Power probleem???

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Kwandroks, 9 mei 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit klinkt als een motor waarvan de magneten verstierd zijn (en "temperatuur tot boven de 100 graden" is op zich al een heel goeie manier om magneten te vernaggelen, dus als ze het van te voren niet waren zijn ze het nu met zekerheid....).

    Om het anker te laten draaien heb je twee magneetvelden nodig (permanent in de stator, ankerveld in het anker) en de kracht die de motor ontwikkelt is gelijk aan de zwakste van de twee. Normaal regel je de sterkte van het ankerveld, maar als het statorveld laag is, kun je er stroom in pompen wat je wilt maar er komt geen kracht uit, alleen warmte.

    Daarnaast: Als het magneetveld te zwak is, veranderen de ankerspoelen van inductieve weerstanden in Ohmse weerstanden en die Ohmse weerstand is maar heel laag. Dus de ankerstroom loopt HEEL hoog op, en daarmee ook de warmteontwikkeling.

    Tijd voor een nieuwe motor.....
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ah, over die 100 graden had ik heen gelezen.
    Dan word het inderdaad tijd voor een nieuwe motor.
     
  3. Kwandroks

    Kwandroks

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Bladel
    Ik heb van daag getest met een lipo van een collega. Zo lang hij boven de 7.60 blijf gaat het goed niet warmer dan 50+ maar eenmaal daar onder zijn de opstakels teveel en stopt hij meer. Ik heb nieuwe banden en beatlock,s. Om loop is iets groter maar had dit niet verwacht. Ik heb meer power nodig. Ik overweeg 3c lipo,s
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... je hebt een nieuwe motor nodig....

    Rock Crawlers vragen vrijwel niks met die superkorte overbrengingsverhoudingen. Als je motor dan al 50 graden word, zal hij op 3S alleen maar NOG heter worden (en dus nog verder kapot gaan) maar je krijgt er geen klap extra vermogen bij, want je magneten zijn vernaggeld.
     
  5. Kwandroks

    Kwandroks

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Bladel
    Hou kan het dan dat hij zo lang de lipo boven de 7.60v blijft het prima doet. Kan dan de motor stuk zijn?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :rolleyes:

    Dat zeg ik nu de hele tijd....

    Een rock crawler belast zijn motor nauwelijks vergeleken met een gewone offroad.
    Het is gewoon niet normaal dat die motor dan al 50 graden word.
    Dat word NIET door een regelaar of een accu veroorzaakt.
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien dat hij boven de 7,6 volt nog net genoeg spanning heeft om een redelijk werkende motor te verzorgen?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nee, de motor werkt dan ook ruk.
    daarom wordt hij 50 graden terwijl hij bijna niet wordt belast.
    50 graden is vrij normaal ALS een motor hard moet werken.
    bij jou werkt dat ding op zijn slofjes...

    onder die 7,6 stort waarschijnlijk de accu in elkaar vanwege teveel vermogensvraag van de motor.
    of de motor sluit zelf gewoon kort, omdat hij die eerste omwenteling niet meer kan maken.


    Heel erg kort door de bocht: gooi een andere (nieuwe) motor erop..
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Die 55t motor, heeft die een verdraaibare endbell? Staat deze wel goed?
     
  10. Kwandroks

    Kwandroks

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Bladel
    Nee die heeft hij niet
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    = nieuwe motor
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Heb je de 27 turns motor nog niet kunnen testen?
    Als je dan doet kun je misschien het een en ander uitsluiten.
     
  13. Kwandroks

    Kwandroks

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Bladel
    Ja dat ga ik ook nog proberen hat nog geen tijd. Wordt vervolgt
     
  14. Kwandroks

    Kwandroks

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Bladel
    De 27t doet het goed maar ook niet lager dan 7v . Hij komt ook niet overal over heen met die motor. Is gewoon niet sterk genoeg. Hij wordt wat schokkerig en heeft veel moeite met op gang komen. Moet veel gas geven voor hij vertrekt en dan is het met wielspin. En ja het is geen rock racer. Hij moet behoetsaam klimmen.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan ga je toch bijna de regelaar verdenken....
     
    Kwandroks vindt dit leuk.
  16. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Om een idee te krijgen van de overbrenging, hoe snel gaat hij met die 27T volgas? stapvoets (5km/u), of sneller?
     
  17. Kwandroks

    Kwandroks

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Bladel
    4a5 km/u en met de 55t ongeveer de helft
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Even wat simpel gesteld maar een motor met veel wikkelingen draait met een lager toerental dan een motor met weinig wikkelingen. Ook het koppel, en daarmee het stroomgebruik, van een motor met veel wikkelingen is lager dan een motor met weinig wikkelingen. Let op wel bij dezelfde spanning!
    Het is dus normaal dat een motor met 27 wikkelingen de auto 2 keer sneller laat rijden dan een motor met 55 wikkelingen. Ook hier geldt natuurlijk dat dezelfde spanning moet worden gebruikt. Daarnaast moeten dezelfde tandwielen worden gebruikt.

    Het koppel van een elektromotor wordt door een aantal factoren bepaald. De belangrijkste zijn het aantal wikkelingen, de sterkte van de magneten en de constructie van de motor. Aan de sterkte van de magneten en de constructie van de motor kunnen wij als gebruiker niet veel veranderen. Het enige wat we wel kunnen veranderen is de stroom die door de motor loopt. Die stroom is afhankelijk van de spanning die op de motor wordt gezet.

    De regelaar (vaak ESC genoemd) varieert de spanning die de motor krijgt en daarmee de stroom die de motor kan gebruiken. De stroom die de motor gebruikt is direct afhankelijk van het toerental waarmee de motor draait. Een motor die onbelast draait gebruikt dus minimaal stroom, alleen de stroom die nodig is om de motor draaiend te houden.
    Ga je de motor belasten dan zal het toerental zakken waardoor de stroom zal oplopen. Door die hogere stroom wordt het koppel groter en levert de motor meer "kracht". Dat kan je tot een bepaalde stroom blijven doen. Ga je de motor meer afremmen dan zal de stroom wel oplopen maar de kracht zal niet meer toenemen, alle extra stroom zal dan vrijwel compleet in warmte worden omgezet en de motor wordt heet.

    Met het heet worden van de motor moet je goed uitkijken. Alle motoren (de magneten) kunnen maar tot een bepaalde temperatuur gebruikt worden. Voor heel veel motoren is dat niet meer dan 80°C. Er zijn motoren die warmer mogen worden maar meer dan 125°C kunnen ze niet verdragen.
    Wanneer de motor te warm wordt verliezen de magneten hun magnetisme. Dat is het einde van die magneten en daarmee vaak ook van de motor. De magneten vervangen is meestal niet mogelijk.
    Als de magneten hun kracht hebben verloren zal je dat aan een aantal zaken merken. Ten eerste draait de motor (relatief) langzaam, hij gebruikt (heel) veel stroom, levert geen "kracht" meer en wordt heet.
     
    Kwandroks vindt dit leuk.
  19. Kwandroks

    Kwandroks

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Bladel
    Heb een nieuwe esc geplaatst probleem op gelost. Gaat weer overal over heen. Meer snelheid en meer slow power. Nu heb ik weer trek kracht. Bedankt voor alle info jo
     

Deel Deze Pagina