Modelstoomsleepboot Dockyard V

Ik weet niet hoor, maar volgens mij is er wel iets meer voor nodig dan alleen maar koken, om de ketelsteen uit water te verwijderen. Dat werkt alleen voldoende als je alle water verdampt en weer condenseert, maar ja, dan heb je gedestilleerd water en dat is OOK je bedoeling weer niet. Dan kun je beter een waterontharder gebruiken die met een natrium ionenwisselaar werkt, of gewoon door een klein beetje soda toe te voegen en de boel te laten bezinken en filteren.


Simpele vraag: Waarom moet je ontkalker in een koffiezetapparaat gebruiken?
 
Ben je me nu aan het uitproberen of zo?

Kijk maar wat er gebeurt als je gekookt water door een koffiezet apparaat gooit: dan moet je NOG STEEDS om de zoveel tijd je apparaat ontkalken.... minder vaak, maar niet heel veel minder vaak....

(kleine hint: ik stook al 25 jaar stoomketels als onderdeel van mijn beroep)
 
  • Like
Reactions: Cnn
Duidelijk over nagedacht.
Je vuilwatertank zou ik toch veranderen.
Ik verwacht dat als je een beetje meer gaat varen dan "drijven", net als ik 1 liter water per uur gaat gebruiken.
Steeds naar de kant om je voorraadtank te vullen is al een bezigheid, als je dan ook je vuilwatertank moet leegzuigen, lig je meer tegen de kant dan dat je vaart.

Met mijn "brander" bedoel ik de servo die de (wasbenzine-)gaskraan bedient.

Dus als je ketelwater nodig hebt zet je de brander aan?.

Nu mijn antwoord.
Op de bijgevoegde foto zie je twee voorraadtanks in de boeg van de Dockyard V. SB, vers watertank inhoud ca. 0,8L en BB de condensaat opvangtank, ca. 0,25L. Samen ook gelet op de inhoud van de gastank genoeg voor ongeveer een uur varen.
Na deze tijd moet ook het condenseersmeertoestel gevuld worden.
Beide zijn in de boeg geplaatst, zodat de gewichtsverandering weinig invloed heeft op het evenwicht.
Zie bijgaande foto. Hier op is ook te zien hoe de gastank tegen bevriezing is gemonteerd op de koperen steunen gemonteerd op een warmte collector aan de binnenkant van de ketelbehuizing.
SAM_1728.JPG
 
Ben je me nu aan het uitproberen of zo?

Kijk maar wat er gebeurt als je gekookt water door een koffiezet apparaat gooit: dan moet je NOG STEEDS om de zoveel tijd je apparaat ontkalken.... minder vaak, maar niet heel veel minder vaak....

(kleine hint: ik stook al 25 jaar stoomketels als onderdeel van mijn beroep)
 
Correct wat u schrijft.
Minder vaak, maar ik heb voor de ketelniveau regeling gebaseerd op geleidendheid metaalionen nodig voor de meetstroomdoorlaat.
Indien u nog meer informatie wilt hebben, dan kan ik het schema van de ketelniveau regeling op basis van geleidendheid opsturen.
 
Ik ben bezig met het ontwerpen van een stoomsloep en stoomketel en wil erg graag meer weten over waterniveaus in model ketels om een signaal element in te bouwen als ik varend ga stomen. Ik wil alles erg zichtbaar houden (het moet smoelen) maar zou graag een beveiliging hebben op de brander als er iets mis is met het waterniveau. Het zou geweldig zijn als het schema op basis van geleidendheid wordt gedeeld.
 
Ik ben bezig met het ontwerpen van een stoomsloep en stoomketel en wil erg graag meer weten over waterniveaus in model ketels om een signaal element in te bouwen als ik varend ga stomen. Ik wil alles erg zichtbaar houden (het moet smoelen) maar zou graag een beveiliging hebben op de brander als er iets mis is met het waterniveau. Het zou geweldig zijn als het schema op basis van geleidendheid wordt gedeeld.

Eerstens,
Complimenten over je Excel bestand over de berekening van de stoommachine.
Over een Stuart machine weet ik niets, maar als je de slag naar 12mm en de zuiger diam. op 14mm zet.
Voor een dubbelwerkende 2 cilinder voldruk machine onder 3 bar zet. zie je direct het vermogen.
Volgende punt is het stoomverbruik, cilinderslag inhoud maal 4, heen en weergaande slag/min, weet je hoeveel stoom er per min. nodig is. Voor het verdampen van stoom is er een verdampend oppervlak nodig, Naar mijn verwachting moet een Schotse ketel met dit VO)verdampend oppervlak redelijk groot moeten zijn.
Zo dit was punt 1, zonder voldoende stoom geen machine vermogen.
Het schema had ik al eerder gestuurd naar "Baggeraar''.
Voor jouw informatie bijgevoegd.
Indie je vragen hebt, dan gaarne bericht
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Berichten kun je gedurende twee dagen corrigeren middels klik op bewerk onder het betreffende bericht, Daarna zijn ze bevroren.
Geldt ook voor titels, die wijzig je middels Topic Tools boven eerste bericht.
 
DOCKYARD V, stand van de bouw aug. 2017.

Update 9 november 2017.
Deze week de eerder gemaakte bovenbouw als test geplaatst op de dekplaten.
Het is te zien, dat de componenten nog uit losse delen zijn, zie de machinekamer lantaarn, die niet op de juiste plaats ligt.
Ook is goed te zien, dat de (binnen)pijp ruimte heeft met de ketelhuis opbouw. Pas na plaatsen van de buitenpijp(overeenkomstig aan werkelijke schip) zal deze aangepast worden.

SAM_1792.JPG
 
Ga je het voordek nog in stroken verdelen, want nu heb je alleen dekrondte en geen zeeg?
Die hut ziet wel heel netjes met de rondingen in de voorkanthoeken.
 
Ga je het voordek nog in stroken verdelen, want nu heb je alleen dekrondte en geen zeeg?
Die hut ziet wel heel netjes met de rondingen in de voorkanthoeken.

Zie volgende foto, hier op is de zeeg goed te zien.
Over stroken, Het voordek is zodanig geforceerd, dat deze de zeeg volgt.
Misschien heb ik je vraag niet goed begrepen.

SAM_1794.JPG
 
In de zij kan ik dat wel zien, maar in het hart van het schip (over de breedte) is het niet te zien.

Het is een proefpassing. Aan het voordek is goed de dwars zeeg te zien. De hulpklemmen drukken de dekplaten omlaag.
Ter informatie: de bovenbouw bestaat uit twee delen, scheiding op verjonging van ketel- naar machinekamer deel. Op dit deel zijn zij samen gesoldeerd, om de lengte zeeg te volgen. Achterdek eveneens geforceerd om de lengte en dwars zeeg te volgen.
 
Leuke boot stoompomp,zelf ben ik niet zo op de hoogte over boten,laat staan het bouwen ervan,daarom mijn vraag,wat is een zeeg!
Het is een proefpassing. Aan het voordek is goed de dwars zeeg te zien. De hulpklemmen drukken de dekplaten omlaag.
Ter informatie: de bovenbouw bestaat uit twee delen, scheiding op verjonging van ketel- naar machinekamer deel. Op dit deel zijn zij samen gesoldeerd, om de lengte zeeg te volgen. Achterdek eveneens geforceerd om de lengte en dwars zeeg te volgen.
 
Leuke boot stoompomp,zelf ben ik niet zo op de hoogte over boten,laat staan het bouwen ervan,daarom mijn vraag,wat is een zeeg!

Op de onlangs gemaakte foto met de vast gesoldeerde dekken is de zeeg te zien.
Er zijn twee soorten zeeg:
- Langszeeg, in de lengte van het schip, dit is de holte van het dek.
- Dwarszeeg, de bolling van het dek over de breedte van het schip. Hierdoor blijft het overkomende buiswater niet op het dek staan, maar loopt naar de zijkant en wordt afgevoerd over de waterloos kleppen(bij de Dockyard) of algemeen de spuigaten in de reling.
De opening in het dek is voor het plaatsten van de stoominstallatie. Voor indruk, zie foto van de op de proefstand draaiende installatie.

SAM_1795.JPG


Foto 1 Stoominstallatie.JPG
 
Back
Top