere snelheid. Ook is de "vleugelbelasting" véééél hoger; bij verticale vlucht hangt alle massa aan de prop, die een veel kleiner oppervlak heeft dan de vleugels.
Je prop moet dus een grotere slankheid hebben dan de vleugels, een grotere spanwijdte (oei!) en vooral: over zijn hele lengte op dezelfde snelheid bewegen (gaat lastig met een prop....)
Ergo, de kracht die de prop moet leveren wordt in tangens vorm groter bij de overgang van horizontale naar verticale vlucht en de verliezen worden steeds groter. Vandaar die blauwe lijn die zo hard op gaat lopen vanaf ongeveer 70 graden.
Lift is de verticale component in het krachtenspel wat een vliegtuig omhoog houdt of beweegt. Bij horizontale vlucht levert de vleugel alle lift, bij verticale vlucht levert de prop alle lift. De mate waarin die verdeling vanaf horizontale vlucht verloopt naar verticale vlucht heeft een tangens vorm (waarbij de snelheid van het vliegtuig constant is, namelijk de snelheid waarbij de vleugel de beste L/D heeft)
Je stelling werkt alleen als je een prop gebruikt die efficiënter is in het opwekken van lift dan een vleugel.
Dat zal niet zo makkelijk zijn. Een vleugel is efficiënter naarmate hij langer is, minder vleugelbelasting heeft en op zijn ideale snelheid beweegt.
Een prop is veel kleiner dan een vleugel men heeft op ieder punt van het blad een andere snelheid. Ook is de "vleugelbelasting" véééél hoger; bij verticale vlucht hangt alle massa aan de prop, die een veel kleiner oppervlak heeft dan de vleugels.
Je prop moet dus een grotere slankheid hebben dan de vleugels, een grotere spanwijdte (oei!) en vooral: over zijn hele lengte op dezelfde snelheid bewegen (gaat lastig met een prop....)
Ergo, de kracht die de prop moet leveren wordt in tangens vorm groter bij de overgang van horizontale naar verticale vlucht en de verliezen worden steeds groter. Vandaar die blauwe lijn die zo hard op gaat lopen vanaf ongeveer 70 graden.