Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 6 apr 2017.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Daar ligt een spijkerbroek en een hemd. Sta jij in je nakie t model te foliien?? :hammer:

    Wordt weer een rood wite charter, zoals 100 andere?
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2017
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Bert,
    wordt erg netjes allemaal.
    De folie die je gebruikt is dat genuine Oracover of is dat genuine HK?

    Groet, Aad dB
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ziet er mooi uit Bert!
    Gr Bas
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ik wil t niet weten! :eek:
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, das onderbroekenlol!
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... maar je ziet toch dat dat een strijkplank is? Ik heb simpelweg de was aan de kant geknikkerd....

    Wel rood/wit, maar niet zoals 100 andere.... (ook niet wereldschokkend anders...)

    Bij mijn weten genuine solarfilm....

    Dank, ik doe mijn best....

    Te laat....

    Die onderbroek was er nu net niet te zien op de foto...
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  8. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Voeg er nog een streepje zwart aan toe, houd dat verhaal van rood wit op.:feli:
    Johan.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, bij rood en wit ken ik eigenlijk maar 1 kleur die het he-le-maal af maakt.....:D>>V
    <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee jongens: het kleurenschema ligt al vast... Precies zo al dit, maar met de toevoeging van rode aillerons....

    IMG_3045.JPG
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De vleugel is klaar op de bespanning na. Weegt nu 466 gram, en ik schat het gewicht van de bespanning op ongeveer 75 gram totaal.

    IMG_3127.JPG
    De romp is uiteraard niet de "verse".... Maar ik ga wel alvast deze vleugel gebruiken op deze romp.... Kan maar alvast ingevlogen zijn, toch?

    Aangezien de gaten voor de vleugelverbinders niet zo mooi zuiver lopen als ik had gewild, en dat minstens een vleugelhelft minder sterk maakt, wilde ik toch de vleugelwortel indekken en toevallig heb ik nog heel mooi dun en licht glasvelzel vlies liggen.
    Qua glas kost me dat 2 gram per vleugel, uiteraard komt daar nog wat hars bij, maar ik denk dat het de moeite en het extra gewicht wel waard is....
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2017
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gisteravond voor het slapen gaan een dun laagje glasvezel om de vleugelwortel gezet, en vanmorgen begonnen met folieën.

    De routine begint al weer aardig terug te komen en ik ben niet ontevreden.
    Eerste vleugel is klaar, en weegt 256 gram.

    Nu eerst even pauze, want het is best wel ingespannen werk....

    IMG_3128.JPG

    IMG_3129.JPG

    Ik heb helaas wel de dikte van de scharnierlijn een beetje verkeerd ingeschat, het ailleron hangt een beetje te ver naar achteren, maar dat is dan jammer..
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard zijn we na de koffie en broodjes weer verder gegaan.

    Om de servo's te plaatsen moet uiteraard het snoer door de vleugel getrokken worden, en dat gekloot met een touwtje is maar niks, daarnaast moet deze klus eventueel ook in Indonesië gedaan kunnen worden, dus heb ik maar een simpel "special tool" gemaakt:
    IMG_3130.JPG
    Simpel stukje staaldraad, met een soort van "paperclip" aan het uiteinde, waar je als volgt de stekker in vastklemt:
    IMG_3131.JPG

    Na het plaatsen was de vleugel eigenlijk wel klaar. Toch wel benieuwd:
    IMG_3132.JPG
    570 gram....
    Niet ontevreden... de standaard vleugel die hier ligt weegt 485 gram, de servo's (plus snoer, stuurstangen, scharnieren etc) wegen ongeveer 45 gram, dus 45 gram voor het deelbaar maken en versterken valt me nog alles mee.
    Als de pen-gaten recht hadden gezeten had er 50 gram hars+glasmat achterwege kunnen blijven, maar allee, ik moet er mee leven....

    Uiteraard moet de boel ook op sterkte getest worden. Het drukpunt van een chartervleugel (enkele vleugelhelft) ligt op iets minder dan de helft van de vleugellengte, dus als je het toestel op de uiterste tippen ondersteunt, heb je al een testbelasting van méér dan 2 G te pakken (in de test hangt de vleugel ook aan de tippen, in de lucht draagt de vleugel zichzelf en telt alleen het gewicht van de romp).
    Door er wat gewicht op te leggen, heb ik als het goed is ongeveer tot 6G getest.... Er ligt hier bijna 4 kilo extra op het toestel.
    IMG_3136.JPG

    Volgens mij is de vleugelverbinding ruim sterk genoeg....

    Uiteraard werkt alles ook :D
     
  14. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Dat gaat snel!!
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt wel mee hoor... de romp is nog van die Charter die jij gefilmd hebt....
    Alleen de vleugel is nog maar gereed...
    Op dit moment kan ik even niet met de romp verder omdat ik vrijwel alles in huis heb, behalve fatsoenlijke kwasten (voor de porieënvuller)....

    Maar als ik me kwaad zou maken zou het ding volgend weekend wel klaar moeten kunnen zijn, maar ik heb geen haast....
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor de WAT....?:eek:
    Gewoon schuren en klaar.....:D;)
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... dat zal een prima resultaat geven, verf op balsa....:hammer:
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, he he...:D
    Natuurlijk moet er wat onder. :friends:
    Maar porienvuller vult de porien in plaats van ze af te dekken.
    Afdekken is veel lichter.
    Op de -door de motor- zwaarder belaste delen 20 grams glas, op de rest dun tissue.
    [​IMG]
    8 -10 lagen spanlak, tussen iedere 2 lagen even schuren en je hebt een superglad, stevig huidje, klaar voor de top laag:
    [​IMG]
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ongetwijfeld, maar die methode ben ik volkomen onbekend mee. Ik zou niet weten hoe het moet.
    Daarnaast, volgens mij is het gewichtsverschil ook weer niet zo giga groot?

    Hoewel als ik 50 gram win, heb ik natuurlijk het "foutje" in de vleugel weer boven water....

    Vertel? Hoe doe je dat? (het glasvezel hoeft niet, dat heeft deze romp niet nodig)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De boel is nog lang niet klaar uiteraard, maar toch alvast een beetje nadenken over het "kofferen".

    Al met al lijkt het concept van een "kampeer-charter" of "vouw-Charter" redelijk gunstig uit te pakken, met een beetje mazzel kan ik hier wel een redelijk compacte en handzame koffer omheen toveren.

    IMG_3139.JPG

    IMG_3140.JPG
     

Deel Deze Pagina