Van een oud collega heb ik wat oude modelbouw spullen uit de 50er jaren gekregen , deze zouden anders in de vuilnisbak belanden en dat vond ik zonde . Nou is het in mijn optiek best wel bijzonder spul , maar wie zou ik er blij mee maken ? Een museum op dat gebied hebben we niet in nederland (nergens in europa) en om het alsnog weg te gooien vind ik ook weer een stap te "ver' gaan , ik hoef er niets voor te hebben. Ik heb er een paar foto's van gemaakt en er is nog meer dat zal ik de komende week plaatsen . 20171103_162247 door Helikapoter geplaatst op 3 nov 2017 om 23:08 20171103_161016 door Helikapoter geplaatst op 3 nov 2017 om 23:08 20171103_161133 door Helikapoter geplaatst op 3 nov 2017 om 23:08 20171103_162303 door Helikapoter geplaatst op 3 nov 2017 om 23:03 20171103_162100 door Helikapoter geplaatst op 3 nov 2017 om 23:08 20171103_162107 door Helikapoter geplaatst op 3 nov 2017 om 23:08 Arno
Dat dieseltje is toch zonde om weg te doen... Die loopt waarschijnlijk nog prima en zal met wat goede zorg jou ook nog wel overleven.... Die Sikorski is wel een byzonder ding... vraag me af hoe ze die in de jaren 50 of 60 de lucht in hadden willen krijgen?
Daar heb ik ook naar zitten kijken. Ik vermoed dat dit een vrijevlucht model is en dat het met een propellermotor wordt aangedreven. Het is erg lastig om uit te leggen maar Cox heeft destijds ook zo iets verkocht en dat vloog (een soort van ). De motor met een prop er op zit op een plateau gemonteerd met de prop recht omhoog. Aan dat plateau zitten de rortorbladen en het geheel kan draaien om de verticale as. Wanneer je de motor start en los laat zal de prop de ene kant op draaien en het hele plateau met de motor en de rotorbladen de andere kant op. Zo gaat de "heli" de lucht in. Wanneer de motor stopt valt de aandrijving weg en zal de heli weer zakken. Door de luchtstroom door het rotorvlak zal de rotor blijven draaien net als bij een autogiro. Zo wordt de val geremd en kan de heli (meestal) zonder schade landen. Let op, dit is niet bestuurbaar, allemaal vrije vlucht dus. Een voorbeeld van zo'n Cox heli kan je HIER zien. Op jouwbuis zijn filmpjes te zien, de onderstaande laat het één en ander mooi zien en nog meer "vreemd spul".
Absoluut museumwaardig! Dit is een deel van de geschiedenis van de Nederlandse modelvliegerij. Ik kom nog met interessante zaken betreffende het tweedekkertje met de Webra Record 1,5 cc diesel. Zo iets als dit: http://www.modelbouwforum.nl/threads/brandstof-motoren.255529/page-2#post-3844748 Morgen wordt het even heel druk, maar woensdag zal wel lukken. Tot die tijd even niets met de spullen doen, please....
Hier is dan mijn bijdrage uit het historisch archief: Dit Is een 'Sporty', een LB trainer uit januari 1955. Tekening en houtpakket van Henri. J. (Harry) Scheijde, een van de hoofdstedelijke modelbouwwinkeliers en zelf ook actief modelvlieger. Hier wat ik er over vond:
Geweldig leuk , dezelfde firma als wat op de doos van de Sikorsky S51 staat . Blijft toch de vraag waar als dat " moois" bewaard gaat worden , welk museum of instituut zou hier in geïnteresseerd zijn ? Of welke verzamelaar kan ik hier blij mee maken ? ( uiteraard gratis ) Arno
Deze verzamelaar zou je in elk geval blij kunnen maken met de jetex spullen. De bouwdozen en de toestellen blijven beter in Nederland. Mvg, Jo
Jo , Aangezien er in Nederland schijnbaar geen "Musea" of verzamelaars zijn , kan ik het Jetex spul tegen verzendkosten naar je toe sturen Stuur even een PM via het "gebruikers menu" voor je gegevens e.d. Gr, Arno
Op de British Nats dit jaar werd er nog stevig gevlogen met Jetex. Ik heb nog enkele vliegklare jetex-modellen die ik een jaar of 40 geleden gebouwd heb en ook nog enkele kits uit de jaren 50/60 voor Jetex. Mvg, Jo