Enige afwijking op werkelijke starthoogte t.o.v. de gelogde starthoogte zijn meteorologische afwijkingen en die zijn voor iedereen gelijk dus dat maakt geen drol uit. Daar kan je over discussieren tot je een ons weegt, het ding is goedgekeurd voor gebruik en als je het er niet mee eens bent ga je naar de FAI. Het veld is daar de verkeerde plek voor en elke discussie daarover kan erg makkelijk afgekapt worden. (maar ik hoef zelf ook niet direct te weten of hij nu wel of niet die laatste halve meter goed zit of niet. Ik zie op de tijdlijn wanneer ik hem oppak voor de start en weer oppak na de landing dus hij is goed genoeg)
Nee, ik ga er niet over discussieren, zeker niet, maar ik zou het wel n keer willen proberen, gewoon omdat het kan ;-).
Eerlijk gezegd ben ik niet zo benieuwd naar de absolute afwijking, maar wel naar de spreiding van de verschillende altis loggers (en andere merken loggers). Oftewel: als je ze allemaal naar 100 mtr stuurt, hoeveel afwijkingen zien we onderling dan? Zou leuk statistiek onderzoekje zijn, maar of het haalbaar is? Gr. Brian
bij de altis 4+heb ik gemerkt dat bij testen op de werkbank elke keer na de reset en een keer draaien hij ongeveer 1. 7 a 1.8 meter aangeeft zonder dat hij daadwerkelijk hoger of lager is geweest. Kan zijn dat door het draaien er iets aan onderdruk ontstaat door de propeller wash. Dit was met de hatch open.
Ik heb een test gedaan met 2 altissen in serie in een kist. De score was op 0,1 meter na gelijk. De grootste onzekerheid is denk ik de druk in de romp. Afhankelijk van de vorm en eventuele openingen kan de druk hoger of lager zijn dan buiten en daarmee een afwijking geven.
Klopt, zou in theorie betekenen dat als ik een gaatje van 10mm ergens, in de buurt van de Altis, in de romp maak dat ik een lagere hoogte noteer?
Dat hangt ervan af of er een drukopbouw of onderdruk in de romp ontstaat. Bij een sneller vliegend F5F model had ik een dermate hoge drukopbouw in de romp dat het model volgens de log onder grondniveau vloog (terwijl er in werkelijkheid tot 80mtr hoog gevlogen werd).Na aanpassen van een koelgat werd de hoogteindicatie een stuk relevanter. Bij een dergelijk F5F model liggen de snelheden natuurlijk hoger dan bij een F5J model. Aan de andere kant telt iedere mtr afwijking bij een F5J model. Een voldoende grote opening zou natuurlijk helpen om zeker te zijn dat de hoogtelogger de juiste hoogte aangeeft. Hoe groot dat gat moet zijn is een goede vraag (plaatsing natuurlijk ook). 10mm op de vlakke zijkant van de romp lijkt me op gevoel een goed uitgangspunt.
Lijkt me interessant om te weten inderdaad. Wie van jullie boort er even een gat van een cm in zijn romp om dit te testen?
Wat wil je met het gat. Als je de 'juiste' hoogte wilt meten is het best lastig een ideale plaats te vinden, buiten de invloed van propeller en vleugel een gat op de zijkant achter de vleugel zou misschien het beste kunnen zijn. Maar het andere grote probleem is dat er meestal veel meer gaten in de romp zitten die ieder op hun eigen plek onderdruk of overdruk leveren. Uiteindelijk weet je nog niet echt veel als je niet kunt ijken met een echte statische buis op de juiste plaats. Is het erg? Wanneer je gewoon zweeft met een F5J kist zal je niet veel meer vliegen dan 7 m/s dan heb je een stuwdruk van 29 Pa wat nooit meer dan 29/12.5 = 2.4 meter hoogte fout op zal leveren. Bij een drukgaatje in het stuwpunt zal de logger die 2.4 meter te laag aangeven. Een praktische onderdruk zal vrijwel altijd lager zijn dan die 29 Pa (bij 7 m/s) en dus iets te hoog kunnen aangeven. In de zoom situatie waarbij je misschien 15 m/s vliegt kan je deze waarden met 2² = 4 kunnen vemenigvuldigen. In de F5F case van Gerben, met misschien 60 m/s zou de afwijking bij een gat in het stuwpunt wel 175 meter kunnen zijn! Wanneer je maar 1 drukgat hebt, bijvoorbeeld door de Altis af te schermen van de rest van de romp, is het gat dat je nodig hebt in principe hooguit 1 mm. Als je de invloed van andere gaten wilt overstemmen' is misschien 4 mm een goede maat, maar dan is de vorm van het gat weer erg van belang, de hoeken mogen dan niet afgerond zijn. Mijn aanbeveling voor F5J is je er niet te druk over te maken want veel invloed heeft het i.h.a. niet. Als je er echt voordeel uit zou willen halen kan je gaan experimenteren, mij lijkt dat er andere aspekten zijn waar de ontwikkelings/trainings energie beter gebruikt kan worden. Interessant blijft het.
Top Rick, dat is nog eens bruikbare info. Wetenschap prevaleert (bijna) altijd boven gevoel. Zou de snelheid van een F5J kist niet hoger liggen als men snel moet uitklimmen? Dan bedoel ik de taktiek van 20 seconden op lage hoogte naar thermiek zoeken en vervolgens indien nodig snel omhoog te gaan naar zeg 150mtr. Uitgaande van een 45 graden klimhoek ga je dan richting 18m/s vliegsnelheid. Wordt het model met draaiende motor horizontaal gelegd zou je vlotjes over de 20m/s kunnen gaan. Als ik de berekening juist interpreteer zou dat worst case zo´n 20mtr kunnen schelen in de hoogteindicatie?
Had jij niet nog een Stork met “pas” 3 vluchtjes of wat achter de kiezen? Kan makkelijk een gaatje in, lijkt me.
Zou goed kunnen. Ik ben niet voldoende op de hoogte met wat de modernste toestellen kunnen en/of doen. Met jouw uitgangspunt is je resultaat correct.
Het zijn ondertussen wellicht wel al 6 vluchten. Ik probeer de glans er nog een beetje aan te houden totdat het weer mooi weer wordt. Geen moedwillige gaatjes erin, daar ben ik te schijterig voor.
Na het lezen van enkele AFR logs, heb ik volgende vraag/opmerking: in de logs is te lezen dat de temperatuur tijdens het zweven aardig oploopt. De logger laat zien dat de temperatuur in de romp van 21gr omgevings temperatuur (start) oploopt naar >30 gr, terwijl op hoogte (>299m) de lucht temperatuur eerder zou moeten afnemen. Weet iemand of de Altis logger + SW hierop compenseert?
In welke zin verwacht je een compensatie? 1 graad per honderd meter of iets dergelijks, om maar iets te noemen? Eerlijk gezegd verwacht ik dat niet, de primaire taak van de Altis is hoogte meten door de luchtdruk te meten, niet meer en niet minder. Dat de temperatuur wat oploopt kan ik me best voorstellen, het motortje voor de altijs warmt altijd wat op, de accu ook. Die warmte zal toch deels in de romp blijven hangen.
Uit F3J logs zie ik dat tijdens een zonnige 10min vlucht de temperatuur in de romp oploopt met ca. 5-10gr (opwarming door de zon dus). Een hoogtemeter meet de barometrische luchtdruk en vertaalt die middels een formule naar een hoogte. In die formule zit ook de luchttemperatuur als parameter. Bij 10gr afwijking tussen gemeten temperatuur en feitelijke luchttemperatuur, heb je zo (als ik het goed heb) 4% afwijking in de 'gemeten' hoogte. Een F5J logger zou dus geen compensatie op temperatuur mogen hebben - de temperatuur tussen start en einde looptijd zal toch vrijwel identiek zijn.
Stond ook als tip op de site van Aerobtec: bypass met een + en - (alleen signaaldraad niet naturlijk)
Ik doe dit al jaren zo, vroeger met een dubbele BEC op 5.5V en een Schottky diode op de extra BEC om elkaar niet te beïvloeden, de laatste tijd zonder extra BEC en een spannings aftakking voor de Altis. Werkt prima.