Motor draaibank aansluiten

Beste,

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe motor voor mijn myford ML10 gekocht. Ik heb hem toen geprobeerd aan te sluiten om het twee kanten op te laten draaien wat helaas niet gelukt is. Hij draait nu alleen linksom. Alleen heb ik nu ook nodig voor project dat hij rechtsom draait.. Zou iemand mij kunnen helpen? Dit is het schema van de motor. En ook van de schakelaar:
IMG%200706.jpg

IMG%200681.jpg
 
Wat is dan het probleem, je hebt de motordraadgegevens en een schema.
Is je schakelaar niet goed dan?

Zo te zien op de motor moet je de ene keer de condensator tussen A en Z aansluiten, voor de andere kant op tussen A en K.

Ga dan van aansluiting A naar de condensator en sluit de andere kant van de condensator aan op het middencontact van een wisselschakelaar.
Van het ene contact naar Z en van het andere contact naar K.
 
https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=model+engineer's+handbook+tubal+cain
Hier staan alle aansluitingen in van een myford zowel de motor als schakelaar om een draaibank links en rechts te laten draaien.blz 186 of hoofdstuk 12.8
Je kan hem gewoon online lezen via een pdf, niet kopen dus.

Moest het niet lukken met de schakelaar, ik ga mijn myford laten omkeren door gebruik te maken van een dubbelpolige schakelaar en een dubbelpolige wisselschakelaar. Heb het al eens ruw uitgetekend maar moet de motor nog aansluiten en testen. ik heb een myfordmotor met startwikkeling en geen condensator. De dubbelpolige dient om de twee wikkelingen volledig zonder spanning te zetten en met de dubbelpolige wissel draai ik de draden om van de startwikkeling. In uw geval.yellow en blue
 
Ja die schakelaar is wel goed denk ik, er zater draadbruggen op, die
IMG%200707.jpg
heb ik uiteindelijk verwijderd (zie foto). Wat ik niet helemaal snap op het schema staan 6 draden, maar ik heb maar 4 aansluitingen (+ aarde) op de motor.
 
Zou zo maar kunnen dat die er niet af mochten.
Kan me voorstellen dat die schakelaar alleen maak/breek contacten zijn en dat met die brugjes de ene maak met de andere breek wordt gekoppeld om zo een wisselschakelaar te maken.
Dat is een kwestie van doormeten in de schakelstanden.

Het verklaart wel waarom je maar één kant op kan, voor de andere kant zijn de contacten simpelweg niet aangesloten.
 
Ok..nu wordt het ingewikkeld. Ff voor de zekerheid, moet ik de spanning op de middelste aansluitingen aan sluiten? er staan in het schema inderdaad draad brugjes maar zo te zien alleen op de bovense en onderste, of zie ik dat fout?
 
Wel uitzoeken of de 9 aansluitingen op de schakelaar ook zo zijn als ik heb gegokt.
Bij linksom maak je de links naar de midden
Bij rechtsom maak je de rechts naar de midden.

Schema is verzonnen aan de hand van de foto met info op de motor.
 
de ene 220 draad gaat geschakeld naar de motor via black.
de andere 220 draad gaat geschakeld naar de motor via de aansluiting waar red en purple aan zitten.
de ander schakelaar kiest de richting via de condensator.
 
meet wel de schakelaar door aub!
want als de magische rook daaruit ontsnapt werkt hij niet meer.

Want het kan ook zijn dat het midden contact links zit
in de midden dan de contacten in de stand links en rechts de contacten van de stand rechts.

METEN is WETEN
 
Laatst bewerkt:
Nog ff over die condensator, er zit een (grote) condensator op de motor maar dat is een andere dan die jij getekend hebt op de schakelaar toch?
 
Nog ff over die condensator, er zit een (grote) condensator op de motor maar dat is een andere dan die jij getekend hebt op de schakelaar toch?
Dat maakt het wat lastiger.

De black draad zit aan de condensator en de andere poot van de condensator zal op een klem zitten waar je of yellow of blue op kan schroeven.
(edit: motordraden zitten vast, je verzet de ene draad van de condensator of op Z of op K)
Heb je daar een plaatje van?

Misschien die condensator ven die klem Z halen en meteen aparte draad naar de schakelaar brengen.
 
Laatst bewerkt:
is al gelukt met een foto zie ik.

denk dat je de ene
kant van de condensator in een nette kroonsteen moet stoppen en dan met een draad naar de schakelaar.
A dus laten zitten aan zwart en dan die groen rode draad van klem Z afhalen en naar de schakelaar brengen
schema:
IMG_2336.jpg
 
Wellicht een nettere oplossing om dat plaatje uit de motor te halen en er een extra boutje bij te zetten voor de condensatordraad. (ipv een kroonsteen)
 
Back
Top