Welke zelfbouwkit laagdekker?

PDF omzetten in .ai
Hier een fluitje van een cent... als het bestand niet beveiligd is tegen nabewerkingen althans...

Als je een pixelbestand hebt... dan ben je wel ver van huis... dan moet alles worden overgetrokken... ben je wel even zoet.
 
Alvast een bouwtip: doe die proxxon figuurzaagmachine maar weg. Figuurzagen gaat veel makkelijker, beter en sneller, gewoon met het handje. Op die proxxon gaat de zaag snel lopen, nerf volgen, en zeker bij wat complexere werkstukken wordt je gek van het inspannen keer op keer. We hoeven geen eikenhout te zagen, dus met de hand zagen stelt niets voor, en echt waar, het resultaat is beter. En de voldoening veel groter.

Voor wat betreft welke kist, sluit ik mij aan bij eerdere mensen die aangaven 'koop gewoon een fourstar'. Dat is een bewezen gewoon goed vliegende kist waar niets aan mankeert. Qua uiterlijk zijn het beiden trainerdozen, je koopt en bouwt deze kisten niet voor het uiterlijk, maar voor de bouw- en vliegeigenschappen. Je ziet nu al hoeveel problemen alleen al die tekening oplevert, en je bent nog niet eens begonnen te bouwen. Ik bedoel dit niet vervelend.

Voor wat betreft die tekening; gewoon 2x uitprinten en gaan. Lasercutten is voor een kist als deze helemaal nergens voor nodig. In de tijd dat men nu hier aan het praten is 'wat met die tekening te doen', had ik alles al voor je uitgezaagd, met een handfiguurzaag (triplex etc) en mesjes (balsa).

Qua kisten; had je de astro hog van SIG ook gezien? is een kit, 1m80 span en bij Hobby-In te krijgen voor EUR 165.

Zelf bouwen is, enkele uitzonderingen daargelaten, nagenoeg altijd goedkoper dan ARF. En leuker.
 
Ja en vergeet maar dat je de samenstellings tekening van een bouwdoos kunt gebruiken als cam freestekening.
Zo heeft de Venture 4 verschillende vleugel ribben, staan die alle 4 duidelijk op de tekening?
En rib W3 heb je 18 keer nodig, een frees tekening heeft dan b.v. 8 ribben op 1 plankje van 100x10 cm staan
Een beetje zonde om 18 plankjes te gebruiken voor 18 ribben.
Én de romp, staan alle spanten in vooraanzicht getekend op de tekening?
En ook deze spanten moet je samen op 1 tekening voor 1 plank zetten.

Ik ben het met Kraanvogelei eens: in detijd dat je een goede frees tekening gemaakt hebt kun je de delen ook met de hand maken.
 
Alvast een bouwtip: doe die proxxon figuurzaagmachine maar weg. Figuurzagen gaat veel makkelijker, beter en sneller, gewoon met het handje. Op die proxxon gaat de zaag snel lopen, nerf volgen, en zeker bij wat complexere werkstukken wordt je gek van het inspannen keer op keer. We hoeven geen eikenhout te zagen, dus met de hand zagen stelt niets voor, en echt waar, het resultaat is beter. En de voldoening veel groter.

Voor wat betreft welke kist, sluit ik mij aan bij eerdere mensen die aangaven 'koop gewoon een fourstar'. Dat is een bewezen gewoon goed vliegende kist waar niets aan mankeert. Qua uiterlijk zijn het beiden trainerdozen, je koopt en bouwt deze kisten niet voor het uiterlijk, maar voor de bouw- en vliegeigenschappen. Je ziet nu al hoeveel problemen alleen al die tekening oplevert, en je bent nog niet eens begonnen te bouwen. Ik bedoel dit niet vervelend.

Voor wat betreft die tekening; gewoon 2x uitprinten en gaan. Lasercutten is voor een kist als deze helemaal nergens voor nodig. In de tijd dat men nu hier aan het praten is 'wat met die tekening te doen', had ik alles al voor je uitgezaagd, met een handfiguurzaag (triplex etc) en mesjes (balsa).

Qua kisten; had je de astro hog van SIG ook gezien? is een kit, 1m80 span en bij Hobby-In te krijgen voor EUR 165.

Zelf bouwen is, enkele uitzonderingen daargelaten, nagenoeg altijd goedkoper dan ARF. En leuker.

Bedankt voor je berichten Kraanvogel. Het is duidelijk dat je het niet vervelend bedoelt en je noemt argumenten waar ik iets mee kan. Ik zoek de Astro Hog even op.
 
Zojuist heb ik van mijn vrouw een Fiat gekregen.
Niet de auto ;) maar een vliegtuig :D.

Wat is het plan?
1 De kit bestellen in Amerika.
2 Alle onderdelen dupliceren (met de hand of met de lasersnijder)
3 Een kit in elkaar zetten (altijd een reserve op de plank houden)

Iedereen bedankt :beer: voor de vele adviezen, waardoor ik een beslissing heb kunnen nemen.
 
Laatst bewerkt:
Als de tekening die erbij zit alle onderdelen bevat..
hoef je geen tweede kit te maken. Kwestie tekening kopieren, of inscannen..
Zagen.

Maar jij bent meer van het lasersnijden begrijp ik :D
Kwestie ingescande tekening overtrekken in een cad programma.
Fluitje van een cent, en dan kun je intussen het origineel bouwen
 
Als de tekening die erbij zit alle onderdelen bevat..
hoef je geen tweede kit te maken. Kwestie tekening kopieren, of inscannen..
Zagen.

Maar jij bent meer van het lasersnijden begrijp ik :D
Kwestie ingescande tekening overtrekken in een cad programma.
Fluitje van een cent, en dan kun je intussen het origineel bouwen

Slimmerik ;):D maar dat heb je al gauw bij studenten.
 
De dollar staat gunstig. Zojuist € 204,00 betaald voor de Venture incl. verzendkosten. In Nederland komen daar nog BTW en Invoerrechten bij. Verder hopelijk niks.
 
Ach... leergeld moet betaald worden. Schoolboeken zijn duurder!
Maarrr... het tikt wel even door.
Ieder geval... koste de Tower Kaos RC1 dat uiteindelijk ook zo een beetje... en dan heb je een ranzige flut-ARF in handen,
die weer eens half over kan worden gebouwd om dat alles krom is, slecht verlijmd met rijstepap.

Tip! Zet er een brandstof motor op. Geeft meer voldoening.
Elektro prik je op een zwever of sleper... en verpakkingsschuim.
Achter een Venture hoort een mooie pluim. Bij ons stappen doorgewinterde/verstokte e-mannen opeens over op brandstof... gelest op een e-trainertje... Riepen altijd vieze bende... het keert zich!

Ze doen het omdat het ronkt! (Niet van de flutter), maar het tevreden geknor klinkt goed.
Omdat er een pluim achter hangt... omdat het stinkt, omdat het leeft :-)
 
Ach... leergeld moet betaald worden. Schoolboeken zijn duurder!
Maarrr... het tikt wel even door.
Ieder geval... koste de Tower Kaos RC1 dat uiteindelijk ook zo een beetje... en dan heb je een ranzige flut-ARF in handen,
die weer eens half over kan worden gebouwd om dat alles krom is, slecht verlijmd met rijstepap.

Tip! Zet er een brandstof motor op. Geeft meer voldoening.
Elektro prik je op een zwever of sleper... en verpakkingsschuim.
Achter een Venture hoort een mooie pluim. Bij ons stappen doorgewinterde/verstokte e-mannen opeens over op brandstof... gelest op een e-trainertje... Riepen altijd vieze bende... het keert zich!

Ze doen het omdat het ronkt! (Niet van de flutter), maar het tevreden geknor klinkt goed.
Omdat er een pluim achter hangt... omdat het stinkt, omdat het leeft :)

Brandstof! Daar begin ik niet meer aan. Het geluid van een 2-takt vind ik niet mooi. Wel dat van een heel zware 4-takt of een stermotor, maar daar hangen flinke prijskaartjes aan.
Verder ben ik niet zo'n poetser, ik heb geen startspullen, alle problemen met afstellen, plotseling afslaande motoren.
Nee, ik heb een heel ander doel: snelle vliegtuigen.
 
Tip! Zet er een brandstof motor op. Geeft meer voldoening.
Elektro prik je op een zwever of sleper... en verpakkingsschuim.
Achter een Venture hoort een mooie pluim. Bij ons stappen doorgewinterde/verstokte e-mannen opeens over op brandstof... gelest op een e-trainertje... Riepen altijd vieze bende... het keert zich!

Ze doen het omdat het ronkt! (Niet van de flutter), maar het tevreden geknor klinkt goed.
Omdat er een pluim achter hangt... omdat het stinkt, omdat het leeft :)

Helemaal waar. Ik kan me geen vliegtuig voorstellen zonder zo'n gezellige stinkerd. Doet me denken aan ruim 52 jaar geleden in het Vlaardingse Hof, lijnbediening ik weet nog hoe het rook. Als ik de dag na het vliegen het nog in mijn auto ruik.... dan weet ik wat ik gedaan heb die dag ervoor :-).

Begrijp mij goed, voor mij is het.. het einde voor een ander een nachtmerrie. Iedereen moet doen wat ie wil. Als we maar lekker vliegen.
 
ik hou ook wel van een lekker geluid in de kist..
methanol is leuk.. benzine ook..

Als je maar ff weet hoe je er mee om moet gaan, en het moet in huis/club wel kunnen natuurlijk
mooie is wel, dat een originele brandstofkist stevig sterker is dan een originele electro kist.
dit merk je in gewicht natuurlijk.. maar het vliegt er niet minder om..
 
Back
Top