7 cilinder 120 cc radiaal motor

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag begonnen aan een nieuw project.

Ik heb nog geen idee hoe lang ik hier over ga doen en of ik er doorlopend aan ga werken,het is voor mijn begrippen(en gereedschappen) een behoorlijk ambitieus project en als ik er ff genoeg van heb stop ik er gewoon een tijdje mee.


Het is dus een 7 cilinder radiaal motor,7 x 17,2 cc,boring x slag 29x25mm.
Dit moet 'm uiteindelijk worden.
Screenshot_20170814-224620.png

Screenshot_20170814-224711.png


Ik heb het tekeningen pakket al een tijdje liggen en ben ook al een tijdje materialen aan het verzamelen.

Maar goed vandaag dus begonnen met een stuk alu 2007 120 rond af te zagen.
Net iets te groot voor mijn zaagmachine dus moest ik t geheel iets verdraaien om er helemaal door te komen.
Dit viel mee,15 minuten later had ik een plak van 70 mm dik.
20171114_085517.jpg


Deze plak gevlakt,gecenterd en een gat er in geboord.
Oplopend naar 16mm,net groot genoeg voor mijn grootste(en meest stabiele)binnendraaibeitel.
20171114_091904.jpg


En dan vooral veel,heel veel spanen maken..
20171114_095034.jpg

Door naar 95 binnen diameter 47mm diep,echt een berg alu ,all over the place.

Daarna de buitendiameter afdraaien naar 110 mm.
Ik heb eigenlijk niks om echt accuraat groter te meten dan 100 mm dus moest ik dit met de schuifmaat doen.
20171114_103759.jpg

Hierna nog de lagerzitting uitdraaien met wat vrijloop voor het rondraaiende gedeelte van het 35 x17x10 lager wat erin komt.
20171114_112825.jpg


Tenslotte nog het gat waar de krukas door naar buiten komt uitdraaien naar 17,1 mm en een vuilniszak spanen in de kliko keilen en daarmee was het klaar voor vandaag
20171114_124813.jpg


Wordt vervolgd:)
 
Laatst bewerkt:
Als je van dat alu tekort hebt meld je maar, ik heb een paar enorme staven ervan,

Ik dacht rond 50 of 55, en nog vierkant 100 of 110 keer 40,

Ik heb er meerdere meters van,

Mvg monsterdiesel
 
Als je van dat alu tekort hebt meld je maar, ik heb een paar enorme staven ervan,

Ik dacht rond 50 of 55, en nog vierkant 100 of 110 keer 40,

Ik heb er meerdere meters van,

Mvg monsterdiesel
 
Bedankt allemaal voor de belangstelling,ik zal het hele proces zo goed mogelijk in beeld proberen te brengen met flink wat foto's.
Dit gaat wel langer duren dan een paar maandjes vrees ik;)
 
Hoe word de aansturing van de kleppen bij dit model geregeld?
Wat ik tot nu toe gezien heb, is met een schijf met 4 nokken, die op 1/4 van het toerental loopt Alleen zit daar een tandwiel met binnenvertanding aan, en dat is nogal een kostbaar grapje.
 
Hoe word de aansturing van de kleppen bij dit model geregeld?
Wat ik tot nu toe gezien heb, is met een schijf met 4 nokken, die op 1/4 van het toerental loopt Alleen zit daar een tandwiel met binnenvertanding aan, en dat is nogal een kostbaar grapje.

Klopt helemaal,
Er gaat een C45 tandkrans module 1 met 60 tanden in.

Tja wat is duur,ik denk zo rond de 60 euro kwijt te zijn voor alle tandwielen bij elkaar waarvan het tandwiel met binnenvertanding idd verreweg het duurst is,eurootje of 45 zo uit mij hoofd.
het stafmateriaal en gereedschappen ben ik veel meer aan kwijt en bij de weg..een hobby mag wat kosten.

Het is alleen niet makkelijk te vinden,het is mij iig nog niet gelukt in Nederland,als iemand nog iets weet?Scheelt mij weer verzendkosten uit het buitenland.

In de buitenkant van dit tandwiel worden de nokken gefreesd waarna het gehard moet worden.

Ook nog iets gedaan vanavond,
Het carter in wording ingespannen in de drieklauw van mijn verdeelapperaat en over 3 assen uitgeklokt,
Dit bleek nog een tijdrovend klusje te zijn.
20171115_205951.jpg

20171115_210015.jpg





Dit is trouwens de eerste keer dat ik dit verdeelapparaat gebruik,ik gebruik meestal mijn kleine uitvoering maar die is hiervoor veels te klein en daar kunnen ook geen verdeelschijven en schaar op.

Tja die verdeelschijven en schaar...hoe zat dat ook alweer?
Ff kijken..4 graden per omwenteling van het handwiel geeft 90 omwentelingen voor 360 graden dus 90 gedeeld door 7(cilinders)=12 6/7,dus 12 omwentelingen plus 18 gaten op de 21 schijf.

20171115_212208.jpg


Nou maar voorzichtig wat frezen,

20171115_213128.jpg


So far so good,toch wel bang om iets te verprutsen omdat het een nieuw stuk gereedschap is en ik mischien wel iets vergeten ben vast te zetten oid.
20171115_214255.jpg


Zo nu dus 12 omwentelingen en 18 van de 21 schijf.....

20171115_214922.jpg

Als ik de graden aflees lijkt het te kloppen.

En de volgende
20171115_215549.jpg


Nou dat ging goed,morgen ga ik verder.
Ik probeer morgen de andere 5 vlakken te frezen en een begin te maken met de gaten voor de cilinders.
Ik dacht die maar eens te gaan kotteren,doe ik ook niet elke dag..leuk,zo'n radiaal motor:)
 
Laatst bewerkt:
Tandwielen.com kan wel binnentandwiel leveren, 12 omw en 18 gaten overslaan dan wel he Ben zelf bezig met een iets grotere uitvoering , 7 x 450 CC VW kever cilinder bussen en aangepaste koppen.
Zit al te zoeken of ik het niet met gewone tandwielen op kan lossen , die kan ik wel maken, maar een binnentandwiel word wat lastig.
De gaten voor de cilinder bussen heb ik anders opgelost, Gaten groter gekotterd , tot half weg zo,n beetje, en vulschijven gemaakt, Zodat de cilinders wel mooi vlak liggen /
 
Laatst bewerkt:
Back
Top