Even twijfelen maar de kogel is door de kerk. Na verschillende te-vrede vluchten met de P-38 Lightning te hebben gemaakt, gisteravond besloten een grotere versie te printen voor aankomend vliegseizoen. Hiervan ga ik (proberen) een bouwverslag te maken Moet zeggen dat ik erg benieuwd ben hoe dit uitpakt, en vooral of en hoe ze vliegt. Tevens vraag ik me af welke motorisering/propmaat ik het best kan nemen. Daar ben ik echt een noob in. Iemand een idee Ik zal binnenkort wat meer info over het toestel geven zoals geschat vlieggewicht. 16-11-17. Kid's onder de wol, STL-bestanden erbij bij gepakt en met 125% vergroot. Daarna het internet afstruinen.........conclusie, er zijn servo's en retacts te verkrijgen die behoorlijk netjes passen. 17-11-17 Ondertussen zijn P38_wingL1, R1 en ook de canopy een feit. Tevens 2kg PLA besteld, deze is bijna op. Hopelijk komt morgen de nieuwe levering en kan ik weer verder. Als je opmerkingen, ideeën of suggesties hebt hoor ik dit graag Alvast twee foto's. Één van de originele canopy en de 125% versie. En één van het toestel wat regelmatig mee is geweest naar het veld........Wellicht, als het weer zo blijft zoals het nu is, is de kans groot de ze samen op de foto komen te staan. Gr Coen
Bedankt Robin, Heb er nu nog schik in, best een groot verschil als je de delen vergelijkt. De printer is druk bezig met de linker romp. Helaas passen de onderdelen niet meer tegelijk op de glasplaat....voor iedere romp zijn nu twee print sessies nodig. Foto van de middelste romp
Tot op heden weinig problemen tegen gekomen na het opschalen van de onderdelen. Bij de canopy heb ik het één en ander aan moeten passen met betrekking tot de perimeters. Voorheen was de instelling voor twee perimeters alleen voor de eerste millimeters van de print, nu was het noodzakelijk om dat ook bij de overgang toe doen van "glas naar frame" door het sprongetje wat daar zit was de afstand te groot na het opschalen. Helaas loopt dit door in het raampje met het kruis. Maar ik zag geen andere oplossing. Ook was de vleugel lock, wat toch al een kritisch punt was erg stug geworden en daardoor niet bruikbaar. Dit heb ik op kunnen lossen door simpelweg met de punt van een soldeerbout een klein beetje ruimte te maken.
Vandaag de retract voor het neuswiel en de servo's ontvangen. Deze passen mooi. Zelfs de gaten van de montageplaat zitten nagenoeg goed en zijn te monteren met M3 boutjes zonder verdere aanpassingen. Na het monteren en aansluiten van de retract ben ik tegen een probleempje aan gelopen. De hevel is namelijk te lang. Die is gelukkig eenvoudig in te korten. Na het inkorten van de hevel en het monteren van de neuswiel servo werkt het naar behoren Omdat ik niet zeker wist dat de retract zou passen had ik het printen van de overige delen even gestaakt. Nu dit mooi past evenals de servos kan de printer weer aan het werk.
Vannacht en vanmiddag is de printer druk geweest met de linker romp. Ik had deze al eens geprint, maar was niet tevreden met het resultaat. De romp weegt 250gram en heeft een lengte van 1095mm. Ik heb werkelijk geen idee of dit veel is voor een lege romp van dit formaat... Nu verder met de rechter romp.
In de toekomst nog “even” in ABS. Grapje hoor. Nu de delen 25% vergroot zijn?Betekent het dan ook dat men moet rekenen met 25% meer kracht werkingen? Heb je de delen nog digitaal aangepast waarbij je rekening hebt gehouden met die vergrote krachtsverhoudingen? Groet:Robin P.s. Wat een prachtige prints zeg!
F2B, bedankt voor je reactie. Robin, de prints zij. Gemaakt met die settings die je laatst hebt gekregen. Aan het model heb ik verder niets veranderd, gewoon in Simplify3D de schaal op 125% gezet. Ik ben erg benieuwd hoe het zich allemaal gaat houden en hoop dat het sterk genoeg is ABS is voor mij niet het ideale materiaal gezien mijn printer. Die heeft namelijk twee open zijde. Met m'n vorige printer die wel gesloten was had ik voor vliegtuigen slechte ervaringen. De romp ging wel maar de vleugels was niet te doen. Erg veel last van warping.
Helemaal duidelijk Coen. Ik ben dan ook benieuwd hoe groot het uiteindelijke gewicht van een volledig opgebouwde 125% P-38 zal zijn. Welke gesloten 3D printer gebruikte je? Groet:Robin
Een XYZ Da Vinci 1.0. later heen heb ik die gemodificeerd naar een bowden setup met E3Dv6 hotend. Wat er, met de juiste instellingen, een hele andere printer van heeft gemaakt. Echt een aanrader! Foto 1 een onderdeel van een ME109 na de mod met een layerhoogte van 0,25 40mm/s. En foto 2 de starvase toen hij nog origineel was met een layerhoogte van 0,2 30mm/s .
Vandaag weer even verder met de P38. Helaas is de linker romp uit m'n handen gevallen en terecht gekomen op de neus. Gevolg..... Een flink stuk eruit gebroken. Hopelijk krijg ik het deel wat stuk is netjes van de romp af, zodat ik het nieuwe deel, wat ondertussen klaar is, terug kan lijmen. De printer was druk met de neus, ik met de vleugels. Die zijn verlijmd, ailerons gemonteerd evenals de servo's. Met een Z-tang de stuurstang gebogen op de juiste lengte. Servo's heb ik vast gezet met CA en een dotje hot-glue Ook heb ik alle onderdelen gewogen omdat ik benieuwd was naar het gewicht. Zit nu op een gewicht van 2250 gram. Hier komen de prop's, motoren, regelaars, LiPo, beentjes van het landingsgestel en wat kabels nog bij. Bij het opschalen ben ik bij een aantal onderdelen, met name de roeren tegen een probleem aan gelopen. Deze zijn in de standaard bestanden ge-groepeert. Op zich prima, maar door het opschalen raken ze niet allemaal het printbed. Gelukkig merkte ik dit op tijdens het slicen en heb ik het één en ander aan kunnen passen. De delen losmaken van elkaar en stuk voor stuk op het bed laten landen. Vervolgens groeperen en opslaan als een STL-bestand is de remedie. Mocht je hier vragen over hebben hoor ik het wel.
Nog bedankt voor de tip Coen! https://aerofred.com/details.php?image_id=99272 Met 130% vergroot en vanuit Portugal verstuurd. (Totaal 180€) Groet:Robin