Super Tigre G71

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beton, 6 okt 2017.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Pas een Super Tigre G71 op de kop getikt.





    Een hele nette motor die maar heel weinig of niet gelopen heeft.
    Heeft iemand hier informatie over of of er zelf nog geen gebruikt?
    Ik heb op internet gezocht maar kom niet zo heel veel info tegen. (of kijk niet goed genoeg)
    Wanneer werden deze motoren verkocht?
    Waarom een achter inlaat?
    Een handleiding?
    Deze heeft ook een serie nummer.
    Als jullie er iets over weten hoor ik het graag.
    Ik heb al eerder gemerkt dat er heel veel kennis is op het forum.....
    Alvast bedankt!

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb zo'n motor gehad, maar ik weet er niet heel veel meer van:
    Het is een oude motor, kan er naast zitten maar voor zover ik weet eind jaren 60, begin 70 mischien.
    Een beetje vreemde spoeling als ik me goed herinner: geen Schnuerle, maar ook geen kamzuiger. Tee inlaatpoorten die op ongeveer 135 graden t.o.v. de hartlijn van de uitlaatpoort staan, en die schuin naar boven en naar elkaar toe gericht staan

    De mijne was 6,5 cc, maar ik kan me niet herinneren wat voor nummer er op stond, bij Super Tigre was bij mijn weten het nummer in de G een type aanduiding, niet de cylinderinhoud (ook daar kan ik me in vergissen).

    De mijne was aanvankelijk een draak van een ding, waar ik een aantal maanden lang heel veen problemen mee had (hij sloeg steeds na een paar minuten af met een warmloper en was heel moeilijk af te stellen). Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik deze motor alleen met resonantiepijp gebruikt heb, wat het ook allemaal niet makkelijker maakte natuurlijk.
    Blijkbaar had er iemand met de poorten lopen klooien (kan me tenminste niet voorstellen dat het ding zo uit de fabriek gekomen is), want de in en uitlaatpoorten gingen tegelijk open. Ik heb dat toen opgelost, door de uitlaatpoort ongeveer een mm hoger door te trekken, daarna liep het ding goed door, was stukken makkelijker af te stellen, en was behoorlijk krachtig, ondanks dat ik er een carb van een 3,5 cc SuperTigre op gezet had (ik kocht hem zonder carburateur).

    Ik draaide destijds gewoon 5% Nitro, 20% wonderolie, en dat lustte hij goed.
    Ik kan me alleen absoluut niet meer herinneren hoe ik van die motor afgeraakt ben. Ik heb er maar een jaartje mee gevlogen of zo
    Is meer dan 30 jaar geleden, en ik had destijds nog maar weinig verstand van motoren, dus pin me nergens op vast als ik dingen vertel die niet waar zijn, zoals dat typenummer.
    Ik heb in al die jaren verder nooit meer zo'n motor gezien, niet op het veld, niet op forums, tot recentelijk op RCGroups en nu hier.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Waarom achterop? Vast een betere spoeling.
    Heb een Webra Schnurle gespoeld, met de carburateur achterop.
    Nadeel is dat je er slecht bij kan, en je in zekere zin een beetje ruzie krijgt met je motorsteun...

    Hier trof ik wat info... althans...
    http://sceptreflight.net/Model Engine Tests/ST G.60R.html

    En bij eBay USA... heb ik ze wel eens schaars voorbij zien flitsen...
    Trof hier interassant brandstofprotocol! In de tijd dat er nog geen moderne alternatieven waren.

    [​IMG]

    Is uit een eBay annonce... gelinkt, zou daarom het plaatje even op je bureaublad mikken, voor archief.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2017
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Correct.... een schijfgestuurde achterinlaat resulteert in minder schadelijke ruimte in het carter vanwege het ontbreken van de holle ruimte in de krukas, en dus een (aanmerkelijk) hogere spoelluchtdruk. Beetje vergelijkbaar met wat we heel vroeger met brommertjes deden door de onderkant van de zuiger vol te proppen met kurk.
    Daarnaast is het openen en sluiten van de inductiepoort abrupter (de volle doorlaat blijft "tot het eind" beschikbaar) en daardoor veel nauwkeuriger/gunstiger te timen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmmm.... en dan lees ik die link die Bas geplaatst heeft, en dan zie ik nu, na 30+ jaar, dat hij dus WEL zo uit de fabriek gekomen is.... (inlaat periode 134 graden, uitlaat periode 135 graden).
    Ik kan dan eigenlijk alleen maar concluderen dat deze motor niet voor een reso-pijp bedoeld is geweest.....

    :D ik zei al: ik had destijds nog maar weinig verstand van motoren :D
     
    classicracer en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 7 okt 2017
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik had ook al het een en ander gevonden maar specifiek deze motor nog niet.
    En wat de achterinlaat betreft was ik niet helemaal duidelijk in mijn vraag. Vaak zie je dat bijvoorbeeld bij pylon race motoren. Net zo als bij de G60R uit de link.
    Dus ik vroeg me af of dat er iets mee te maken had.
    Deze G71 heeft echter wel een kam op de zuiger en een stalen bus.
    De uitlaat poort zit echter in verhouding met het huis vrij hoog.
    Dus misschien toch voor de wat hogere toerentallen....


    Blijft leuk spul:):) Alleen mijn vitrine kast wordt te klein:(

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Rekjes maken... kan je afleggen... en ophangen :)
    Mooi bezit is genieten!
    Idd HB, Veco etc achtig. :) Wellicht PDP bijgeschaafd
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heeft @Bruno van Hoek niet (veel) ervaring met .60 Super Tigres uit die periode?
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, maar dat waren ST .60s, de 9e van boven in het lijstje van Bas.
    De meeste ervaring daarmee heeft trouwens stunthenk, die was er een paar jaar voor mij al mee begonnen, ik ben na 5 juni 2006 overgestapt op electro...
    ST 60 is een hele beste motor: Een eendelig carter en vrijwel de lichtste 10cc die er was en daarbij een heel aanvaardbare 2/4 takt schakeling. Prima dus voor F2B. Niet te vergelijken met die looiige motoren met zo'n afneembaar carter voorstuk ( waar de krukaslagers inzitten). Maar die werden dan ook voor heel andere doeleinden ingezet waar een ST .60 niets te zoeken had.

    Daarvoor jaren gevlogen met de G21/46 (de 6e van boven).
    Mijn RC kunstvlucht loopbaan ooit begonnen met een Fox .35, maar die leverde het vermogen van een sterke .19, dus die is snel weer in de Nobler teruggezet. Als opvolger -de ongeveer twee keer zo sterke G21/35- ingezet. Daar komt op een 10x6 meer vermogen uit dan een G21/46 met een 12x6, maar de laatste levert dan veel meer trekkracht, dus een ideale F2B motor.
    Kortom, ik heb inderdaad voornamelijk met Super Tigre gevlogen. Daarna AXI en nu Torcman.

    Vanavond gezellig indoor gevlogen met Jan Beton, dus hier hebben we het ook even over gehad....

    Ik zie nu dat deze .71 ruim van voor 1978 moet zijn. Toen heette de fabriek nog Micromeccanica Saturno, op mijn eerste G21/46 (~1976) staat dat ook nog, bij mijn tweede (1979) 'made by Supertigre'.
    Henk en ik zijn in 1986 nog bij Garofali langsgegaan en hebben toen nog wat reservedelen voor onze stuntmotoren kunnen bemachtigen.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2017
    MicropropSport en classicracer vinden dit leuk.
  11. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt voor je reactie Bruno.
    Blijft leuk die goede oude tijd:)

    Ondanks dat de herrie, stank en vettigheid mist blijft dat ook erg leuk en gezellig!!

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Albert geelen

    Albert geelen

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    zl
    Een stevige moter voor hoge toerentallen,een specefieke speedracer uit amerika,plus een nitro zuiper.min .30% gr. albert
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vandaar dus de G op de motoren.... Garofali!
    At last!
     

Deel Deze Pagina