Hawker Tempest V 1500mm

Ja mig3 zo moet het gaan worden.

Deze is het die het moet gaan worden heeft missies boven Holland gevlogen
Kleuren%20schema%20Hawker%20Tempest%20mkV_zpsxdulzu6z.png







img084_zpskfh6puf9.jpg


http://hawkertempest.se/index.php/survivors/2015-01-19-19-22-20/ej6932

Ik zie dat 1 Okt er niet bij staat
Dit was zijn laatste missie
1 October 1944 P/O Hall B.60 Grimsbergen Patrol, Holland. Force landed.
 
Gisteren avond en vanochtend nog even bezig geweest met de bouw van de Tempest V
Horizontal Stabilizer verder afgemaakt en ingedekt met balsahout van 1,5mm
DSCN5438_zpsztcdfyra.jpg

DSCN5439_zpsxklqx7o5.jpg


En ook begonnen met de Vertical Stabilizer
DSCN5440_zpsb46ebja1.jpg


DSCN5441_zpsig696oz7.jpg

DSCN5446_zpsddfk0hvy.jpg

Ook de vertical stabilizer word ingedekt met 1,5mm balsahout
DSCN5451_zpslm4l0mfa.jpg

DSCN5448_zpsytiocbr6.jpg


Even een proefpassing van de horizontal en vertical stabilizers
DSCN5452_zpsxgta17fc.jpg

DSCN5454_zpsbfcc6bir.jpg


DSCN5455_zps1tqu9fjy.jpg


Nog een foto van de cockpit met gun sight Gunsight is niet helemaal de juiste schaal is net iets te groot.
Gunsight is schaal 1:6 en tempest is schaal 1:7 was helaas geen 1:7 te vinden.
DSCN5456_zpsknufscn6.jpg

Valt nu helaas een deel voor het instrumenten paneel, Maar beter een te groot gunsight dan geen gunsight in een jager.
En als straks de piloot er in zit dan valt het hopelijk niet te veel op dat hij iets te groot is.
DSCN5457_zpslaj0kyaa.jpg
 
Ron,

Normaal word de indekking inderdaad een kwart gedraaid.
Is ook een stuk gemakkelijker aan te brengen.
Maar het zal in dit geval voor de sterkte niet zo veel uit maken.

Ton
 
Beschouw kielvlak en stabilo als een verticale respectievelijk horizontale vleugel Jan. Bij een vleugel moet de nerf ook spanwijdtegewijs lopen.
 
Ik moest zelf ook even kijken Jan wat er bedoeld wordt. Volgens mij gaat het om het verticale stabilo, het horizontale zit goed volgens mij
 
Ron is wel een beetje een grappenmaker.

Lees aandachtig.

upload_2017-1-10_15-53-10.png


Het lijkt toch echt alsof Ron refereert aan de horizontale stabilisator. ;)

En die zit, zoals nu meerdere malen gemeld, prima. :thumbsup:

De verticale vin: da's inderdaad minder. :confused:

Kan hier niet zoveel kwaad . . .


jan.
 
AUB beschouw deze opmerking niet als een negatief signaal.

Het stabilo had ingedekt moeten worden van on-onderbroken plankjes, over de volledige breedte dus, nu is deze onderbroken geweest en aan elkaar gelijmd, als ik het goed zie althans?

En het staartvlak had ingedekt moeten worden diagonaal, plankje vlak liggend aan de neuslijst.

Mooie kist die Tempest, heb de kist van Ton v M zelf al eens jaren geleden mogen besturen, alle kissies die Ton getekend en gebouwd heeft doen het uitstekend.

Van de week nog gevraagd aan hem of de Yak 23 niet in een schaal 1/5 te krijgen is maar dat vergt een totaal andere bouwwijze dan de 'kleine' Yak' van zijn hand.

Bouw ze.
Ger.
 
TS verwijst naar de staartvlakken middels hun functie, jullie middels hun stand t.ov. terra firma. Daar zit hem de skraapvarwerring.

Ik refereerde aan de twee foto's direkt onder de tekst Horizontal Stabiliser. Die foto's had ik niet in mijn quote opgenomen :(

A picture is worth a thousand words :)
Deze nerf had volgens mij een kwart slag gedraaid moeten zijn.
DSCN5439_zpsxklqx7o5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar officieel gezien moet de nerf dus evenwijdig aan de neuslijst? Is daar een reden voor? Haaks op de liggers kan ik mij voorstellen....

Groeten, Arnold
 
  1. Omdat het hout in de nerfrichting meer trek- en duwkrachten kan opnemen. Niet alleen de liggers fungeren als ligger, ook de beplanking. Daarom moet je beplanking ook nooit per ongeluk insnijden als je folie op de vleugel af snijdt ofzo. Op die inkerving gaat je vleugel (eerder) breken.
  2. Omdat het hout dwars op de nerfrichting beter buigt. Als je de beplanking zo aanbrengt als jij nu hebt gedaan, deukt het meer in tussen de ribben.
 
Laatst bewerkt:
En als we toch bezig zijn over nerfrichting ...
De nerfrichting van sheer webbing moet dwars op de ligger, dus juist niet evenwijdig aan de liggers. De nerfrichting van sheer webbing moet dwars staan (verticaal) om te voorkomen dat de liggers naar elkaar toe buigen. Zo houdt de sheer webbing de vleugel stijf.
 
Back
Top