Test: Methanolmotor op benzine

Welke brandstof/mengverhouding gebruikte je ook alweer?
(zonder 20 pagina's door te worstelen)

Een vliegmaatje van me gebruikte destijds Aspen icm zijn Zenoah en hij startte een stuk moeilijker, waarschijnlijk door de tragere verdamping.
Een paar druppels pure benzine op zijn bougie en hup hij deed het!
Benzine met een hoog olie aandeel verdampt/ontsteekt ook trager,misschien is dat het euvel?
Kijkende naar de branddriehoek hebben we brandstof, zuurstof en een ontstekingsbron, maar misschien is de temperatuur(vonk) wel te weinig/zwak voor de brandstof"damp"?
Probeer eens een druppel pure benzine via de carburateur/bougie, dan wel een voelbare kick??
 
Ik gebruik 1:5 mengverhouding. De tweetakt heeft er geen enkele moeite mee om daar op te starten (sterker nog, als ik die correct prime, is het vanaf koud een "één-flip-start", iedere keer)
Ik heb nog geen 20 minuten geleden getest met remmenreiniger rechtsstreeks in de carb, als ook met aanstekergas. Allebei stofjes die extreem makkelijk te ontsteken zijn.
Beide keren identiek resultaat: aanslaan tot hij wat doet, maar het enige wat hij doet, is ontsteken op de secundaire compressie, met een plof uitlaatgas uit de carb als resultaat.... Precies hetzelfde als wat hij met benzine doet.

M.a.w: blijkbaar trekt hij op de loze omwenteling na de flip voldoende mengsel naar binnen om te kunnen ontsteken (maar dan heeft hij niet meer voldoende snelheid om door het dode punt heen te komen), maar lukt het niet om vóór die eerste slag, dus tijdens het primen, een mengsel in de carb te creëren...

Het zal ongetwijfeld een truuk zijn, maar tot nog toe ben ik er nog niet achter....
Als ik kans zou zien om een klap van 360 graden te geven, zodat ik "tijdens de flip" óók de aanzuigslag mee kan nemen, ben ik er zeker van dat hij dán wel zou pakken....
 
Als ik kans zou zien om een klap van 360 graden te geven, zodat ik "tijdens de flip" óók de aanzuigslag mee kan nemen, ben ik er zeker van dat hij dán wel zou pakken....

Dat zeg ik nou de hele tijd al, je slaat niet hard genoeg.:cool:
Wat bedoel je eigenlijk met primaire en secundaire compressie? Ik ken dat alleen van vroeger toen (ik dacht te herinneren) Duitsers de compressie van gas in het carter aan het einde van de arbeidsslag bij een tweetakt primaire compressie noemden. Zo gauw de spoelpoorten vrijkwamen kwam het gas boven de zuiger waarna de secundaire compressie begon. Kan er naast zitten, gebeurt vaker.:rolleyes:
Wat gebeurt er als je de motor zonder ontsteking start met een startmotor en daarna meteen ontsteking aan en door de compressie heen slaan?
Groet,
Sam
 
Wat bedoel je eigenlijk met primaire en secundaire compressie?

Het zijn geen officiële termen hoor, maar bij gebrek aan beter:
Met primair bedoel ik de compressie die plaats vind op het moment dat ik de propeller een zwiep geef, met secundair bedoel ik de compressie die plaats vind als de motor daarna op de vliegwielwerking, nadat er een uitlaat en inlaatslag plaats gevonden heeft, nog één keer tegen zijn compressie aanloopt (waarna hij weer terugstuitert wegens gebrek aan snelheid).

Die klap van 360 graden heet startmotor:). Even goed opletten of hij op de tweede slag aanslaat.

inderdaad.... En als hij goed geprimed is (bijvoorbeeld als hij nét gelopen heeft) slaat hij inderdaad precies op de tweede omwenteling aan....

Had al even geprobeerd of ik zo hard kon slaan tijdens de inlaatslag, dat hij op snelheid door het dode punt komt, maar dat lukt écht niet... :D
 
Wat gebeurt er als je de motor zonder ontsteking start met een startmotor en daarna meteen ontsteking aan en door de compressie heen slaan?

Had ik even gemist....

Dan gebeurt er niks.... op zijn best precies hetzelfde als anders: een plof terug uit de inlaat.
Ook lopende motor uitzetten en een tik geven zodra de prop stilstaat, zelfs dát werkt niet....
 
Kan zelfs een thermisch effect zijn. Bij een hoger toerental van een e-start, zou het mengsel fractie warmer kunnen worden. Net genoeg opwarming dat het mengsel niet condenseert tegen het metaal van de kop en kleppen... Net even wat beter verneveld...

Zit er nog iets rek in de elektrodeafstand?

Zelfs bij een automotor duurt het soms even.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de electrode afstand mogelijk wel 1 of 2 tiende verder open kunnen zetten. Het is in elk geval een truuk die bij de grotere benzinemotoren gebruikt word om een licht rochelen in midrange tegen te gaan door de vonk wat krachtiger te dwingen.
 
Bij een gloeiplug tweetakt hoef je soms niet eens door de compressie heen te slaan om hem te doen starten.
Het vonkje zal toch net niet genoeg zijn voor het makkelijke starten
 
En dan heb je ook nog diversiteit in warmte graad van de bougies, hoewel niet zoveel keuze op dit formaat.. maar welke dan de juiste zou zijn... ben je weer even wat bestellingen verder... en of het dan ook werkelijk van invloed is?
 
Als ik kijk hoe de bougie er uit ziet, is de warmtegraad goed. Maar warmtegraad heeft niet zo veel met ontsteking te maken, meer met het zelfreinigende effect van de temperatuur van de isloatorneus: te koud vervuilt, te warm veroorzaakt voorontsteking, daar tussenin zit de temperatuur die het vuil wegbrand.

De vonk zou gewoon krachtig genoeg moeten zijn: de tweetakt start met dezelfde ontsteking, dezelfde bougie en dezelfde brandstof namelijk wél vlekkeloos met de hand (maar is wel vrij zinnig met precies de juiste hoeveelheid priming).

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik het in die richting zoek....
Mischien eens wat experimenteren met verschillende choke klepjes....
 
Ergens in het filmpje laat hij trots zien al zijn vingers nog te bezitten en wijst dan naar een schroefje in het eindpijpje van de uitlaat en noemt dat dan "adjuster"???? Meer tankdruk?

Groet,
Sam
 
Ja, die heb ik ook gezien....

Is ook een manier om de lineariteit van de carb goed te krijgen.... Maar het verhoogt wel de uitlaatgassen temperatuur....

Trouwens: de benzine kwaliteit is in die contreien over het algemeen niet wat het hier is....
 
Laatst bewerkt:
Is ook een manier om de lineariteit van de carb goed te krijgen....

Die snap ik even niet, geeft niks heb ik wat om over na te denken. Weer eens wat anders dan naar mijn in gips ingepakte been kijken.:)
Denk dat de benzinekwaliteit in Noorwegen aardig vergelijkbaar is met die van ons.... De Aquavit ook.:D
Groet,
Sam
 
Is dat wel Noorwegen? Volgens mij Letland of zo'n semi-Oostblokland....

De carb goed krijgen: als je de tegendruk van de uitlaat wijzigt wijzig je ook de manier waarop die druk oploopt met het toerental, en dat heeft fors invloed op de midrange (meer tankdruk maakt midrange armer: stationair is er geen tankdruk, dus die naald blijft ongeveer gelijk. Vol gas is er veel tankdruk, dus de hoofdnaald moet verder dicht om de brandstofhoeveelheid gelijk te houden. Halfgas is de tankdruk ook half, maar die hoofdnaald staat nog steeds even ver dicht....)
 
Bert, Bert, Bert...
Even een 'ernstige' PB naar je gestuuuurd! :D
Nu of nooit...
Groet Bas

PS: ik kreeg ook de indruk dat het Noormannen waren. Maar op Facebook kun je lid worden van hun clan... en dan zal blijken of het Roemenen of Finnen zijn. :-)
Maar wat hitte betreft... die houden daar de kop wel koel, uitlaat gesmoord of niet :-)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top