Svenson Westerly 1.2

Ik denk dat het vooral was om bij een harde beginnerslanding ervoor te zorgen dat niet de romp brak maar het landingsgestel los kwam. Die elastiekbevestiging heeft me trouwens uit enkele radslagjes gered....
 
Voorpootveer heeft iets van een Sliding Pillar of anders... Mc Pherson pootje (geen elastische hamburger)
Jef... wordt straks bekleden! Erg benieuwd wat daar voor moois uit gaat komen :-)
 
Voor de servo's die ik ga gebruiken ben ik nog op zoek naar servohevels met een vierkant gat als bevestiging , ook nog goede mpx servo's met het oude stekkersysteem zijn welkom (tegen vergoeding natuurlijk)
Als je zo nog iets hebt liggen en je wil er afstand van doen , graag :)

059.JPG


Groeten Jef
 
De vleugel is ondertussen klaar voor de bekleding , afgewerkt , geschuurd en gebalanceerd ,
ik heb slechts 2 gram lood en een drupje epoxy nodig gehad om de vleugel in evenwicht te krijgen ,
dus het loont om het balsa uit te zoeken en telkens te wegen .
061.JPG


062.JPG


De tank/motorruimte behandeld met Z-poxy finishing resin om "diesel" bestendig te maken , nu kan de dwarsbeplanking erop gelijmd worden nadat ik deze ook aan de binnenkant behandeld is.
060.JPG


Groeten Jef
 
Ook eventjes de "retro" besturing op de weegschaal gezet , 373 gr.:confused:
065.JPG


Moest ik dit vervangen door een "Ein-stein" , ontvanger met 2 servo's in één blok + een extra "lichtste zware" servo
en dan met een toegeving :oops: qua tijdsoriginaliteit en een "moderne" lipo gebruiken van 7,4 v met bec om naar 5 v af te zwakken kom ik uit op 206 gr.
Toch een winst van 167 gr. :D
067.JPG


Groeten Jef
 
Als ik de "Ein-stein" wil gebruiken is er een probleem boven gekomen bij het testen met de zender ,
de Ein-stein servo's zijn kanaal 2 en 3 , daarbij sluit ik nog een servo aan op kanaal 1 ,
dan kan ik kanaal 1 en 2 gebruiken op de rechtse stick voor richting en hoogte en gas op de linkse stick ( mode4)
maar gas is dan op de zender kanaal 4 , dan zou ik een extra servo moeten plaatsen , nu is mijn vraag ,
is het mogelijk om in de zender de kanaal voorkeuren te wijzigen zonder al te grote ingrepen zodat 3 dus 4 wordt .
Ik heb de zender nog niet opengemaakt om dit te bekijken , misschien is het "gewoon" een stekkertje wisselen :weetnie:
Kan er iemand mij daar advies over geven voor ik er zelf aan ga prutsen :confused:o_O
Dit is de zender dus
002.JPG


Groeten Jef
 
Ron , de armpjes zijn toegekomen , waarvoor zeer bedankt :thumbsup:

Na goede raad van Jan (Corrien) waar ik op moest letten http://www.modelbouwforum.nl/threads/mpx-combi-kanaal-aanpassen.246674/ , waarvoor veel dank Jan :thumbsup:
Heb ik het toch geavontuurd om kanaal 3 en 4 te wisselen en het is nog gelukt ook :D
Rug ligt open voor operatie
068.JPG


Hoogfrequent gedeelte even opzij en stick eruit gehaald
069.JPG


Stick uit elkaar om potmeters te wisselen
070.JPG


Potmeters gewisseld en stick terug gemonteerd , daarbij kwam het kastje van het hoogfrequent gedeelte juist tegen de potmeter , dan heb ik er maar een hoekje afgevijld :)
071.JPG


Rug kan terug dicht na testen
072.JPG


Het werkt :D

Groeten Jef
 
.
Wat ontzettend gaaf, zo geheel in retro tot de laatste details, inclusief de aansturing!! :thumbsup:

Groeten, Ramses
 
  • Like
Reactions: jef
Nu de besturing bijna in orde is , de oude NiCa cellen , hoewel deze nog opladen , ga ik nog vervangen ,
kunnen we verder met het vliegerke zelf , onderkant romp dicht geplakt , als het droog is kan ik de romp schuren ,
besturing nog inbouwen en bespannen .
074.JPG


Groeten Jef
 
Gut! Mooi werk hoor! Heb hier ook nog wat oude servo's met vierkante... ehhh... hoe heet dat... pulley?
Nog effe zitten grabbelen in de doos...
Maarrrr... ik zou ze geen vliegtuig meer toe vertrouwen... Futaba's... Tenzij alle torretjes en spoeltjes militairy grade zijn... Jammer dat mijn oude Micropropje 27 MC is... tokkelband...
Kon die maar naar 35... of 2,4 klikoherz
 
Gut! Mooi werk hoor! Heb hier ook nog wat oude servo's met vierkante... ehhh... hoe heet dat... pulley?
Nog effe zitten grabbelen in de doos...
Maarrrr... ik zou ze geen vliegtuig meer toe vertrouwen... Futaba's... Tenzij alle torretjes en spoeltjes militairy grade zijn... Jammer dat mijn oude Micropropje 27 MC is... tokkelband...
Kon die maar naar 35... of 2,4 klikoherz

Behalve de einstein is de besturing nog nieuw , ik heb deze enkele jaren terug gekocht van iemand die ooit aan een boot begonnen was
maar nooit is afgeraakt , de servo's waren al wel in de boot ingebouwd , en de vorige eigenaar wist trouwens ook niet dat je 35 MHz
niet mag gebruiken voor te varen .
Op deze zender zou ik een uitwendige M-link 2.4 module kunnen toepassen , gewoon in de trainer/laadpoort pluggen ,
maar dat gaat dan ten koste van tijdsoriginaliteit hé , op mijn cockpit sx gebruik ik het wel en het werkt prima .
Ook ik heb hier nog enkele zenders liggen waarvan , als ik het moest kunnen :( , zou willen ombouwen naar 2.4 ,
zoals deze 3 kanaals kraft (gemaakt in Huy België trouwens) om te gebruiken bij mijn http://www.modelbouwforum.nl/threads/ben-buckle-falcon-met-zelfbouw-motor.186059/
005.JPG


Groeten Jef
 
Kraft... (Phil Kraft), jah... mooier dan mooi!
Ik zie nog wel een setjes op eBay USA staan.. gaan veelal voor ernstige emo prijzen van hand tot hand.
Zo een oud bakkie is te hacken... Engelsen waren daar meen ik mee bezig. Stevige prijzen, maar ja, kleine specialistische markt. Weet niet of ik de link nog heb. Meestal maar kortstondig.
Als je het signaal wat uit de antenne moet komen, kan instekkeren op een doosje, dat signaaltje gaat door de koffiemolen/blender... en komt er verse 2.4 Ghz uit. Heerlijk!
Probleem is... nieuw...dat verouderd ook... halfgeleiders etc...
Gr Bas
 
De gleufjes gestoken/gesneden voor de scharnieren in hoogte en richtingroer maar nog niet vastgelijmd ,
eerst bekleden met Vlies , op het hoogteroer al eens getest en ziet er goed uit :)
077.JPG


Om de roeren schuin af te schuren leg ik aan de voorkant een hardhouten ligger om te voorkomen dat er daar materiaal wordt weggeschuurd
075.JPG


Groeten Jef
 
De vergrote Westerly ook maar eens op de weegschaal gezet ,
in zijn blootje 847 gr. komt nog wel ietsjes bij , servoplaatje bv en zo nog een paar prutsen
063.JPG


Motor + nog een extra +-200 gr Diesel
064.JPG


Wielen en toebehoren
066.JPG


Besturing
067.JPG


Voorlopig totaal 2002 gr. , daar komt nog bij de bekleding met Vlies 25 gr./m² en spanlak/verf , valt wel mee denk voor 1,8 m span .

Groeten Jef
 
Back
Top