En daarom reageer ik er dus liever niet op....
Maar vooruit dan maar
Nitro heeft ongeveer 1/3 van de stookwaarde van Methanol.
Een motor heeft niet zozeer brandstof nodig voor een bepaald vermogen, maar energie.
PK of kW, het betekent niet meer dan "een hoeveelheid energie per seconde". en daarvoor is er per seconed een hoeveelheid brandstof nodig die DIE hoeveelheid energie kan leveren. Brandstof bevat per volume een bepaalde hoeveelheid energie, zeg, "Y".
Dat betekent, dat je een vermogen "X" kunt vertalen naar een hoeveelheid brandstof in "Y" per seconde...
Maar als je die energie-inhoud van de brandstof gaat verlagen door er een enorme sloot Nitro doorheen te mengen, heb je opeens véél meer brandstof nodig voor hetzelfde vermogen.
Vergelijk het met zo'n allesbrander voor in de huiskamer, voor hout, kolen, afval, etc etc.
Stook je die op steenkool, wat per kilo heel veel energie bevat, dan heb je voor een avondje je kamer warm houden maar een klein beetje nodig. Het brand wat langzaam, komt lastig opgang, duurt een tijdje voor je de kamer warm hebt, maar als het eenmaal brand....
Maar stook je die op vurenhout, wat maar weinig energie bevat, maar wel onmiddellijk vlam vat, dan heb je de kamer in een oogwenk warm, maar je moet wel vier keer per avond naar de houtstapel lopen omdat je er maar hout in blijft gooien.
Nitro is net zo iets: Het verbetert de verbranding niet, het verbetert het rendement niet, het maakt uitsluitend van je brandstof een laag-energetische maar supersnel brandende en vooral zuurstof-arm brandende energieleverancier. Dat laatste betekent dat je per omwenteling er veel méér van in de cylinder kunt stoppen....
Met 30% Nitro in je brandstof, heb je bijna de helft van de methanol vervangen voor iets wat slechts 1/3e van de energie levert
Je verlaagt de energie-inhoud van je brandstof effectief met (heb het even ruw uitgerekend) 25%.
Maar omdat het zuurstof-arm verbrand, kun je wel héél veel verstoken, en flink vermogen maken. Zomaar 10~20% meer, en dat vermogen moet dus ergens vandaan komen.
Het brandstofverbruik loopt dus in hoover met ongeveer 30% toe (waar je eerst 100 ml nodig had, heb je nu 133,3 ml nodig), want het gevraagde vermogen blijft gelijk, maar de brandstof bevat minder energie, dus je moet méér verstoken voor hetzelfde pretpakket.
Vol gas gaat het nog véél harder, want dan geld waar je eerst 100 ml er doorheen geperst kreeg, krijg je er nu 160 ml doorheen geperst. Want het maximale vermogen van de motor is wel toegenomen, en die hoeveelheid EXTRA energie moet dus ook nog eens geleverd worden door die laag energetische brandstof...
(allemaal t.o.v. 0% gerekend, uiteraard halveren de waardes ongeveer vergeleken met 15%)
Hopelijk is dit duidelijk....