Gyro stabilisatie, hoe zit dat?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door pentip, 13 feb 2018.

  1. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Onlangs zag ik een Norderney te koop waar een gyro ingebouwd zou zijn. Heb het de verkoper verder niet gevraagd maar wel even gegoegeld en dan komen er toch wat vragen op die ik jullie, ervaren rotten, wil voorleggen.

    ik vond o.a. iemand die een zware schijf liet draaien (vliegwiel dus) en daaruit kennelijk wat stuursignalen weet te halen.

    Ook weet ik van een cruise-liner die zoiets gebruikt om stabilisatievinnen aan te sturen (staat mij ook iets bij van een schip op dit forum).

    De laatste methode snap ik, complex wellicht qua programmeren maar realiseerbaar denk ik.

    Maar dat zware wiel, doet dat simpel door z'n eigen gewicht al iets tegen het overhellen? Maak ik nu een denkfout in de werking van zo'n ding of zou het helpen tegen wiebelen door golven als je een vliegwiel constante snelheid laat draaien?

    Heb er geen grote plannen mee hoor, slechts een gedachte. Ook omdat ik een x-y-z sensor vond in m'n arduino bakje alleen, die kun je alleen gebruiken om een of ander fysiek iets aan te sturen (vinnen). Of om een flink vliegwiel in te schakelen maar ja, dat kun je van de kant ook wel zien; dat de golven wat groot zijn en je bootje begint te wiebelen ipv standvastig door de golven te klieven.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep


    alleen, wat er daarna mee gedaan wordt is mij niet duidelijk. Werkt het?

    In het echie:

    Wel tijdens het varen dus maar zonder vinnen toch?
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Als experiment is het natuurlijk leuk om je hierin te verdiepen.
    En wellicht... met een modelformaat van de Norderney zou het nog kunnen werken ook.
    Een relatief groot en zwaar model; ruimte genoeg om zoiets in te bouwen. M.b.t. de rolbeweging zou je, al varend, iets kunnen doen. Met vinnen dus, en daar moet je snelheid voor hebben. Stampen kun je echter nauwelijks voorkomen. Een schip drijft op golven. Wil je de stampbeweging voorkomen, zal de boot (deels) dóór de golven gaan, in plaats van er overheen

    Echter: de grootte van onze modellen staat in een scheve verhouding met de grootte van de golven.
    Als de golven groter zijn dan een bepaalde grootte, kun je proberen te stabiliseren wat je wilt, maar echt werken gaat het denk ik niet. Ook een groot passagiersschip of een carrier gaat rollen, stampen en gieren op het moment dat de golven groter zijn dan een bepaalde grootte, gestabiliseerd of niet.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Jou vraag kan 2ledig uitgelegd worden:

    - Gyro (mems) sensor gebruiken om boot mbv vinnen te stabiliseren
    - Groot zwaar wiel met hoog toerental, percussie krachten (pak een draaiend fietswiel tussen je handen, en probeer deze eens te bewegen in t zelfde vlak)

    Op grote boten: http://veemgyro.com/stabilizer-models/

    Uitleg: 2 assen gimbal, 3e as (rol) zit stevig vastgemoerd aan de hull.
    Een rol beweging geeft tegenkracht.
    Zie plaatje in deze link:
    http://veemgyro.com/how-gyrostabilizers-work/
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018
    mave77 vindt dit leuk.
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Percussie krachten???? Wat heeft een boot met slaginstrumenten te maken? Ik denk dat je precessie krachten bedoelt.
     

Deel Deze Pagina