Hamina Class missele boat

Dat meen ik ook begrepen te hebben. Maar mocht het niet zo zijn ook geen probleem.. Mij gaat het erom dat ik geen brokken kan maken omdat ik al jaren vaar met dezelfde handgrepen. Door opeens achteruit te kunnen varen heb ik al menige confrontatie kunnen vermijden. En dit aangeleerde gedrag raak je niet zo een twee drie kwijt. Mocht ik toch nog anders willen gaan varen kan ik de zender eventueel anders instellen. Een met de regelaar en een zonder de regelaar. Er kunnen geloof ik 16 verschillende types geprogrammeerd worden.
Het (kleppen)pakketje is besteld en zal eerdaags wel in de brievenbus liggen. Nu is printjes solderen niet mijn sterkste kant. Gelukkig ken ik iemand die daar heel goed in is. Ga goed kijken hoe hij het doet zodat ik het volgende keer hopelijk ook zelf kan doen.
 
Denk dat niet,(Zie de eerste zin in de beschrijving )
Een uitgang wordt proportioneel aangestuurd ( esc) maar zal geen reverse hebben en de tweede uitgang is alles of niks ,dus het openen of sluiten van de keerklep
Maar dat is toch helemaal geen probleem
Dus motorsnelheid is te regelen terwijl de klep naar beneden staat, hierdoor is de achterwaartse trust regelbaar , zo kan je toch perfect je achterwaartse snelheid bepalen

Het lijkt me ongeveer net zo fijngevoelig varen als een auto waarbij je het gas kan regelen, maar de rem "alles of niets" is.
Maar goed.... we gaan het wel zien.
 
Waterstraal wordt naar voor omgeleid en je kan het toerental van de motor regelen waardoor je de kracht van de waterstraal regelt,ik zie echt niet in wat daar slecht aan is

Door het toerental te regelen bepaal je dan hoe hard je naar achter vaart, dat is toch net hetzelfde als in gelijk welk modelschip alleen wordt hier de motor niet in de andere draairichting gezet maar blijft hij steeds in dezelfde richting draaien en wordt de keerklep naar beneden gelaten en op die manier de waterstraal omgedraaid
 
Laatst bewerkt:
Ben, ik wéét hoe een Jet werkt. Inclusief keerklep.
Ik heb drie schepen met jets gebouwd: de Azimuth Atlantic Challenger, de Moonraker en recentelijk de Multi Jet Boat. Allen van Graupner.
Met de Azimuth heb ik 5 jaar gevaren, de Moonraker wat korter en de Multi Jet Boat sinds een paar maanden.
De Moonraker met 3 jets (middelste zonder keerklep), de andere schepen 2 jets.
Geloof me, ik heb redelijk geëxperimenteerd met combinaties en kom er steeds op uit dat je ook met je keerkleppen moet stoeien om het model (met name op lage snelheden) goed te kunnen manoeuvreren. Dus de keerkleppen proportioneel moet kunnen bedienen.

Da's mijn ervaring. Zoals ik hierboven al schreef:
"...we gaan het wel zien."
 
Vandaag maar is verder gegaan met de attributen op het dek. De radar op de stuurhut geplaatst, Helaas lukt het niet om deze te laten draaien. doordat de radar te ver naar voren steekt. Krijg er geen motortje meer onder.
De X160 stekkers zitten aan de lipo's..De Lipo's zijn nu voor 90 % geladen en gebalanceerd. Hoop van de week de programmeerkaart binnen te krijgen voor Hobywing vaartregelaars. Kwam een demo tegen op You Tube waarin een programmeerkaart werd gebruikt. Lijkt me handiger dan handmatig alles in te stellen. via de zender.Dan moet de keerklep regelaar nog binnen komen.zal mij benieuwen wie er gelijk krijgt. Daardoor kwam de vraag naar boven of de keerklep regelaar te programmeren was zoals bij Arduino. Dat lijkt niet zo te zijn. Maar Arduino heeft wel iets soortgelijks.
Wil me deze week ook nog eens verdiepen in een Arduino Uno beginset. Zag dat er ook een servo Shield leverbaar was. Gisteren bij vrienden van ons de eerste les in programmeren gehad. Sprak mij wel aan maar zal zijn tijd duren voordat ik dit in het snotje heb. Gelukkig kan ik gebruik maken van zijn kennis en vernuft. Dus al met al een zeer vruchtbaar weekend al ging alles wel van de hak op de tak. Als de keerklep regelaar zijn werk doet kan ik eind november een proefvaartje proberen. Ben razend benieuwd hoe die zal varen.
 

Bijlagen

  • Details dek.jpg
    Details dek.jpg
    230,6 KB · Weergaven: 264
De keerklep regelaar is binnen. Verassing, het is geen bouwpakket.Regelaar is fix und fertig. Programmeerkaart is ook binnen. Neem het zaakje maar mee naar de club. Zijn een paar onduidelijkheden hoe wat in te stellen. Zit genoeg ervaring in de club om dit op te lossen denk ik. Gisteren aan het stoeien geweest met de Flysky zender. Heb er nu twee types in staan van bediening. Hamina 1 moet de keerklep bediening worden en Hamina 2 via de V-Tail bediening.
Was lang geleden dat ik de zender aan het instellen ben geweest. Moest weer van voren af aan beginnen.
Nou ja de namen staan erin,nu nog de bediening erin zien te krijgen. Die van Roel is mij duidelijk(hoop ik). De keerklep bediening kom ik nog niet helemaal uit. Kan me redelijk redden met Engels. Maar sommige instellingen vragen om meer informatie.
 

Bijlagen

  • Keerklepregelaar en programmeercard.jpg
    Keerklepregelaar en programmeercard.jpg
    262,7 KB · Weergaven: 251
Vanavond de Hobbywing vaartregelaars met een programmeerkaart ingesteld. Was ook nieuw voor mij. Maar met behulp van Berend Jan is het gelukt. Wat is het eenvoudig als je weet wat je doen moet. Had aan een vaartregelaar een verkeerde stekker gesoldeerd. Dus die moet ik nu zelf programmeren. Maar dat lukt me nu wel. Denk nu ook te weten hoe ik de keerklep regelaar moet aansluiten. Deze regelaar moet eigenlijk 4 dingen doen. De motoren in dezelfde richting laten draaien via de vaartregelaar.En de servo's bedienen die zorgen voor de keerklep van de waterjet. Er gaat een kabel naar de RC ontvanger op de gas (thrust)aansluiting En vanaf de platine waar twee (J) aansluitingen zitten met een V-kabel naar de ontvanger en met een V-kabel naar de servo's. Denk dat het zo moet werken.
 
Instelling van Hobbywing vaartregelaar via een programmeercard van Hobbywing

I
nstellen programmeercard Hobbywing
1 Brake On-Off Instelling : Off
2 Batterijtype Lipo- Nic Instelling : Lipo
3 Cut off type Soft Cut- Cut off Instelling : Softcut
4 Cutoff Voltage Low- Medium-High Instelling : Medium
5 Start Mode Normal-Soft-Very Soft Instelling : Soft
6 Timing Low-Middle-High Instelling Low
7 Music D-C-B-A (soort music) Instelling : B
8 Reserved Item Option 1 Option 2 Instelling : Option 1

4 bedieningsknopjes
O O O O
---------------------------------------------------------------------------------------------------
↕ ↔ Reset OK Opslaan

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Met dank aan de clubgenoten van MBVDN
 
Ben aan het stoeien geweest met de keerklep regelaar P 105. De servo aansturing voor de kleppen werkt voorbeeldig. Vooruit gaan de kleppen proportioneel omhoog en achteruit gaan de kleppen proportioneel naar beneden. Dus vooruit en achter werkt zoals beschreven. Helaas doen de vaartregelaars niet aan het spelletje mee. De motoren draaien niet er komt enkel een gepiep ergens vandaan. Jammer maar helaas. Waar het aan ligt weet ik nog niet. Het programmeren gaat via een minuscuul drukcontactje en vier leds Rood Oranje Groen en Blauw. De kleurvolgorde bepaald wat de regelaar moet doen in combinatie met het gas kanaal op de zender. (zie weergave 32)
Haal ik de P105 er tussen weg en sluit ik alles rechtstreeks op de ontvanger aan werken de motoren voorbeeldig. Heb nu een tijdelijke oplossing gevonden. Het gas zit op kanaal 3 (zit bij mij rechts op de zender) de besturing op kanaal 1 via V-kabels. De klepbediening heb ik nu op Gear gezet kanaal 6. Even een hendeltje over halen en de de kleppen doen hun werk..Gaat vrij abrupt dus ik denk dat ik er een elektronische vertraging tussen ga zetten die de beweging iets langzamer laat gebeuren. Verder blijft de programmeer optie van Roel van Esch nog over als mogelijkheid. Maar eerst ga ik nog verder met de P105. kan zijn dat ik een grotere uitslag moet geven met het gas knuppel(tje) of zoiets.
 
Ben je zeker dat je de uitgangen voor esc en servo niet verwisseld hebt?
Staat in uitleg immers geschreven dat de servo voor de keerklep maar 2 posities heeft en jij schrijft hier nu dat die proportioneel beweegt ?
Lijkt me een immense verspilling van stuwkracht als je vooruit wilt varen en de klep staat nog gedeeltelijk voor de waterstraal gebogen, dat kan toch niet de bedoeling zijn!
 
Ben je zeker dat je de uitgangen voor esc en servo niet verwisseld hebt?
Staat in uitleg immers geschreven dat de servo voor de keerklep maar 2 posities heeft en jij schrijft hier nu dat die proportioneel beweegt ?
Lijkt me een immense verspilling van stuwkracht als je vooruit wilt varen en de klep staat nog gedeeltelijk voor de waterstraal gebogen, dat kan toch niet de bedoeling zijn!
Zou in theorie kunnen wat je zegt. Maar ik krijg maar beweging op 1 uitgang van de P105. Als ik de vaartregelaar erop zet gaat de motor draaien. Maar niet zo gevoelig als ik zou willen. Hetzelfde gebeurt als ik op die ene uitgang een servo zet. Op de tweede uitgang gebeurt helemaal niets. Welke programmeer volgorde ik ook gebruik. Begin te vermoeden dat of de P105 niets doet op de tweede uitgang.(defect?) Volgens de gebruiksaanwijzing moeten er ledjes aan en uit gaan en dat gebeurd gewoon niet. Een tweede optie zou kunnen zijn dat de P105 niet werkt met een vliegtuigregelaar maar dat ik een bootregelaar nodig heb met voor en achteruit. Waarin in het laatste geval de P105 de achteruit stand van een bootregelaar omzet in een voorwaartse beweging. Zou op zich heel logisch kunnen zijn. Maar dit kan ik wel testen met een bootregelaar die ik nog heb liggen. Een verder probleem is dat de P105 het ingestelde programma niet vast houd. Zo gauw ik de ESC erin wil zetten is het programma van de servo weer verdwenen. En kan ik weer opnieuw beginnen. En dat komt puur omdat ik het programma van de tweede uitgang er niet in krijg. Pff heel verhaal maar ik begin een miskoop te vermoeden.
 
Na talloze malen uitproberen heb ik uiteindelijk in het snotje gekregen hoe ik een instelling kan vast houden.(opslaan). Maar dit geldt alleen voor de bediening van de klepservo's. Ze zijn inderdaad niet proportioneel wat ik eerst wel meende te bemerken. Met een beetje fijn afstemming gebeurd nu het volgende.
Gas omhoog gaan de de kleppen naar boven in een beweging. Gas naar beneden gaan de kleppen naar beneden ook in een beweging. Sterker nog de kleppen blijven in hun stand staan als je de stick weer op neutraal zet. Dat is wat ik gehoopt had. Maar dat is dan ook alles. De vaartregelaars (ESC) doen nog steeds niets op de gewenste aansluiting van de P105. Krijg wel de gewenste volgorde van de leds die aangeven dat er iets moet gebeuren maar daar houd het mee op. Ben met de zender op zoveel standen bezig geweest dat op een bepaald moment ook de instelling van een ECS veranderde. Maar heb dat nu weer op de rit.
 
Jammer dat je zo'n gedoe met dat ding hebt.

Ik zit er echter ook over na te denken om zo'n unit te nemen. Mooi cadeau voor onder de kerstboom.
Als je een maandje kan wachten, dan kan ik mijn ervaringen met die unit met je delen.

Volgens mij zijn het 2 verschillende kanalen.
1 voor de aansturing van je kleppen, die is niet proportioneel (alleen omhoog en omlaag)
1 voor de esc, en die is wel proportioneel.

maar kan het natuurlijk mis hebben
 
Even een proefstand gemaakt om uit te testen of de P105 wel werkt met een boot vaartregelaar(vooruit achteruit). Helaas pindakaas doet het ook niet.
Ik heb nu maar een mail gestuurd naar de Action electronic. Dus even afwachten hoe dit afloopt. Denk dat ie gewoon defect is. Misschien een nieuwe chip of zo iets.
 
Loop elke keer tegen het gedoe van de programmering van de Flysky zender aan. Is eigenlijk een vliegzender. Niet bepaald geschikt om een boot aan te sturen. Ondanks de mix functies en andere toeters en bellen. Heb mijn Flysky TH9 verkocht en ga nu Carson Reflex Stick Multi Pro LCD 2.4G 14 Kanal zender aanschaffen. Deze voldoet aan de wensen die heb aan een boot/auto zender. Is zeer redelijk geprijsd als je een beetje uitkjikt waar je hem koopt.
Zal wel Ebay.de worden. Handig als je familie in Duitsland hebt wonen.
 
Back
Top