Plaatsing ESC en LiPo’s in boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door Mars76, 28 okt 2017.

  1. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    4F1C2901-3341-4817-BCDE-558E39754258.jpeg Beste Forum leden,

    Even een vraag mbt plaatsing ESC’s en Lipo’s.
    Op de foto is de huidige configuratie. De ESC’s aan de zijkant en de LiPo’s met hun 2-en achter de motors.
    2x 6s LiPo.
    Lange kabels.. die wil ik sowieso inkorten.
    Maar is het niet beter om de ESC’s achter de motoren te plaatsen en de LiPo’s in de zijkant zodat ik ook de balance in de boot kan veranderen eventueel? Hier heb ik even advies nodig van ervaren bigscale vaarders.

    Alvast bedankt.

    Grt Marcel
     
  2. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Zou het persoonlijk allemaal mooi zo laten liggen, alleen lipo en esc een slag draaien ( lipo kabels richting de motor's , en de esc richting de lipo's.
    dan kun je de kabels een heel stuk inkorten.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 28 okt 2017
  4. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het even wat netter maken allemaal en de draden inkorten.
    En bedankt voor het leesvoer Ron!
     
  5. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    hallo , kan je even een foto plaatsen van de achterkant boot , van de aandrijving en welke aandrijfassen zitten er in , diameter en lengte bv , en welke props , dank bij voorbaat .
     
  6. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Hij ligt uit elkaar. Maar prop is 50mm. Lengte flexas is 34.5 cm. Dik 6.3. Ik krijg alleen de koelmantel er met geen mogelijkheid van af. Weet even niet wat de KV van de motors zijn..
     

    Bijgevoegde bestanden:

    oldy vindt dit leuk.
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat is als het goed is een blauwe Watersnake.... ??

    Daar zaten als het goed is 5682 motoren in met 1360kv.... Heeft een tijd op marktplaats gestaan , opzich een leuke boot maar verkeerde motorisering in mijn ogen....
     
  8. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Ja klopt. Dat is deze. In welk opzichte is de motorisering niet de juiste? Ik ben nog in opbouw fase en kan hier en daar nog aanpassen.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mars76,

    Als ik het goed zie liggen er 8S Lipo's in de boot, met een 1360Kv kom je dan aan 40.000 toeren onbelast en rond de 32.000 toeren onder last (afhankelijk van de gekozen props), dat is behoorlijk heftig en zal aanzienlijke stromen trekken, een grote belasting voor Lipo's en regelaars; de maximale stroom volgens de (leopard) specs is 152A, maar tijdens het accelereren vanuit stilstand of na een bocht zal de motor nemen wat 'ie nodig heeft en dat kan fluitend twee keer zoveel zijn, daar moeten je regelaars wel tegen kunnen...
    Savage zal je ongetwijfeld vertellen dat hij liever een hoger Voltage en een lager Kv motor neemt voor dit soort vermogens, dat is veel gezonder voor lipo's en regelaars, omdat de stromen een stuk lager uitvallen.

    Groeten, Jan.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er van uitgaande dat je in beide gevallen evenveel accu-energie mee neemt, heeft een hogere spanning geen invloed op belasting van de accu.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2018
  11. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Hi Jan en Ron,

    Ik heb 6s accu’s . Vaar met 12s totaal. Er liggen turnigy 180A ESC’s in. Ik heb hiervoor een Genesis cat gehad en daar had ik een Hobbywing 180a V2 ESC in, daar nooit geproblemen mee gehad. Weet dus niet hoe de Turnigy’s zullen doen..
    denk je dat 6s per kant goed is?

    Grt Marcel
     
  12. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    hoe groot is de boot dan ? @savage .26 picco , en misschien zeggen welke motors er in passen dan , als 2 motoren 5682 niet goed zijn ,
     
  13. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Hi oldy. Romp is 110cm bij 34 cm breed.
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Klopt helemaal Jan !!! ;)

    Ik was inderdaad (gezien het een twin is) voor minimaal een 8S setup gegaan in dit geval.
    Voor een vergelijkbaar vermogen pakken de stromen dan al een heel stuk lager uit , wat zowel motoren , als regelaars en vooral lipo's een stuk fijner vinden.

    Heb sterk het vermoeden dat als je een beetje doorvaart met deze boot de lipo's er "lekker" warm uitkomen. Gaat een paar runs goed , maar vroeg of laat fikken ze een keertje af.

    Nee je vaart op 6S... Niet gaan rekenen met 12S totaal , dan ga je fout hahaha.

    De Turnigy's zijn gewoon Hobbywing regelaars met een HobbyKing stickertje erop ;) Zijn het de oude V2 met 4 koelaansluitingen of de nieuwe met maar 2 nippels ?

    De nieuwe met maar 2 nippels en 1 koelkanaal zijn duidelijk slechter dan de oude met dubbele koelkanalen.

    Snelle 56mm motoren op maar 6S is vragen om problemen door de grote stromen die er dan gaan lopen. Een setup met 8 tot 10 cellen per kant kost meer maar is vele malen materiaalvriendelijker (en uiteindelijk goedkoper door het heel blijven) dan zo'n 6s setup met dergelijke motoren.

    Je hebt op 8s al +/- 40A minder nodig om op het vermogen te komen van deze 6s setup... ;)

    Mensen willen heel graag dergelijke grote boten hebben tot ze erachter komen wat het gaat kosten om hem aan te drijven... En dan gaan ze vaak de budget toer op met maar max 6s omdat die regelaars nog geen 100 euro stuk kosten en de accu's goedkoper zijn.

    Met over het algemeen tegenvallende resultaten en meer risico op problemen als gevolg.
     
  15. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Bedankt voor je uitleg!

    8s LiPo’s zijn een beetje moeilijk te krijgen zo te zien. Zijn er wel in Turnigy. Of ik moet dan 2x4s per kant gaan varen. Normaal heb ik HRB accu’s (advies gelezen een keer van Jan op het forum)
    Adviseer je dan ook om minimaal 200A ESC te nemen? BV swordfish 200A.
    En dan beginnnen met kleinere props, heb nu 50mm.

    Kan het beter in 1 keer goed doen.. dan 1 keer goed fout gaan..
     
  16. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is een EPV Devil geheel andere boot dan een Watersnake.

    Oorspronkelijk bedacht voor brandstof maar wordt nog wel eens een keer omgebouwd tot electro. Boven de 80km/h is het vaargedrag niet echt betrouwbaar.

    De grote motoren zou ik verkopen en er 4092 SSS met 1650kv erin stoppen icm 47mm props.
    Uiteraard kun je dan je 6s lipos en esc behouden.
    Scheelt enorm in gewicht en stroom.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2018
  17. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Het is inderdaad een brandstof boot geweest. Hoe bedoel je vaargedrag niet helemaal betrouwbaar? Met die motoren die je voorstelde is 80-90 haalbaar? Is wel fijn om 6s LiPo’s te blijven houden ivm kosten inderdaad.
     
  18. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Ja de 80-90 is zeker wel haalbaar maar het ontwerp stamt nog uit de tijd dat brandstof boten zeker niet harder gingen dus overpower m met electro dan kun je onbetrouwbaar vaargedrag verwachten bij te hoge km/h`s.
     
  19. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Ik vaarde met mijn oude Genesis zo rond de 80km. Vond ik een mooie snelheid, maar iets harder met deze zou wel leuk zijn. Maar dan ga ik inderdaad maar de twee motoren weg doen... zonde want de vorige eigenaar heeft er weinig mee gevaren. Dus als iemand interesse heeft die moet mijn dan een PB sturen.
    Ik ga de boot ook nog met carbon lamineren, vind ik gewoon mooi.
     
  20. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Heb je ook ervaring gehad met TP power motoren? Ik had deze in mijn vorige boot. SSS ken ik zelf niet. Als ik de prijs vergelijk is de SSS een stuk vriendelijker. Vaar alleen recreatief, beter om dan naar de SSS te gaan?
     

Deel Deze Pagina