Hallo allemaal...
Hier het voorzichtige begin van een nieuw projectje, dit keer geen heli, geen vliegtuig, maar een boot....
Brandstof aangedreven, maar geen speedboot.... De gedachte ging uit naar een oud type klein binnenvaartslepertje, het soort wat vroeger met langzaamlopende 2 cylinders o.i.d. uitgerust werden, en met zo'n mooi "pokkepokkepokke" geluidje voort tuften.
De keus is gevallen op de "Heros" van SMB Rompen.
Liep al een tijdje met de gedachte rond, en toen Roel van Essen recentelijk een schroefje aanbood waar ik al een tijdje naar uitkeek, de knoop doorgehakt.
Het gaat om dit schroefje:
Verstelbaar, en dus uitermate geschikt voor een continue dezelfde kant uit draaiende motor.
Aangezien ik geen razend monster wil maken, maar juist een rustig bootje met een beetje een "schaal" geluid, viel de keuze op een 5 cc viertakt, die ik ga aanpassen voor extreem lage toerentallen. Ik gok ergens tussen de 500 en de 4000 toeren, maar om heel eerlijk te zijn, heb ik geen concreet idee waar ik ga eindigen.
En om een en ander gelijk nog maar wat uitdagender te maken, gaat het ding op benzine lopen....
Uiteraard moet er dan het een en ander aangepast worden.
Dat begint al met de carburateur, die bedoeld is voor 10000 toeren, en dus veel te groot. Die heb ik vervangen voor eentje van een 1,5 cc, en vanwege de ervaringen die ik reeds met benzine op gedaan heb, is deze gelijk maar voorzien van een kunststof isolator.
Verder heb ik, omdat bij lage toerentallen de smeerfilm moeilijker tot stand komt, geprobeerd de hoeveelheid olie in het carter zo hoog mogelijk te maken, door het carter achterdeksel om te draaien. Hierdoor komt de afblaasnippel hoger te zitten.
Of het helpt? Geen idee, mischien zit het wel gewoon tussen de oren, maar dan heb ik er tenminste alles aan gedaan
Daarna komt een trickier verhaal: de kleptiming is uiteraard origineel berekend op hoge(re) toerentallen, dus er is redelijk wat klepoverlap, en de inlaat sluit tamelijk ver na ODP.
Het leek me, omdat de motor uitsluitend lage toerentallen gaat draaien,en er van massatraagheid in de gaswisseling nagenoeg geen sprake is, dat de klepoverlap wel een stuk minder kan, en de inlaatklep wel wat vroeger dicht kan. Dat scheelt nogal in het terugspetteren uit de inlaat...
Dus heb ik gelijk maar een extra nokkenas meebesteld, die ik een haartje bijgewerkt heb.
De linker nokkenas is de bijgewerkte. De toppen zijn een haartje spitser, en de kleppen openen allebei iets later, en sluiten iets vroeger.
UIteraard, vanwege de te verwachten lage toerentallen, heb ik een custom geprogrammeerde ontsteking aan laten rukken, eentje die NIET onder de 1000 toeren terug valt naar volle vervroeging, maar die gewoon bij nul toeren begint met 5 graden voor top, enbij 3500 toeren op 28 graden voor top uitkomt (en daarboven op 28 graden blijft, maar ik verwacht eigenlijk niet zoveel toeren te gaan maken).
Voorlopig is dit het even.
Morgen op zoek naar geschikt materiaal voor een vliegwiel (dat moet namelijk behoorlijk zwaaar worden), en dan is het wachten op de romp, want die bepaalt hoe groot dat vliegwiel kan worden.
Hoewel een grotere diameter effectiever is, als het niet uit de lengte kan komen, moet het uit de breedte komen.
Maar dat is van later zorg....
Groet, Bert
Hier het voorzichtige begin van een nieuw projectje, dit keer geen heli, geen vliegtuig, maar een boot....
Brandstof aangedreven, maar geen speedboot.... De gedachte ging uit naar een oud type klein binnenvaartslepertje, het soort wat vroeger met langzaamlopende 2 cylinders o.i.d. uitgerust werden, en met zo'n mooi "pokkepokkepokke" geluidje voort tuften.
De keus is gevallen op de "Heros" van SMB Rompen.
Liep al een tijdje met de gedachte rond, en toen Roel van Essen recentelijk een schroefje aanbood waar ik al een tijdje naar uitkeek, de knoop doorgehakt.
Het gaat om dit schroefje:
Verstelbaar, en dus uitermate geschikt voor een continue dezelfde kant uit draaiende motor.
Aangezien ik geen razend monster wil maken, maar juist een rustig bootje met een beetje een "schaal" geluid, viel de keuze op een 5 cc viertakt, die ik ga aanpassen voor extreem lage toerentallen. Ik gok ergens tussen de 500 en de 4000 toeren, maar om heel eerlijk te zijn, heb ik geen concreet idee waar ik ga eindigen.
En om een en ander gelijk nog maar wat uitdagender te maken, gaat het ding op benzine lopen....

Uiteraard moet er dan het een en ander aangepast worden.
Dat begint al met de carburateur, die bedoeld is voor 10000 toeren, en dus veel te groot. Die heb ik vervangen voor eentje van een 1,5 cc, en vanwege de ervaringen die ik reeds met benzine op gedaan heb, is deze gelijk maar voorzien van een kunststof isolator.
Verder heb ik, omdat bij lage toerentallen de smeerfilm moeilijker tot stand komt, geprobeerd de hoeveelheid olie in het carter zo hoog mogelijk te maken, door het carter achterdeksel om te draaien. Hierdoor komt de afblaasnippel hoger te zitten.
Of het helpt? Geen idee, mischien zit het wel gewoon tussen de oren, maar dan heb ik er tenminste alles aan gedaan

Daarna komt een trickier verhaal: de kleptiming is uiteraard origineel berekend op hoge(re) toerentallen, dus er is redelijk wat klepoverlap, en de inlaat sluit tamelijk ver na ODP.
Het leek me, omdat de motor uitsluitend lage toerentallen gaat draaien,en er van massatraagheid in de gaswisseling nagenoeg geen sprake is, dat de klepoverlap wel een stuk minder kan, en de inlaatklep wel wat vroeger dicht kan. Dat scheelt nogal in het terugspetteren uit de inlaat...
Dus heb ik gelijk maar een extra nokkenas meebesteld, die ik een haartje bijgewerkt heb.
De linker nokkenas is de bijgewerkte. De toppen zijn een haartje spitser, en de kleppen openen allebei iets later, en sluiten iets vroeger.
UIteraard, vanwege de te verwachten lage toerentallen, heb ik een custom geprogrammeerde ontsteking aan laten rukken, eentje die NIET onder de 1000 toeren terug valt naar volle vervroeging, maar die gewoon bij nul toeren begint met 5 graden voor top, enbij 3500 toeren op 28 graden voor top uitkomt (en daarboven op 28 graden blijft, maar ik verwacht eigenlijk niet zoveel toeren te gaan maken).
Voorlopig is dit het even.
Morgen op zoek naar geschikt materiaal voor een vliegwiel (dat moet namelijk behoorlijk zwaaar worden), en dan is het wachten op de romp, want die bepaalt hoe groot dat vliegwiel kan worden.
Hoewel een grotere diameter effectiever is, als het niet uit de lengte kan komen, moet het uit de breedte komen.
Maar dat is van later zorg....
Groet, Bert