Zelf uitlast maken voor methanol motoren rc vligtuig

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door patrick paans, 13 dec 2017.

  1. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Ik zou graag de uitlastdemper onder het vliegtuig maken, nu weet ik dat dat kan maar ik weet niet hoe:
    1 van welk materiaal buig ik het pijpje
    2 moet het hardgesoldeerd worden
    Heeft iemand hier een beschrijving van hoe en wat en zou de kennis met mij willen delen.
    Vriendelijke groet,
    Patrick
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gewone demper, of na-demper, of uitlaatbocht?
    Welk vliegtuig?
    Welke motor?
     
  3. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Uitlaatbochten voor saito 10.2, 13.5, 15, en 17 cc
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het makkelijkst is onderdelen te kopen en die zelf aan elkaar te solderen.
    Deze firma is daar een specialist in:
    https://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/shop.php?lang=EN

    En ik zie dat je in Limburg woont, je kan eens langsgaan bij W&W Modellbau in Waldfeucht, net over de grens bij Echt.
    Die heeft ook het een en ander op voorraad liggen en kan je het zien.

    GJ
     
  5. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Dat is allemaal te groot, is er geen andere oplossing
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is nogal lastig om dingen meteen passend te kopen.
    Je zal voor een Saito zo'n 12 a 14mm rvs buis moeten hebben.
    Het solderen en buigen zal een probleem zijn, als je het nog nooit gedaan hebt.
    Buigen kan je het door de buis te vullen met zand, dan te verhitten tot 200+ graden en dan rond iets te buigen, bijvoorbeeld een stuk hout.
    En solderen kan je het met zilversoldeer met flux.
    Een aansluiting op de motor zou je moeten maken van een stukje plat staf rvs en dan de gaten frezen en boren.

    Het is niet heel erg makkelijk, ik heb ook meerdere stukken rvs buis weggebrand en ik kan redelijk solderen met een vlammetje.
    Zoeken op Youtube, kijken of je er wijs uit kan worden en dan uitproberen, dat is de enige methode.


    GJ
     
  7. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Ze zeggen dat het ook kan met messingbuis of alu buis
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Messing kan, aluminium is lastiger te solderen en te buigen.
    Maar messing is niet mooi, vandaar dat ik rvs aanraadt.

    GJ
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je moet hardsolderen, de uitlaat wordt te heet voor zachtsolderen, en bij 4T al helemaal.
    Ik heb geen ervaring met deze pijpjes/bochten. Ik heb messing gebruikt voor uitlaatbocht voor OS 40FSR 2T (wordt donker/zwart) en 20mm aluminium gesoldeerd voor 50FSR 2T, beide in helicopters.
    Aluminium pijp heb ik nog nooit gezien bij 4T, ik verwacht dat het geen lang leven beschoren zal zijn.

    Een lange en starre uitlaatbocht zal ook snel scheuren.
    Is flexibele slang van rvs met teflon voering een optie?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2017
    PHTB vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je gewoon simpelweg een dempertje onder de romp wilt hangen, kun je hier ook een hoop losse spulletjes kopen om zelf wat samen te stellen. Geen soldeerwerk vereist.

    http://www.justengines.co.uk/acatalog/Four_Stroke_Exhaust_Systems.html
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is dat niet hetzelfde spul als Hobby in in Waalwijk verkoopt?
    Dat is inderdaad het betere schroefwerk.

    En de flexibele slang wil nog wel eens gaan lekken.

    Ik heb geen idee hoe heet het bij de uitlaat wordt van een 4 takt.
    Ik heb hier alu soldeer van die duitser die altijd op beurzen staat en dat soldeer je met 240 graden (staat op de verpakking)

    GJ
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heet... Ik heb een viertakt in een heli staan, en de uitlaat is een probleem: ik heb Merker uitlaatjes in elkaar zien zakken van de hitte, en de standaard OS potjes houden het ook niet super lang uit. In een vliegtuig gaat dat nog vanwege de koelende vliegwind.
    Die flexibele pijp, die houd het goed, MITS je het maar één keer in vorm buigt, en goed ondersteunt tegen trillen. Dat ging ook goed in de heli, dus dat spul kan echt wel wat hebben.

    Om je een idee te geven: de uitlaatgas-temperatuur van een tweetakt ligt rond de 200~250 graden, een viertakt bereikt moeiteloos de 380 a 400 graden.
    Ik heb het dan over de temperatuur van de gassen, wat niet noodzakelijkerwijs betekent dat het metaal ook zo heet wordt.
    De schroefdraad in de kop blijft over het algemeen goed heel, omdat het daar hooguit rond de 170~180 graden blijft (warmte vloeit af naar de rest van de kop).
    De rest van het uitlaatsysteem, de materiaaltemperatuur hangt volledig af van de luchtstroom.
    Ik heb op de eerder genoemde heli, met een mat zwart gespoten OS potje, 350 graden gezien met de IR thermometer (en onnodig te zeggen, ik kan niet meten tijdens het vliegen, dus 350 is niet de piektemperatuur).
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe heet die flexibele 'slang' van gevlochten metaal met teflon binnenvoering?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon "gewapende (teflon) slang"....

    Is niet voor viertakt uitlaten geschikt, overigens.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet geschikt? Ik meen het gezien te hebben. Waardoor niet geschikt?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Teflon decomposeert boven de 240 graden. Uitlaatgassen van een viertakt fietsen moeiteloos boven de 350 graden.
    Dus die binnenmantel brand weg.
    Voor een tweetakt gaat het wel (maar ook maar nét) want die gassen blijven een stuk koeler.
     
  17. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    73
    Jammer maar Merker maakt ze niet meer. Ik weet ook niet of ze nog ergens te krijgen zijn.
    Dempen wel erg goed. De flexibele pijp verkleurd van de hitte maar als die niet te krap gebogen is blijft hij wel heel.
    Krap buigen en trillen is garantie voor scheuren. Bij mij blijven de uitlaatjes gewoon binnen de kap heel (één - voor een Saito .56 4 takt- is al ruim 16 jaar oud). Zelfs een marteling op de gaspit om leeg te branden overleven ze nog.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan zal ik het wel gezien hebben tussen demper en nademper.

    Zat/zit op mijn 50FSR in de Helimax. Open en bloot in de frisse buitenlucht, dat zal wel schelen.

    [​IMG]
     
  19. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Mooi is een persoonlijke mening.
    Saito heeft in het verre verleden messing uitlaatjes gemaakt. Deze heb ik op mijn 30 jaar (!) oude Saito 40 zitten en ik vind hem (opgepoetst) de mooiste uitlaat van alle clubkisten!!
     
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Heb je daar plaatjes van?
     

Deel Deze Pagina