Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan zijn de cellen toch niet gematcht, en matchen kost tijd en dus geld.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... gisteren en vandaag heeeeerlijk gevlogen met 20 % nitro,
    geen gezeur over lipos, heerlijk,
    en de OS 105 doet zijn werk top in een 4200 gr. lichte heli !
     
    jjdehaan, RuudM en pach1977 vinden dit leuk.
  3. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Gelukkig maar Uwe, balen zeg met je lipos.
    Zelf 9 vluchten gemaakt heerlijk
     
    Heli-Uwe en pach1977 vinden dit leuk.
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Nee das idd niet veel 35 vluchten
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Zo, nadat ik een tijd geleden de 550 weer eens geprakt had... nu maar weer eens herbouwd.
    Gelijk voorzien van een nieuw jasje...

    Je bent fan of niet van Mikado, maar ik vind 't toch wel erg fraaie machientjes.

    Van de week nog even afstellen en dan mag hij weer eens mee 't veld op.

    [​IMG]
     
    Heli-Uwe, RuudM, helihenk en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. bones7

    bones7

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Kranenburg
    Hoe kom jij aan dit canopy voor je 550...? @Sven75
    Bij Mikado staat al sinds hij in de shop staat "niet leverbaar" ...
    Past hij op de oude Logo 550 zonder iets aan te moeten passen? Had iets gelezen dat je andere landing skids zal moeten hebben...
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer

    Vraag patriek, heligear :)
    past bij mij prima
     
    RuudM, pach1977 en helihenk vinden dit leuk.
  8. Smoke

    Smoke

    Lid geworden:
    27 jul 2017
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Eindhoven
    Toch wel een mooie machine zo'n logo.
    Wie weet voor deze winter een mooi project...
     
    Sven75 en helihenk vinden dit leuk.
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ziet leuk uit Sven, veel plezier mee !
     
    Sven75 vindt dit leuk.
  10. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Heli-Uwe,

    Ik gebruik sinds 1,5 jaar vier 6s 5000 mah 60C GenAce lipos in mijn TRex 550L, ruim 140 vluchten en tot nu toe geen problemen.
    Voor ik met de 550L ging vliegen vloog ik met een 450L. Het viel me op dat gedurende de winter periode de capaciteit van mijn Align 6S 1400 mah lipos snel terug liep en de interne weerstand van de lipos omhoog ging.

    Omdat de vier 6S lipos een flinke investering waren, heb ik me wat verdiept in wat best-practices zijn voor het gebruik van lipos. Mijn bevindingen:
    - de eerste 5x laden met 1C tot 4.2V, daarna laden tot 95% (4.15V per cel) met 2C
    - niet te diep ontladen (>20%)
    - kort voor gebruik uit storage spanning laden
    - na gebruik zo snel mogelijk op storage spanning brengen
    - bij gebruik bij lage temperaturen (<15 graden) lipos voorverwarmen tot 40 graden voor laden en gebruik
    In de winter verwarm ik mij lipo-koffer thuis als ik mijn lipos laadt en vervoer ik de lipos in de verwarmde lipo-koffer.
    Op het veld verwarm ik mijn lipo-koffer met een accu.
    Voor het laden op het veld, verwarm ik eerst de lipo.

    Misschien heb je hier iets aan.
    Ook indien anderen suggesties voor best-practices voor lipos hebben, hoor ik het graag.

    Groet, Jaap
     
    pach1977 en RuudM vinden dit leuk.
  11. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    +1 jaap
     
  12. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    655
    Locatie:
    breda
    Ik doe ipv 20% liefst 30%.

    Met vriendelijke groet,
    Patriek
     
  13. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Nog een aanvulling op mijn bericht hierboven.

    Toen ik met mijn 550L overging van rondvlucht naar continue big air aerobatics vliegen, vond ik mijn Esc (Talon 90) erg warm worden. Een mogelijk oorzaak hiervan zou de lengte kunnen zijn van de bedrading tussen lipo en Esc, indien deze lengte te groot is krijg je een te grootte rimpelspanning over je Esc. Ik gebruikte toen de originele lengte van de bedrading van de lipo en de Esc, de totale lengte was toen iets van ruim 40 cm. Na inkorten van de bedrading tot ca 16 cm lengte wordt de Esc niet veel warmer dan 45 graden aan de buitenkant. Ik weet niet zeker meer of dit ook effect had op de lipo temperatuur.

    Een andere mogelijke reden waarom mijn eerste set van vier lipos voor de 450L snel minder werd, kan ook geweest zijn dat ik met die set eigenlijk altijd zoveel mogelijk continue achter elkaar doorvloog. Met een duo lader de lipo's weer zo snel mogelijk opladen.
    Nu neem ik 2 modellen mee, per model 4 lipo's, vlieg om en om en wacht eerst minstens 15 minuten voor ik een lipo laadt.

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen en mening hierover mbt de levensduur van lipos.

    Groet, Jaap.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    1 ding om vlot een accu om zeep te helpen, is door te laden/ontladen als deze nog warm is van de voorgaande sessie.
    Dus recht van het toestel de lader in.. is hij nog warm..
    de chemie vind het niet grappig als je dan meteen weer gaat laden.
    Eerst alles tot rust laten komen.

    Dit moet vanzelf.. dus geen koelkast meenemen of zo.
    Kan makkelijk dat een kwartier tussen ontladen en weer laden voldoende is.
    Het is in ieder geval beter dan meteen laden.
     
  15. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Kerstvakantie was voor mij vandaag al begonnen, veld voor me alleen en wind stil eerste inverted funnels gedraaid.

    550 bevalt erg goed...1600 rpm en 9min vliegen

    Mn nieuwe vervoermiddel bevalt ook goed, kan ik tot op het veld komen

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Heli-Uwe, bones7, Sven75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Zo,
    85% van de heli hobby kamer is ingepakt in 2 stuks transport kisten van 150x70x50
    Nu nog een kist maken voor de losse schaalromp van 170x50x50,en dan is me hobby kamer leeg voor transport in de Zeecontainer!
    (2 andere heli's gaan mee het vliegtuig in een Big TravelCase)
    deze gaan eerst nog mee tijdelijk naar me andere woning waar ik nog enige tijd verblijf,en worden daar verder ingepakt
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jeroen1987, RuudM en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag weer een leuke lesdag gehad, twee nieuwe geïnteresseerden mogen verwelkomen, en het was (afgezien van de onregelmatige en soms wat onstuimige wind) gewoon prachtig vliegweer....
     
    Heli-Uwe, jjdehaan, RuudM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het is echt rustig in dit draadje ;-)
    Nu ben ik de laatste periode wat meer met vliegtuigen bezig..

    Maar toch, afgelopen weekend de 600N weer eens uitgelaten, en het blijft gewoon een prettig ding.
    De vonkontsteking zit er ook nog steeds op, en dit systeem heeft tot nu toe nog geen klap verkeerd gegeven.
    je moet alleen ff weten waar je op moet letten.

    De governor van de vstab begint nu ook aardig te wennen aan het gedrag van de motor.
    dit is blijkbaar door de ontsteking zo anders, dat ik alle waarden van de governor aan heb moeten passen om hem betrouwbaar te krijgen..

    Maar ach. dat is 1 keer.
    ondertussen heeft hij voor mij voldoende vermogen.
    Hij vliegt nu op 5% met ontsteking, dit doet niet veel onder voor de 15% nitro van voor de ombouw.

    Maar...
    Hij wordt wel een stevig stuk warmer.
    Qua afstelling ben ik er zelfs op uitgekomen dat hij echt een tik te rijk moet staan, omdat hij anders de bougie aan het gloeien krijgt.
    dat hoort volgens mij niet bij dit type..
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoelt, dat hij de neiging heeft door te blijven lopen met afgeschakelde ontsteking? Dan heb je nog een háártje teveel compressie OF je moet dat laatste beetje Nitro ook weghalen. De Rossi's deden dat ook en met de compressie een tikkeltje verlaagd, was het weg.
    De standaard OS koppakking is vermoedelijk te veel, je zou kunnen kijken of je een passende ASP ring kunt vinden (die zijn maar 0,1 mm dik, t.o.v. de OS ringen die meestal 0,4 mm zijn).

    Het kan ook zijn, dat door slijtage de electroden dun geworden zijn, en dan gaat het puntje sneller gloeien. Afronden/inkorten van de randelectrode helpt (afronden maakt het oppervlak kleiner, en inkorten verkleint de "weerstand" die de warmte ondervind bij het afvloeien naar de cylinderkop. Beide houden de electrode koeler).

    De temperatuur op zich is geen probleem, tenminste, ik heb er nooit nadelige dingen van kunnen ontdekken. Doordat de olie niet meer verdund is met water en methanol, smeert het veel beter.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het grapje is, dat sinds ik de goede bougie heb gevonden, hij eigenlijk niet meer "zonder vonk"draait.
    met de originele bougie deed hij dat wel.
    mager ik hem 1 a 2 tikken af, begint dat weer.

    nu heb ik zo'n iridium (of wat het woord ook moge zijn..) erin, het gaat een stuk beter.
    Wat ik daarvan het meest merk, is dat de governor veel beter zijn werk doet.
    is ook niet zo gek natuurlijk..

    ik kan inderdaad eens even kijken wat er gebeurd met een andere pakking..
    maar, jij zegt verlagen, dan moet ik toch een dikkere pakking hebben?
    nitro eruit doe ik niet, het is juist zo prettig dat alle motoren nu op 1 brandstof draaien...

    behalve mn Edge (vliegtuig), die heeft een originele benzinemotor ;-)
     

Deel Deze Pagina