Hoog tijd voor een update!
In het snijden van schuimkernen word je steeds handiger en je leert steeds meer; ik heb nu wel ondervonden dat het allemaal veel langzamer en minder heet moet. Hieronder een foto van mijn huidige kernen:
Op zich is het oppervlak superstrak en heeft het geen schuurbeurt nodig. Ook het schuim is erg sterk, dus ik ga er geen liggers in maken, eerst maar eens kijken hoe het zich allemaal houdt in de lucht. Ik ben een beetje van het originele ontwerp afgeweken, omdat ik dan makkelijker een motor kan inbouwen. Wat heb ik dan gedaan? Een recht middenstuk ingebouwd:
Waar ging het dan mis? Ik was vergeten dat die platen een nok en een sleuf hebben aan de buitenkanten, zodat ze mooi in elkaar passen. Maar daardoor moest ik er wel een extra stuk afhalen, zodat de koorde van de twee buitenkanten iets kleiner werd. Ik had er niet aan gedacht... Is dat erg en vliegt mijn model er straks minder door? Degene die het weet mag het zeggen!
Zo komt het straks te zitten en wordt het verlijmd:
De twee zijkanten heb ik op de bouwplank vastgezet, door ze in de boven- en onderschalen vast te zetten met lijmklemmen. Op deze manier weet ik zeker dat er geen ongewenste verdraaing in de vleugel komt. Alleen het middenstuk zou iets kunnen verdraaien, maar ik heb er zo vertrouwen in! Zie onderstaande foto:
Toen alles droog was, was het natuurlijk weer de hoogste tijd, voor testvluchten in de tuin. Een paar M10 moeren er op geplakt, en het zwaartepunt zou volgens de ontwerper goed moeten zijn:
Dit bleek aardig te kloppen, maar ik moest er nog wel één moer extra bij plakken, voor het beste resultaat. Toen het zwaartepunt goed lag, en het model goed rechtuit vloog, heb ik het zwaartepunt vastgelegd door middel van het lijmen van twee boutjes in de vleugel:
Nano Racers
In Borne zijn veel Nano Racers (eigenlijk te vroeg) aan hun einde gekomen. Neem nou de mijne: die heeft ongeveer tien vluchten gemaakt. Tijdens de laatste vlucht, knapte het hoogteroer, na een luide knal, los. Jammer dat hij toen in een mooie eik terecht kwam, van ruim 100 jaar oud. Dat had die boom vast en zeker nog nooit meegemaakt, en de boer vatte het allemaal erg sportief op en vond het wel grappig.
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, na verwijdering van alle onbruikbare delen, bleef er nog dit over:
...het is genoeg voor mijn model!
Even alles wegen: ruim 300 gram, en dan komt er nog een accu bij:
Eerst maar even snel de motorsteun maken. Deze maak ik van de bovenschaal rest. Dat past dan mooi:
Doormidden breken en aan elkaar lijmen:
De motorsteuntjes er in drukken, epoxy er in en dan de motor vastdrukken:
Tijdens het drogen, kunnen de roeren uitgesneden worden:
Omdat ik de torsiestijfheid van de roeren nét niet genoeg vond, lijm ik er een balsa lijst achter, van 4mm. Dit geeft mij dan iets meer vertrouwen:
Als dit droogt, dan even de motorsteun in vorm schuren. Daarna op de vleugel plakken:
Bijna kwam ik in de verleiding om dit rommelige stukje bij te werken:
Gelukkig kon ik mij beheersen en heb ik niets gedaan!
Volgende keer servo's erin, en dan vliegen maar!
.