Welke prop voor Calmato Sport?

WillydeWoofer

Forum veteraan
Gisteren een rode Calmato Sport gekocht. Hij al omgebouwd voor electro. De spanwijdte is 160cm.
De motor wordt een O.S. OMA 5020-490 en de lipo's 6s/5000mAh.
Welke maat prop is het meest geschikt? O.S. geeft meerdere mogelijkheden.
Groeten,
Wil
 
Op een Calmato neuswieler past "maximum" een 12 inch prop, zonder bvb grotere wielen of zo te zetten.
Waarom zo'n loeizware setup? Krijg je zonder gewicht in de staart bij te voegen niet goed...
Bovendien kan je er eigenlijk geen grotere prop opleggen dan die 12".
Bvb een 12x8 gaat volgens eCalc 750W verstoken, die motor is geschikt tot 1100W
Je gaat dus nooit tenvolle het rendement van die motor gebruiken...
Zonde van het dood gewicht.

Dergelijk toestel vliegt prima op een lichtere 4S of 5S setup.
Minder gewicht, minder kritisch, vriendelijker gedrag etc...

Op mijn Calmato (hoogdekker weliswaar) heb ik een SK3 4045 kv=620 staan met een APC-e 12x8 prop op 5S 4500 mAh.
Dat is een werkpaard (slepen, snoepdroppen) dus die power is handig. Maar om gewoon rond te vliegen eigenlijk teveel power.

Pas op, die O.S. motor is een goeie motor hoor, maar hij kan niet zijn volle potentieel ontwikkelen.

Voor sporttoestellen (laagdekker, sport, rond de 1,5m span) beveel ik dikwijls de SK3 4045 kv=840 met een 12x8 prop aan, met een 4S 4000-4500 mAh
Dit is meer dan genoeg kracht, je toestel is een pak lichter etc.

O.S. heeft die ook in de vorm van de OMA 5010-810
 
Bedankt voor je uitgebreide- en duidelijke antwoord. Misschien heb ik een paar denkfouten gemaakt!?

Ik meende te begrijpen, dat groter dan 180cm span, om meer dan 6s vraagt. Kleiner dan 150cm heeft niet echt mijn voorkeur.
Mijn conclusie: ik vlieg voortaan 150-180cm en met 6s/5000 (met 5000 vlieg je langer).
Gevolg: aankoop 3 stuks Gens Ace 6s/5000 (serieus geld).

In de Escapade .61 werkt dat perfect.
De Acrowot houdt zich ook prima, ondanks opmerkingen in dit forum dat het niet goed is!?
Met de "nieuwe" Calmato ben ik hetzelfde van plan.

Als ik drie stuks 4s en 5s en 6s lipo's aan moet schaffen, wordt het wel erg kostbaar.
Na veel gelezen te hebben over motors kies ik voor deze OMA 5020. Ik betaal er 100 euro voor.

Afgelopen jaar had ik 3 stuks 4s/4000. De eerste ging stuk bij een crash in de lucht. De tweede gaf ik kado aan de gedupeerde vlieger.

Niet geheel onbelangrijk: ik ben een snelheidsmaniak.

Is prop 14x10 (staat in de O.M.-lijst) een optie?
 
Bedankt voor je uitgebreide- en duidelijke antwoord. Misschien heb ik een paar denkfouten gemaakt!?

Ik meende te begrijpen, dat groter dan 180cm span, om meer dan 6s vraagt. Kleiner dan 150cm heeft niet echt mijn voorkeur.
Mijn conclusie: ik vlieg voortaan 150-180cm en met 6s/5000 (met 5000 vlieg je langer).
Gevolg: aankoop 3 stuks Gens Ace 6s/5000 (serieus geld).

In de Escapade .61 werkt dat perfect.
De Acrowot houdt zich ook prima, ondanks opmerkingen in dit forum dat het niet goed is!?
Met de "nieuwe" Calmato ben ik hetzelfde van plan.

Als ik drie stuks 4s en 5s en 6s lipo's aan moet schaffen, wordt het wel erg kostbaar.
Na veel gelezen te hebben over motors kies ik voor deze OMA 5020. Ik betaal er 100 euro voor.

Afgelopen jaar had ik 3 stuks 4s/4000. De eerste ging stuk bij een crash in de lucht. De tweede gaf ik kado aan de gedupeerde vlieger.

Niet geheel onbelangrijk: ik ben een snelheidsmaniak.

Is prop 14x10 (staat in de O.M.-lijst) een optie?
De calmato is een neuswielen. Met een 14" ga je grond frezen.
 
De calmato is een neuswielen. Met een 14" ga je grond frezen.
De motor die er op zit is een Turnigy skg 5045. De vorige eigenaar heeft hem op 4s gevlogen.
Ik neem je advies, waarvoor dank, over en ik laat deze motor er op zitten. De prop is een 11 inch. Zal ik naar 12 inch gaan? Adviseer je 4s of 5s lipo's te kopen?
Groeten, Wil
 
je kan eventueel natuurlijk met de pitch spelen.
dus 12x10 bijvoorbeeld.
maar de calmato is zowieso nooit ontworpen als snelheidsduivel, dus echt hard zal het ding niet willen.
Al kan hij natuurlijk best vlot worden met de juiste setup :D

Je KAN natuurlijk voor jouw motor gaan, heb je alleen wat extra gewicht bij je.
zelfde over de accu.
Calmato's zijn doorgaans niet extreem kritisch op gewicht.. Maar je moet het wel in de gaten houden.
geen idee wat voor extra gewicht je met jouw motor en 6S accu over praat.
hebben we het over een totaalgewicht van 5 kilo, waar een calmato normaal 2 a 2,5 kilo weegt.. dan moet je op gaan letten.
dan heb je waarschijnlijk een kist die slecht loskomt, snel wil landen, en snel stallt.
wordt het 3 kilo.. zal het bij een calmato allemaal nog wel los lopen.

Evt kun je ook kijken naar een tik lichtere motor, die wel op 6S kan.
met aangepast kV natuurlijk.
Accu's zijn duur.. en als je per jaar een set 6S en een set 4 S moet halen, is dat minder prettig.
Maar een 6S moet wel passen natuurlijk.. ergens houdt het met aanpassen etc op.
 
Wil,
ik vlieg een calmato sport 40 en een Soar 40 (namaak-calmato, maar 800 gr lichter ! ). alletwee dezelfde set-up
Turnygy SK 5045 660 kv met 5 cellen 4000 mah met een 12x8 APC prop
deze combi trekt 58 ampere volgas
binnen 5 mtr los , power zat dus en meestal vlieg ik half tot 3/4 gas.
maar: motor en regelaar zitten in het motor-compartement, en dat resulteert erin dat de accu al gedeeltelijk boven de vleugel hangt
je gaat met 6S 5000 nooit uitkomen met het zwaartepunt.
tenzij je wat lood aan de staart doet, dan wel misschien.
6s met 5045 660 kv ik zou er een 12x10 opdoen , ( 12 inch is het maximum ivm de neuspoot) je trekt hoogstwaarschijnlijk wel wat ampere, maar wel veel power.
maar veel harder dan hard gaat een calmato niet ivm het vleugelprofiel.
maar je kan wel verticaal onbeperk blijven stijgen , denk ik.
succes peter
 
Bedankt voor je reactie Student.
Vanochtend heb ik besloten om het simpel te houden. Het wordt de motor die er al op zit. De propmaat hoor ik nog van onze (is Brabants :D) Dries en ook of de lipo's 4s of 5s gaan worden. Verder zitten mijn regelaar en ontvanger er nu in en is het model aangemaakt in de zender. Ik denk dat ik voor dit toestel eenvoudige Turnigy lipo's neem.
Groeten, Wil
p.s. er komt nog een reactie binnen zie ik.
 
Wil,
ik vlieg een calmato sport 40 en een Soar 40 (namaak-calmato, maar 800 gr lichter ! ). alletwee dezelfde set-up
Turnygy SK 5045 660 kv met 5 cellen 4000 mah met een 12x8 APC prop
deze combi trekt 58 ampere volgas
binnen 5 mtr los , power zat dus en meestal vlieg ik half tot 3/4 gas.
maar: motor en regelaar zitten in het motor-compartement, en dat resulteert erin dat de accu al gedeeltelijk boven de vleugel hangt
je gaat met 6S 5000 nooit uitkomen met het zwaartepunt.
tenzij je wat lood aan de staart doet, dan wel misschien.
6s met 5045 660 kv ik zou er een 12x10 opdoen , ( 12 inch is het maximum ivm de neuspoot) je trekt hoogstwaarschijnlijk wel wat ampere, maar wel veel power.
maar veel harder dan hard gaat een calmato niet ivm het vleugelprofiel.
maar je kan wel verticaal onbeperk blijven stijgen , denk ik.
succes peter

Dank je wel Peter voor o.a. het mooie praktijkvoorbeeld.
Waarschijnlijk heb ik een Calmato uit het brandstof-tijdperk. Hij is netjes omgebouwd.
Ik overweeg een 4s of een 5s toe te gaan passen bij deze 5045 motor.
Denk jij dat een 4500 mAh gaat werken in dit toestel? Het accubakje kan nog aangepast worden.
Groeten, Wil
 
Ik heb 5S 4000 lipo's van Turnigy. Daar vliegt mijn Calmato met een 600 Kv motor ongeveer een kwartier mee.
Als je wilt kan je deze komen passen.
 
Ik heb 5S 4000 lipo's van Turnigy. Daar vliegt mijn Calmato met een 600 Kv motor ongeveer een kwartier mee.
Als je wilt kan je deze komen passen.

Ja, ik wil :D.
Ben je woensdagavond thuis? Wil mij een Pm sturen?
10-15 minuten klinkt als muziek in de oren.
Groeten, Wil
 
... Bvb een 12x8 gaat volgens eCalc 750W verstoken, die motor is geschikt tot 1100W
Je gaat dus nooit tenvolle het rendement van die motor gebruiken ...
Door de motor lager te belasten, neemt het rendement van de motor juist ietwat toe Dries. De motor loopt wat 'zuiniger'.

... Ik meende te begrijpen, dat groter dan 180cm span, om meer dan 6s vraagt ...
Spanning en stroom zullen een vliegtuig een biet wezen wezen Willy. Toestellen 'vragen' om een prop die draait op bepaalt toerental. En of dat nu gebeurt met spanning X volt en een Kv van Y rpm/volt, of dubbele spanning en halve Kv maakt niets uit.

... Is prop 14x10 (staat in de O.M.-lijst) een optie? ...
Een motor gaat kapot door te hoge stroom (hitte). Prop en toerental bepalen de stroom die gaat lopen. Zonder toerental (of spanning en Kv) geeft zo'n opgave weinig info. De motor zou, ik fantaseer maar wat getallen. een prop van een meter aan kunnen, maar wel op maximaal 1000rpm.

.... Je KAN natuurlijk voor jouw motor gaan, heb je alleen wat extra gewicht bij je.
zelfde over de accu. ...
En hoe hoger de massa, hoe hoger de landingssnelheid, en/of hoe hoger de invalshoek van de vleugel, hoe groter risico op overtrek.
 
Laatst bewerkt:
Willy,
ik zie dat er hier nog mensen zijn die hun calmato vliegen met een kv=600 tot 650 op 5S met een 11x7 tot 12x8 prop en dat gaat allemaal goed.
Een Calmato heeft idd redelijk wat weerstand, dus "snel" vliegen zit er niet in (al kan je er wel pittig mee doorvliegen)

Ik vloog in het begin met mijn Calmato (met een ietwat lichtere motor, kv=620) probleemloos met een 11x7, maar dat was een "joviaal trainergedrag". Maar ik kon wel twee vluchten doen van 7 minuten op een 5S 4200 pack.

Daarna overgeschakeld op een 12x8 en nu is het ruim genoeg vermogen zoals reeds eerder gesteld. Vluchttijden van 10 minuten geen probleem op een 5S 4500 pack

In feite kan jij met die motor gerust 11x7, 11x8, 12x7, 12x8 doen hoor op 5S.
Ik zou kijken om met een 12x8 te gaan, 5S 4000-4500 mAh.


Door de motor lager te belasten, neemt het rendement van de motor juist ietwat toe Dries. De motor loopt wat 'zuiniger'.
En sleur je dood gewicht mee ook...

Zonder toerental (of spanning en Kv) geeft zo'n opgave weinig info. De motor zou, ik fantaseer maar wat getallen. een prop van een meter aan kunnen, maar wel op maximaal 1000rpm.
Hij heeft het wel over een specifieke motor he. Met een bekende kv en een cellental uit opgave.
 
Back
Top