'Drone Catcher'

toch bijzonder dat drones zoveel prioriteit hebben waar tot op een enkel shiphol incident na geen reet mee verkeerd gaat, ondertussen wordt er elke dag 1 afgeknald in amsterdam maar de drones die hebben ze in de tang hoor :)
 
Het gaat mij ook een beetje om compliance: de inbreuk op de besturingssystemen van leveranciers. Ook hier dient sprake te zijn van proportionaliteit. Om bij overlast van multirotors nu opeens maar ALLE systemen te kunnen ontwrichten lijkt zwaar aangezet.
 
Kan je alleen je drone-collega's maar voor bedanken.
Ik weet zeker dat ze niet zomaar gaan "storen" nabij een vaarlocatie of een aangesloten modelvliegterrein.
 
Leuk bedacht, maar werkt waarschijnljk alleen als de ontvanger van de drone zo is ingesteld dat hij positie blijft houden als contact met de zender wordt verbroken door dit "stoorsignaal". Maar drones zonder GPS, die geen enkele manier hebben om een positie te bepalen, en vast te houden, of waar de failsafe anders is ingesteld, bijvoorbeeld direct motoren stoppen bij verlies van contact met de zender, kunnen er hele andere dingen gebeuren. Zelfs gevaarlijke dingen. Als een drone boven een woonwijk vliegt, dan heb je liever dat de piloot de drone terug kan vliegen, ipv dat deze ineens naar beneden komt zetten als reactie op het stoorsignaal.

Ik ben het er helemaal mee eens om wat voor RC vliegend materieel te weren van plekken waar het absoluut niet kan, zoals bij een luchthaven, boven mensen, etc. maar de hele "oorlog aan alle drones" sfeer die er soms bij komt kijken, is wel erg overdreven. Er is een probleem, door onverantwoordelijke piloten, of beter "cowboys", maar laten we het wel binnen proportie houden. Misdaad en verkeer leveren per dag veel meer ellende op, maar ik denk dat er maar weinig mensen zullen staan te juichen als bijv. in elke auto een kastje zou komen waarmee deze met een druk op de knop tot stilstand kan worden gebracht. Of automatisch, bij overschrijden van de maximum snelheid. ;-)
 
weinig mensen zullen staan te juichen
Beetje verkeerd voorbeeld.
1. te hard rijden is een bewuste keuze. Vrachtwagens zijn ook al begrensd.
2. hoe vaak lees je niet dat een achtervolging 100 km heeft geduurd voordat de politie het tuig kon stoppen. Met een raket die auto opblazen mag niet, dan lijkt me een "stop knop" wel degelijk een mogelijkheid.

Iedereen is altijd maar bezig met reacties op reacties en nooit met reacties op oorzaken.
Neem de brommers en scooters die van het fietspad moesten omdat ze veel te hard rijden.....................
Pak dat eens aan en verplaats het probleem niet naar de rijbaan, waar sommigen dan ineens niet snel genoeg rijden en weer gevaarlijk zijn voor vooral anderen.

Nu wordt er eindelijk wat "meteen bij de bron" aangepakt (stoppen van de drone waar die niet in de lucht mag hangen) en is er weer discussie over " ja maaaaaaaaar dat vind ik niet eerlijk, jank, huil, ik ben zielig want nu mag ik niet meer vliegen waar ik wil."

Houd je aan de regels, dan hoeven er niet steeds nieuwe regels bij te komen.
 
@Baggeraar, m.b.t. de laatste regel: dat ging in het Paradijs al fout en is nimmer meer goedgekomen. 'De Mensch' heeft blijkbaar wet-, regelgeving en handhaving nodig. De mate waarop handhaving plaatsvindt en proportionaliteit staan vaak ter discussie.
 
Beetje verkeerd voorbeeld.
1. te hard rijden is een bewuste keuze. Vrachtwagens zijn ook al begrensd.
2. hoe vaak lees je niet dat een achtervolging 100 km heeft geduurd voordat de politie het tuig kon stoppen. Met een raket die auto opblazen mag niet, dan lijkt me een "stop knop" wel degelijk een mogelijkheid.

Iedereen is altijd maar bezig met reacties op reacties en nooit met reacties op oorzaken.
Neem de brommers en scooters die van het fietspad moesten omdat ze veel te hard rijden.....................
Pak dat eens aan en verplaats het probleem niet naar de rijbaan, waar sommigen dan ineens niet snel genoeg rijden en weer gevaarlijk zijn voor vooral anderen.

Nu wordt er eindelijk wat "meteen bij de bron" aangepakt (stoppen van de drone waar die niet in de lucht mag hangen) en is er weer discussie over " ja maaaaaaaaar dat vind ik niet eerlijk, jank, huil, ik ben zielig want nu mag ik niet meer vliegen waar ik wil."

Houd je aan de regels, dan hoeven er niet steeds nieuwe regels bij te komen.


Ik vind het prima dat het vliegen op gevaarlijke locaties wordt aangepakt. En het gaat me er niet om "dat het niet eerlijk is" of "jammeren" omdat iets wat met een goede reden verboden is, zoals het vliegen op plekken waar het direct gevaar kan opleveren, wordt aangepakt. Je kan niet overal vliegen waar je wil, dat moet zo langzaam aan wel duidelijk zijn, en kun of wil je dan niet snappen, dan moet je een andere hobby zoeken. Postzegels of zo misschien. ;)

Alleen proef ik in sommige berichtgeving en reacties (niet per sé alleen hier, maar ook elders, in de media, andere RC forums) een soort van "hetze" tegen (drone) vliegers in het algemeen, een soort van stemming van "we gaan ze eens goed aanpakken, alle drones in de ban!, dat zal ze wel leren!" Een toon die ook al te proeven is in sommige (concept) wetgeving, en waarmee flink overspannen wordt gereageerd op de, relatief beperkte, gevaren. Er wordt al decennia gevlogen met allerlei RC toestellen, en met een piloot die weet wat hij kan en mag, is een drone niet per definitie gevaarlijker dan een vliegtuig, helicopter, of wat voor "vliegend tuig" maar ook. Maar zo wordt het wel soms voorgesteld.

In ieder geval moet je je altijd afvragen of het middel niet erger kan zijn dan de kwaal. Stel dat je dit "stoorapparaat" boven een woonwijk zou gebruiken, en de drone, die duidelijk in overtreding is, zou crashen doordat hij anders reageert op de storing, dan verwacht. Dan levert zo'n techniek, die nu als "ei van Columbus" wordt bejubeld, juist het gevaar op dat je wilt voorkomen, namelijk dat iemand dat ding op zijn hoofd krijgt, of er op andere manier schade van ondervindt.

Als de politie iemand achtervolgt, wordt altijd getracht om het overige verkeer niet of zo min mogelijk in gevaar te brengen. Als je een drone bewust saboteert met storing, terwijl deze boven een woonwijk vliegt (waar deze natuurlijk niets te zoeken heeft) en het risico neemt dat hij juist daardoor op iets of iemand crasht, is het middel dan gerechtvaardigd? Ik denk dat daar goed over na moet worden gedacht, en dat zo'n techniek misschien alleen inzetbaar is waar er geen extra risico op schade of erger, letsel, is. Nogmaals, excessen aanpakken, zoals vliegen in de buurt van Schiphol, prima, hoe sneller hoe beter, en liefst ook met flinke boetes, etc. Maar zo'n stoorzender is niet overal zonder risico's toepasbaar, dat is een deel van de reden voor mijn kritische opmerkingen erover.

Of om het even op RC varen te betrekken, hoe zou je het vinden als het varen in openbaar water verboden wordt, en/of je maar in een straal van 25 meter ver mag varen, omdat een klein aantal "cowboys" zich aan geen enkele regel houdt, en met een RC boot midden door zwemmende mensen heen vaart, etc. Of gaat varen op plekke waar het overlast veroorzaakt, zoals geluid van brandstofmotoren? En daardoor de stemming ontstaat dat alle RC vaarders eens hard aangepakt moeten worden. En dat zonder enig onderscheid te maken tussen verantwoordelijke vaarders, en de "halve zolen" het hele RC varen flink te beperken, men komt met allerlei maatregelen en regels die "over de top" zijn? Veiligheid bevorderen en excessen aanpakken is prima, maar wel met gezond verstand.
 
hoe zou je het vinden als
Je kent mij toch?
Ik ben niet voor niets vreselijk fel tegen knoeiers die op een foute manier met verkeerde middelen een ketel in elkaar zetten (alleen maar omdat ze dat al 70 jaar zo doen............) terwijl de regelgeving door ervaring (materiaal verzwakking door foute bewerking van plaatmateriaal) is aangescherpt.
Dus ook in "mijn straatje" laat ik kritiek niet achterwege om " vooral de vrede maar te bewaren".
Ook in de grote stoom tref ik nog geknoei aan en houd ik me niet in.
Er hoeft maar 1 dode te vallen door een ketelexplosie en alle treinen en boten liggen stil.
Veel (zo niet alles) heb je dus zelf in de hand.
Die dozen-kopende-drone-piraten (ik vertik het om dit modelvliegers/bouwers te noemen) verzieken het dus voor de rest.

Je weet zelf ook dat verbrandingsmotorbootjes EN autootjes nagenoeg nergens meer getolereerd worden......
Enig idee hoe dat ontstaan is?
Zo gaat het nu met drones ook, alleen is de "handhaver" er eerder bij en om oeverloos gedram voor te zijn worden alle vliegdingen over dezelfde kam geschoren.

Daar zijn al genoeg andere discussies over.

Stoorzenders koppelen aan rc bootjes is een niet aan de orde zijnde discussie, dus een verkeerd vergelijk.
Normale bootjes hinderen niemand en zeker niet in de mate van schiphol.
De beroepsvaart voelt er niets van als we in de geul zouden gaan varen.

Verder hebben we uit Engeland speciaal rookloze kolen laten overkomen, omdat we anders een hele stad uitroken met de stoomheibok.
Als je zelf een beetje nadenkt is er dus geen regeltje nodig.
Helaas zijn die dronevliegers waar het nu om gaat van een ander IQ gehalte.
Maar ik denk dat ik één van de laatsten ben die nog rekening houdt met anderen, het zal dus nog wel erger worden.
 
Zo gaat het nu met drones ook, alleen is de "handhaver" er eerder bij en om oeverloos gedram voor te zijn worden alle vliegdingen over dezelfde kam geschoren.

Maar ik denk dat ik één van de laatsten ben die nog rekening houdt met anderen, het zal dus nog wel erger worden.


Dat alles over 1 kam scheren, is juist wat averechts werkt, generaliseren levert vrij zelden een echt goed resultaat op. Het enige wat het bevordert is het verdelen in kampen van voor- en tegenstanders. Wetten en regels zijn prima, maar doorschieten daarin niet. Stel dat ze met stoomketels ook zo zouden reageren, en zelfbouw ketels compleet zouden verbieden, maar alleen exemplaren toestaan die gemaakt zijn door een goedgekeurde fabrikant? Omdat er een aantal "knoeiers" zijn die niet volgens de regels willen werken? Zou je dan nog steeds het krachtige optreden van de "handhaver" toejuichen? ;)

Dat brandstofboten niet overal welkom zijn, heeft zeker een goede reden. Maar wat als de "handhaver" ook daarin was doorgeschoten, en gelijk alle RC boten over 1 kam had gescheerd, door RC varen vrijwel overal te gaan verbieden? Was het dan ook terecht "krachtig aanpakken van het probleem bij de bron" geweest? Het doel is het ongewenste gedrag aan te pakken, zonder anderen die part nog deel hebben aan dit gedrag, ook te laten boeten. Als ze zo'n stoorzender gaan inzetten om rond Schiphol een "drone-vrije" zone te creëren, dan vind ik dat prima, maar als ze door een woonwijk gaan rijden, dan is het wat anders. Het is bijvoorbeeld niet verboden om in je huiskamer te vliegen, of wat afstellingen van de drone of vliegtuig of boot of wat dan ook, na te lopen, en zo'n stoorsignaal gaat ook gewoon door de muur heen. Dan schiet je door met de handhaving.

Wat betreft rekening houden met anderen, ik denk dat er nog wel een stuk meer zijn, alleen die vallen niet zo op, want je hebt over het algemeen geen last van mensen die zich zo gedragen. De personen die geen rekening houden met anderen, vallen veel meer op, en dan lijkt het al snel alsof dat om een enorm aantal gaat, en er inderdaad vrijwel geen personen met verantwoordelijkheidsgevoel meer over zijn gebleven.
 
Laatst bewerkt:
Leuk systeem die catcher, als er iemand indoor of op een veld met een heli staat te vliegen wat gebeurd er dan. Is die beste man dan ook nog zo blij met zijn uitvinding als er iemand een Carbonblad van 50cm in zijn lichaam of hoofd heb zitten. Wat een mafkees met een waardeloze uitvinding. [emoji1]
 
Daar noem je wat op zeg, dat is apart volk....................
Probleem is weer "de mens".
Als je op duikboten fora kijkt waar ze onderwater filmen, kan je zien dat vissen niet verstoord worden.
Verder hebben ze vaak zelf van die milieu verziekende ideeën, die ze omzetten in de vorm van de aankoop van "voerboten".

Dat mag dan weer wel?
Dat is hun eigen speeltje !
hahahaha

Daarom schreef ik "apart volk".


Leuk systeem die catcher, als er iemand indoor of op een veld met een heli staat te vliegen wat gebeurd er dan.
Lees eens een eerder bericht. Daar wordt geschreven dat je dan niets te vrezen hebt omdat die "stoorzenders" daar echt niet ingezet gaan worden.
In een wandel/voetgangersgebied waar geen auto's komen, gaat de politie toch ook niet staan met een snelheidscamera?

Ze hangen in café's toch ook niet van die "muggen" op die jeugd door geluid weg moeten jagen waar ze hinderlijk rondhangen?
 
Laatst bewerkt:
Als die "stoorzenders" alleen op plekken gebruikt gaan worden waar ze hun doel niet voorbij zullen schieten, dus niet goedwillende personen overlast bezorgen, dan is het een prima middel.
 
Back
Top