gewoon cool neerzetten en brrrrrrrrt starten remote.
Daar heb je 100% gelijk in... die korte periode dat het bij mij werkte was het inderdaad MEGA-cool.... moest gewoon na iedere start het ijs van de romp krabben
ideeen welkom over fabrikage zou ik zeggen
Dat hangt echt zo volledig van jouw persoonlijke mogelijkheden af.... Over welke materialen je kunt beschikken, welke machines, etc etc.
Maar je zou eens kunnen kijken bij de Conrad naar vertragings motoren. Daar zitten een aantal bij die behoorlijke koppels kunnen overbrengen (uit dat duitse draadje zou je mogen afleiden dat 2 Nm ongeveer voldoende zou moeten zijn).
Dan heb je in elk geval al een stevige reductie te pakken, die met een beetje mazzel constructief voldoet.
En dan op zoek gaan naar een andere motor, die je op die vertraging knutselt.
Qua wat je ongeveer nodig hebt: een oude brushed 480 motor trekt met voldoende vertraging een Zenoah 23 cc moeiteloos aan. Dat is een gegeven
Gewoon duf door redenerend dat een 450 size heli vroeger een brushed 450 motor had, zou je kunnen stellen dat iedere brushless die goed is voor een 450 heli, voldoende puf heeft om een 15 cc gloeipluggert aan te slingeren, mits voldoende vertraagd.
Volgende stap in de redenatie, is dat een 450 size heli een rotortoerental heeft (bij lomp voluit gaan) van om en nabij de 3000 toeren met een vertraging rond de 1:12, maar we hebben maar 1000 tot 1500 toeren nodig, want dat is wat de wereldberoemde Align starter maar draait.
Dus zoeken we een vertraging van ergens in de buurt van de 1:25, die aan de uitgaande as meer dan 2 Nm kan verdragen...
Met deze zou je al een heel eind komen, als je de juiste brushless motor er op zet, want hij zit in elk geval boven de 2 Nm, en dus in principe stevig genoeg.
https://www.conrad.nl/nl/modelcraft-rb350018-sy2425-krachtige-transmissiemotor-6-v-181-233128.html
Op 12 Volt zou hij het al eens rechtsstreeks kunnen doen, alleen dan houd hij het niet zo lang vol.... (de FEMA starters gebruikten ook een 6V motor op 8,4V)
Kies een geschikte buitenloper, waarmee je 1000~1500 toeren aan de uitgaande as haalt (dus 18000 tot 27000 toeren aan de motor, wat uitgaande van een 2S startervoeding op 2500 tot 3700 kV ofwel een standaard 450 size brushless motor).
En dan zou het (in elk geval theoretisch) moeten KUNNEN werken.
Let wel, ik zeg niet dat je het zo zou moeten doen, maar bovenstaand, is wat ik als uitgangspunt zou nemen als ik zelf zo'n project zou doen.
Zijn nog zat problemen om op te lossen, zoals hoe je die motor vervangt, en hoe je het geheel op de heli plakt, maar dat is allemaal van tweede belang.