Trumpeter Bismarck 1:200

Sssst! Daar zou je niets over verklappen!

Sorry Roel, zal ik niet meer doen!

@Klaas, Met de stabiliteit is het wel goed. het is een slagschip, dus breed en diep in het water. Heb hier nog een model liggen van een Fletcher-klasse destroyer in 1:144. Als ik die RC wil maken, wordt dat een heel ander verhaal(lang, smal, en hoog in het water) en heel veel zwaar plastic op het dek. Ik denk dat hier een kiel á la zeilschip eronder moet om hem überhaupt recht te krijgen in het water.
Ik ben lid van een vaargroep hier ten zuiden van Eindhoven. We hebben een prima vaarwater(een grote plas water op een camping), dus veel plaats om te manoeuvreren.

Het zal deze week niet veel worden met de Bismarck, ik bouw meestal alleen in het weekend.

@Roel, Roel ik heb een afbeelding gevonden van het boven aanzicht van de boeg van de Bismarck. Ook hier de vlag met swastika erop, maar de vlag hier is niet rood, maar donkergrijs! Dit lijkt mij logischer om minder op te vallen tegen een grijze zee, als het fel rode. Ik heb geen originele kleurenfoto van het originele schip kunnen vinden die een antwoord hierop kunnen geven. Schetsen en zwartwit foto's wel. Hoe denk jij hierover?

P8150001.JPG


Gr,
Willie
 
Het doel van die "versiering" van voor- en achterschip was herkenning. Zodat de eigen vliegtuigen niet per ongeluk een aanval zouden doen op het eigen schip. Ik zie de band rond dit "versiersel" in de meeste boeken rood gekleurd. Ik heb net het boek van Baron B. von Müllerheim-Rechberg erop nageslagen (4e Artillerie-officier aan boord en de overlevende met de hoogste rang) en die vermeldt er niets over. (Of ik heb er overheen gelezen, dat kan ook).

Kijkend naar de Italiaanse schepen uit WO II: die hadden fel rode en witte diagonale strepen op het dek, met het zelfde doel: herkenning.

Wat ik wel weet is dat tijdens Operation Rheinübung deze swastika's grijs waren overgeschilderd; in de noord Atlantische oceaan verwachtte men geen "eigen" vliegtuigen en een swastika op voor- en achter zou een wel héél simpel visitekaartje zijn.

Ik denk dat je met 90% zekerheid kunt stellen dat de banden rond de swastika's rood zijn.
 
Ja, het boek van de Baron heb ik ook. En van die herkenningsstrepen van Italiaanse schepen wist ik ook, heb zelfs een bouwplaat van een Italiaanse kruiser met die strepen op het voordek. Maar toch het intrigeert mij best wel, die kleuren van de swastika vlag. James Cameron en Bob Ballard, zeggen er ook niets over.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik nogal wat bling-bling sets heb gekocht voor mijn Bismarck, heb ik nu keuze uit verschillend dezelfde accessoires. Zo ook de lopen van het hoofdgeschut, ik heb lopen van plastic(bouwdoos), messing(Pontos) en Aluminium(Trumpeter). Ik heb besloten om de aluminium lopen te gebruiken, gewoon omdat het draaiwerk veel beter is dan die van Pontos. Bovendien zitten in de set van Trumpeter ook gedeeltelijk metalen ankers er bij.

De upgrade set van Trumpeter. Ook de lopen van het secundaire geschut, alsmede de verschillende luchtdoel kanonnen zijn ook in deze set aanwezig. de scheepsschroeven zijn van metaal, maar hebben net zo weinig spoed als de plastic schroeven van de bouwdoos.
P8110026.JPG


Zo ziet het eruit als ze montage klaar zijn om in de 38 cm torens gemonteerd te worden. de sluitstukken zitten ook in de upgradeset.
P8110002.JPG


Gr,
Willie
 
Hou er rekening mee dat de torens dan nooit in een realistische elevatie te zetten zijn en zo ongeveer alleen als vlakbaanwapens ingezet zouden kunnen worden. Op gevechtsafstand (20 km en meer) stonden de schietbuizen van de 38Cm kanons bijna tegen de bovenzijde van de openingen in de torens aan. Hoe verder de afstand, hoe zwaarder de ladingen in de kardoezen.
 
Hoi Roel, het is niet mijn bedoeling om de torens werkend te maken. Bovendien worden ook nog "blastbags" gemonteerd. Dus dan is eleveren ook uitgesloten. Bij mijn volgende project(Prinz Eugen, 1:100), worden ze wel werkend. Dan heb ik ook meer plaats in de romp.
Gr, Willie.
 
Laatst bewerkt:
Ja Roel, ik heb deze kruiser altijd mooi gevonden. In mijn ogen zijn de kruisers van de Admiral Hipper-klasse de mooiste uit de periode '40-'45. Van de 4 kruisers uit deze klasse heeft alleen de Prinz de oorlog overleeft, zoals je misschien wel weet. De romp van de Seydlitz is aan de Russen gegeven in ruil voor Russische goederen(toen ze nog vriendjes waren), de Blücher heeft zijn einde gevonden in de Oslo fjord, en de Hipper zelf vond zijn einde in Kiel.

Ik heb een firma in Duitsland gevonden die kunststof rompen op bestelling maakt van diverse schepen. Niet alleen van oorlogsschepen, maar ook van civiele.

http://www.modellbau-lassek.de/Schiffe/Prinz-Eugen-1-100/Rumpf-fuer-Prinz-Eugen-M-1-100.html

Dus heb ik een tekening van de Prinz gekocht in 1:100 bij VTH in Duitsland en de romp besteld, inclusief het kunststof roer. De firma kan ook enige losse onderdelen leveren, zoals de moeilijk te maken 4 bollen van de luchtverdediging. En yes, ik ben klaar voor de uitdaging om daarvan een mooi schip te maken. Hij is wel groot, 212,5 cm x 21.8 cm, en ik wil hem op zolder gaan bouwen, 2 trappen omhoog/-laag. Ook een uitdaging!


Als alles goed gaat is de romp deze maand klaar. Een minpuntje is wel, dat ik persoonlijk hem moet ophalen, de firma kan hem niet/of wil niet, opsturen, zo zeggen ze. Het is vanaf mijn woonplaats(Eindhoven), ongeveer 250km enkel rijden. Een plaatsje tussen Bielefeld en Hannover.

De romp had eind juli al klaar moeten zijn, maar door een sterfgeval wordt het dus deze maand. Ben erg benieuwd naar de romp. Vooral de Atlantikbug is zo mooi scherp.

Maar......, eerst de Trumpeter Bismarck afmaken!

Gr,
Willie
 
Laatst bewerkt:
Dank je Roel, maar ik heb ook ervaring met sjouwen. Heb een Arizona gehad in 1:72, maar de romp was in 2 waterdichte helften gebouwd. Maar sowieso, was groot en zwaar.:(

Gr,
Willie
 
@Klaas, ik ga voor alle zekerheid eerst de messing assen uitproberen. Heb bij de Yamato daar goede ervaringen mee gehad. De assen zijn klein, en er komt niet veel kracht op.

Nu het volgende klusje. In de romp zijn roosters ingespoten. Die ga ik eruit boren en snijden, vijlen en vervangen door messing ets roosters van White Ensign Models.

Bekijk bijlage 252406

Ik wil alleen de roosters vervangen die in de romp zijn aangebracht. Deze zitten alle aan de zijkant. Op de ets-fret zitten ook roosters die onder de romp moeten worden aangebracht. Waar waar die moeten komen is summier op een instructie blad weergegeven. Dus, ik ga alleen voor de roosters in de zijkant.Bekijk bijlage 252409
Met knikkende knieën begonnen met het maken van het eerste gat.
Bekijk bijlage 252410

En het eerste rooster geplaatst. Aan de binnenzijde wordt als de romp gespoten is, 0.3 mm dikke zwarte folie gelijmd om enige diepgang te simuleren.
Bekijk bijlage 252411

Stuurboordzijde is klaar.
Bekijk bijlage 252412

Zo ziet dit aan de binnenkant uit.
Bekijk bijlage 252413

Alle roosters gemonteerd, dit is wat overblijft voor de eventuele onderzijde van het schip.
Bekijk bijlage 252414

Hulpspanten zijn ook geplaatst nu.
Bekijk bijlage 252415
Bekijk bijlage 252416
Bekijk bijlage 252417

Zo schippers, dit was het weer voor deze keer.

Gr,
Willie

Ha Willie

Waarom gebruik je de onderdelen van Pontos niet voor onder de waterlijn?
 
Sowieso heb ik veel respect voor je keuze als varend model. Het model met pontos pe is superkwetsbaar. Ga je echt railing gebruiken, bv? Je werk ziet er super uit
 
Ik had de roosters al voordat ik de Pontos set had gekocht. Heb nu vele onderdelen dubbel, zo ook de masten bijvoorbeeld.

Wat de reling betreft, die op het hoofddek wil ik plat op het dek leggen, zoals dit gebeurt als het schip op volle zee is. Op de opbouw wil ik deze pas als het laatst monteren, als er geen andere optie meer is.

Gr,
Willie
 
Ik had de roosters al voordat ik de Pontos set had gekocht. Heb nu vele onderdelen dubbel, zo ook de masten bijvoorbeeld.

Wat de reling betreft, die op het hoofddek wil ik plat op het dek leggen, zoals dit gebeurt als het schip op volle zee is. Op de opbouw wil ik deze pas als het laatst monteren, als er geen andere optie meer is.

Gr,
Willie

Slim!
 
Ja Roel, ik heb deze kruiser altijd mooi gevonden. In mijn ogen zijn de kruisers van de Admiral Hipper-klasse de mooiste uit de periode '40-'45. Van de 4 kruisers uit deze klasse heeft alleen de Prinz de oorlog overleeft, zoals je misschien wel weet. De romp van de Seydlitz is aan de Russen gegeven in ruil voor Russische goederen(toen ze nog vriendjes waren), de Blücher heeft zijn einde gevonden in de Oslo fjord, en de Hipper zelf vond zijn einde in Kiel.

Ik heb een firma in Duitsland gevonden die kunststof rompen op bestelling maakt van diverse schepen. Niet alleen van oorlogsschepen, maar ook van civiele.

http://www.modellbau-lassek.de/Schiffe/Prinz-Eugen-1-100/Rumpf-fuer-Prinz-Eugen-M-1-100.html

Dus heb ik een tekening van de Prinz gekocht in 1:100 bij VTH in Duitsland en de romp besteld, inclusief het kunststof roer. De firma kan ook enige losse onderdelen leveren, zoals de moeilijk te maken 4 bollen van de luchtverdediging. En yes, ik ben klaar voor de uitdaging om daarvan een mooi schip te maken. Hij is wel groot, 212,5 cm x 21.8 cm, en ik wil hem op zolder gaan bouwen, 2 trappen omhoog/-laag. Ook een uitdaging!


Als alles goed gaat is de romp deze maand klaar. Een minpuntje is wel, dat ik persoonlijk hem moet ophalen, de firma kan hem niet/of wil niet, opsturen, zo zeggen ze. Het is vanaf mijn woonplaats(Eindhoven), ongeveer 250km enkel rijden. Een plaatsje tussen Bielefeld en Hannover.

De romp had eind juli al klaar moeten zijn, maar door een sterfgeval wordt het dus deze maand. Ben erg benieuwd naar de romp. Vooral de Atlantikbug is zo mooi scherp.

Maar......, eerst de Trumpeter Bismarck afmaken!

Gr,
Willie

Wow, je volgende project al geplant. Hoe lang denk je over de bismarck te doen? Het pe van pontos vertigvoudigt mijn bouwtijd wel!
 
Tsja, hoe lang ga ik doen over de Bismarck? Goede vraag. Ik weet het echt niet. Dit komt omdat ik te veel interesses heb. Wat de Prinz Eugen betreft, ik heb van Trumpeter een 1:350 model gekocht om ook op te oefenen. Helaas is dit de Prinz Eugen van 1945. Heb daarom ook de Blücher gekocht. Deze zag er omstreeks 1940 eender uit als de Prinz. Dit wordt een schip van de lange adem. Is gelukkig veel draaiwerk aan, dus kan ik op mijn werk veel maken in tussentijd.

Gr,
Willie
 
Wow, je volgende project al geplant. Hoe lang denk je over de bismarck te doen? Het pe van pontos vertigvoudigt mijn bouwtijd wel!

Geweldig aanbod in 1:100 en 1:200 op Duitse modellen zeg. Ik zoek nog steeds naar iets dergelijks voor de marine van japan
 
Heb even een pauze moeten maken voor de motorisering van mijn Bismarck. De middelste schroefas is het probleem. Omdat de as dicht tegen de bodem verloopt, moet ik een motor hebben van maximaal Ø20 mm. Dus dat wordt zoeken. De buitenste schroefassen zijn geen probleem, ruimte genoeg.

Gr,
Willie
 
Heb even een pauze moeten maken voor de motorisering van mijn Bismarck. De middelste schroefas is het probleem. Omdat de as dicht tegen de bodem verloopt, moet ik een motor hebben van maximaal Ø20 mm. Dus dat wordt zoeken. De buitenste schroefassen zijn geen probleem, ruimte genoeg.

Gr,
Willie

En varen op 2 schroeven is geen optie?
 
Nee Erik, alle 3 of niets, Maar ik kom er wel uit. ben al aan het zoeken geweest op het net, en misschien iets gevonden.

Gr,
Willie
 
Back
Top