McHorten 5.0

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MaartenCornelissen, 26 nov 2017.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Oke, ik geef toe voor de vlieg eigenschappen moet je niet bij Horten wezen, dan kun je beter wat anders bouwen. Maar dat doet er deze keer niet toe. Nee, de landing, daar gaat het me nu om:
    Laag aan komen zweven over de hei, recht van voren zijn Hortens vrijwel onzichtbaar, pas vlakbij ontvouwen de 5 meters zich uit het niets. En dan, hem binnen die 100 meter op de grasstrook neer zien te zetten zonder een spin aan het eind. Als dat lukt, ja dat wordt mooi. Eerst nog een winter van bouwen en dromen. Minstens even leuk.

    Zo ziet dat er dan uit van voren:
    Mc Horten 5.0 van voren.JPG



    En bij het overvliegen:
    McHorten 5.0 iso.JPG

    Op het gras
    McHorten 5.0 van boven 2.JPG

    0,23 m/s beloofd XFLR5, ja, ja, droom maar lekker door Cor.
    Vx-Vd XFLR5.JPG

    Constructie: triplex ribben en indekking, carbon liggers en D-box. In 5 delen volgens de E&A bouwmethode. Stijf en licht moet het worden, heb lopen beweren dat ik onder de 2 kg blijf, dus dat wordt nog wat.
    Besturing: RES. Hoogte/richtingsroeren aan de tippen en 2 remkleppen in het midden.
    Motorisering: electro, ca 300 watt, duwklappropellor
    Aerodynamisch: Auftriebsverteilung Sin 3,5 in de hoop dat ie dan een beetje lekker stuurt bij de landing.
    McHorten 5.0 FLZ.JPG
    Groen Ca, Rood γ (Ca * koorde)

    Ben al met de bouw van de carbon liggers en vleugelpennen begonnen. Het echte werk gaat van start zodra Dirk z'n frees van nieuwe lagers heeft voorzien ;-)
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2017
    Berrie en TheNorb vinden dit leuk.
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    En natuurlijk door dat grond effect heen sturen om te landen........
     
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ik begrijp iets van de inleiding,voor de rest laat ik mij verrassen.....

    Ben heel benieuwd naar de rest van het bouwverslag van de Horten.

    Succes:Robin
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Zonder rolroeren, dat begrijp ik niet ???
     
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Aan de vleugeltippen zitten 90 cm lange roeren. Ik heb ze in de tekening hierboven nu ook getekend. ''Elevons" zeggen de Amerikanen, een combinatie van hoogte en rolroer. Door de sterke verdraaiing van de vleugel giert het vliegtuig de juiste kant op. Hoogte en richting volgens het RES regelement.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2017
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :eek: :confused: Dit begrijp ik effe niet?!!!
    Wat is er mis met de vliegeigenschappen? Zichtbaarheid, ja dat kan een probleem zijn. Je moet goede ogen hebben voor een 'streepje aan de hemel'...
    Maar een goed ontworpen Horten vliegt fantastisch! Thermiekrondjes draaien: eenmaal goed ingevlogen, is dat een kwestie van indraaien, beetje up trimmen, en handjes in je zak ... Glijhoek: dankzij het ontbreken van allerlei onderdelen die alleen maar weerstand opleveren is dat voortreffelijk, ook zonder grondeffect. Pfff, een Horten is fantastisch! :D
    Zonder een spin landen is niet zo heel moeilijk. De gebroeders Horten hadden daar al iets voor: voortgekomen uit het feit dat een piloot zonder benen weinig voorkomt, moeten die onderdanen dus ergens ondergebracht worden. Daarom die 'kufe' midden achter onder. Maar dat helpt ook meteen om bij binnenkomst die neus naar beneden te dwingen, en een schaats effect.. Daardoor geen halve lift bij bijna overtrokken vliegtoestand, maar netjes afgeremd een stukkie doorglijden ...
    Dat jij vanwege die vermeende slechte vliegeigenschappen die 'kufe' achterwege laat ... Tja, daar maak je het probleem niet kleiner mee ... :) ;) :D

    Hmmm. Ik vind dat die tippen wel wat esthetischer mogen. Mijn frees kan naast hoeken ook bochtjes frezen. :D
     
  7. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Helmaal mee eens Dirk, een Horten: fantastisch! (En als hij niet goed vliegt ligt het dus aan het ontwerp of de piloot die niet kan landen ;-)
    Een kufe komt er uiteraard onder, anders maak je bij de landing geheid een halve salto naar achteren, een soort stervende zwaan. Maar dan nog, de vleugels parallel met de grond houden terwijl hij doorglijd over het gras, kwestie van blijven oefen begrijp ik. Des te mooier als het lukt.

    Hieronder een foto van de carbon liggers. Ik heb 1 mm dikke en 20 mm brede carbon strips schuin doorgesneden tot 8 tapse liggers, verlopend van 20 tot 12 mm respectievelijk 12 tot 4 mm breedte. De lengte is 1300 mm. Dat gaat goed met een stanley mes, maar je bent wel even bezig
    843ACC65-A6E8-42C3-A78C-245FD4A2B1B1.jpeg
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Volgens mij een kwestie van niet te langzaam landen.
    En vaak landen we toch te langzaam.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Het constructieve ontwerp is klaar. Een plaatje van de rechter vleugel (50 ribs). De webbing tussen de boven- en onderligger staat niet op de afbeelding, komt er uiteraard wel in. 2x45 graden balsa.
    McHorten vleugel v3b.JPG
    Het middenstuk ging de verbeeldingskracht van DEVwing te boven, gelukkig kan ik nog 2D tekenen.
    middenstuk plan.jpg

    Twee lipo’s omdat ik één grote niet kwijt kon voorin, ze worden parallel geschakeld. Via openingen in de zijkant van het middenstuk kunnen ze eruit. Zo blijft de schaal van de D-box (die de torsie van de gepeilde vleugels opvangt) intakt.
    De eneloop is de backup voor de bec. Hij gaat er bij de bouw in en blijft daar. Boven de receiver, motor en ESC komt een groot luik, dan kan ik daar tenminste fatsoenlijk bij.

    Nu is het wachten tot de onderdelen uit de machine rollen. Ben in de tussen tijd aan de vleugelpennen en hulzen begonnen. Voorin verenstaal 20 x 3 mm (kan het gewicht daar goed gebruiken), in de vleugel holle vierkante buizen van carbon 10 x 10mm. In verhouding tot het gewicht van het vliegtuig (2 kg, ik blijf optimistisch) zijn ze vrij groot, desondanks blijft het een zwakke plek in de stijfheid van de vleugel.
    vleugelpennen.jpg
     
    aurectar, Ariel, eric_laermans en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Het feest kan beginnen.
    Gefreesde ribben-001.jpg
    Strak en voor een scherpe prijs gefreesd in Amersfoort.

    Grote en kleine rib.jpg
    De grootste en de kleinste rib.

    Horten kenners springen wederom op: "Wat, een symmetrisch profiel in het midden?!?!" Jazeker, eigen ontwerp. Lage weerstand tot Ca 0.8 en boven Ca 1 al overtrekken. Plus flink wat ruimte voor de electronica.
     
    mig 3 en eric_laermans vinden dit leuk.
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoe ga je dit model in het luchtruim krijgen?
     
  12. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Met een bungee elastiek. Als het vliegtuig goed vliegt gaat dat probleemloos. De haak onderaan, 10 cm voor het zwaartepunt is daarvoor.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gefreesd????
    Ik kon de rookpluim boven Amersfoort hier zien! :D
     
    aurectar, Sebastiaan3Z9 en eric_laermans vinden dit leuk.
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ziet er uit als het werk van een laser, vrees ik :beer:.
     
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Inderdaad, gelaserd bedoelde ik ahum :rolleyes:
    Hoe dan ook, dit moet het worden. McHorten 5.0 half wing.JPG
     
    aurectar en eric_laermans vinden dit leuk.
  16. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Ik geloof dat ik die platen herken, toch? ;-)
     
  17. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Cor,

    Wat een leuk project, ga ik zeker volgen!

    Kan je me (/ ons op et forum) ook nog wat extra uitleg geven over je tekening met moment lijnen (denk ik in het blauw) en de groene lijnen? Ik kan e.a. helaas niet plaatsen, maar ziet er erg doordacht uit! Ik zou et erg graag begrijpen. "Groen Ca, Rood γ (Ca * koorde)" kan ik ook niet plaatsen.

    Ben benieuwd!

    Groet Q
     
    aurectar vindt dit leuk.
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Groen = de lokale Ca (lift-getal)
    rood = de Ca x koorde :dit is de werkelijke (lokale) lift. De grafiek stelt de lift-verdeling over de vleugel voor (ook wel de lift-verdeling over de spanwijdte)

    De truuk van een Horten is juist die lift-verdeling. Als die een (min of meer) Sinus tot de 3e macht vorm volgt (macht > 2,5) in combinatie met een (voor staartkisten) erg voorlijk zwaartepunt (20% is niet ongebruikelijk) krijg je bij een rol-stuurbeweging een positief haak-effect. En dat hab je hard nodig want zonder verticale vlakken heb je geen correctie op een (gebruikelijk) negatief haakeffect op rol. Een richtingroer heb je nl. niet ...
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Q,

    Welke “blauwe lijn” bedoeld je precies? Het ging in de grafiek van post 1 om de groene en de rode lijnen die Dirk hierboven toelicht.
    Maar inderdaad, het is altijd een puzzel om de momenten en de gewenste lift verdeling over de vleugel in balans te krijgen. Ik weet niet precies hoe ver je aerodynamische kennis gaat, maar voor een Horten neem ik de volgende stappen:

    Staar naar het plafond, kies een spanwijdte en:
    · een wortelkoorde (groot genoeg dat alle elektronica er inpast).
    · een tipkoorde (minimaal 3x kleiner dan de wortelkoorde, tot zo diep als je durft te gaan met het Reynolds getal).
    · de sinus macht voor de liftverdeling (2,5 voor een lage daalsnelheid, 4 als je echt lekker de bocht om wilt gaan).

    Voer die vleugel aan het programma ‘Nurfugel’ of ‘FLZ vortex’ (daar komt de grafiek van post 1 vandaan) met als startwaarden:
    · wortelprofiel HM50, 0 graden instelhoek.
    · tipprofiel symmetrisch, -10 graden instelhoek.
    · 20 graden vleugel pijlstelling.
    · een rechtlijnige tapsheid en instelhoek verdraaiing.
    · deel de vleugel op in 12 segmenten.
    · zet de ‘Auslegungs Ca’ op 0,7 voor een thermiek zwever, Ca 0,5 voor een allround of Ca 0,3 voor een hellingzwever.

    En dan begint het itereren: verander de instelhoek van de segmenten tot dat de γ (gamma; lokale lift, die rode lijn hierboven) precies op de γ lijn van de gewenste sinus macht valt. Check dan de ‘Stabilitatsmass’: < 20%? vergroot de vleugel pijlstelling. >20%? verklein de vleugel pijlstelling.
    Daarna is het weer draaien aan de vleugelsegmenten tot de γ grafieken over elkaar vallen, stabiliteitsmarge checken, enzovoort.

    Als dat gelukt is en de vleugel ziet er ook fraai uit (voor het mooi, traditie en meer ruimte voor de electronica in het midden, kan je er nog een Horten "staart" aan tekenen), kun je vleugelprofielen gaan selecteren. Gebruik daarvoor de Ca grafiek (‘lokaler auftriebsbeiwert’, de groene lijn hierboven), het Reynoldsgetal en internet. Natuurlijk ligt daarna de γ curve weer helemaal overhoop en moet er aan segmenten gedraaid worden, pijlstelling bijgesteld worden, etc, tot de lijnen weer over elkaar vallen bij een stabiliteitsmarge van 20%.

    Als je daarna nog de puntjes op de i wilt zetten en een redelijke voorspelling (d.w.z. 25% te optimistisch) wilt hebben van de daal- en vliegsnelheid, voer dan de vleugel ook nog in XFLR5 in en bekijk o.a. de dynamische stabiliteit. Het (juiste) effect van roeruitslagen kan goed met FLZ vortex gecheckt worden.

    Tja, ik vind dit best leuk om te doen. Gelukkig, er is ook een excel sheet, met een aantal goede praktijkwaarden, waarmee je al die iteratieve stappen hierboven kunt overslaan (en een ‘echte’ Horten ontwerpt). Dirk weet daar het fijne van.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    eric_laermans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina