Carrera Go auto probleem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door andyr74, 26 nov 2017.

  1. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Ik weet niet of het hier helemaal in dit topic past maar het is in ieder geval electronica.

    Onze zoon heeft vorig jaar een Carrera Go slotcar racebaan gekregen. Een gewone analoge racebaan met 2 sporen en 2 auto's (DTM serie).

    Na een tijdje (pakweg paar maanden) begon ik de indruk te krijgen dat de auto's iets trager begonnen te rijden. En dit werd er niet meer beter op. Nu ongeveer een jaar later rijden ze eigenlijk veel te traag om nog plezant te zijn. Niet op één bepaalde plaats maar over de gehele track. Een 180gr bocht die onder een helling van 45gr naar boven gaat kan amper meer genomen worden. En dit voor beide auto's.

    Nu heeft hij ook 2 nieuwe Carrera Go auto's gekregen (van "Cars" deze keer). En deze rijden even snel als de eerste 2 in het begin. Aan de auto's zal het dus niet liggen.

    De voeding levert een spanning van 14,8V. Ik heb dus met een multimeter de spanning op de sporen gemeten tijdens het rijden. De handcontrolers hebben 2 standen: de gewone induwknop en een "turbo"knop. Met de gewone induwknop staat een spanning van +-8V op de sporen, met de turboknop is dit +-14V. Dit voor zowel de orginele auto's als de nieuwe cars auto's.

    Ondurtussen heb ik voor de eerste 2 auto's:
    - de borstels vervangen door nieuwe
    - de auto goed uitgeblazen (alle stof en zo weg)
    - de motor "uitgespoten" met een bus motorcleaner (van Corally moest die van belang zijn) - voor zover dit goed kan met dergelijke kleine motoren
    -...

    Dit gaf geen verbetering.
    Iemand een idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?
    Toch motor vuil vanbinnen? ik weet niet of dergelijke motortjes open kunnen.
    ...
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het ligt wel degelijk aan die auto's. De voeding lijkt in orde, de baan ook omdat de nieuwe auto's wel goed rijden. De baancontacten goed schoon maken kan nooit kwaad maar dat zal dit probleem hoogstwaarschijnlijk niet oplossen. De motor kan van binnen inderdaad vuil zijn waardoor hij niet soepel kan draaien. De auto's die ik van vroeger ken hadden vaak motortjes die half open waren. Deze schoon maken was geen groot probleem en dat kon soms veel helpen.
    Er is nog een andere mogelijkheid en die is veel vervelender. De sterke van de magneten in de motoren kan minder worden. Hierdoor zullen de motoren hun kracht verliezen waardoor de auto langzamer zal rijden. helaas zal de motor daardoor behoorlijk heet worden wat erg slecht is voor de motor. Voor de magneten om precies te zijn. Juist door die hitte verliezen de magneten hun kracht. Wat wij "toen" moesten doen was de motor vervangen wat ook met enige regelmaat gebeurde. Voor de auto's waar we veel mee reden konden na verloop van tijd knap heet worden. Wanneer de auto dan langzamer ging rijden en steed sneller heet werd wisten we dat er een nieuwe motor in moet komen. Ik had er altijd wel een paar in voorraad liggen maar dat is al weer lang geleden, de laatste motoren zijn samen met de baan naar een neef gegaan toe die kleine kinderen had. ;)
     
  3. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    De baancontacten zijn vernieuwd en dit bracht geen oplossing.
    De motortjes zijn (voor zover ik het helemaal zie) gesloten. Ik zie enkel 2 kleine gaatjes aan de andere kant van de asuitgang.
    Of ze op één of andere manier open kunnen heb ik nog niet geprobeerd.
    Of de motortjes warm worden of geweest zijn weet ik niet. Dit heb ik nooit gemeten.
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Lopen de assen/ wielen nog soepel?
     
  5. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Dit was één van de eerste zaken die ik controleerde. Deze lopen nog altijd soepel. Ik heb ze trouwens ook geolied met lagerolie.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dan zou ik eens gaan rijden zoals je altijd rijdt/reed en na het rijden eens controleren of de motoren heet zijn.
    Zo ja: vervangen. Da's een kwestie van een paar euro en een uurtje knutselen.
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Al googelend: Zitten er inductors in serie met de motor? Zien er uit als een weerstand. Als je die overbrugt, rijdt de auto dan weer zoals het hoort?
     
  8. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Die spoeltjes zitten er niet voor niets in, gewoon laten zitten! Ze overbruggen zal overigens niet helpen alleen wanneer de spoeltjes "verbrand" zijn zal dat wel helpen. Het probleem is echter dat ze verbranden wanneer er te veel stroom door gaat. Dat gebeurt wanneer de magneten in de motor hun kracht verliezen. Om deze reden verving ik destijds het geheel, de motor en de spoeltjes.
    Wanneer die spoeltjes er niet in zaten kreeg ik geheid klachten dat er strepen over het tv beeld liepen en/of dat de radio stoorde.
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dat was dan vast heel vroegâh! :)

    Maar motortjes vervangen is idd de beste oplossing.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Pakweg 45 jaar geleden. ;)
    Maar die storingen worden ook nu nog opgewekt en kunnen op soms heel onverwachte plaatsen problemen geven. Het is niet voor niets dat alle apparatuur die op de markt wordt gebracht aan knap strenge eisen moet voldoen. Er wordt heel wat apparatuur afgekeurd en/of teruggestuurd omdat ze te veel storingen veroorzaken. Alle apparatuur zit vol met spoeltjes, condensatoren en afschermingen om al die storingen "binnen" te houden. Daarom zitten die spoeltjes ook nu nog steeds in die autootjes en moet je ze gewoon laten zitten.
     
  12. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Waarom zitten die 2 weerstanden aan zo'n motor.
    Als ik het goed voorheb staat de weerstanden en de motor in serie en staat er door de die weerstanden een lagere spanning over de motor.
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Het zijn spoeltjes tegen storing, geen weerstanden.
     
  14. M@rcel

    M@rcel

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Nieuwegein
    Wat bedoel je met 'lagerolie'? Soort van naaimachineolie? Als de auto's kunststof lagers hebben kan je beter smeren met teflon of silicone.
     
  15. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Ik heb hiervoor een youtube tutorial gevolgd: daarin werd gezegd dat je een beetje lager- of machineolie op de as moest doen en dat je een beetje differentieelvet op de tandwielen moest doen.

    Gezien het hier gaat om een gewone (analoge) slotcar baan veronderstel ik dat er hier weinig electronica in bvb het aansluitstuk zit.
    Ik ga ervan uit dat de snelheid van de auto's gewoon geregeld wordt door middel van een eenvoudige spanningsregeling = een variabele weerstand in de handcontrolers.
    Dus een of ander electronica probleem is hier niet aan de orde denk ik.
     
  16. Karen Ahrens

    Karen Ahrens

    Lid geworden:
    6 nov 2022
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Pijnacker
    Hoi Coen, bij onze Carrera racebaan lijkt het probleem bij 1 autootje inderdaad aan de wielen te liggen. Als je de auto met zijn voorwielen op de baan zet en dan ‘gas geeft’ gaan de achterwielen wel draaien, maar zodra je de achterwielen dan ook op de baan zet gebeurt er niets. Voordat dit probleem ontstond hoorde we de auto een ratelend geluid maken en haperend over de baan gaan.
    Wat te doen als het probleem inderdaad in de achterwielen zit?
     
  17. M@rcel

    M@rcel

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Karen, je reageert op een heel oud topic maar je probleem is van heden dus ik zal proberen je antwoord te geven. Het probleem wat je omschrijft klinkt als een kapot tandwiel. De motor heeft een klein tandwiel (meestal metaal) en de as een wat groter (meestal kunststof). Om dat te controleren zal de auto open moeten maken. Dat kan door de (meestal) twee kleine schroefjes onderop los te maken waardoor de bovenkant los komt. Dan zie je meteen de twee tandwieltjes waar ik het over heb. Is er inderdaad zo'n tandwieltje kapot kan je die los kopen en vervangen (schuif je van de as).
     
    Karen Ahrens vindt dit leuk.
  18. Van Noten Marc

    Van Noten Marc

    Lid geworden:
    11 jan 2023
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Aartselaar België
    Beste mensen ik ben hier nieuw en heb me een Carrera go racebaan aangeschaft tweedehands
    Mijn naam is Marc beter gekend als Coachke ben 71 en mijn leven draait om alles met 4 wielen , heb in mijn jonge jaren echte slot racing gedaan in Antwerpen doch door duistere praktijken is de baan na enkele maanden of jaren opgedoekt , ze waren op schaal 1/24 en haalde hoge snelheden
    Nu het kriebelde weer erg bij mij en omdat mijn vrouwke zeer zwaar ziek is ( zal worden door de Chemo ) heb ik bresloten me er eentje aan te schaffen
    Ik heb dus verschillende occasie baan stukken gebruikt om toch tot een groot circuit te komen op een beperkte plaats , nu gisterenavond heb ik de eerste testritten gemaakt en ondervond dat de auto's in vele bochten gewoon stil bleven staan en met de boost knop schieten ze dan wel vooruit maar dat is niet zo leuk
    nu komt mijn vraag kan of mag ik de contactstrippen in de baan opkuisen en hoe ? Mag ik ze licht met een contact spray insmeren of ligt het zuiver aan de contacten in de auto's
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Zolang je de boel niet compleet onderdompelt, kan dat.
    vaak is het beter om met bv remmenreiniger of zoiets de strippen even goed te poetsen.
    door de tijd gaan er wat afzettingen op dat ijzer zitten, of wat oxidatie.
    maakt contact slechter

    iig poetsen is zowieso goed.
    toevoegingen daarbij kan, als je maar goed bedenkt of het op lange termijn handig is.
    is normaal niet zo heel kritisch.

    de contacten in de auto kunnen deels meewerken in het probleem, als dat wat vervuild is zal het op het ene baandeel net wel pakken, en op de andere net niet
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City

Deel Deze Pagina