Welke zelfbouwkit laagdekker?

WillydeWoofer

Forum veteraan
Om zelf te leren bouwen (en repareren) overweeg ik een laser-cut-kit aan te schaffen. Een spanwijdte van 160-180 zou mooi zijn. Er komt een 6s setup in. Bij HobbyKIng heeft men een Spacewalker van 158cm voor € 90,00. In de FMT staat een Klemm L25-d van 186cm voor € 179,00. Zijn er nog meer geschikte kandidaten?
Groeten, Wil
 
Is die HobbyKing kit wel een zelfbouw pakket? Ik heb hem ook maar dat was wel een ARF...

Vliegt uitstekend overigens, in dat opzicht best een aanrader.
Maar dat doen die anderen ook....
 
Te snel gelezen Brutus?
Hobbyinn
Laserpakket van de bekende Tiger II van Carl Goldberg.
Dit pakket bevat alle spanten, rompdelen, kielvlak en stabilo delen.
Plus een tekening liggers en indekking zitten er niet bij.
 
Bedankt voor jullie reacties heren.
Zojuist even bij Lindinger gekeken. Zij hebben eventueel;
* SG-models Challenger 134cm voor € 119,99 (aan de kleine kant)
* Krick Klemm L 25-D 186cm, 2000gram, voor € 159,99 (tweezitter)
* Pichler Piper Pawnee 180cm, 2700gram, voor € 169,99 (vleugelsteunen: lastiger met opbouwen op het veld?)
Even wat anders: Kom je met deze prijzen niet te dicht bij ARTF-exemplaren? Hoewel er een aantal merken flink in prijs gestegen zijn.
 
Kom je met deze prijzen niet te dicht bij ARTF-exemplaren?
Als je naar de prijzen gaat kijken kun je beter ophouden en alleen nog maar ARF en schuimpjes vliegen....

Tegenwoordig is eigenbouw, in welke vorm dan ook, eigenlijk altijd duurder dan ARF, vanwege de lijm, het bespanmateriaal, de kleine accesoires zoals stuurstangen en roerhoorntjes en dergelijke.

Je bouwt tegenwoordig, omdat je bouwen WILT....

Neem van mij aan, dat hoewel ARF (of 2e hands) toestellen prima vliegen, de "binding" die je hebt met een zelfgebouwde kist, en de voldoening tijdens het vliegen, vele malen groter is. Ik heb meer plezier van mijn (zelfgebouwde) Robbe Charter, dan van mijn 2ehands gekochte Calmato of mijn ARF Spacewalker (die beide toch veel sportiever vliegen). Gewoon, omdat ik met die Charter duidelijk met MIJN vliegtuig vlieg, en met die andere twee met "een" vliegtuig....
 
Zoals brutus al gezegd heeft, een vliegtuig vliegklaar vanuit een bouwdoos maken gaat altijd duurder zijn dan een ARF.

Ergens logisch ook.

Mvg
 
Bouwen vanaf een tekening is ook goed mogelijk. Je koopt alleen de benodigde materialen en zaagt/snijdt zelf alle onderdelen uit. Dat de meest goedkope manier van bouwen.
 
Van nature zie ik mij zelf niet als een echte bouwer. Het gaat mij meer om het vliegen. Nu ben ik in geval ik schade vlieg afhankelijk van de hulp van anderen. Ik wil daarom zelf kunnen repareren.Groeten Wil
 
Duurder dan ARF... vroeger was dat niet logisch... en ook niet het geval.
Prijzen losse benodigheden zijn ook doorgeslagen... de toch al marginale omzetten moeten worden gehaald.
Zo denkt ook de overheid... nu 21% btw... straks 25, dan 30... de rijsstafel in Den Haag moet toch betaald worden niet?

Maar ik heb hier een paar leuke ARFjes staan. De prijzen daarvan sinds 2009 zijn nu 2x zo hoog geworden. In ARF-frica denken ze ook... nu maar eens cashen. :)

Je kan ook creatief worden daardoor. Bouwwijzen jaren 50 en 60 weer toepassen.
Zelfbouw scharnieren en hevels. Kunstzijde en zijde afwerken... op de strekkende meter vele malen goedkoper dan Oracover. Rijstpapier er over, spanlak. Aflakken etc.

Prijs kwaliteit verhoudt zich bijna niet meer voor het stukje poehah plastic... Zo goed is die rommel nu ook weer niet!

Dan die balsaprijs.... ook bijna zonde om plankjes te versnijden, zulks wonderlijk semi-schaars edelhout, moet wel duur wezen. Verkocht tegen wollige prijzen.
Je kan zo een 'luchtig' plankje maar beter inlijsten. Tekstje er bij 'echt balsa'!
Ook daarvan heb ik nog wat voorraad. (hoera, want ik moest een ARF mega-meuk-stabilo geheel overbouwen, want ja, ook met ARF's wordt je goed bedot).
Prijsje staat er nog op. fl.2,- voor een plankje van 2 mm... inflatoir vrolijk doorgefietst naar inmiddels € 2,- Bitcoin doet het slechter!

'Ik' zou zeker voor de laser-cut Tiger 2 kiezen... dat ding smaakt duidelijk naar meer (...bouwen)
Weet je direct of bouwen je ding is. En ze vliegen ook nog eens goed. Dat is bevestigend voor de 'hechting' aan het model... het zal je niet teleur stellen, goed voor het vertrouwen, dat je ook kunt bouwen :)
 
Laatst bewerkt:
Ja de keuze tussen ARF, bouwdoos of tekening is zeer persoonlijk.
Voor mij is het de top om zelf een vliegtuig te tekenen en dan te bouwen, dan is het echt jouw vliegtuig.
Maar een belangrijk voordeel van zelfbouw is de levensduur.
Mijn Lazy Ace is behoorlijk oud, heel veel vlieguren, ook vele foutjes van mij, paar mid-air botsingen, paar keer radio storing, etc. etc.
Toch ziet hij er nog goed uit, wel veel keer gerepareerd en intussen nieuwe bekleding.
Een ARF had deze leeftijd echt nooit gehaald, die was na de tweede zware schade al in de kliko verdwenen.
Een eigenbouw is vrijwel altijd te herstellen, reparen is minder werk en minder kostbaar als een nieuwe kist.
Schades horen bij deze hobby.
Dus dan is de keuze dus of zelfbouw en zelf repareren, of regelmatig in de buidel tasten voor een nieuwe ARF.
 
Een winkelier adviseerde een Challenger Sport van € 150,00. Hoe verhoud deze zich tot de Tiger 2 van Goldberg voor € 55,00? Morgen kom ik langs Hobby Inn.
 
Kijk ook eens naar de SIG Fourstar, heb hem zelf niet maar vliegt zeer goed, ook te koop in Waalwijk.
Die kit is duurder maar kompleet.
De Tiger is een shortkit, daar komt nog heel wat extra kosten bij.
 
Kijk ook eens naar de SIG Fourstar, heb hem zelf niet maar vliegt zeer goed, ook te koop in Waalwijk.
Die kit is duurder maar kompleet.
De Tiger is een shortkit, daar komt nog heel wat extra kosten bij.

Dank je Willem. Ik wilde net vragen wat een shortkit is. Wat komt er dan nog aan kosten bij, voor ik aan een gewone kit zit?
De modellen van Sig Fourstar staan zeer goed bekend.
 
Ja de keuze tussen ARF, bouwdoos of tekening is zeer persoonlijk.
Voor mij is het de top om zelf een vliegtuig te tekenen en dan te bouwen, dan is het echt jouw vliegtuig.
Maar een belangrijk voordeel van zelfbouw is de levensduur.
Mijn Lazy Ace is behoorlijk oud, heel veel vlieguren, ook vele foutjes van mij, paar mid-air botsingen, paar keer radio storing, etc. etc.
Toch ziet hij er nog goed uit, wel veel keer gerepareerd en intussen nieuwe bekleding.
Een ARF had deze leeftijd echt nooit gehaald, die was na de tweede zware schade al in de kliko verdwenen.
Een eigenbouw is vrijwel altijd te herstellen, reparen is minder werk en minder kostbaar als een nieuwe kist.
Schades horen bij deze hobby.
Dus dan is de keuze dus of zelfbouw en zelf repareren, of regelmatig in de buidel tasten voor een nieuwe ARF.

Ik denk ook, dat je met "eigen" vliegtuig veel langer gaat doen. Maar welke? Ik ben er nog niet uit.
 
Een shortkit bevat alleen de lastige delen dus ribben en spanten.
Deze zij door de leverancier gefreesd of gelaserd en hoeven alleen de op sommige plekken een schuurpapiertje.
De balsa plankjes en grenen of vuren latten moet je dus zelf erbij kopen.
Ook landingsgestel, scharnieren, servohevels, motorsteun, stuurkabels, boutjes en moertjes, echt alles komt er nog bij.
Bij bouwdozen is dit sterk afhankelijk van het merk, Sig is erg kompleet en bevat vrijwel alles, op bespanning , motor en besturing na.
Maar ik gebruik bij Sig de amerikaanse boutjes niet, gebruik liever metrisch.

Een eerste kist van tekening of shortkit is erg duur, waarom?
Nu kijk naar mijn Lazy Ace, voor deze kist heb ik voor de fire wall een hele plaat 6 mm vliegtuig triplex gekocht, genoeg voor 10 kisten!
Idem voor de ruitjes een hele plaat 0,5 mm PET, ook genoeg voor 10 kisten!
En die scharnieren en servohevels zijn ook vaak het voordeligste verpakt per 10 stuks!
En ga zo maar door.
Was veel meer geld kwijt als een complete bouwdoos.
Toen ik die eerste kist van tekening gebouwd had bedacht ik, er is zoveel materiaal over, de tweede zelfbouw kist kost maar de helft!
Dit heet het bouwvirus, elke volgende kist is mooier en goedkoper.
Ik ben gestopt met bouwen toen mijn huis volstond met vliegtuigen, ga nu op zoek naar een groter huis.
Dit virus is zeer hardnekkig en er is geen medicijn tegen, je bent gewaarschuwd!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top