Verzamel topic BIG LIFT ,foto’s en ideeen

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door patrickw, 28 jan 2018.

  1. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Gezien de vele bouwverslagen en big lifts is het misschien wel handig om zo wat dingen te delen en ideeen uit te wisselen ,aanpassingen etc etc .


    Setup :
    216 kV (31cc)
    100a regelaar
    2x6s 5000mah 40c
    7x digitale metalgears Servo’s , 10kg kracht
    4 voor de vleugels , ailerons en flaps
    Geen verlichting


    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Vandaag weer verder met de vleugels

    Patrick
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2018
    Cnn, redbaron en Bart_K vinden dit leuk.
  2. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Goed idee om van verschillende bouwers eens een gezamenlijk draadje op te zetten.
    Mijn huidig project bevat de onderstaande setup.

    POWER
    Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-168kv
    Brushless Control + T 160 HV COOL
    Turnigy Heavy Duty 5000mAh 6S 60C Lipo Pack w/XT-90 (2x in serie)
    20x10 prop

    BESTURING
    Graupner GR-32 HOTT
    Savox SC-0254MG (6x ailerons-flaps-elevator-rudder)
    Power HD LF-20MG 20Kg (1x sleepkoppeling)
    Savox SH-0350 (2x Dropluik)
    Hitec HSR-1425CR (1x continue rotatie servo t.b.v. intrekken sleeplijn)
    Matek UBEC Duo

    VERLICHTING (allemaal 3W Led)
    2x STROBON XL Navigation Strobe (Wingtips wit/rood en wit/groen)
    1x STROBON v2 Navigation Light (RED) (Throttlecut indicatie)
    2x STROBON v2 Navigation Light (WHITE) (landingslampen en dropmodus indicatie in neuslijsten vleugel)

    Streefgewicht 6.5-7.0Kg

    Modificaties tot nu toe
    • Strut/verlichtingscombi in vleugels
    • Custom motorsteun
    • Deelbare losse staart (is nog in ontwerp, komt er sowieso op)
    • Connector in bovenvlak van vertical stabi (t.b.v. camera, pzt, led etc.)
    • Dropluik
    • Sleeplijn intreksysteem

    Stand van zaken
    20180128_095200.jpg

    Landing en dropmodus indicatielamp 3W
    20180128_095256.jpg

    Motorsteun met extra montagevlees
    20180128_095226.jpg

    Neuslijsten zijn allemaal lindehout
    20180114_220234.jpg

    Onderkant vleugel
    20180122_194010.jpg

    Bevestiging van de struts
    20180122_194024.jpg

    Alu verstevinging in ribben
    20180122_194048.jpg

    Overzicht van de vleugelconstructie
    20180123_212742.jpg

    Webbings maken met de laser (6W)
    20180112_213318.jpg

    Bij voldoende interesse wil ik wel een nieuw draadje starten, misschien met collega bouwers die in dezelfde bouwfase zitten.
    Er is echter al een hoop beschikbaar, moet ook geen overvloed van hetzelfde worden.

    Heb in ieder geval na 15jr stil te hebben gestaan met modelbouwforum en bouwen/vliegen weer heel veel zin gekregen in deze fantastische hobby :)
     
    patrickw en serge pot vinden dit leuk.
  3. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Mooi om te zien dat elke Big Lift toch weer iets anders wordt gebouwd.

    Ps motor versteviging is mooi gemaakt zo
    [​IMG]
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Het ziet er niet direct uit als een big-lift.
    Toch is de basis een big-lift. Maar wilde een iets ander uiterlijk hebben.
    Model is nog niet gereed. De vleugels zijn bijna ruwbouw klaar. dan kielvlak/stabilo nog en dan is het model ruwbouw klaar.
    Een super tiger 23cc is de motor die erop komt.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    MicropropSport en patrickw vinden dit leuk.
  5. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    motor Turnigy aerodrive SK3-5055-430KV
    Regelaar Yep 125amp HV
    Prop 15x8
    voeding 2 maal 4S 5000 en soms 2 maal 5S 5000 ( maar niet echt nodig )
    besturing Frsky Taranis

    Bij ons vliegt zelfs een BigLift met dezelfde setup op een 3 en een 4 S lipo van 5000 mah
    met deze setup gaat hij er als de brandweer vandoor, hij is zelfs sneller en komt makkelijker op snelheid
    dan een BigLift met een Zenoah 26 cc en een drieblads prop 16x8
    dus een grotere motor is als je NIET sleept beslist niet nodig
     
  6. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Wil er mee gaan slepen , en heb vermogen nodig om los te komen op het korte veld van ons
     
  7. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    voor het slepen heb je het misschien wel nog, om op te stijgen op een klein veld is dit beslist niet nodig, om het moet een veld zo groot als een tafel zijn
     
  8. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    [​IMG][​IMG]
    Vandaag weinig gedaan , alleen de strut montage plaatjes geplakt

    Patrick
     
  9. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Hier ook bezig met de bevestigingspunten in de vleugel, iets andere opzet.
    20180205_214854.jpg

    Verder gegaan met de bevestingsstroken voor het landingsgestel en het staartwiel.
    20180205_215150.jpg
    20180205_215446.jpg

    Weet iemand nog een RICHTER sleepkoppeling uit te halen? HORIZON geeft aan dat ze op voorraad zijn maar kunnen helaas niet (meer) leveren.

    Wordt dan toch lastig slepen :hammer:
     
  10. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
  11. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Top! Dat had ik zelf ook moeten bedenken.

    Mijn BL zal naar verwachting 2m50 worden, ik zorg dat de tips net wat breder zijn dan standaard. Daarnaast ben ik nog aan het dubben of ik een constructie maak met wing-extenders. Die zou ik er soms tussen willen zetten (tussen romp en vleugel, vooral omdat ik dat leuk vind om mee te experimenteren. Echter betekend dit verlengen van bevestigingspunten en kabels/connectoren.

    Vandaar ook die extra lange messing buizen in de vleugel.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Zelf maken
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Weer een stap dichter bij ruwbouw gereed.
    Moet nog enkele kleine dingen en dan nog een schuurbeurt, om alle overgangen netjes te krijgen.
    Maar het is nu te fris om buiten te gaan schuren, even wachten tot het ietsjes warmer is

    [​IMG]
     
  15. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Motor lekker strak geplaatst, mooi werk!
    Geen behoefte aan flaps?
    Hoe heb je de vleugelaansluiting/bevestiging gemaakt?

    @serge pot, leuk idee, eenvoudig en toch heel doeltreffend, inmiddels ben ik in het bezit van de richter koppeling en die komt er bij mij in.

    Ander vraagje, wat rekenen jullie voor een standaard stroom voor de servo's? Maximale trekkracht en dus maximale stroom (tikt gelijk fors aan voor het totaal) of is er een stelregel van bij 50% max.. wordt het gelijk een andere maat bec. Als ik nuballes max reken zit ik op net geen 15A continue (uitgaande van de max stroom die de servo's allemaal teglijk maximaal willen hebben). Gisteren de motor voor het eerst laten lopen, blijft toch wel indrukwekkend 2.5kw bij 12S, maak me in ieder geval niet meer druk om een paar honderd gram meer of minder :)
     
    patrickw en hoeby vinden dit leuk.
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Kostte wat moeite om de motoruitsparing te maken. Maar het oog wil ook wat.

    Ik bouw het model voor een clubmaatje.
    Hij heeft geen tijd om te bouwen. Ik vind het bouwen leuk en zo helpen we elkaar.
    Dit voorkomt ook, dat je teveel modellen krijgt. Want blijven bouwen zonder afscheid te nemen van iets, dan raakt de ruimte op om alles op te slaan.
    Mijn clubmaatje heeft geen behoefte aan flaps. Wel voorgesteld, maar hij hoeft ze niet.

    Van de vleugelaansluiting/bevestiging zal ik morgen foto's maken, dat maakt het duidelijker dan in woorden uitleggen.
     
    patrickw vindt dit leuk.
  17. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Bij deze de foto.
    Ik maak gebruik van een 22mm vleugelbuis en niet de stalen pinnen zoals de big lift origineel heeft.
    Daarom heb ik ook geen struts onder de vleugel, dat is dan niet meer noodzakelijk. Maakt vleugel montage makkelijker vond ik. Maar ook bij de bouw kan ik dan enkele stappen overslaan.

    De vleugels hebben een lip, gemaakt van meerlaags triplex (niet gamma triplex). Je schuift de vleugel op de buis, de lip gaat in de romp en wordt daar vast gezet met een M5 schroef. Het had ook een kleinere maat schroef kunnen zijn, maar ik had alleen nog M5 inslagmoeren liggen, daarom is het die maat geworden.

    Op de foto zie je de linker vleugel gemonteerd en geschroefd. De rechter vleugel zit nog net voor de romp, zodat je de splitsing goed kan zien.
    Tussen de schroef en de anti-torsie pin zit een ovaal gat. Hier komt de bekabeling voor de rolroer servo door naar binnen.
    In de romp zitten al multiplex stekkers gemonteerd, waar deze straks simpel ingeplugd kunnen worden.

    Het dekseltje wat je in de romp ziet, daaronder komt de ontvanger, gas servo en accu. Hiermee is er straks geen enkele bekabeling zichtbaar en geeft het een opgeruimd geheel als je in de romp kijkt

    [​IMG]
     
    Bart_K en patrickw vinden dit leuk.
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    nog enkele details.

    Hier zie je de mpx stekkers, om de rolroeren aan te sluiten.
    De kabels van de vleugels worden precies op lengte gemaakt. Zodat de kabel van de linker vleugel niet bij de stekker van de rechter vleugel kan en omgedraaid. Zo kan je nooit de rolroeren verkeerd om aansluiten.
    De bekabeling loopt achter het spant langs dat bij de achterlijst van de vleugel zit. Daar heb ik links en recht kabel goten aan de achterkant gemaakt, waarin de bekabeling zit. Deze komt dan weer onder het dekseltje uit, daar waar de ontvanger komt te liggen. Bekabeling is dan uit het zicht

    [​IMG]

    Hier de motor uitsparing. Vele keren passen en meten om het strak te laten aansluiten.
    Ik hoop dat het na het foliën ook nog netjes is. Het zijn veel rondingen, waardoor de folie vaker ingeknipt moet worden.
    Maar moet nog eerst diverse dingen doen, voordat ik me daarop kan uitleven.

    [​IMG]

    Wat nog te doen:
    - stuurstang op maat schuren. Daar waar deze de romp uit komt, moet ik hem nog gelijk schuren met de romp. Het moet niet voor het functionele, maar is handiger met foliën, dat het gelijk is en niet uitsteekt.
    - Aan alle roeren aan de scharnierzijde, schuin schuren, zodat het ruimte heeft om te bewegen.
    - Stuurhevels rolroeren maken. Deze worden inwendig aangestuurd. Dan zit de aansturing verborgen en kan geen schade oplopen bij vervoer of de binnenzijde vleugelzak kapot maken.
    - Van alle roeren de scharnieren nog plaatsen (stift scharnieren)
    - Op enkele plekken nog balsa 3 hoekslatten inlijmen, zodat de krachten beter verdeelt worden. Dit moet ik doen bij de lippen waar de schroeven van de vleugelmontage in zitten en bij het motorspant.
    - Foliën
    - Alle elektronica inbouwen en afstellen.
     
    flymax, patrickw, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Gat uitsnijden in de folie met soldeerbout. Blote hout behandelen met dunne epoxy .
     
    hoeby en patrickw vinden dit leuk.
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Weet iemand toevallig de roeruitslagen van de big-lift?
    Kon online wel de originele big-lift-2 handleiding vinden. Maar hier staat alleen het zwaartepunt en instelhoek in omschreven.
    Ben op zoek naar onderstaande roeruitslagen:
    - rolroer = ?
    - hoogteroer = ?
    - richting = ? (deze is het minst kritisch van de 3)
     

Deel Deze Pagina